handdator

Visa fullständig version : Bca + eaa


icedreamer2
2012-01-19, 00:56
Hallå där! Tänte ställa en fråga angående lite kosttillskott, skulle vara kul med lite respons :)

Jo! Det är så att jag kör för tillfälle BCA (kapslar) och ska snart fylla på kosttillskottslagret (Whey, malto, BCA och ev. EAA) och undrar helt enkelt hur man kan gå tillväga då det gäller BCA + EAA?

Hade tänkt att köra detta EAA tillskottet: http://shop.kolozzeum.com/sv/aminosyror/kolozzeum-eaa-500gr.html

Tillsammans med detta BCA tillskottet:
http://shop.kolozzeum.com/sv/aminosyror/kolozzeum-bcaa-300gr.html

Och som sagt även köpa till lite Pure whey och sedan lite Fast Carbs. Min fråga är då alltså, är det nödvändigt att köpa BCA då man redan kör EAA? Eftersom jag aldrig tidigare kört EAA så är jag osäker kring området där båda används. Jag har läst till mig att EAA innehåller samma aminosyror som BCA, och att det oftast nämns före BCA när det jämförts.
Pengarna är ej ett problem för mig, det är helt enkelt frågan om vad som är nödvändigt... Så ja, vad tycker ni? Skulle vara kul att höra hur ni hade kört i min situation! /MVH en funderande medlem

icedreamer2
2012-01-19, 01:01
Såhär hade jag tänkt köra (eller ja iallafall försöka hålla) med mitt "matschema":
Frukost + BCA (5g)
Lunch (Skolan)
Om träning, så brukar jag vänta med att äta något för att få bättre effekt pga. tom mage, hade därför tänkt köra i malto i EAA innan träningen, och sen även efter.
Annars om ej träning, åker jag hem och äter, brukar oftast köra 2 bananer + Pure Whey
Middag
BCA + ev. mellanmål/Pure Whey innan läggdags.
Repetera (ibland blir det dåliga matdagar pga. olika anledningar)

willtjam
2012-01-19, 01:35
BCAA finns i EAA så att ta dom båda blir kaka på kaka, onödigt alltså. Och EAA finns även i vassle så att ta vassle med BCAA blir samma sak. Och eftersom det även finns i de flesta proteinkällor är det även onödigt att ta det tillsammans med mat.

Numse
2012-01-19, 08:55
Jag har aldrig fattat varför det finns BCAA och EAA, varför inte bara EAA?..

King Grub
2012-01-19, 09:21
Jag har aldrig fattat varför det finns BCAA och EAA, varför inte bara EAA?..

BCAA är EAA. Dom tre grenade EAA.

Numse
2012-01-19, 10:50
Ja exakt, men varför inte bara sälja EAA?

icedreamer2
2012-01-19, 11:03
Okej! Så jag förlorar alltså inget om jag går från BCA till EAA ! Tack så mycket för hjälpen, jag quitar BCA och kör EAA istället då :)

Westan
2012-01-19, 11:29
BCAA inte BCA innehåller det man tror påverka muskelutvecklingen. EAA innehåller det + mer aminosyror.

Sniggel
2012-01-19, 11:46
Ja exakt, men varför inte bara sälja EAA?

Av denna anledning:

BCAA innehåller det man tror påverka muskelutvecklingen

Samt att BCAA kan motverka trötthet. Exakt hur verkningsmekanismen var vet jag inte. Men det kan ju eventuellt vara en fördel i vissa lägen. Jag tror att det är därför Martin Berkhan rekommenderar BCAA före träning om man har fastat.

Annars finns det väl inga belägg för att BCAA stimulerar proteinsyntesen mer än EAA. Det kanske t om är så att det räcker med ca 3g leucin (en utav aminosyrorna i BCAA) för att stimulera proteinsyntesen lika mycket som 10g EAA så länge man i övrigt äter en kost med fullvärdigt protein.