handdator

Visa fullständig version : Maximal styrka för sin kroppsbyggnad?


Kaggsmurfen
2012-01-20, 02:22
Jag har alltid varit fascinerad över mänsklig fysisk potential och hur stark man kan bli beroende på hur stora muskler man har. Vet inte om det finns något måttsystem för olika kroppstyper men min idealkroppsbyggnad är större än slimmad strandhunk men inte bodybuilderstor, gillar inte när muskler blir alltför bulkiga. Har ingen konkret personlig förebild men Carl Weathers (Apollo Creed från Rocky-filmerna) kan få stå som exempel för den kroppstyp jag eftersträvar:

http://img.photobucket.com/albums/v358/JPdean/apolloport2.png

Det är inte jätteviktigt för mig att uppnå denna kroppsbyggnad, det vore bara kul helt enkelt. Parallellt med detta vill jag gärna bli så stark som möjligt, det vore grymt att kunna bänka 170 kg x 10, men om det kräver att man är byggd som en bodybuilder sänker jag hellre ribban och håller mig till idealkroppsbyggnaden. En vild gissning är att man med den kroppsbyggnad jag är ute efter som mest skulle kunna bänka 150 kg x 10 och ta 50 kg x 10 i bicepscurl men det är bara spekulationer så jag överlåter frågan till er experter. Ni behöver inte nödvändigtvis utgå från just den bild jag bifogat i era beräkningar, den är bara till för att ni ska få ett ungefärligt grepp om vilken kroppsbyggnad jag eftersträvar.

Så baserat på detta, hur mycket tror ni att man med ovannämnda kroppsbyggnad som mest kan klara av i a) bänkpress och b) bicepscurl. För båda frågor gäller 10 reps samt maxvikt. Inget doping. Har spekulerat länge i hur stark man kan bli för sin storlek men tänkte att det är lika bra att fråga så här istället för enskilda viktfrågor såsom "hur stor måste man vara för att kunna bänka 150 kg x 10" etc. Jag vet att det är många faktorer som spelar in vad gäller styrkekapacitet, men frågan är kort och gott hur stark ni tror man teoretiskt sett kan bli om man har optimal förmåga att använda sin muskelkapacitet fullt ut.

Tacksam för svar!

C.E.J.
2012-01-20, 03:07
Men varför tror du att någon skulle kunna veta det? Det blir precis som med din andra tråd, spekulationer.