handdator

Visa fullständig version : Vetenskapliga artiklar/rapporter


MrAwsome
2012-01-19, 16:38
Tjena, jag är mitt uppe i ett projekarbete angående styrketräning där jag tränar i 6 månader och ser vad jag får för resultat, jag har träffat PT och sånt, men jag behöver mer källor. Målet med projektet är att öka i vikt, muskelmassa.

Jag är ute efter vetenskapliga artiklar/rapporter eller böcker som jag kan använda som källor i min uppsats, som kan t.ex förklara varför denna övning är bättre än andra.

min lärare har tjatat flertal gånger om detta, jag kan inte använda wikipedia precis.

Jag vet att folket här på kolozzuem är väldigt kunniga och sett er flertal gånger nämna att ni läst vetenskapliga rapporter, så jag skulle uppskatta tips!

mattilainen
2012-01-19, 16:41
att en övning är bättre än en annan? Det tror jag kommer bli svårt att hitta. Verkar vara ett ganska "stort" projekt. Har du inget du ska fokusera på? Kanske hitta något mer preciserat att arbeta utifrån? Typ proteinintag etc. Tror bara det kommer bli svårt :)

Victuhh
2012-01-19, 16:42
http://traningslara.se

Nicklas Neuman och Jacob Gudiol kan sina grejer och hänvisar ofta till studier

Strand93
2012-01-19, 17:00
att en övning är bättre än en annan? Det tror jag kommer bli svårt att hitta. Verkar vara ett ganska "stort" projekt. Har du inget du ska fokusera på? Kanske hitta något mer preciserat att arbeta utifrån? Typ proteinintag etc. Tror bara det kommer bli svårt :)

Alltså hans projektarbete ska ju inte gå ut på att se vilka övningar som är bäst, det var ju bara ett exempel på vad för typ av artiklar han letar efter

mn8eii
2012-01-19, 17:03
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?
Happy hunting!

Arnoldski
2012-01-19, 21:42
Ett sätt att utesluta sökresultat som inte är vetenskapliga artiklar är att söka med Google Scholar. Där finner du oändliga mängder av artiklar i pdf-format.

(skriv "scholar" i google så finner du det)

Fartman
2012-01-20, 00:25
Är det på gymnasienivå? Isf tycker jag att det räcker med att du rotar fram lite olika böcker som källor.
Den typen av publikationer man hittar på pubmed blir lätt för avancerade för att du ska få ut någonting vettigt ur dom.
Är det på högskola/universitet så är det nog däremot pubmed, google scholar eller web of science som gäller.

Guddi
2012-01-20, 06:51
Studier som jämför övningar och säger att den ena är bättre än den andra kommer du få väldigt svårt att hitta. Och hittar du det skulle jag säga att minst hälften av dessa kommer till sin slutsats då författarna till studien tror lite för mycket på sin egna förmåga. Det du kan hitta är biomekaniska studier som tar upp för och nackdelar med olika typer av utförande. Till exempel att ryggen böjer sig mer när man kör knäböj bak jämfört med knäböj fram. Att axlarna blir mer utsatta om man bänkar med nittio grader mellan kropp och överarm jämfört med kanske 60-70 grader osv.

När det gäller övningar så är de bra eller dåliga beroende på vilket mål du har med träning. Ditt mål är bara att öka i vikt och muskelmassa och då spelar det faktiskt ingen större roll vilken övning du använder så länge som du stimulerar dina muskler. Motiveringen då till övningsval får ju bli i stil med:
1. Du har material/utrustning för att utföra övningen
2. Du klarar övningen rent tekniskt och den är säker för dig
3. Övningen stimulerar den muskeln du vill träna
4. Övningen stimulerar eventuellt också andra muskler med en volym som är lagom för dessa muskler under det träningspasset

Övningar du inte har med kan du motivera på deras uteslutande på liknande sätt:
1. Den ställer för stora krav på min rörlighet.
2. Den är svår att utföra rent tekniskt när man tränar med den volym som jag behöver träna med för att uppnå mitt mål.
3. Det saknas bra utrustning för att genomföra övningen säkert
osv...