handdator

Visa fullständig version : meningen med livet?


callebolund
2012-01-20, 13:03
Vad är meningen med livet?
Vad vill ni uppleva innan ni dör?

Varsågod att skriva fritt.

Fredron
2012-01-20, 13:07
Det finns ingen mening med livet från början, men jag kan givetvis välja att anse att mitt liv har en specific mening. Vad det nu ska vara bra för.

Det finns massa saker jag vill uppleva innan jag dör.
Skaffa barn är inte aktuellt just nu men det vore grymt att ha en liten mini kopia att forma senare i livet :)
Sen finns det massa ställen jag vill besöka, saker jag vill testa på, personer jag vill träffa och saker jag vill uppnå. Detta tillsammans kan ses som något som ger mitt liv en mening, att jag vill leva.

Nitrometan
2012-01-20, 13:07
Vad menar du med mening? Att själva existensen här på jorden skulle ha ett syfte? För varje individ?
Det tror jag inte.

För arten så är det väl överlevnad och fortplantning.

Men på individnivå tro jag inte det finns nån särskild mening.

Minimjölk
2012-01-20, 13:09
Att vara lycklig i stort.

MasterChief
2012-01-20, 13:09
BBBB

Böj Bacon Brudar Bira

L-Sami
2012-01-20, 13:09
Man skapar sin egen mening med livet.

young_george
2012-01-20, 13:14
BBBB

Böj Bacon Brudar Bira

+B(lowjobs)

LillSkalman
2012-01-20, 13:15
att vara lycklig i stort.
+1

young_george
2012-01-20, 13:17
When I was 5 years old, my mother always told me that happiness was the key to life. When I went to school, they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down ‘happy’. They told me I didn’t understand the assignment, and I told them they didn’t understand life."
-John Lennon.

Ganska roligt citat.

Nordenator
2012-01-20, 13:18
Livet är bara en osannolikhet som totalt saknar mening, men på personlig nivå:

Att vara lycklig i stort.

shut teh face
2012-01-20, 13:37
Finns någon som har ett bra citat i sin signatur

"Att äga en Range Rover och ha en pool där vattnet rinner över kanten, allt annat är detaljer egentligen"

Zorgus
2012-01-20, 13:39
Vad är meningen med livet?
Vad vill ni uppleva innan ni dör?

Varsågod att skriva fritt.

Föröka sig. Det är ju redan klart för min del, så jag har nog inte så mycket mer att göra. Fast det skulle vara kul att vara miljonär ett tag.

filmjölk
2012-01-20, 13:42
Om man inte grubblar på frågor som livets mening och andra existentiella ting blir man mindre förvirrad och troligtvis mer lycklig. Så våga vägra definiera ett svar på den frågan.

Kafka
2012-01-20, 13:44
Lex Luthor sade det bäst:

iIr5LVGHHRM#t=07m06s

07:06 in i klippet.

MtotheM
2012-01-20, 13:50
Varar lycklig och sprida så mycket lycka som möjligt.

young_george
2012-01-20, 13:51
krrCg2rFdko

stridis
2012-01-20, 13:59
Vara lycklig och sprida så mycket lycka:naughty: som möjligt.

Ja, så kan man ju tänka.

Nitrometan
2012-01-20, 14:03
Varar lycklig och sprida så mycket lycka som möjligt.

Hur definierar du lycka?

Vad gör du för att sprida lycka i världen idag?

L-Sami
2012-01-20, 14:31
Vara lycklig och så, hur vet man vad lycka är om man är inte får uppleva olycka?

Rosvall
2012-01-20, 14:43
Det som betyder något är tjejer, pengar och hälsa.

newb123
2012-01-20, 14:57
Det är livet som frågar dig vad meningen är. I varje tidpunkt kan du tänka dig vad meningen är med det du sysslar med. Meningen med hela livet får du bara reda på vid dödsbädden.

Mental
2012-01-20, 15:00
Frågar man en småbarnsförälder så tittar de på en som man frågade om de ser den rÅsa elefanten. Dock släpper det något när de blir tonårsföräldrar :D

jaosef
2012-01-20, 15:43
Finns någon som har ett bra citat i sin signatur

"Att äga en Range Rover och ha en pool där vattnet rinner över kanten, allt annat är detaljer egentligen"
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Gammal klasskompis till mig som skrev det:cool:


Håller med om att det inte finns någon direkt "mening med livet" i ett större perspektiv, men för en själv sätter man väll ofta upp mål och förhoppningar. Att det positiva ska väga över det negativa är väll en bra förutsättning för ett bra liv.

Jockefoten
2012-01-20, 15:44
Föröka sig, sen dör man. Precis som all flora och fauna.

billmaier
2012-01-20, 15:51
Marklyft

Raschmus
2012-01-20, 15:55
Lämna ett tydligt avtryck för eftervärlden. Hedra och växa mitt efternamn.

Sammanfattat till ett ord: Kärlek. Kliché, zup

Spartansk
2012-01-20, 16:00
Enligt George Lucas är meningen med livet att göra sina föräldrar stolta. Han menade detta i vid mening; att om man lyckas skapa ett liv som är bra för en själv, så kommer ens föräldrar bli stolta.

En sak jag vill uppleva innan jag dör är att få bekräftelse som riktig konstnär, hur man nu får det.

Fordon
2012-01-20, 16:32
TS borde ha skrivit "Vad är er mening med livet" så hade folk kanske skivit något kreativt istället "leva/dö/kretslopp". :<

MtotheM
2012-01-20, 17:06
Hur definierar du lycka?

Vad gör du för att sprida lycka i världen idag?

Det måste inte vara några stora saker, ett leende, en hälsning vad som helst.

Eddie Vedder
2012-01-20, 22:04
Vad är meningen med livet?

Jag tror inte på något sånt.

Vad vill ni uppleva innan ni dör?

Jag vill se Pearl Jam live. Och det tror jag att jag kommer göra i sommar. Så då kan jag dö nöjd sen. :D

Finska Lejonet
2012-01-20, 23:28
Kärlek och att sprida den.
Det ultimata kärlekutrycket är ett barn skapat av känslorna mellan två personer. :)


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.397860,17.893893

Spillevink
2012-01-21, 00:24
Har inte läst hela tråden. Men jag tror inte det finns någon mening med livet. Vet att det låter deprimerande men så tror jag det är. Jag anser att man ska göra det man tycker om och blir lycklig av i livet, såvida man inte skadar någon annan. Så gör det du blir lycklig av helt enkelt!

Ganymedes
2012-01-21, 14:21
Man skapar sin egen mening med livet.

Precis vad jag tänkte skriva! :hbang:

Frågan borde istället vara: vad är meningen med ditt liv? (och då menar jag inte på ett spydigt vis)

Mitt svar: förbättring.

TREX
2012-01-21, 14:35
Jag tror inte människan som art har någon mening längre/just nu, vi behöver knappast fortplanta oss och vår överlevnad är sedan länge tryggad för många av oss.

Jag har en bucket-list faktiskt, så jag har väl rätt klart för mig vad jag skulle vilja hinna med.

Ademius
2012-01-21, 15:00
Jag tror inte det är något man på förväg kan veta, utan det är något som måste få växa fram genom en gradvis process. Hur ska jag veta hur jag vill leva innan mina framtida erfarenheter tagit mig till den punkt jag då är? Jag kan inte vet vare sig hur jag vill eller hur jag kommer leva till säkerhet, visserligen kan jag försöka planera för att göra det så "bra" som möjligt, men jag kommer ju aldrig veta hur det blir. Meningen med tillvaron och sitt liv måste man i längden skapa själv, men det kan vara svårt att på förhand veta exakt vad det är menar jag. Sen är det inte ens säkert att man hittar den eller om man fortsätter att söka efter den resten av livet eller bara ger upp och lever sitt liv utan reflektion om det man gör är meningsfullt eller inte.

Att hänga upp sig att livet måste vara på ett sätt är att båda för olycka tror jag. Livet måste man hantera oavsett yttre faktorer. Att helt hänga sitt upp på sådant gör en inte lycklig enligt min filosofi. Visst kan det vara viktigt, men det är viktigare att vara trygg och nöjd i sig själv oavsett annat. Ibland ställer jag mig själv frågan om det måste finnas någon mening egentligen, vad spelar det för roll? Jag ska bara sträva efter att göra mitt liv till det jag själv kommer att vilja, oavsett om det finns någon "mening" i det eller inte. Lycka är väl ett sådant där något diffust mål. Att bli så lycklig som möjligt, men är det någon egentlig mening med det?

Ademius
2012-01-21, 15:04
Jag har en bucket-list faktiskt, så jag har väl rätt klart för mig vad jag skulle vilja hinna med. Jag skulle inte ens veta var jag skulle börja, men min lista skulle nog inte bestå av "enkla" saker som att jag ska ha gjort x och y. Många saker skulle vara kul att göra, men frågan är om det är så livsviktigt?

PRound
2012-01-21, 15:38
"The purpose of life is the expansion of happiness."

difeddy
2012-01-21, 15:47
Föröka sig. Det är ju redan klart för min del, så jag har nog inte så mycket mer att göra. Fast det skulle vara kul att vara miljonär ett tag.

Det här måste vara världens tråkigaste svar. Man får höra det titt som tätt. "Föröka sig är det viktigaste med livet!", etc. Låt oss förutsätta att vår planet mår bättre utan oss, då är det väl bättre att vi inte förökar oss? Inte för att det är så väldans relevant i sammanhanget, men det är ju inte så att enkla primitiva behov överväger ens andra behov.

Enligt mig är meningen med livet att vara glad. Hur man vill göra för att uppnå det är upp till var och en att bestämma.

Spartansk
2012-01-21, 15:52
Att föröka sig är ju inte det enda sättet man kan sprida vidare sina gener. Många av generna har man gemensamma med sina syskon, så att lägga energi på sina syskonbarn kan göra att ens gener sprids vidare minst lika bra. Om vi nu ska dra genargumentet.

difeddy
2012-01-21, 16:03
Att föröka sig är ju inte det enda sättet man kan sprida vidare sina gener. Många av generna har man gemensamma med sina syskon, så att lägga energi på sina syskonbarn kan göra att ens gener sprids vidare minst lika bra. Om vi nu ska dra genargumentet.

Jo men precis, det var också det jag menade. Att bara ha sex, få några ungar och nöja sig där låter lite väl tragiskt för att vara "meningen" med livet. Men sen anser jag inte att det finns någon mindre rätt eller fel mening, tycker man att det tidigare låter tillräckligt får man väl nöja sig med det.

callebolund
2012-01-21, 22:10
Vad är meningen med livet?
Vad vill ni uppleva innan ni dör?

Varsågod att skriva fritt.

Får väl som trådskapare själv lägga mitt svar!

Meningen med mitt liv, det jag känner är att njuta av livet, trivas och må bra.
Pengar är meningen med livet enligt mig, har man pengar kan man göra vadsomhelst! Det är så, money makes the world go round..

MEN nu är jag inte det minsta rik och har ingen framtid som rik (om jag inte vinner på lotto) För jag vill bli brandman eller idrottlärare, vilket man inte blir rik på.. Och just nu är jag bara 18 år så meningen med livet just nu är väl egentligen bara att passa på att ha kul, umgås med kompisar, ragga brudar etc. Svår fråga det där!

Eddie Vedder
2012-01-21, 22:16
Får väl som trådskapare själv lägga mitt svar!

Meningen med mitt liv, det jag känner är att njuta av livet, trivas och må bra.
Pengar är meningen med livet enligt mig, har man pengar kan man göra vadsomhelst! Det är så, money makes the world go round..

MEN nu är jag inte det minsta rik och har ingen framtid som rik (om jag inte vinner på lotto) För jag vill bli brandman eller idrottlärare, vilket man inte blir rik på.. Och just nu är jag bara 18 år så meningen med livet just nu är väl egentligen bara att passa på att ha kul, umgås med kompisar, ragga brudar etc. Svår fråga det där!

Om pengar är meningen i ditt liv (jag undviker medvetet att tala om meningen med eftersom det ligger nära andlighet/religiositet vilket jag ogillar) innebär det att du inte skulle köpa något om du fick mycket pengar? Och om du skulle leva livet för pengarna, är det då inte andra saker som utgör meningen i ditt liv?

Ademius
2012-01-21, 22:18
Och just nu är jag bara 18 år så meningen med livet just nu är väl egentligen bara att passa på att ha kul, umgås med kompisar, ragga brudar etc. Svår fråga det där! Jag tror man utvecklas mest åren efter gymnasiet, så det kan nog vara svårt att veta! Kul att höra att du känner att du vet vad du vill göra dock, det är inte alla som är förunnade det så tidigt!

callebolund
2012-01-21, 22:43
Om pengar är meningen i ditt liv (jag undviker medvetet att tala om meningen med eftersom det ligger nära andlighet/religiositet vilket jag ogillar) innebär det att du inte skulle köpa något om du fick mycket pengar? Och om du skulle leva livet för pengarna, är det då inte andra saker som utgör meningen i ditt liv?

Jag menar att med pengar är jag lycklig, jag skulle kunna köpa det jag ville, skänka till andra, göra andra glad osv. Jag själv har levt till och från med tajt ekonomi i min familj och det är inte kul! Mkt stress, ångest etc. Dock går jag inte in på det mer. Men pengar löser många problem.

Tricklew
2012-01-21, 23:36
Intressant samtal mellan framstående filosofer, om meningen med livet.

O2QJvc_SxFQ

fredrik1
2012-01-21, 23:59
Bli grov förstås.

Olegh
2012-01-22, 00:02
Att åstadkomma så mycket positivt som möjligt. Göra skillnad. Göra gott.

callebolund
2012-01-22, 00:34
att åstadkomma så mycket positivt som möjligt. Göra skillnad. Göra gott.

+1