handdator

Visa fullständig version : Vilka parametrar utanför träningen är värdefulla att följa?


cirkelrak
2012-01-19, 15:05
Efter att det har hänt några underliga saker den senaste tiden har jag börjat funderar över vilka parametrar förutom de i själva träningen (reps, volym, etc.) som kan vara vettiga att följa för att få en bättre bild över varför det går bra eller dålig. Jag tänker på saker som t.ex.:

Träningsmotivation
Styrka
Sömn
Energi
Kost
Stress
Livssituation
m.m.

Där man möjligen graderar från 1-5 beroende på läget (ja jag har spionerat på Börje H). Parametrarna skulle t.ex. kunna användas för att se när volymen börjar bli för stor och om det helt enkelt är en effekt av att man tränar för mycket eller om det beror på något annat som bristande sömn. Somliga kan vara svårare än andra att sätta ett betyg på.

Vilka saker tror ni det kan finnas ett värde i att följa?

z_bumbi
2012-01-19, 15:09
Humör.

Miljön på gymmet, ensam, grupp, kul folk, stödjande folk (de behöver ju inte vara kul) osv.

Spartansk
2012-01-19, 15:13
Ålder.
Sexliv.
Träningstrustning.
Sjukdom.

Matsa
2012-01-19, 15:41
Arbetstider och dygnsrytm rent allmänt skulle kanske kunna vara intressant att följa och se om det påverkar prestationen.

spoon
2012-01-19, 15:58
Styrka
Sömn
Energi
Kost
Stress
Livssituation
m.m.

Tycker det du har litstat är vettigt. Kost sömn och stress är viktiga punkter för mig. Det är variabler som är relativt enkla att följa och justera. Energi ser jag mer som ett resultat av hur man har skött ovanstående. Livsituationen är ju oftast som den är och tar lite tid att justera.

Hetz
2012-01-19, 17:29
1. Kost
2. Sömn

Båda delar väl första platsen men ja, ni fattar

3. Träna
4. Kontinuitet
5. Dedikation

mpjby
2012-01-19, 17:38
Sömn känner jag helt klart är viktigast för mig. Känner jag mig trött går jag inte ens till gymmet för att jag vet att det kommer bli ett värdelöst pass och då är det bättre att spara det till dagen efter.

Förutom det är motivation och välmående det som påverkar mest, och maten då så klart.

1684_
2012-01-19, 19:55
För mig e det :

1 kost
2 stress
3 sömn
4 motivation

Om något av detta inte e som det ska vara, för att må bra och prestera ja då går de fan inte.

cirkelrak
2012-02-13, 12:02
Funderar på att köra med:
Motivation
Sömn
Kost
Stress 1-3 Tror det är svårt med 5-gradig skala

Och möjligen styrka som att jag känner mig stark. Men jag vet inte om den är lämplig då jag oftast känner mig sliten.

Humör var intressant men det kanske kan gå in under motivation?

Rikard Jansson
2012-02-13, 12:17
Rätt inställning och prioriteringar är viktigast för mig, har man dem så brukar resten lösa sig!

Silencer
2012-02-13, 12:18
Psykiskt/känslomässigt välbefinnande.
Den mest underskattade delen av muskelbyggande.

z_bumbi
2012-02-13, 12:37
Funderar på att köra med:
Motivation
Sömn
Kost
Stress 1-3 Tror det är svårt med 5-gradig skala

Och möjligen styrka som att jag känner mig stark. Men jag vet inte om den är lämplig då jag oftast känner mig sliten.

Humör var intressant men det kanske kan gå in under motivation?

Visst går det in under motivation men det beror ju också på hur många punkter man vill analysera. Humör kanske lämnar sig mer för särskilda kommentarer dvs man skriver om det är något speciellt den dagen eller innan/efter.

Fordon
2012-02-13, 14:07
Själva uppladdningen inför passet. Kan påbörjas redan efter föregående pass att jag motiverar mig och peppar mig inför nästa pass. Oftast brukar det gå riktigt riktigt bra då. Sömn brukar inte påverka nämnvärt då det ofta räcker med en powernap innan gymmet.
Sen är koffeinet viktigt för mig också. Minst lika mycket psykologiskt sätt som den faktiska prestationshöjningen.

Börje H
2012-02-14, 11:25
Ja jag har spionerat på Börje H

Blev ombedd att redovisa min syn på det hela och kanske bidra med nått :)

Först och främst måste man ju vara fullt införstådd på att en skattning av detta slag till 100 % är subjektiv och ypperligt personlig. Nyttan för utomstående därvid helt obefintlig. Däremot är det, enligt mig, ett fint verktyg att för egen del kunna gå tillbaka i journalanteckningar och läsa av massvis med mer information än just vikterna som förflyttats. Tillsammans med RPE gradering (Rates of Perceived Exertion) av ansträngningsnivå så får man en tämligen god bild av hur dagsformen var och möjligen även ett liten hum om varför den var bra. Vilken RPE-skala man änder sig utav är ju naturligtvis valfri, men RTS varianten är ju en högst användbar sådan:
http://www.reactivetrainingsystems.com/articles/training-articles/49-chapter-2

OM man nu ämnar sig använda någon form av skattning är det ju högst väsentligt att man skottställer stegen, annars saknas ju all form av relevans. Gäller naturligtvis både för ansträngning och övriga. Helst av allt bör denna vara nerskriven som man vid varje graderingstillfälle slår en snabb blick på den, annars tenderar det raskt att bli slentriangraderingar. Man bör ju också, i de fall det kan vara otydligt, även skriva en beskrivning för vardera parameter man graderar.

Jag väljer att notera följande:

Gradering 1-5
Styrka/energi:
Återhämtning/sömn:
Kosthållning:
Mental status:

Finns säkerligen många fler saker att följa men att gradera styrkan/energin känns iaf högst väsentligt för min del. Sedan kan man dividera om övriga tre men jag tycker jag att de säger en hel del. De överlappar givetvis varandra och tex återhämtningen och kosthållning kanske många håller som tämligen närliggande. Kosthållningen är ju också ett ytterst speciellt ämne. En LCHF:are eller LG-freak skulle gråta blod över en av mina ”optimala” dagar men återigen handlar den ju om att för sig själv ha en klar bild, så gott det nu går, om vad som är eftersträvansvärt.


De enkla skattningsstegen jag kör med:

1 – kass, mkt dålig
2 – dålig
3 – helt ok
4 – bra
5 – stålmannen/optimalt

Som alltid vid skattningar så kan man ibland önska fler steg och en 10-gradig skala möjligen skulle kunna vara ett bättre alternativ. Trots sin trubbighet tycker jag dock att 5-gradig skala funkar bra och känner mig trygg med den. Kanske har med ålder, och betygssystem under uppväxten, att göra :D

Röda Björnen
2012-02-14, 21:20
Psykisk hälsa
Sömn
Kost
Känsla
Rutin

Din psykiska hälsa är extremt viktig.
Sömn är bland de viktigaste men grovt överdriven.
Kost också mycket viktig men grovt överdriven.
Känsla, hur dagen går till. Känner du gymmet som en belastning eller ser du fram emot det.
Rutin, att det går som planerat och kanske bättre. Går det sämre och tyngder känns annorlunda än förra gången kan ett helt pass förstöras.

MVH

cirkelrak
2012-02-16, 00:00
Blev ombedd att redovisa min syn på det hela och kanske bidra med nått :)

Tack för svaret! :) Bra att du nämner det att man bör skriva ner en definition av sina parametrar. Det är något jag behöver göra. Hur definierar du mental status? Och ni som skriver liknande som psykisk hälsa, vad ingår där?

Det kan vara bra att anteckna både motivation och styrka när jag tänker efter. Den ena kan ju sjunka utan att den andra följer med.

mattilainen
2012-02-16, 00:49
tid. Kommer jag hem 5 - 6 så känner jag nästan aldrig för att träna.