handdator

Visa fullständig version : Ont i knät!


z9mango
2012-01-19, 20:15
jag spelar fotboll men har inte kunnat spela pga att jag inte kan belasta mitt knä utan att det gör ont. kan tex inte göra hopp eller snabba ryck. smärtan sitter strax under knäskålen och det blir värre ju mer man tränar. kanske ska vila i några veckor men har hört att det inte hjälper något vidare.
nån som vet? tacksam för svar

ps. jag är 15

ronbe
2012-01-19, 21:19
Googla på schlatter eller hopparknä och se om något stämmer. Jag skulle gissa Schlatter.
Här finns lite olika skador beskrivna http://idrottsskadeguiden.se/skador/kna

LarsLasr
2012-01-19, 22:20
Låter exakt som schlatter.

Jag hade exakt samma i tonåren då jag spelade handboll och hoppade mycket. Det jag fick höra var att det var helt ofarligt och att besvären går över när man blir äldre och man vuxit klart/växer långsammare och det stämde bra då jag inte lider något av det nu.

Så som jag förstod det beror det på att senan från främre lårmuskelaturen som går över knäet och fäster på framsidan av smalbenet, just under knät, drar och sliter i benet som den fäster i. Detta leder till att benet måste anpassa sig och oftast växa och då får man ont.

Jag upplevde mindre besvär vid matcher/träning om man drog 2 varv med sporttejp HÅRT! just mellan knäskålen och den lilla knölen som blir på smalbenet där det verkar, detta ska göra att senan drar i en annan riktning som inte är lika smärtsam.

Tycker att någon idrottslärare/tränare i din närhet borde ha kunskap om detta.

Niveus
2012-01-19, 22:34
Med schlatter vill en bendel vid namn tuberositas tibiae på skenbenet få allt för stor utbuling och orsaka irritation på patellarligamentet, som tillhäftar på bendelen som quadricepsmusklernas senors fortsättning över knäskålen.

Man kan då som kirurg skära ett snitt igenom lig. patellae och sedan kapa en del av den excessiva utbulingen av bendelen. Resultatet vill då bli minskad/upphävd smärta och irritation på vävnad, vätskeansamling m.m. Funktionsminskningen av snittet i ligamentet (vilken är med under extension av underbenet) vill vara litet då man skär ett longitudinellt snitt.

Peace =)

mn8eii
2012-01-20, 08:25
Med schlatter vill en bendel vid namn tuberositas tibiae på skenbenet få allt för stor utbuling och orsaka irritation på patellarligamentet, som tillhäftar på bendelen som quadricepsmusklernas senors fortsättning över knäskålen.

Man kan då som kirurg skära ett snitt igenom lig. patellae och sedan kapa en del av den excessiva utbulingen av bendelen. Resultatet vill då bli minskad/upphävd smärta och irritation på vävnad, vätskeansamling m.m. Funktionsminskningen av snittet i ligamentet (vilken är med under extension av underbenet) vill vara litet då man skär ett longitudinellt snitt.

Peace =)

Det är väldigt ovanligt att man opererar schlatter och jag har svårt att se göra det på en 15-åring.

Niveus
2012-01-20, 09:53
Sant det är ovanligt, fast det görs ifall personen gått med långvarig smärta och det är ett funktionshinder - även på yngre människor. Det är inget stort ingrepp heller.

Vanligare är rehabiliteringsträning och insprutning av binjurebarkhormon (kortisolliknande).

Ett exempel på fysioterapi kan vara att man står på ett ben (det med schlatter) och sedan böjer knäet tills knäet är i nivå med 2a tån och upp igen.

z9mango
2012-01-20, 10:40
Låter exakt som schlatter.

Jag hade exakt samma i tonåren då jag spelade handboll och hoppade mycket. Det jag fick höra var att det var helt ofarligt och att besvären går över när man blir äldre och man vuxit klart/växer långsammare och det stämde bra då jag inte lider något av det nu.

Så som jag förstod det beror det på att senan från främre lårmuskelaturen som går över knäet och fäster på framsidan av smalbenet, just under knät, drar och sliter i benet som den fäster i. Detta leder till att benet måste anpassa sig och oftast växa och då får man ont.

Jag upplevde mindre besvär vid matcher/träning om man drog 2 varv med sporttejp HÅRT! just mellan knäskålen och den lilla knölen som blir på smalbenet där det verkar, detta ska göra att senan drar i en annan riktning som inte är lika smärtsam.

Tycker att någon idrottslärare/tränare i din närhet borde ha kunskap om detta.

ja det kan nog vara schlatter men jag har inte en sån där knöl som man ska ha fått så jag undrar om det inte är hopparknä?

Skön
2012-01-20, 21:28
Har haft hopparknä i många långa år. Smärtan kommer smygande och gör inte direkt så jätteont utan är bara så jäkla konstanst störande med lite värk. Gör ont precis under knäskålen och främst vid huksittande.

Det du kan göra för att kolla så att det inte rör sig om PFSS är följande:
Spänn benet i ett rakt läge och så drar du (eller någon annan) knäskålen rakt nedåt, mot foten alltså. Kan göra rejält ont.



Vid hopparknä så brukar senan bli tjockare på det skadade knäet. Schlatter är som sagt annars väldigt vanligt i din ålder.
Vila är knappast det bästa men du kan ju undvika allt för mycket löpning och i synnerhet på hårt underlag. Se till att få en diagnos, ultraljud skulle nog vara att föredra.

Kan även vara bra att kolla faktorer som Q-vinkel, skor, fotvalv osv. Men att få rätt diagnos först är bäst.

Vid hopparknä så rekommenderas att du tränar upp framsida lår med hjälp av excentriska knäböj i 30 graders lutning med tunga vikter.

Ett gott råd är att inte ignorera problemet för att det inte känns så jätteallvarligt. Tro mig det kan bli nästintill kroniskt och extremt svårt att få det bra igen!

pjoik
2012-02-17, 13:48
De flesta med mb schlatter har en valgiseringsproblematik. Detta måste man öva bort och det kommer försvinna om du gör det ordentligt. Valgiseringen (kobent rörelsemönster) gör att det blir en snedbelastning, patellarsenan (knäskålssenan) drar snett vilket irriterar fästet.

Peter
Ontiknät.se