handdator

Visa fullständig version : Knäböj i böjmaskin, teknik?


mYrN
2012-01-19, 20:32
Tjena!

Min första post här :) Jag tänkte i alla fall kolla med er hur min knäböjsteknik ser ut. Snabba fakta: 19 år gammal, tränat i ganska precist 1 år (började som en smalfet 57 kg's grabb). Är 174 cm lång och väger 68 kg. Kör leangains om det är relevant! Klippet rör sig alltså om 150x5 i en böjmaskin. Hoppas jag inte skämmer ut mig allt för mycket så här i första inlägget :em:

http://www.youtube.com/watch?v=k0jsFSwU_vk

Tackar för svar!

oracas
2012-01-19, 20:38
Jag ställer mig först i ledet att fråga:

Varför kör du inte med fri stång och riktiga knäböj?

mYrN
2012-01-19, 20:41
Jag ställer mig först i ledet att fråga:

Varför kör du inte med fri stång och riktiga knäböj?

Har aldrig provat, vet inte varför faktiskt! Är det så stor skillnad mellan dessa två?

AdrianP
2012-01-19, 20:42
Ryggen ser böj ut när du böjer, kanske inte i bottenläget, men i övrigt. Du kommer heller inte så långt ner, lite större vinkel än en pararell böj skulle jag vilja säga.

hugok
2012-01-19, 20:43
Jag har aldrig kört någon sådan. Men det ser väl hyfsat ut. Ser inte ut att vara något du skadar dej av vilket är huvudsaken. Kanske lite djupare nästa gång? Bra ökningar på kort tid:thumbup:

moppepojken
2012-01-19, 20:44
Du klarar inte lika mycket vikter eftersom du måste balansera mer med vikterna. Man tränar väl mer bål också va?

joker560
2012-01-19, 20:45
Eftersom det där inte är knäböj är det svårt att avgöra din knäböjsteknik.

Men om du nu ska envisas med att köra i maskin skulle jag sluta dippa framåt så mycket med överkroppen, du kommer knappt ner i 90graders böj nu men ryggen ser ut att ta stryk. Ser ut som att du bör stå längre upp på plattan.
Tänk dig att du ska sätta dig ner, inte ge maskinen en dansk skalle!
Det ser även vingligt ut med fötterna, kör lättare vikt och/eller utan skor.

mYrN
2012-01-19, 20:46
Ryggen ser böj ut när du böjer, kanske inte i bottenläget, men i övrigt. Du kommer heller inte så långt ner, lite större vinkel än en pararell böj skulle jag vilja säga.

Ska tänka på det nästa gång! Kan inte gå så mycket längre ner, där sitter en "sprärr". Vill inte träffa den då jag tror jag kommer tappa balansen när all vikt går bort på en gång :( Men ska definitivt prova!

Jag har aldrig kört någon sådan. Men det ser väl hyfsat ut. Ser inte ut att vara något du skadar dej av vilket är huvudsaken. Kanske lite djupare nästa gång? Bra ökningar på kort tid:thumbup:

Okej! Det känns ju inte fel när jag gör det, vilket jag antar är possitivt? :) Tack så mycket!


Eftersom det där inte är knäböj är det svårt att avgöra din knäböjsteknik.

Men om du nu ska envisas med att köra i maskin skulle jag sluta dippa framåt så mycket med överkroppen, du kommer knappt ner i 90graders böj nu men ryggen ser ut att ta stryk. Ser ut som att du bör stå längre upp på plattan.
Tänk dig att du ska sätta dig ner, inte ge maskinen en dansk skalle!
Det ser även vingligt ut med fötterna, kör lättare vikt och/eller utan skor.

Får börja med stång helt enkelt :)

Squamata
2012-01-19, 20:48
Lär dig riktiga böj, dom är tråkiga och jobbiga i början.. Men när man tagit sig förbi de stadiet så blir de snabbt en favorit övning för benen :)

Jr.
2012-01-19, 20:49
reagerade också på att det såg väldigt skakigt ut.

Larsson
2012-01-19, 20:52
Hela vinkeln som kroppen har ser lite skum ut i den maskinen, fötterna ser ut att hamna väldigt långt fram i förhållande till höften. Sen tycker jag du ska köra på lättare vikter. Nu gör du en rullande rörelse med kroppen i upppåtrörelsen troligtvis eftersom du kör för tungt. Du bör även gå djupare, tänk att du ska sätta dig ned. Sen är det inte vikten som är det viktiga utan hur bra kontakt du får med muskeln.

deadich
2012-01-19, 21:09
Har aldrig provat, vet inte varför faktiskt! Är det så stor skillnad mellan dessa två?

Ja, kör riktiga böj istället, då får du med fler muskler som balanserar osv mer effektiv styrka, kommer du lyfta något så kommer det sällan sitta fast fint i en maskin. men var försiktig i början så att du inte drar på samma vikt som i maskinen och skadar dig. Kan ta lite tillvänjning för att få in teknik och sådant.

willtjam
2012-01-19, 21:26
Huvva, den där maskinen såg inte skön ut.