handdator

Visa fullständig version : För mycket fokus på bara kalorier?


NiklasAlm
2012-01-20, 06:44
Jag tycker att mättnad diskuteras alldeles för lite i fetma debatter. Visst alla kan gå ner i vikt om man har stenhård koll på kalori in och ut. Men är det verkligen så enkelt? Idag åt jag t.ex. två smörstekta ägg och tänkte är det här nyttigt i viktnedgångssyfte syfte? Visserligen är det ganska mycket energi men man blir också rejält mätt. Det jag menar är att det är verkligen inte lätt för gemene man att veta vad som både ger hög mättnad och lågt energiinnehåll. Varför forskas det inte mer på vilka livsmedel som ger bra mättnad och vilka som inte gör det? Kanske man skulle kunna införa nåt nytt system som t.ex. mättnad per kalori eller liknande? jag vet att mättnad är subjektivt men ändå det borde gå att mäta med tillräckligt stor testgrupp.

Vad anser ni själva är lösningen på fetma?

Ville bara skriva av mig lite av mina tankar, och jag har druckit lite för mycket för att vara såhär seriös så ni får ha lite förbiseende för vissa grammatiska misstag :-). Peace out!

Eddie Vedder
2012-01-20, 06:48
Har du tittat mycket på forskningen egentligen? Det finns ju hur mycket som helst om vad som mättar bäst och håller folk från tankar på mat. Och i debatten tycker jag ständigt att det diskuteras också.

Någon lösning har jag inte men jag ser det hursomhelst inte som önskvärt med en värld helt utan feta människor. Inte om de mår bra ändå.

AndreasBastard
2012-01-21, 01:03
Vad anser ni själva är lösningen på fetma?

Ville bara skriva av mig lite av mina tankar, och jag har druckit lite för mycket för att vara såhär seriös så ni får ha lite förbiseende för vissa grammatiska misstag :-). Peace out!

Jag tror att kunskapen överlag är väldigt dåligt när det kommer till hur det fungerar med kalori in, kalori ut. Många sliter ständigt med att gå ner i vikt utan att lyckas, de lägger pengar på olika bantningsmedel som lovar effekter utöver det vanliga, provar nya motionsformer som är moderna osv. Hälften av TV-reklamen nu efter nyår består av produkter för viktminskning. Det är en djungel av produkter och företag som slåss om de tjockas pengar, så det är klart att många blir förvirrade.

Grundläggande kunskaper om hur det verkligen fungerar tycker jag skulle läras ut i större grad i grundskolan, det bör höra till allmänbildningen hos gemene man att man enkelt kan påverka sin andel kroppsfett genom att minska sitt energiintag med några hundra kcal/dag.

Sen är det klart att om du får genom att alla livsmedel ska märkas med poäng från 1-10 hur mycket de mättar/kcal så skulle väl detta underlätta för många. Du kanske kan få med dig Arla i kampanjen då omsättningen från deras Kesella med 1% fett skulle skjuta i höjden :).

mattilainen
2012-01-21, 01:52
fast det är inte svårt. Det är ju det som är det intressanta. Folk orkar inte, folk vill ha allt serverade och inte lägga ner flera veckor på att banta. Det är därför "mirakelkurer" där man går ner flera kilon per dag som folk lockas av.

Hur svårt är det att t.ex. väga det du äter och sen räkna ut hyfsat vad det innehåller med hjälp av internet eller förpackningarna? Inte alls, speciellt inte när det finns 100 sidor som du kan ta hjälp av. Det handlar enbart om okunskap och lathet.

AndreasBastard
2012-01-21, 02:38
Det är nog en kombination av lathet och okunskap, men kunde man göra något åt okunskapen, t.ex i skolan där man åtgärdar övrig okunskap, så skulle man nog vara en bra bit på väg.

Sverker
2012-01-21, 07:14
Grundläggande kunskaper om hur det verkligen fungerar tycker jag skulle läras ut i större grad i grundskolan, det bör höra till allmänbildningen hos gemene man att man enkelt kan påverka sin andel kroppsfett genom att minska sitt energiintag med några hundra kcal/dag.


Hur ska det pedagogiskt föras fram till ungdomarna ?
Det är bara ett lite felsteg, så har alla ungdomar fått klart för sig att de inte duger. De är feta, lata och får ett helt liv framför sig i en ständig kamp med en skev kroppsuppfattning.


Själv tycker jag nog att undervisnnigen duger i Idrott och hälsa tillsammans med hemkunskapen och skolan ständiga kamp att föra fram grundläggande värdering om allas lika värde.

Problemet är nog, enligt mig, att budskapet kommer för sent. Att det skulle bli större effekt ifall undervisningen kunde bedrivas med mer idrott och aktiviteter utomhus redan i de tidiga åren.

Tobias5511
2012-01-21, 12:28
Hur ska det pedagogiskt föras fram till ungdomarna ?
Det är bara ett lite felsteg, så har alla ungdomar fått klart för sig att de inte duger. De är feta, lata och får ett helt liv framför sig i en ständig kamp med en skev kroppsuppfattning.


Själv tycker jag nog att undervisnnigen duger i Idrott och hälsa tillsammans med hemkunskapen och skolan ständiga kamp att föra fram grundläggande värdering om allas lika värde.

Problemet är nog, enligt mig, att budskapet kommer för sent. Att det skulle bli större effekt ifall undervisningen kunde bedrivas med mer idrott och aktiviteter utomhus redan i de tidiga åren.

Jag har inte lärt mig nånting på högstadiet angående hälsan, kalorier osv förrän jag gick in här, undervisningen är för dålig och sen.

RobinSilver
2012-01-21, 13:55
Hur ska det pedagogiskt föras fram till ungdomarna ?
Det är bara ett lite felsteg, så har alla ungdomar fått klart för sig att de inte duger. De är feta, lata och får ett helt liv framför sig i en ständig kamp med en skev kroppsuppfattning.


Själv tycker jag nog att undervisnnigen duger i Idrott och hälsa tillsammans med hemkunskapen och skolan ständiga kamp att föra fram grundläggande värdering om allas lika värde.

Problemet är nog, enligt mig, att budskapet kommer för sent. Att det skulle bli större effekt ifall undervisningen kunde bedrivas med mer idrott och aktiviteter utomhus redan i de tidiga åren.

+1
Tycker inte vi ska belasta barnen med våra skeva ideal.

AndreasBastard
2012-01-21, 16:09
Hur ska det pedagogiskt föras fram till ungdomarna ?
Det är bara ett lite felsteg, så har alla ungdomar fått klart för sig att de inte duger. De är feta, lata och får ett helt liv framför sig i en ständig kamp med en skev kroppsuppfattning.


Själv tycker jag nog att undervisnnigen duger i Idrott och hälsa tillsammans med hemkunskapen och skolan ständiga kamp att föra fram grundläggande värdering om allas lika värde.

Problemet är nog, enligt mig, att budskapet kommer för sent. Att det skulle bli större effekt ifall undervisningen kunde bedrivas med mer idrott och aktiviteter utomhus redan i de tidiga åren.

Naturligtvis så menar jag inte att läraren ska trycka ner tjockisarna eller vad du menar, och inte heller visa upp bodybuilders med 4% bf som den enda riktiga mallen.

Jag menar att skolan ska ombesörja att eleverna förstår att man genom att reducera energiintag och öka motionen så kan alla ändra sin kroppskomposition.

Nu är det möjligt att de jag känner inte är representativa för riket i stort, men kunskapen är iaf inte väldigt stor. Jag kommer inte heller ihåg att man pratade speciellt mycket om detta i skolan.

Även om tjocka elever kanske tycker det är olustigt att prata om kost fetma osv. så är det ju enligt min mening bättre att dom får kunskap i ämnet och kan göra något åt sin fetma om dom vill.

johan_jazz
2012-01-21, 18:11
Någon lösning har jag inte men jag ser det hursomhelst inte som önskvärt med en värld helt utan feta människor. Inte om de mår bra ändå.

Klokt sagt.

Sverker
2012-01-21, 18:14
Vad fick ni lära er i hemkunskapen ?
Antar att ni fick laga mat och lära er att socker är dåligt för tänderna och hälsan. Folkhälsa och diabetes typ 2 borde ha nämnts.

Vad fick ni lära er på idrotten ?
Antar att ni fick lära er att rörelse är bra för konditionen och bygga upp benmassan. Att ni fick lära er att spontanidrott och ett aktivt liv är possitiv för hälsan ?

A + B -> C......för de flesta.

spoon
2012-01-21, 18:30
Vad fick ni lära er i hemkunskapen ?
Antar att ni fick laga mat och lära er att socker är dåligt för tänderna och hälsan. Folkhälsa och diabetes typ 2 borde ha nämnts.

Vad fick ni lära er på idrotten ?
Antar att ni fick lära er att rörelse är bra för konditionen och bygga upp benmassan. Att ni fick lära er att spontanidrott och ett aktivt liv är possitiv för hälsan ?

A + B -> C......för de flesta.

Verkar inte som att alla får ihop strecket mellan punkterna. Jag kunde inte det här med kalorier innan jag läste här. Pratar jag med bekanta så har dom också dålig koll.
Ser man till trådarna på kolo så är det likadant

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Jishuku
2012-01-21, 19:42
Känner ingen som egentligen vet något om kalorier eller näringsämnen överhuvudtaget.
Väldigt vanligt att få sådana konstiga frågor som om de kommer få bitch-tits av vassle protein, och påståenden som att kött är en bra källa till kolhydrater.

NiklasAlm
2012-01-22, 23:44
Har du tittat mycket på forskningen egentligen? Det finns ju hur mycket som helst om vad som mättar bäst och håller folk från tankar på mat. Och i debatten tycker jag ständigt att det diskuteras också.

Någon lösning har jag inte men jag ser det hursomhelst inte som önskvärt med en värld helt utan feta människor. Inte om de mår bra ändå.

Nej jag har inte tittat på forskningen alls så där får jag skylla mig själv. Däremot håller jag inte med dig om att det diskuteras speciellt mycket. Jag såg själv för ett tag sedan en debatt i SVT som handlade om att vi blir allt fetare i Sverige där dem tog upp socker och fett som bovarna i princip, det var ingen diskussion om vad som var bra mat, och vad som mättar bra och håller tankarna borta från mat.

Sen formulerade jag mig lite konstigt jag menade såklart inte att jag vill att alla ska vara pinnsmala med sexpack eller liknande, men vi vet båda två att fetma är ett hälsoproblem och därför vill jag att dem som verkligen vill gå ner i vikt ska få bästa möjligheterna till det.

NiklasAlm
2012-01-22, 23:54
Hur svårt är det att t.ex. väga det du äter och sen räkna ut hyfsat vad det innehåller med hjälp av internet eller förpackningarna? Inte alls, speciellt inte när det finns 100 sidor som du kan ta hjälp av. Det handlar enbart om okunskap och lathet.

Nej det är inte svårt under en dag, eller en vecka, men när det handlar om att ha en hälsosam kost som man inte lägger på sig vikt med över flera år så blir det svårare. Det går säkert att lägga sig under kalori gränsen med i princip vilken föda som helst, men att göra det utan att gå hungrig och må bra tror jag är svårare. Om man hade haft bättre kunskap om exempelvis potatis gav bra mättnad i förhållande till energi innehållet tror jag att det hade varit lättare att lägga sig på en balans utan att gå runt hungrig och må dåligt. Men jag anser inte att detta tas upp alls idag. Kanske beroende på just som du säger att folk inte vill ta den svåra vägen utan hitta mirakelkurer.

Eddie Vedder
2012-01-23, 07:02
Nej jag har inte tittat på forskningen alls så där får jag skylla mig själv. Däremot håller jag inte med dig om att det diskuteras speciellt mycket. Jag såg själv för ett tag sedan en debatt i SVT som handlade om att vi blir allt fetare i Sverige där dem tog upp socker och fett som bovarna i princip, det var ingen diskussion om vad som var bra mat, och vad som mättar bra och håller tankarna borta från mat.

Jag såg samma. Martin Ingvar pratar ju om det hela tiden. Men det är inte helt okej att stå och rekommendera mer protein antar jag, Även fast alla vet att det mättar bäst.

Sedan handlar ju inte allt om mättnad heller, just därför är det inte det man fokuserar mest på. Mat handlar inte om att fylla magen utan så mycket mer. Skulle man stirra sig blind på det så skulle man inte komma någonvart alls.