handdator

Visa fullständig version : Vad kan jag göra för kul med kaliumpiller?


Spartansk
2012-01-20, 00:26
Jag råkade köpa kaliumtillskott istället för kalciumtillskott, och har brutit förpackningen så de inte går att lämna tillbaka. Kan jag göra något bra med dem, eller är det bara att slänga?

Krampus
2012-01-20, 00:36
Har du akvarium?

Spartansk
2012-01-20, 00:39
Nä. Men kanske skaffar nån gång i framtiden, och jag antar att pillrena har lång hållbarhetstid?

Krampus
2012-01-20, 00:42
Oj sorry, såg inte att du postat i kosttillskottsdelen... Nog bäst att jag håller inne med min kreativitet här ändå..

Spartansk
2012-01-20, 00:48
F-n! D-:

Fel forumdel!

JJOHANSSON
2012-01-20, 01:56
@anyrandommod.


Flytta tråd1!!111

C.E.J.
2012-01-20, 03:20
Det är väl rätt vanligt att man får i sig för lite kalium, så du kan ju supplementera ett tag. Rekommenderat intag är typ 4g/dag.

Holabandola
2012-01-20, 08:55
Min rekomendation är att inte äta dem.
Kalium ska man inte ta i form av tillskott, råkar du få höga nivåer i blodet kan ditt hjärta stanna, vilket vore mindre kul....att dö.

Käka bananer, potatis och tomat om du vill öka på kaliumet i kroppen.

Spartansk
2012-01-20, 12:47
Funderar på att bygga en stenmur till mina Warhammergubbar av dem.

mysglenn
2012-01-20, 13:06
Min rekomendation är att inte äta dem.
Kalium ska man inte ta i form av tillskott, råkar du få höga nivåer i blodet kan ditt hjärta stanna, vilket vore mindre kul....att dö.

Käka bananer, potatis och tomat om du vill öka på kaliumet i kroppen.


om man äter för många bananer eller potatis då?

rekomenderat dagligt intag för en hyffsat stor man är ca 3-4g om dagen

en kapsel kalium är ca 500mg ... iaf av min sort

så jag brukar ta en till två kaplsar kalium de dagar jag inte äter poatis och bananer samt tränar och/eller äter mycket salt mat (dvs mkt natrium)

frågan är ju vad man ska ha kaliumtillskott till, finns ju mjölk? (om vi nu ska vara sådana)

Men ja, överdos av kalium är inte en höjdare.

Zorgus
2012-01-20, 13:35
Funderar på att bygga en stenmur till mina Warhammergubbar av dem.

Låter som en bra idé. :thumbup:

Holabandola
2012-01-20, 13:55
Mjölk?
Ptja, men inga jättemängder, men det är klart, dricker man 1 l så har man ju tillgodosett havla sitt dagliga behov.

z_bumbi
2012-01-20, 14:23
Det är väl rätt vanligt att man får i sig för lite kalium

Är det vanligt? Jag har inte hittat något om frekvensen.
En snabb koll visar bara på massor av alternativsidor men enligt läkemedelsverket så krävs det en hel del för att brist ska uppstå. Det är ju också ganska vanligt förekommande i en rad livsmedel så man får äta bra riktat för att åstadkomma det men som sagt jag vet inte hur vanligt det är.

Spartansk
2012-01-20, 14:40
Jag hade för mig att bodybuilders äter kalium innan tävling för att underhudsvätska skulle transporteras in i musklerna. Kan det vara något att ta fasta på? Gör jag klokt i att slänga i mig ett par kaliumpiller några timmar innan det är dags att ta nästa Facebookprofilbild?

vicarious
2012-01-20, 15:18
om man äter för många bananer eller potatis då?

rekomenderat dagligt intag för en hyffsat stor man är ca 3-4g om dagen

en kapsel kalium är ca 500mg ... iaf av min sort

så jag brukar ta en till två kaplsar kalium de dagar jag inte äter poatis och bananer samt tränar och/eller äter mycket salt mat (dvs mkt natrium)

frågan är ju vad man ska ha kaliumtillskott till, finns ju mjölk? (om vi nu ska vara sådana)

Men ja, överdos av kalium är inte en höjdare.

Vilket märke är dina kapslar? Tvivlar starkt på att det är 500mg rent kalium, det är ganska mycket. Brukar ofta komma i former som kaliumcitrat eller liknande. Du kan nog räkna med att kanske 30-50% av innehållet faktiskt är kalium.

Cerberus
2012-01-20, 16:05
yeah, för mkt kalium och du dör. är inte kalium-piller läkemedelsklassade här? har jag för mig iaf.

inget att leka med. En mur åt warhammer-gubbarna låter som en mycket rolig idé! Önskar själv att jag hade warhammer-gubbar och kalium-piller, låter skitkul!

nu blev jag sugen på att återuppleva barndomsminnen av evigt legobyggande..

Sverker
2012-01-20, 18:08
Jag hade för mig att bodybuilders äter kalium innan tävling för att underhudsvätska skulle transporteras in i musklerna. Kan det vara något att ta fasta på? Gör jag klokt i att slänga i mig ett par kaliumpiller några timmar innan det är dags att ta nästa Facebookprofilbild?

Nej.


Det är inte kalium som är problemet. För att bli av med vätskan i underhuden måste du bli av med överskottet av natrium. Sök på "saltladdning" så hittar du säkert något matnyttigt.........främst potatis.

vicarious
2012-01-20, 18:27
är inte kalium-piller läkemedelsklassade här? har jag för mig iaf.

Jag har också för mig något sånt. T ex att man inte får sälja kaliumtillskott som är starkare än 100mg/kapsel utan recept men det verkar inte stämma. Frågade MM Sports om detta och deras kapslar innehåller enligt uppgift 180mg kalium per kapsel.

Sniggel
2012-01-22, 09:48
Ja det är nog inget man vill prova att överdosera om man ska supplementera. Man ska nog vara jävligt försiktig.

mysglenn
2012-01-22, 19:28
Vilket märke är dina kapslar? Tvivlar starkt på att det är 500mg rent kalium, det är ganska mycket. Brukar ofta komma i former som kaliumcitrat eller liknande. Du kan nog räkna med att kanske 30-50% av innehållet faktiskt är kalium.

Body Science

Spartansk
2012-01-22, 19:43
Mina kapslar är Kalium Optimal av märket Helhetshälsa. Burken 100 kapslar (vegetabiliska) vilka vardera innehåller 280 mg kalium och 420 mg placebo. Det där med placebo hittade jag på själv, men visst var det lite roligt?

Kapslarna är en smula för cylindriska för att forma en optimal stenmur.

vicarious
2012-01-22, 22:13
Body Science

I dom är det 180mg kalium per 500mg kapsel.

mysglenn
2012-01-23, 03:14
I dom är det 180mg kalium per 500mg kapsel.

kaliumcitrat E332

K3C3H4OH(CO2)3

vicarious
2012-01-23, 06:55
kaliumcitrat E332

K3C3H4OH(CO2)3

Ja. Jag mailade och frågade och det är 180mg "rent kalium" per kapsel eller hur man nu ska uttrycka det.

antooon1993
2012-10-30, 03:27
ja, jag vet att det är en gammal tråd osv.. men skulle bara framföra det att jag har lågt kaliumvärde så därför jag tar medicin för det och jag har haft bieffekter så som t.ex. hjärtklappning, så man ska vara försiktig... avråder de med känsliga magar från bruk av stora mängder kalium.

sen tar jag i och för sig ungefär 8-10g citrat och en ungefär lika stor mängd kaliumvätekarbonat åt gången men jag tror inte att tillskott är nödvändigt i normala fall... men om man nu vill ha lite extra kan man ju som tidigare skrivits alltid äta någon banan. :thumbup:

Spartansk
2012-10-30, 21:39
Tack för bumpen. Jag har sålt dem. :)