handdator

Visa fullständig version : Att träna knäna.


III
2012-01-20, 01:26
Jag är väldigt rädd om mina knän, har inte ont just nu, men tänker förebygga.

De blir tunga knäböj + praktiskt i skolan (bygg & anläggning, första året) Så de blir en hel del lyft där också.

Kan tänka mig att det kan vara dåligt i längden. Så finns det några/någon slags övning för att stärka knäna?

Karl Pilkington
2012-01-20, 07:07
Kör mycket balansövningar själv. Kolla vad det finns för typ av utrustning på gymmet. Balansplattor is the shit. Utfall och lätta bensparkar i maskin är också bra övningar för knä stabilitet. Se till att vara ordentligt uppvärm när du böjer också!

mn8eii
2012-01-20, 07:56
Finns en hel del rehab-/prehab-övningar där du använder dig av elastiska band som fungerar väldigt bra. Stärker stabiliserande muskulatur runt knäna. Dock ganska svårt att få till bra själv utan vidare kunskaper.


Exempel (http://www.athleticadvisor.com/images/acrobat/knee%20rehab.pdf) på lite mer rehab-orienterade övningar.

z_bumbi
2012-01-20, 08:05
Se till att ha bra rörlighet dvs var smidig och vig.
Var tillräckligt stark, man måste inte vara bautastark men om du gör exakt samma arbete som den bredvid men är 30% starkare så ligger du hela tiden längre från max än den bredvid. Det samma gäller för konditionen dvs se till att ha en bra grund för att vara trött ökar risken för skador.
Tänk på lyfttekniken när du jobbar.
Något jag tror kan vara smart är att värma igenom kroppen varje dag dvs inte komma till praktiken/jobbet/verkstaden efter att ha tryckt i sig frukost, sova i bilen/busssen och direkt börja lyfta saker utan att antingen bara gå en sväng för att komma igång men helst att både gå en sväng och sedan värma leder och muskler mer riktat. Precis som vid träning känner man också om det är något som kärvar lite extra den dan och man kan värma igenom det lite mer.

stemag
2012-01-20, 10:40
Mina knän mår bra av att jag tränar hamstrings.

Om jag slarvar med träning (och streching) av hamstring, så känner jag efter ett tag att knäleden känns lite "sladdrigare" och ostabilare.

Mer fokus på typ curl för baksidan, och raka marklyft gör att det känns som att det "tightar" till sej lite.

OBS. har ingen aning om varför, detta är rent empiriskt.

Malone
2012-01-20, 15:37
Ha även koll på ryggen genom att lyfta korrekt och stärka bålmuskulaturen. Bra hållning rent generellt i vardagen är viktigt och även din sittergonomi.

Kan tänka mig att bra rörlighet i bröstryggen också är viktig eftersom ni hamrar och vrider mycket på er så du ej tar ut rörligheten i ländryggen.

III
2012-01-21, 01:08
tack för alla bra svar :thumbup: