handdator

Visa fullständig version : Mellanmål på träningsdagar


OnMyWay
2012-01-19, 09:39
Hej.

Normalt sett så tränar jag ca 6 timmar efter lunch. Det brukar gå bra då jag har med mig matlåda till jobbet som är modell större. Igår glömde jag matlådan och fick äta en kycklingwrap till lunch och tränade ca 6 timmar efter det. Var helt energilös och blev illamående. Jag tror att jag under träningsdagar behöver slänga in ett mellanmål mellan lunch och träning och undrar då NÄR det skulle vara optimalt att äta detta mellanmål samt vad att äta.

Själva målet har jag funderat över och tror att två proteinbars skulle fungera bra, det ska vara något som går att dra i sig snabbt och enkelt, inte behöva hålla på med skedar o microvågsugnar osv osv.

1. Har ni några rekommendationer på bars / annat enkelt mellanmål att dra i sig?

2. När bör jag äta detta mellanmål (tex 2h innan träning)?

Tack för svar på förhand.

vicarious
2012-01-19, 09:43
Fairing Recovery Bars är goda men bars är ju överlag rätt dyrt. Beror om du bryr dig om priset eller inte.

Proteindrink med maltodextrin strax innan träningen annars.

Mackor med mjölk är väl tämligen enkelt. Kanske 1-2h innan träningen.

OnMyWay
2012-01-19, 10:52
Jag känner att jag vill få i mig fast föda (som mättar), ingen drink precis innan träning. Mackor med mjölk är ju väldigt kaloririkt så det passar inte mig direkt, befinner mig i deff.

vicarious
2012-01-19, 11:12
Då är kanske proteinbars inte heller så optimalt.

Kvarg, Keso, ägg, kött, fisk med grönsaker. Det beror ju helt på vad du har för macros att leka med.

OnMyWay
2012-01-19, 11:28
Då är kanske proteinbars inte heller så optimalt.

Kvarg, Keso, ägg, kött, fisk med grönsaker. Det beror ju helt på vad du har för macros att leka med.

Som jag nämnde så har jag inte möjlighet att värma i micro eller hålla på med skedar/skålar osv och då försvinner tyvärr alla de alternativ du redan nämnt... Vad menar du med macros?

Reaper123
2012-01-19, 11:31
Som jag nämnde så har jag inte möjlighet att värma i micro eller hålla på med skedar/skålar osv och då försvinner tyvärr alla de alternativ du redan nämnt... Vad menar du med macros?Makronutrienter: Protein, Kolhydrater & Fett!

Kassein- och/eller Vassleprotein + malto är ju överlägset smidigast om du nu inte har tillgång till kylskåp, micro osv! Proteinbar funkar ju fint det med, men betydligt dyrare som redan har påpekats!

vicarious
2012-01-19, 12:11
Som jag nämnde så har jag inte möjlighet att värma i micro eller hålla på med skedar/skålar osv och då försvinner tyvärr alla de alternativ du redan nämnt... Vad menar du med macros?

Hur mycket energi du kan/vill lägga på mellanmålet och hur mycket av energin som kan/ska komma från protein, kolhydrat eller fett.

OnMyWay
2012-01-19, 12:28
Hur mycket protein/kolhydrater/fett det är spelar nog ingen jättestor roll. Huvuddelen skall ju dock vara protein. Kan tänka mig att målet får gå på 300-500 kcal ungefär.

Tror det verkar som att två proteinbars eller liknande är något som skulle passa. När bör jag i sådana fall äta dessa?

Reaper123
2012-01-19, 12:37
Hur mycket protein/kolhydrater/fett det är spelar nog ingen jättestor roll. Huvuddelen skall ju dock vara protein. Kan tänka mig att målet får gå på 300-500 kcal ungefär.

Tror det verkar som att två proteinbars eller liknande är något som skulle passa. När bör jag i sådana fall äta dessa?När du bör äta dina kcal är högst indivduellt. Mellanmålet bör alltså läggas när du får mest ut av det, vilket du mest troligt får fram genom att prova olika upplägg, tex 1 timme innan passet känns väl som en lagom utgångspunkt?

Som en lite eyeopener: Själv har jag tränat på fastande mage i snart 1 år och lider inte av det, jag behöver alltså inte äta något innan öht! Tar endast 10g EAA innan och efter i tron om att det är bra :) (äter endast 2 målider/dag för övrigt)