handdator

Visa fullständig version : Träna hamstrings?


martinan
2012-01-19, 21:40
Hej.

Mitt gym har inte maskin för att träna hamstrings. Finns det någon bra övning man kan göra hemma istället?

spoon
2012-01-19, 21:42
http://www.youtube.com/watch?v=4YZL0LDZmVg

Putta ifrån i botten om du inte orkar upp.

deadich
2012-01-19, 21:51
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

AdrianP
2012-01-19, 21:54
Raka marklyft

LarsLasr
2012-01-19, 22:01
Raka marklyft är sjukt nice, och om dom som mina är ostretchade till en början blir man troligen vigare och får en sjukt nice träningsvärk på köpet!

spoon
2012-01-19, 22:02
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Vilka av dom här övningarna tycker du passar hemma?

martinan
2012-01-19, 22:34
Nordic hamstrings verkar vara en väldigt trevlig övning. Gillar när man kan belasta mycket bara med hjälp av kroppen. Efter ett snabbt försök med undersidan av sängen som motstånd så insåg jag dock att mina hamstrings är alldeles för klena för denna övning.

Raka marklyft verkar dock super. Kan man ersätta stången med hantlar?
Det finns stång på gymmet, men ibland orkar man inte dra dit för övningar man lika gärna kan göra hemma.

deadich
2012-01-19, 22:36
Vilka av dom här övningarna tycker du passar hemma?

"Mitt gym har inte maskin för att träna hamstrings." Ts går ju och tränar på ett gym så det borde ju finnas skivstänger och hantlar. Raka marklyft som folk skrivit är ju också svår att göra hemma. Den du tipsade om tror jag väldigt få kan göra hemma. Dessutom är träning utan vikter imo rätt värdelöst eftersom att det kommer bli för lätt förr eller senare.

StarkaUlf
2012-01-20, 08:55
Nordic hamstrings verkar vara en väldigt trevlig övning. Gillar när man kan belasta mycket bara med hjälp av kroppen. Efter ett snabbt försök med undersidan av sängen som motstånd så insåg jag dock att mina hamstrings är alldeles för klena för denna övning.

Raka marklyft verkar dock super. Kan man ersätta stången med hantlar?
Det finns stång på gymmet, men ibland orkar man inte dra dit för övningar man lika gärna kan göra hemma.

Jo, det går utmärkt att köra med hantlar. Se bara till att försöka ha rätt utförande, att alltså pressa röven bakåt istället för att bara böjja på ryggen.

"Mitt gym har inte maskin för att träna hamstrings." Ts går ju och tränar på ett gym så det borde ju finnas skivstänger och hantlar. Raka marklyft som folk skrivit är ju också svår att göra hemma. Den du tipsade om tror jag väldigt få kan göra hemma. Dessutom är träning utan vikter imo rätt värdelöst eftersom att det kommer bli för lätt förr eller senare.

Som med dom flesta övningarna som riktar in sig på hamstrings, som finns i övningsbanken. Så varför länkar du dit då istället för att ge tips på någon övning som man kan lätt kan göra hemma?

martinan
2012-01-20, 10:40
Raka marklyft som folk skrivit är ju också svår att göra hemma.

På vilket sätt är raka marklyft svåra att göra hemma?

Jo, det går utmärkt att köra med hantlar. Se bara till att försöka ha rätt utförande, att alltså pressa röven bakåt istället för att bara böjja på ryggen.

Ok, tack.

z_bumbi
2012-01-20, 11:36
Marklyft och raka marklyft går utmärkt att köra med vanliga tunga föremål även om man inte skulle råka ha hantlar eller en skivstång så jag vet inte varför man inte skulle kunna köra det hemma.

Matsa
2012-01-20, 17:23
TS skrev inte vad han har för utrustning hemma men det verkar som om ett par hantlar finns att tillgå och då kan man göra ganska mycket. Raka marklyft, blir det för lätt kan man göra det med ett ben i taget (försiktig i början, kräver viss balans och koordination). Utfall går också bra att göra med hantlar.

Split squat är en bra övning för hela benen, det är mycket quadriceps men jag tycker att både hamstrings och (kanske framförallt) rumpan får jobba hårt med.

RZlodHgCipk

Man kan även göra lårcurl med hantlar:

Xur9LpJTRKs

Den du tipsade om tror jag väldigt få kan göra hemma.

Så länge man har möbler hemma så går det oftast bra att göra den övningen. Sätt fötterna under en säng, soffa, garderobsdörr etc eller lägg helt enkelt något tungt på dem. Bor man inte ensam kan man med fördel ta hjälp av någon att hålla nere fötterna. Dock en tung övning.

Dessutom är träning utan vikter imo rätt värdelöst eftersom att det kommer bli för lätt förr eller senare.

Träning med kroppsvikten är bra och det finns många metoder för att göra det mer utmanande. Nordic leg curl AKA "Finnen" lär inte bli för lätt för de flesta i det första taget, den är snarare för svår. Enbensböj är en annan övning som är utmanande för även de flesta som har tränat länge. Vanliga armhävningar är verkligen inget värdelöst för någon som knappt bänkar sin kroppsvikt (dvs de flesta normalviktiga nybörjare).

Är vanliga armhävningar för lätt kan man göra andra versioner (t.ex med klapp) eller helt enkelt ta på sig en ryggsäck med lite vikt i.

deadich
2012-01-20, 19:22
Marklyft och raka marklyft går utmärkt att köra med vanliga tunga föremål även om man inte skulle råka ha hantlar eller en skivstång så jag vet inte varför man inte skulle kunna köra det hemma.

precis som majoriteten av övningarna i övningsbanken för hamstrings

Popliteus
2012-01-20, 19:36
Nordic hamstrings!

KidZap
2012-01-20, 21:08
Raka marklyft är fantastiska! Man blir smidigare i baksidan samtidigt som de tar bra och ger en overklig träningsvärk.