handdator

Visa fullständig version : Min polare påstår...


Tobbis
2012-01-19, 14:49
... att man bygger muskler av sitt kroppsfett. Jag säger nej, men han säger jo. Vem har rätt?

AdrianP
2012-01-19, 14:50
Du.

Arne Persson
2012-01-19, 14:51
Har han läst det på Internet så är det helt rätt...

zydar
2012-01-19, 14:53
men nej.. Fett kan aldrig bli till muskler och tvärom. Folk får väl för sig det för att fetare personer lyckas bygga mer muskler pga att de äter mer.

deadich
2012-01-19, 14:54
Ni får utveckla era teorier mer. Jag gissar på att han menar att någon kan genom att ligga på kaloribalans byta ut sitt fett mot muskler(Det går ju dock inte direkt från fett till muskler, snarare maten går till muskler och fettet används som energi och därför förbränns), men ska man bara svara på frågan som den är så nej, man bygger inte muskler av fett.

Hetz
2012-01-19, 14:54
Du har rätt

Spartansk
2012-01-19, 14:56
Har han läst det på Internet så är det helt rätt...

Jag vill bara poängtera för alla att Arne Persson var ironisk här, om det nu var någon som missade det. :)

Tobbis
2012-01-19, 15:04
Han påstår exakt det jag skrev... Jag säger till honom att det handlar om kalori+. (och självklart vila...). Har också för mig att jag läst här på kolozzeum att det är lättare att bygga muskler om man inte har mkt fett på kroppen, utan att det är lättare med mindre

Spartansk
2012-01-19, 15:09
Har också för mig att jag läst här på kolozzeum att det är lättare att bygga muskler om man inte har mkt fett på kroppen, utan att det är lättare med mindre

Här har däremot din polare rätt.

Tobbis
2012-01-19, 15:15
Här har däremot din polare rätt.

Det påstod han aldrig, men kan ju vara bra att veta :D

Spartansk
2012-01-19, 15:16
Det påstod han aldrig, men kan ju vara bra att veta :D

Jaha! :D Ja, men det är rätt som sagt! :)

deadich
2012-01-19, 15:20
Han påstår exakt det jag skrev... Jag säger till honom att det handlar om kalori+.

Njae, kaloriöverskottet gör att du går upp i vikt. Så om du är en liten smal jävel kommer du ha svårt att bygga muskler utan kalori+. Är du en tjockis behöver du knappast kaloriöverskott för att bygga muskler, du kan ligga kvar på samma vikt och ändå få massa muskler om du tränar och får i dig protein.

Tobbis
2012-01-19, 15:20
Jaha! :D Ja, men det är rätt som sagt! :)

Så en "tjockis" ha bättre förutsättningar att bli stor jämfört med en "pinne"? Varför? :)

Spartansk
2012-01-19, 15:21
Så en "tjockis" ha bättre förutsättningar att bli stor jämfört med en "pinne"? Varför? :)

Va? Nej, tvärtom är det ju - "det är lättare att bygga muskler om man inte har mkt fett på kroppen".

Tobbis
2012-01-19, 15:26
Va? Nej, tvärtom är det ju - "det är lättare att bygga muskler om man inte har mkt fett på kroppen".

Haha, blev lite fel här :D. Jag sa att jag läst att det är lättare att bygga om man har lite fett, så sa du att min polare hade rätt. Trodde då att du menade att det är lättare med mer fett :P

Spartansk
2012-01-19, 15:28
Haha, blev lite fel här :D. Jag sa att jag läst att det är lättare att bygga om man har lite fett, så sa du att min polare hade rätt. Trodde då att du menade att det är lättare med mer fett :P

Ja, då blev det fel. :)

För att förtydliga: Det är lättare att bygga muskler med lite fett, och svårare att bygga muskler med mycket fett.

:thumbup:

Arne Persson
2012-01-19, 15:28
Jag vill bara poängtera för alla att Arne Persson var ironisk här, om det nu var någon som missade det. :)

Ironisk? Vem? Jag???*innocent*

Birkharju
2012-01-19, 16:22
Njae, kaloriöverskottet gör att du går upp i vikt. Så om du är en liten smal jävel kommer du ha svårt att bygga muskler utan kalori+. Är du en tjockis behöver du knappast kaloriöverskott för att bygga muskler, du kan ligga kvar på samma vikt och ändå få massa muskler om du tränar och får i dig protein.

Så är man tjock är inte kaloriöverskottet av mycket betydelse utan det är intaget av protein som är det viktiga om man vill bygga muskler? Ja, där ser man.

deadich
2012-01-19, 16:33
Så är man tjock är inte kaloriöverskottet av mycket betydelse utan det är intaget av protein som är det viktiga om man vill bygga muskler? Ja, där ser man.

Klart att det är viktigt. Men om man drar det till en extrem och tar någon med 5% bf vs någon med 30% bf och lägger dem på ett träningsprogram och kaloribalans. tjockisen kommer förlora fett och få en hel del mycket mer muskler än den andra. Detta var min poäng och sättet jag förklarade det på var det bästa jag kunde förklara skiten på.

mattilainen
2012-01-19, 16:37
självklart ahr du rätt. en fettcell kan aldrig bli en muskelcell eller tvärt om. Du kan ju gå ner i vikt och bygga en viss del muskelmassa men då byter man ju inte ut fett mot muskler. då förbrukar du dina fettreserver och bygger muskler. VIlket INTE är det han säger.

Så han har fel och ofta beror det bara på okunnighet så han kommer ju inte vilja inse att han ahr fel.

moppepojken
2012-01-19, 20:57
Jag vet att det har diskuterats mycket i gamla trådar om varför man bygger mer muskler om man har lågt bf än högt men varför var det så ?

kan någon förklara eller länka ? :D

Tier
2012-01-20, 09:45
Såklart han har rätt, därför alla feta har såna grymma kroppar!








eller nja inte riktigt va..
du har ju 100% rätt.

Wormzie
2012-01-20, 11:25
Klart att det är viktigt. Men om man drar det till en extrem och tar någon med 5% bf vs någon med 30% bf och lägger dem på ett träningsprogram och kaloribalans. tjockisen kommer förlora fett och få en hel del mycket mer muskler än den andra. Detta var min poäng och sättet jag förklarade det på var det bästa jag kunde förklara skiten på.

Det kanske det kan upplevas vara så eftersom tjocka personer som börjar träna hårt oftast får bra resultat, men det beror nog på att deras basalmetabolism är väldigt hög pga deras vikt och därför sällan ligger på kaloribalans. Jag tror tvärt om att en person som deffat ner sig lättare lägger på sig muskler vid överskott.

Running_b
2012-01-20, 12:31
Var är logiken i alla påståenden egentligen?

Det går det inte att förlora fetta och bygga muskler samtidigt. Punkt. Slut.

För att förlora fett måste man ligga på ett underskott, och för att bygga muskler måste man ligga på ett överskott av kalorier. Hur många gånger ska detta behöva förklaras? Det går att deffa brutalt en vecka, för att sedan bygga muskler nästa, men inte SAMTIDIGT.

Det man kan göra är att bygga muskler utan att öka i fettmassa speciellt mycket, vilket gör att om man går upp 1 kg muskler och inte ökar fettmassan kommer andelen kroppsfett vara mindre i förhållande till vikten.

KevinWest
2012-01-20, 12:40
Var är logiken i alla påståenden egentligen?

Det går det inte att förlora fetta och bygga muskler samtidigt. Punkt. Slut.

För att förlora fett måste man ligga på ett underskott, och för att bygga muskler måste man ligga på ett överskott av kalorier. Hur många gånger ska detta behöva förklaras? Det går att deffa brutalt en vecka, för att sedan bygga muskler nästa, men inte SAMTIDIGT.

Det man kan göra är att bygga muskler utan att öka i fettmassa speciellt mycket, vilket gör att om man går upp 1 kg muskler och inte ökar fettmassan kommer andelen kroppsfett vara mindre i förhållande till vikten.

Hört talas om recomposition?

King Grub
2012-01-20, 12:41
Det går det inte att förlora fetta och bygga muskler samtidigt. Punkt. Slut.

Helt inkorrekt. Muskeluppbyggnaden är inte bara kaloriberoende, utan i högsta grad även aminosyreberoende. Det är inte omöjligt att åstadkomma en positiv proteinbalans sett över dygnet (eller veckan, månaden) trots energiunderskott.

Faktum är att man, om man inte kan både öka sin muskelmassa och förlora kroppsfett över en tidsrymd på några månader, har misslyckats rejält med sin träning.

Running_b
2012-01-20, 12:49
Det är inte omöjligt att åstadkomma en positiv proteinbalans sett över dygnet (eller veckan, månaden) trots energiunderskott.

Och med det menar du att man ökar i muskelmassa samtidigt som man förbränner fett?

Faktum är att man, om man inte kan både öka sin muskelmassa och förlora kroppsfett över en tidsrymd på några månader, har misslyckats rejält med sin träning.

Menar du att förlora kroppsfett i massa eller i procent förhållande till vikten?

sinaui
2012-01-20, 12:50
Var är logiken i alla påståenden egentligen?

Det går det inte att förlora fetta och bygga muskler samtidigt. Punkt. Slut.

För att förlora fett måste man ligga på ett underskott, och för att bygga muskler måste man ligga på ett överskott av kalorier. Hur många gånger ska detta behöva förklaras? Det går att deffa brutalt en vecka, för att sedan bygga muskler nästa, men inte SAMTIDIGT.

Det man kan göra är att bygga muskler utan att öka i fettmassa speciellt mycket, vilket gör att om man går upp 1 kg muskler och inte ökar fettmassan kommer andelen kroppsfett vara mindre i förhållande till vikten.

Helt inkorrekt. Muskeluppbyggnaden är inte bara kaloriberoende, utan i högsta grad även aminosyreberoende. Det är inte omöjligt att åstadkomma en positiv proteinbalans sett över dygnet (eller veckan, månaden) trots energiunderskott.

Faktum är att man, om man inte kan både öka sin muskelmassa och förlora kroppsfett över en tidsrymd på några månader, har misslyckats rejält med sin träning.

You just got Grub'd

King Grub
2012-01-20, 12:52
Och med det menar du att man ökar i muskelmassa samtidigt som man förbränner fett?

Givetvis. Annars skulle man ju aldrig kunna bli hårdare och större muskulärt. Du tänker för mycket samtidigt samtidigt. Det handlar inte om en ögonblicksbild. Om du, efter en månad, har förlorat kroppsfett och ökat i muskelmassa, så har du legat på energiunderskott totalt sett, förlorat kroppsfett därefter och "samtidigt" ökat muskelmassa.

Som sagt, det handlar inte om ögonblicksbilder. Givetvis går det att öka i muskelmassa och förlora kroppsfett. Det handlar om vilken mätperiod man tittar på. Har man inte både ökat sin muskelmassa och minskat sitt kroppsfett, efter en mätperiod på, säg, ett par månader, då har man verkligen gjort något fel. Då har man gjort det "samtidigt", även om det inte är samtidigt samtidigt, samma sekund. Har du en minut som mätperiod - nej, då går det inte.

Det finns tillfällen varje dag då man ökar i muskelmassa, och det finns tillfällen varje dag då man minskar i muskelmassa. Både vid energiunderskott och energiöverskott. Samma sak med fettmassan. Ju kortare mätperiod, desto mindre intressant. Och vissa tidpunkter på dygnet befinner du dig i energiunderskott, även vid ett energiöverskott sett över dygnet (t ex när du vaknar eller lång tid efter en måltid). Och samma sak, fast tvärtom: även vid ett totalt energiunderskott över dygnet, befinner du dig i energiöverskott när du just ätit. Vid det tillfället kommer fettinlagringen att vara större än fettförbränningen, även om det motsatta gäller sett över hela dygnet.

http://i22.tinypic.com/fky5iv.jpg

Tipton 2007.

Styrketräning och ett tillräckligt protein- och energiintag gör att topparna blir aningen större än dalarna, vilket på sikt leder till märkbar muskeltillväxt.

Fettbalansen kan illustreras på precis samma sätt.

Ett energiunderskott leder där till att dalarna blir något större än topparna, vilket på sikt leder till märkbar fettförlust.

dunborg
2012-01-20, 13:03
På tal om fett och muskelbyggande, tänkte jag höra om det jag läst stämmer angående att man lyfter tyngre generellt sett om man har högt bf. Läste något om att fettet runt muskeln gör muskeln stabilare eller något? Stämmer detta?

Running_b
2012-01-20, 13:03
En fråga om hur man definerar ordet "samtidigt" alltså. Tack för en utförlig beskrivning dock.

Linjedomarn
2012-01-20, 20:06
Standard att någon säger ''kan nog bli ganska stark om jag vill, har ju ganska mycket att ta av'' ^^..

JJOHANSSON
2012-01-20, 20:13
Standard att någon säger ''kan nog bli ganska stark om jag vill, har ju ganska mycket att ta av'' ^^..

Klassikern! :D


Han där kommer bli skitgrov om han börjar träna, för han har mycket fett som han kan omvandla till muskler!!!!11111oeneoenoenoene

EeJay
2012-01-20, 21:48
Jag vill bara poängtera för alla att Arne Persson var ironisk här, om det nu var någon som missade det. :)

Hur kan han vara ironisk som?

Spartansk
2012-01-20, 21:49
Hur kan han vara ironisk som?

Va?

EeJay
2012-01-20, 21:51
Va?

Ja?

Mjölkprotein
2012-01-20, 21:51
Han kanske tänkte rätt men formulerade fel.

Deffar man och håller sig smal så bygger man ju svårt muskler.

Bulkar man och lägger på sig en del fett så lägger man lättare på sig muskler.

Men det har ju mer med kaloriöverskott att göra än att man är fet...
Men din vän kanske tänkte på det så, att om man är fet så äter man automatiskt jättemycket eller någonting sådant.

Spartansk
2012-01-20, 21:53
Ja?

Hur kan man svara på "Hur kan kan vara ironisk som?"? Det är inte ens en riktig fråga. Det är som att fråga "Vad tycker?"

dream_theater_
2012-01-21, 10:09
:d

MathiasF
2012-01-21, 10:20
Hur kan man svara på "Hur kan kan vara ironisk som?"? Det är inte ens en riktig fråga. Det är som att fråga "Vad tycker?"

Haha jag hoppas du nyss blev trollad

EeJay
2012-01-21, 10:37
Hur kan man svara på "Hur kan kan vara ironisk som?"? Det är inte ens en riktig fråga. Det är som att fråga "Vad tycker?"

Vad i hans uttalande skulle vara ironiskt? Jag tyckte det var sarkasm, fast det kanske finns något bakomliggande som jag inte känner till.

deadich
2012-01-21, 13:04
Vad i hans uttalande skulle vara ironiskt? Jag tyckte det var sarkasm, fast det kanske finns något bakomliggande som jag inte känner till.

precis, det var sarkasm.

Tobbis
2012-01-24, 21:09
Jag vet att det har diskuterats mycket i gamla trådar om varför man bygger mer muskler om man har lågt bf än högt men varför var det så ?

kan någon förklara eller länka ? :D

Jag har läst i gamla trådar där det står att det ska vara lättare att bygga om man har mindre fett %. Men inte varför. Är det enbart av anledningen Grub skrev (se citatet nedan).

Ju fetare man är, desto sämre bygger man muskler. Överätning innebär att allt mer av viktökningen man åstadkommer består av rent fett, och allt mindre av fettfri massa (muskler), ju fetare man blir.

Och hormonbalansen för muskulär anabolism försämras hela tiden, ju fetare man äter sig.