handdator

Visa fullständig version : Pågen Njuta


owster
2004-01-12, 20:42
Vad tror ni om det här brödet?


Pågen Njuta

Ingredienser
vetemjöl, vatten, klippt fullkornsråg, sirap, solrosfrö 3%, vetegluten, veteflingor, vetekli, jäst, linfrö 1,5%, kornmjöl, maltvinäger, rågmjöl, vegetabiliskt fett av raps (delvis härdat), salt, vört, havremjöl, mjölbehandlingsmedel enzymer (amylaser).


Näringsvärde per 100 g
Energi 1100 kJ
260 kcal
Protein 11 g
Kolhydrater 44 g
varav sockerarter 4,5 g
Fett 5,0 g
varav mättat fett 0,8 g
Kostfiber 6,5 g
Natrium 0,4 g
0,4 g natrium motsvarar 1,0 g koksalt



Basen är ju vetemjöl, men samtidigt så är det en hel del frön i den, så det bör väl sänka GIt?

King Grub
2004-01-12, 20:45
Det har ett GI på runt 85. Men GI på bröd i sig är relativt ointressant, om du inte bara sitter och tuggar torra brödskivan. Vitt franskbröd går från ett GI på 100 till runt 75 med ett vettigt pålägg och ett glas mjölk till, och motsvarande gäller rågbröd.

owster
2004-01-12, 20:49
så med skinka, ost tomat och räkor +15g linfröolja så blir det här en varm macka med hyfsat lågt GI? Då fortsätter jag att frossa i varma mackor, medan det fortfarande är vinter.

Edit: Dessutom borde väl det här brödet vara näringsrikare än vanligt vitt bröd med tanke på fröna det innehåller?

King Grub
2004-01-12, 20:52
Att värma mackan så det liknar rostat bröd höjer i och för sig GI:t, men med där pålägget är det ingen fara på något sätt. 70-75 i GI, kanske.

Och äter du någon eller några skivor bröd som komplement till en i övrigt komplett måltid spelar GI:t på just brödet ännu mindre roll.

owster
2004-01-12, 20:54
sweet, för det här är det enda grova bröd(om man nu kan kalla det grovt) som jag tyckt är gott. Kanske beror på vetemjölet...

I vilket fall, tackar för svaren! :bow:

aliquis
2004-01-12, 22:27
enda jag kan tycka är väl detsamma som du gör: gott. Men nu har jag inte köpt det på länge.

Prova fazers rund&god samt polar kraft råg/lingon/äpple/sport/vadsomhelst. Inte übernyttiga men goda. Dom förstnämnda känns torrare än dom senare.

Snapphanen
2004-01-12, 22:54
Hur är det med sånt surdegsbröd? Har det lågt gi? Min kompis irrar som fasen och kollar överallt och om det står socker blir han hispig... vad säger ni?

Olsson
2004-01-12, 23:26
Originally posted by Snapphanen
Hur är det med sånt surdegsbröd? Har det lågt gi? Min kompis irrar som fasen och kollar överallt och om det står socker blir han hispig... vad säger ni?

Surdegsbröd från råg har 83. Så det är vel helt okej med pålägg & dyl.

aliquis
2004-01-13, 09:01
Bröd bakat på surdeg har väl lägre gi än ett bröd som inte är det, men det finns ju fler faktorer som kan sänka git mer.

Snapphanen
2004-01-13, 09:04
Originally posted by Olsson


Surdegsbröd från råg har 83. Så det är vel helt okej med pålägg & dyl.


hmmm.. käkar rätt ofta lantbröd som är gjort på surdeg och lingon ngnting som också är gjort på surdeg.. goda som fasen i vilket fall.... king grub vet kanske? Han brukar ha koll på de olika sorterna :)

shirunai
2004-01-13, 09:12
säger bara fazer flerkornsbröd med solrosfrön :hbang:

King Grub
2004-01-13, 11:19
Originally posted by Snapphanen



hmmm.. käkar rätt ofta lantbröd som är gjort på surdeg och lingon ngnting som också är gjort på surdeg.. goda som fasen i vilket fall.... king grub vet kanske? Han brukar ha koll på de olika sorterna :)

Det får nog räknas som "surdegsbröd bakat på råg". Helt okej. Surdeg och klippta korn sänker GI:t, men någon exakt siffra går inte att säga. Strax över 80 kanske, med det sjunker om brödet äts som en del av en måltid.

Tanman
2004-01-13, 13:27
Eller så struntar ni i GI och kollar på vilka nyttiga ingredienser som ingår i brödet :whipped:

//Johan med tillfällig(?) GI-trötthet

King Grub
2004-01-13, 13:29
Originally posted by Tanman
Eller så struntar ni i GI och kollar på vilka nyttiga ingredienser som ingår i brödet :whipped:

//Johan med tillfällig(?) GI-trötthet

Jag försöker ständigt och jämnt pränta in att GI på bröd inte har mycket med dess nyttighet att göra. Men vad hjälper väl det? :D

Tanman
2004-01-13, 13:41
Har noterat att du gjort några försök :cheers:

Adrian
2004-01-13, 15:51
Något bröd jag kan rekommendera starkt är Schulstads "Skovmand" både vanliga sorten och den extra grova :) lite fakta om det

Kärnrågbröd med 20% kärnor

Ingredienser:

Vatten, Surdeg av Råg, Rågkärnor (20%), Rågmjöl, Siktat rågmjöl, Rågflingor, malt av korn,salt,ättika, jäst.



Näringsvärde per 100 g
Energi 750 kJ
180 kcal
Protein 5 g
Kolhydrater 36 g
varav sockerarter 4 g
Fett 1 g
varav mättat fett 0,2 g

Kostfibrer 8 g
Natrium 0.50g




nettovikt 660g