handdator

Visa fullständig version : knäskada-träna lårmuskel


ronbe
2012-01-18, 22:18
Hej.

Är knäskadad sedan över ett år, har varit hos sjukgymnaster, naprapater, ortoped, idrottsläkare och även gjort Magnetkamera-undersökning. Har kört rehab av olika slag.
Trots detta så har inget blivit bättre.
Kan inte springa, cykla, köra crosstrainer, åka längdsskidor, simma eller ens ta en promenad smärtfritt, blir galen. Värken finns ALLTID där även i vila.
Diagnosen är främre knäsmärta (pfss) eventuell chondromalacia på lårbenet.
Inget trauma mot knät utan skadan kom smygande.
Nåväl, planen nu är att köra stenhård träning av främre lårmuskeln och behöver tips på hur jag ska göra detta på ett skonsamt sätt. Övrig benmuskulatur har jag koll på hur jag ska träna, men just quadriceps tycker jag är besvärlig.
Utfall, benpress och knäböj går bort, det gör ont. Liggande benlyft som rekommenderas känns inte så effektivt. Återstår gör väl bensträck maskin som funkar hyfsat bra dock är den inte rekommenderad i rehab för pfss, men men.
ska jag köra lätta vikter och många repetitioner? Kan man köra varje dag?
Tacksam för tips på träningsupplägg för quadriceps.
Kanske någon annan som haft liknande problem med knäna och blivit kvitt med problemen?

Tacksam för svar
Ronnie (31 år)

Skön
2012-01-20, 21:07
Har haft problem i många år med PFSS på ena benet och hopparknä på det andra. Har prövat i stort sett allt. Har kört massa övningar för att stärka quadriceps.

Övningar skulle kunna vara knäböj där du går ner långsamt och sedan tar hjälp på uppvägen (om du klarar smärtan). Annars är väl smärtan i sig ingen fara tror jag. Men excentrisk träning i sig är bra. 30 graders lutning är väl det man rekommenderar.

Vid PFSS bör du köra Tunga knäböj så bör det gå över efter 3-5 pass eller något sånt för då kommer det "slita sig rätt i knäet".


Råd är också att försöka utreda hur styrkeförhållanden ser ut och inte glömma bort att träna baksidan och vaderna också. Finns mycket att hitta på internet om man letar.


Hoppas det löser sig!

ronbe
2012-01-20, 22:58
Har haft problem i många år med PFSS på ena benet och hopparknä på det andra. Har prövat i stort sett allt. Har kört massa övningar för att stärka quadriceps.

Övningar skulle kunna vara knäböj där du går ner långsamt och sedan tar hjälp på uppvägen (om du klarar smärtan). Annars är väl smärtan i sig ingen fara tror jag. Men excentrisk träning i sig är bra. 30 graders lutning är väl det man rekommenderar.

Vid PFSS bör du köra Tunga knäböj så bör det gå över efter 3-5 pass eller något sånt för då kommer det "slita sig rätt i knäet".


Råd är också att försöka utreda hur styrkeförhållanden ser ut och inte glömma bort att träna baksidan och vaderna också. Finns mycket att hitta på internet om man letar.


Hoppas det löser sig!
Tack för tips, lider du fortfarande av knäproblem, eller har du lyckats bli kvitt dom?

Lillleif
2012-01-20, 23:13
Snabb fråga till er - om smärtan inte bekommer en vid träning, förvärras besvären av t.ex. löpning osv?

TurningTorso
2012-01-21, 00:43
Ronbe - hur har rehabprogrammen du kört sett ut? Min känsla är att det finns en tendens att få program som fokuserar väldigt mycket på knäleden och glömmer bort saker som troligen har mer med problemet att göra.

En av de största orsakerna till knäont är problem i höft och/eller fotled så jag hoppas att alla du varit hos har undersökt rörlighet/styrka i dessa leder.

En teori vid denna typ av smärta är ju obalans i quadriceps men det verkar inte som det har så stor inverkan som man trodde från början. Benspark skulle jag skippat.

ronbe
2012-01-21, 10:42
Har kört en del olika typer. Första programmet fokuserade enbart på knä. Efter att ha varit på idrottsläkarmottagning i stockholm fick jag övningar för bålstabilitet+knä.

TurningTorso
2012-01-21, 14:29
Har kört en del olika typer. Första programmet fokuserade enbart på knä. Efter att ha varit på idrottsläkarmottagning i stockholm fick jag övningar för bålstabilitet+knä.

Det kommer troligtvis inte gå över så långe du koncentrerar dig på knät skulle jag gissa. Har själv haft knäsmärtor runt knäskål. Försvinner med träning av gluteus m fl och stretching/foamrolling av utsida lår.

Ego
2012-01-21, 18:08
Har någon undersökt ryggraden eller ljumskar för eventuell entrampent av nerven?

Personligen så tror jag inte att du kommer så långt på att köra framsidan, det har du redan gjort och det har inte gett resultat. Alla som undersökt måste ha missat något fundamentalt. För mycket eller för lite tibiarotation, dålig rörlighet i fotleden, kanske något i nacken (sorry mina evidensbaserade kollegor, inga referenser här, bara empiri).

Kroppen försöker säga något till dig, när du har belastar knät, den försvarar något med smärta - för mycket fokus ligger just där smärtan är, fokusen borde ligga vid var finns dysfunktionen? Har de bara gett dig övningar utan att ha hittat underlag för det? Rutinmässiga program? Blir riktigt svårt att åtgärda relativt svåra fall med detta då. Hela din neuromuskulär kontroll är påverkad just nu och vissa muskler är "exalterade" medans andra är "inhiberade" för att hantera situationen.

ronbe
2012-01-21, 22:50
Har någon undersökt ryggraden eller ljumskar för eventuell entrampent av nerven?

Personligen så tror jag inte att du kommer så långt på att köra framsidan, det har du redan gjort och det har inte gett resultat. Alla som undersökt måste ha missat något fundamentalt. För mycket eller för lite tibiarotation, dålig rörlighet i fotleden, kanske något i nacken (sorry mina evidensbaserade kollegor, inga referenser här, bara empiri).

Kroppen försöker säga något till dig, när du har belastar knät, den försvarar något med smärta - för mycket fokus ligger just där smärtan är, fokusen borde ligga vid var finns dysfunktionen? Har de bara gett dig övningar utan att ha hittat underlag för det? Rutinmässiga program? Blir riktigt svårt att åtgärda relativt svåra fall med detta då. Hela din neuromuskulär kontroll är påverkad just nu och vissa muskler är "exalterade" medans andra är "inhiberade" för att hantera situationen.
Nej, ingen undersökning av rygg och ljumskar. Som sagt så var jag På IMES i stockholm på en ordentlig undersökning där det konstaterades att jag var väldigt stel i de flesta muskler och obefinntlig bålstabilitet. Här är f.ö utdrag ur remissen/journalen.

Besvär hö knä, sista mån äv vä, främre delen, under löpn senare del + i trappor. Värk i stillasit[/I][/I]tande, t ex på bussen hit. Aldrig svullen lokalt. Under perioden innan en hel del besvä m förkylningar, vilket gjort att aktiviteten varit låg. Varit hos sjg som givit olika övn + stetchat TFL på misstanke om runners knee. Varit hos husläk som rem till ortoped i Mora. Denne har rem till MR som visar broskdefekt i nedre patella, medfött eller förvärvat. Föreslagen artroskopi i diagnostikst syfte, men pat tveksam, vill ha second opinion.

I status normal b c, ej muskulös, HGD 20 cm. BB till 110 gr, EBB till 90 gr, fäller o vacklar. EBCH m vackl på hö. IP-test knäsitt m uttalad stramhet bilat. Höftrot u a, palp öm över ffa vä IP suprainguinalt. Stram i baksida lår i SLR, hyperflex med knä-thoraxdiastas över 30 cm bilat. Fotleds-rr 90 gr hö, 100 gr vä. LS knä: lätta hak motsv främre laterala menisken, f ö u a.
Diagnos främre knäsmärta utan påtagl fokalitet. Bedöms fokalt stram i IP + baksida lår och otillräckligt koordinerad i nedre extr. Steg/teknikfel? Föreslås åtgärd av fynden medest träning enl din regim.

Jag är väldigt less nu och det känns som att jag kommer få leva med dåliga knän resten av livet. Jag ångrar djupt att jag började löpträna sommaren 2009, det har förstört mitt liv.

ronbe
2012-01-21, 22:51
Det kommer troligtvis inte gå över så långe du koncentrerar dig på knät skulle jag gissa. Har själv haft knäsmärtor runt knäskål. Försvinner med träning av gluteus m fl och stretching/foamrolling av utsida lår.
okej, hur tränar jag gluteus bäst?

ronbe
2012-01-21, 22:54
Ronbe - hur har rehabprogrammen du kört sett ut? Min känsla är att det finns en tendens att få program som fokuserar väldigt mycket på knäleden och glömmer bort saker som troligen har mer med problemet att göra.

En av de största orsakerna till knäont är problem i höft och/eller fotled så jag hoppas att alla du varit hos har undersökt rörlighet/styrka i dessa leder.

En teori vid denna typ av smärta är ju obalans i quadriceps men det verkar inte som det har så stor inverkan som man trodde från början. Benspark skulle jag skippat.
rehaben har fokuserat mycket på framsida lår och bålstabilitetsövningar

TurningTorso
2012-01-22, 03:09
okej, hur tränar jag gluteus bäst?

För det första tycker jag inte du ska ångra löpträningen. Man lär sig något varje gång man skadar sig.

+1 på det som Ego säger. Han är ju sjukgymnast medan jag inte ens jobbar i närheten av vård och bara har haft en patient i hela mitt liv, dvs jag själv.

Det finns nyare studier som pekar åt att man borde fokusera mer på höften, så jag hittar inte på. Jag säger till när jag gör det.:) Framförallt hittar man svaghet i de muskler som för benet utåt sidan/roterar benen utåt. Det har även visat sig att ett höftinriktat träningsprogram tar bort smärta bättre än ett inriktat på quadriceps (ungefär så iaf. läs här: http://www.jospt.org/issues/articleID.2614/article_detail.asp

Det skulle ju vara intressant om du testade lite övningar och kollade vad som händer. I länken ovan ser man de övningar som användes i studien. De går ju att hänga på vikter på foten och köra med band mellan knäna för att öka intensitet. Viktigt i alla är att man bara tar ut rörligheten i höften.


Testa även X-band walks, höftbryggor (glute bridges), bird dogs. Spänn alltid arslet så mycket du kan i övningar där du sträcker i höften.

Stretcha framsida lår och vader. Testa "foam rolling" av utsida lår. Massera lite halvelakt runt knäskålen. Ät och sov bra. Lyssna på mycket dödsmetal under tiden. Den sista är frivillig men har visat sig ha mycket positiv inverkan. :hbang:

Kan vara värt att testa kanske?

Skön
2012-01-22, 11:24
Som sagt så har jag ju haft problem i många år. Jag är ingen läkare men anser mig blivit rätt duktig på hur du ska träna. Det alla läkare i princip sagt till mig är att träna framsida lår vilket jag gjort i många år.
Detta kan jag nog inte säga mig hjälpt i pincip något alls. Så lyssna på herrarna ovan för jag kan intyga att det kommer förmodligen göra ditt knä bättre.

Har själv nyligen börjat köra mer vader och framförallt baksida lår och inte för att smärtan försvinner på en vecka men på något vis känns det så himla mer rätt.

Upphoven till mina problem är förmodligen att under en tid sprang jag väldigt mycket och det på hårt underlag. Jag trodde då att jag var smart genom att springa sakta uppåt och sen ta in massa tid när jag sprang full fart utför.

ronbe
2012-01-22, 15:36
För det första tycker jag inte du ska ångra löpträningen. Man lär sig något varje gång man skadar sig.

+1 på det som Ego säger. Han är ju sjukgymnast medan jag inte ens jobbar i närheten av vård och bara har haft en patient i hela mitt liv, dvs jag själv.

Det finns nyare studier som pekar åt att man borde fokusera mer på höften, så jag hittar inte på. Jag säger till när jag gör det.:) Framförallt hittar man svaghet i de muskler som för benet utåt sidan/roterar benen utåt. Det har även visat sig att ett höftinriktat träningsprogram tar bort smärta bättre än ett inriktat på quadriceps (ungefär så iaf. läs här: http://www.jospt.org/issues/articleID.2614/article_detail.asp

Det skulle ju vara intressant om du testade lite övningar och kollade vad som händer. I länken ovan ser man de övningar som användes i studien. De går ju att hänga på vikter på foten och köra med band mellan knäna för att öka intensitet. Viktigt i alla är att man bara tar ut rörligheten i höften.


Testa även X-band walks, höftbryggor (glute bridges), bird dogs. Spänn alltid arslet så mycket du kan i övningar där du sträcker i höften.

Stretcha framsida lår och vader. Testa "foam rolling" av utsida lår. Massera lite halvelakt runt knäskålen. Ät och sov bra. Lyssna på mycket dödsmetal under tiden. Den sista är frivillig men har visat sig ha mycket positiv inverkan. :hbang:

Kan vara värt att testa kanske?
Tack för tips! Alla råd är välkomna. Jag har ju blivit lite less på de program jag kört när man aldrig märker någon förbättring. Någonstans vill man ju känna även på tidigt stadium att det är lite åt rätt håll i alla fall.

ronbe
2012-01-22, 15:39
Detta rehabprogram prövade jag, men jag avbröt när jag vart sämre i knät, om det nu beror på övningarna eller något annat vet jag inte

http://www.min-doktor.com/docs/rehab_framre_knasmarta.pdf

TurningTorso
2012-01-22, 23:00
Detta rehabprogram prövade jag, men jag avbröt när jag vart sämre i knät, om det nu beror på övningarna eller något annat vet jag inte

http://www.min-doktor.com/docs/rehab_framre_knasmarta.pdf

Vissa av övningarna var väl ok men personligen vet jag att vissa bara skulle gjort ont och jag anser att allt som gör ont är det sista man bör göra.

ronbe
2012-01-23, 10:03
Vissa av övningarna var väl ok men personligen vet jag att vissa bara skulle gjort ont och jag anser att allt som gör ont är det sista man bör göra.
Jag hann bara köra några dagar av de inledande övningarna, som man tycker bör vara väldigt skonsamma, plus stretching. Men det kanske vart för mycket för knäna med att köra varje dag. Har dock under hela hösten och vintern gått långpromenader på ca 1mil regelbundet utan att förvärra smärtan, men det funkar sämre nu när det är snöigt och ojämnt underlag.

Tack för alla tips jag fått här på forumet!!

Ikari
2012-01-23, 21:12
Ännu en med PFSS här, båda knän drabbade. Multifaktoriell orsak: dålig stabilitet i bål/höft, otroligt stela höftböjare samt en rent anatomisk faktor i hur mina knäskålar rör sig (snett/tiltande).

Rehabprogrammet innefattar flertalet övningar för dynamisk bål/höftstabilitet + styrketräning för benen; framsida, baksida, insida och framför allt utsida lår. Viktigt här att man tränar benen åt alla håll och kanter, det finns studier som visar på att muskulär obalans med för stark quadriceps gentemot hamstrings kan förvärra problemen.
På det kör jag daglig stretch av höftböjarna, eftersom deras stelhet lägger extra stress över knäskålarna.
Benspark är en "förbjuden" övning, benpress och lite senare knäböj var det som rekommenderades. Får lite ont av benpressen men det ska vara okej, huvudsaken det inte blir nån inflammation/svullnad runt knäna.

Programmet hjälper. Jag har inte längre lika ont efter träningspassen och kan sitta ner längre stunder innan smärtan kommer krypandes.
Men har ändå liten chans att bli helt smärtfri, inte så jäkla kul att höra men det ska inte få stå i vägen för mitt fortsatta tränande. Siktar iaf på att bli så pass smärtfri det går med de knän jag har. Sen får jag väl acceptera att jag alltid måste boka bioplatser ute vid gången och flygstol vid nödutgångar för att kunna sträcka på benen.

burkmannen
2012-01-23, 21:21
Ännu en med PFSS här, båda knän drabbade. Multifaktoriell orsak: dålig stabilitet i bål/höft, otroligt stela höftböjare samt en rent anatomisk faktor i hur mina knäskålar rör sig (snett/tiltande). .

Menar du ökad q-vinkel? Googla om du ej vet vad det är, alternativt knock-knee.

Att man ska ha ont förevigt för att man fått diagnosen PFSS (som förövrigt anses vara lite av en slaskdiagnos har jag för mig?) är det verkligen någon som stämmer? Känns lite väl drastiskt (?)

Jag har väl fått PFSS eftersom man inte hittat någon direkt orsak. Har ökad q-vinkel, stela/korta höftböjare stark framsida med dålig kontakt med hamstrings/gluteus.

Får ni ont i knäna om ni sitter på röven och te.x har en boll som är mot en vägg framför er. Ena benet ska alltså trycka/sträcka ut mot bollen och jobba quadsen medan den andra används som stöd. Andra benet är alltså böjt. Man har även händerna bakom ryggen som stöd. Hoppas ni förstår.

Jag får smått ont på framsidan av knäskålen av den. Har den som rehab men min sjukgymnast sa att det inte var någon fara, men litar inte riktigt på deras kompetens här uppe.

ronbe
2012-01-23, 21:40
Ännu en med PFSS här, båda knän drabbade. Multifaktoriell orsak: dålig stabilitet i bål/höft, otroligt stela höftböjare samt en rent anatomisk faktor i hur mina knäskålar rör sig (snett/tiltande).

Rehabprogrammet innefattar flertalet övningar för dynamisk bål/höftstabilitet + styrketräning för benen; framsida, baksida, insida och framför allt utsida lår. Viktigt här att man tränar benen åt alla håll och kanter, det finns studier som visar på att muskulär obalans med för stark quadriceps gentemot hamstrings kan förvärra problemen.
På det kör jag daglig stretch av höftböjarna, eftersom deras stelhet lägger extra stress över knäskålarna.
Benspark är en "förbjuden" övning, benpress och lite senare knäböj var det som rekommenderades. Får lite ont av benpressen men det ska vara okej, huvudsaken det inte blir nån inflammation/svullnad runt knäna.

Programmet hjälper. Jag har inte längre lika ont efter träningspassen och kan sitta ner längre stunder innan smärtan kommer krypandes.
Men har ändå liten chans att bli helt smärtfri, inte så jäkla kul att höra men det ska inte få stå i vägen för mitt fortsatta tränande. Siktar iaf på att bli så pass smärtfri det går med de knän jag har. Sen får jag väl acceptera att jag alltid måste boka bioplatser ute vid gången och flygstol vid nödutgångar för att kunna sträcka på benen.
låter inte som din situation är så bra heller. Har du bara varit hos sjukgymnast, eller som jag varit hos massa olika instanser? Gjort MR?
Vem har sagt att dina knän aldrig kommer bli bra?
Den känslan har jag också, och det känns ju förjävligt. Om jag ska leva resten av mitt liv med detta problem (är 31 år) så kan jag lika gärna kasta in handduken nu....
Hur länge har du haft dina problem?

ronbe
2012-01-23, 22:01
Menar du ökad q-vinkel? Googla om du ej vet vad det är, alternativt knock-knee.

Att man ska ha ont förevigt för att man fått diagnosen PFSS (som förövrigt anses vara lite av en slaskdiagnos har jag för mig?) är det verkligen någon som stämmer? Känns lite väl drastiskt (?)

Jag har väl fått PFSS eftersom man inte hittat någon direkt orsak. Har ökad q-vinkel, stela/korta höftböjare stark framsida med dålig kontakt med hamstrings/gluteus.

Får ni ont i knäna om ni sitter på röven och te.x har en boll som är mot en vägg framför er. Ena benet ska alltså trycka/sträcka ut mot bollen och jobba quadsen medan den andra används som stöd. Andra benet är alltså böjt. Man har även händerna bakom ryggen som stöd. Hoppas ni förstår.

Jag får smått ont på framsidan av knäskålen av den. Har den som rehab men min sjukgymnast sa att det inte var någon fara, men litar inte riktigt på deras kompetens här uppe.
Har inte provat övningen med bollen. Hur illa är dina besvär? Haft dom länge?
En av de mest frustrerande sakerna, förutom att ha värk till och med när man ligger och ser på tv, är att det inte finns någon konditionsidrott som fungerar. Crosstrainer som ju ska vara så skonsamt sägs det, och cykling lika så...funkar inte nå bra. Går ju inte att underhålla konditionen alls nu...

Ikari
2012-01-23, 22:09
Menar du ökad q-vinkel? Googla om du ej vet vad det är, alternativt knock-knee.

Att man ska ha ont förevigt för att man fått diagnosen PFSS (som förövrigt anses vara lite av en slaskdiagnos har jag för mig?) är det verkligen någon som stämmer? Känns lite väl drastiskt (?)

Jag har väl fått PFSS eftersom man inte hittat någon direkt orsak. Har ökad q-vinkel, stela/korta höftböjare stark framsida med dålig kontakt med hamstrings/gluteus.

Får ni ont i knäna om ni sitter på röven och te.x har en boll som är mot en vägg framför er. Ena benet ska alltså trycka/sträcka ut mot bollen och jobba quadsen medan den andra används som stöd. Andra benet är alltså böjt. Man har även händerna bakom ryggen som stöd. Hoppas ni förstår.

Jag får smått ont på framsidan av knäskålen av den. Har den som rehab men min sjukgymnast sa att det inte var någon fara, men litar inte riktigt på deras kompetens här uppe.
Ökad q-vinkel, ja. Knäskålarna glider iväg medialt och tiltar. Knock-knee/kobent är jag dock inte, däremot "tappar" jag knäna inåt vid t.ex. enbensböj. Vid gång, löpning och vanliga knäböj är knäna stabila.
PFSS är ett samlingsbegrepp. Att få en PFSS-diagnos utan utredning av orsak är värdelöst eftersom det kan bero på så många olika saker, så ja, i den meningen är det en slaskdiagnos. Med en ordentlig undersökning där orsakerna identifieras och leder fram till ett åtgärdsprogram så är det inget fel med att sätta stämpeln PFSS på problemet.
Förstår tyvärr inte beskrivningen av övningen :em:
låter inte som din situation är så bra heller. Har du bara varit hos sjukgymnast, eller som jag varit hos massa olika instanser? Gjort MR?
Vem har sagt att dina knän aldrig kommer bli bra?
Den känslan har jag också, och det känns ju förjävligt. Om jag ska leva resten av mitt liv med detta problem (är 31 år) så kan jag lika gärna kasta in handduken nu....
Hur länge har du haft dina problem?
Har varit hos två sjukgymnaster. Den första var inte så rutinerad på såna här knäproblem men blev vidareskickad till en som verkligen kan sina saker, sjukgymnast för både landslag och elitlag med knäna som specialitet. Han slängde som in i en bisats att det här är något jag troligen får dras med, åtminstone så länge jag fortsätter med min träning, men möjligen även om jag skulle byta träningsform eller lägga ner helt. Jag är 28, vill för allt i världen inte sluta med den träning jag älskar och om det innebär att knäna kommer fortsätta ömma mer eller mindre konstant så får det vara värt det.
Jag märker som sagt att rehabprogrammet förbättrat läget, så jag kör på med så får jag se hur långt det räcker.

ronbe
2012-01-23, 22:18
vad är det du tränar? Har du lagt av med träningen eller kör du på ändå trots smärta?

Ikari
2012-01-23, 22:25
Jag är cyklist. Tränar runt 8 timmar i veckan och försöker öka på det.

ronbe
2012-01-23, 22:33
Jag är cyklist. Tränar runt 8 timmar i veckan och försöker öka på det.
Okej, jag provade en halvtimme på motionscykel för några veckor sedan. Gjorde jätteont. Cykling är nog inte så skonsamt som många tror. Jag har ju en önskan att kunna springa någon Dag igen. Men steg nummer ett är att jag ska kunna gå en promenad utan att behöva bekymmra mig o
m knät.

TurningTorso
2012-01-24, 00:20
Jag vet inte varför alla har en tendens att säga att man troligen får "ha ont hela sitt liv" och "aldrig kommer bli riktigt bra" osv. När jag undersökte mina knän vid 12 års ålder var det en ortoped som sa till mig att jag kunde bli rullstolsbunden vid 25 om jag inte slutade träna så mycket. Han varnade samtidigt för att böja knät mer än 90 grader(!). Skit i allt snack om att man inte blir bra. Visst får man dras med vissa grejer men mycket går att fixa också.

Ikari
2012-01-24, 07:52
Jag vet inte varför alla har en tendens att säga att man troligen får "ha ont hela sitt liv" och "aldrig kommer bli riktigt bra" osv. När jag undersökte mina knän vid 12 års ålder var det en ortoped som sa till mig att jag kunde bli rullstolsbunden vid 25 om jag inte slutade träna så mycket. Han varnade samtidigt för att böja knät mer än 90 grader(!). Skit i allt snack om att man inte blir bra. Visst får man dras med vissa grejer men mycket går att fixa också.
Efter att ha plöjt igenom de senaste 5-10 årens forskningsrapporter och reviewartiklar som kommer kommer upp vid pubmed-sökningar på PFPS, anterior knee pain, chondromalacia patellae så går det inte att undvika att notera att det inte är 100% av patienterna som blir helt smärtfria. Bara en sån sak som att symptomen är bilaterala gör att sannolikheten för full återhämtning sjunker betydligt. Så när sjukgymnasten nämnde det för mig så kom det inte som en överraskning, jag hade ju redan läst in mig på ämnet. Och det gör på sätt och vis problemet lättare att hantera, i synnerhet som jag är fullt besluten om att fortsätta cykla, fastän det är cyklingen som orsakar de värsta problemen. Visst skulle jag bli glad om styrketräning och stretch skulle hjälpa helt och hållet, men det är inget jag räknar med och då behöver jag dessutom inte bli besviken om så inte blir fallet.

ronbe
2012-01-24, 08:53
Efter att ha plöjt igenom de senaste 5-10 årens forskningsrapporter och reviewartiklar som kommer kommer upp vid pubmed-sökningar på PFPS, anterior knee pain, chondromalacia patellae så går det inte att undvika att notera att det inte är 100% av patienterna som blir helt smärtfria. Bara en sån sak som att symptomen är bilaterala gör att sannolikheten för full återhämtning sjunker betydligt. Så när sjukgymnasten nämnde det för mig så kom det inte som en överraskning, jag hade ju redan läst in mig på ämnet. Och det gör på sätt och vis problemet lättare att hantera, i synnerhet som jag är fullt besluten om att fortsätta cykla, fastän det är cyklingen som orsakar de värsta problemen. Visst skulle jag bli glad om styrketräning och stretch skulle hjälpa helt och hållet, men det är inget jag räknar med och då behöver jag dessutom inte bli besviken om så inte blir fallet.
Måste bara ställa några frågor för att se hur lika våra problem är
Har du alltså haft problemen i 10 år?
Du har aldrig provat med att hålla upp med cyklingen eller?
Hur ser din smärtbild ut till vardags? Ständig smärta? Eller känns det bra ibland?
Kan du gå promenader? springa?
Gå i trappor?
Får du huggsmärtor ibland?
Knakar och knastrar det i knäleden?

Ikari
2012-01-24, 09:20
Måste bara ställa några frågor för att se hur lika våra problem är
Har du alltså haft problemen i 10 år?
Du har aldrig provat med att hålla upp med cyklingen eller?
Hur ser din smärtbild ut till vardags? Ständig smärta? Eller känns det bra ibland?
Kan du gå promenader? springa?
Gå i trappor?
Får du huggsmärtor ibland?
Knakar och knastrar det i knäleden?
Har haft problemen till och från i runt 4 år. Värre i perioder med mycket cykling, i princip besvärsfri när jag hållt upp med cyklingen. Har även haft problem med löparknä/ITB-syndrom under dessa år, men lyckats stretcha bort det och inte känt av det på snart ett halvår.
Smärtan kommer krypandes när jag sitter stilla, vilket är något påfrestande i och med det skrivbordsjobb jag har. Ibland gör det ont att gå i trappor, men det är en av de saker som blivit bättre sen jag började styrketräna & stretcha. Promenader går bra. Springer inte så mycket, men det brukar inte göra ont. Vid cykelträningen måste jag tänka på att hela tiden hålla kadensen uppe, ligga och bryta på höga växlar med låg kadens är rena döden för knäna. Överlag så gäller dock att den mesta smärtan kommer efter passen, både timmarna efter och dagen efter.
Huggsmärtor har jag inte haft. Ena knäet knastrar likt ett grustag.
Det gör ont när jag ligger mage också, pga det tryck som blir rakt på knäskålarna. Händer att jag vaknar på nätterna av knäsmärtan, endera för att jag hamnat på mage eller legat för hopkrupen så knäna varit böjda för länge.
Något som känns igen?

ronbe
2012-01-24, 09:29
Har haft problemen till och från i runt 4 år. Värre i perioder med mycket cykling, i princip besvärsfri när jag hållt upp med cyklingen. Har även haft problem med löparknä/ITB-syndrom under dessa år, men lyckats stretcha bort det och inte känt av det på snart ett halvår.
Smärtan kommer krypandes när jag sitter stilla, vilket är något påfrestande i och med det skrivbordsjobb jag har. Ibland gör det ont att gå i trappor, men det är en av de saker som blivit bättre sen jag började styrketräna & stretcha. Promenader går bra. Springer inte så mycket, men det brukar inte göra ont. Vid cykelträningen måste jag tänka på att hela tiden hålla kadensen uppe, ligga och bryta på höga växlar med låg kadens är rena döden för knäna. Överlag så gäller dock att den mesta smärtan kommer efter passen, både timmarna efter och dagen efter.
Huggsmärtor har jag inte haft. Ena knäet knastrar likt ett grustag.
Det gör ont när jag ligger mage också, pga det tryck som blir rakt på knäskålarna. Händer att jag vaknar på nätterna av knäsmärtan, endera för att jag hamnat på mage eller legat för hopkrupen så knäna varit böjda för länge.
Något som känns igen?
Känner väl igen på vissa punkter. Jag har haft problem i lite mer än ett år, började med höger knä, och har alltid varit det som känns värst. Vänster knä har varit hanterbart och mest gjort ont när jag försökt cykla eller när jag suttit länge på en buss eller kört bil. Det är först nu senaste veckan som vänster knä börjat krångla mer än någonsin.
Det verkar som mina problem är lite värre än de du bekriver iaf.
Har blivit erbjuden artroskopi av högerknä då det finns en broskförändring på femur enligt MR, men jag är väldigt tveksam till detta då ortopeden inte trodde att det skulle förändra min situation med operation.

Ego
2012-01-24, 09:46
PFPS i sig säger ABSOLUT inget om de befintliga dysfunktionella rörelsemönster som kan stå till problematikens orsak, det diagnosen står för är att man har ont i knäna, billigt talat.
Samma sak gäller impingment, ITB-syndrom och andra grejer.

Eftersom den befintliga dysfunktionen, INTE närvaro av smärtan, inte kartläggs så blir det nästan shot in the dark med de generella behandlingarna och rätt respektlöst mot patienten. Av denna anledning ger forskning en generaliserad behandlignsriktning som stämmer in på en viss del av patienter. Evidensbaserad behandling...not so much.

Ego
2012-01-24, 09:48
Alla sådana diagnoser multifaktorella, Q-vinkel, anteroversion, retroversion etc bidrar till problematiken gör inte någon majbrasa av det en variabel här just nu. Den är dock värd att nämnas.

Ikari
2012-01-24, 09:54
Känner väl igen på vissa punkter. Jag har haft problem i lite mer än ett år, började med höger knä, och har alltid varit det som känns värst. Vänster knä har varit hanterbart och mest gjort ont när jag försökt cykla eller när jag suttit länge på en buss eller kört bil. Det är först nu senaste veckan som vänster knä börjat krångla mer än någonsin.
Det verkar som mina problem är lite värre än de du bekriver iaf.
Har blivit erbjuden artroskopi av högerknä då det finns en broskförändring på femur enligt MR, men jag är väldigt tveksam till detta då ortopeden inte trodde att det skulle förändra min situation med operation.
Köra bil är ingen höjdare. Alla ställningar där man blir låst och inte kan sträcka ut benen är jobbiga.
Har dålig koll på vad de kan göra vid konstaterade broskförändringar, tar de bort det skadade brosket då eller?
Det är ju svårt att gradera smärta, men jag brukar kunna köra benpress iaf. Kan inte maxa eller köra till fail, men kör 3x10 reps på vikter som iaf känns någorlunda tunga. Det gör ont, men inte outhärdligt. I och med cykelträningen så är ju quadsen ändå den starkaste muskelgruppen i benet, så jag lägger mer krut på gluteus, hamstrings och abductor/adductor-träningen. Utfall är dock en helt otänkbar övning, även med bara kroppsvikt så gör det ont i både främre och bakre knäet.

ronbe
2012-01-24, 13:48
Köra bil är ingen höjdare. Alla ställningar där man blir låst och inte kan sträcka ut benen är jobbiga.
Har dålig koll på vad de kan göra vid konstaterade broskförändringar, tar de bort det skadade brosket då eller?
Det är ju svårt att gradera smärta, men jag brukar kunna köra benpress iaf. Kan inte maxa eller köra till fail, men kör 3x10 reps på vikter som iaf känns någorlunda tunga. Det gör ont, men inte outhärdligt. I och med cykelträningen så är ju quadsen ändå den starkaste muskelgruppen i benet, så jag lägger mer krut på gluteus, hamstrings och abductor/adductor-träningen. Utfall är dock en helt otänkbar övning, även med bara kroppsvikt så gör det ont i både främre och bakre knäet.
Finns ju en metod "broskshaving" där som slipar till fransigt brosk, men denna metod är som jag förstått oftast inget som löser problemet på sikt. I många fall har jag läst att problemen blivit mycket värre efter att man "städat" i knät. Risken för artros ökar också vid onödigt pill på brosket. Just nu är jag fruktansvärt deppig då mitt vänsterknä som sällan smärtat senaste halvåret har börjat jävlas rejält. Började efter en halvtimme på motionsscykel.
Hur funkar cyklingen på sommaren då, köra i backar? Kan du stå upp och cykla?
Benpress har jag inte provat då det inte finns någon sådan maskin på mitt gym, benspark på väldigt lätt vikt fungerar däremot bra.
Utfall med hantlar, var en övning som ingick i det program jag fick av en lokal sjukgymnast för drygt ett år sedan när skadan i höger knä var färsk.
Då var övningarna anpassade för diagnosen löparknä (itbs) vilket ganska snart visade sig var fel diagnos. Tror tyvärr att denna övning och min oförsiktighet i träningen då förvärrade knät avsevärt.

Kan länka till två frågor som jag ställt på idrottsdoktorn.se i somras om någon är intresserad.

http://www.idrottsdoktorn.se/fragor-svar/leder-och-muskler/knaproblem15

http://www.idrottsdoktorn.se/fragor-svar/rehabilitering/knabesvar

burkmannen
2012-01-24, 17:24
Har inte provat övningen med bollen. Hur illa är dina besvär? Haft dom länge?
En av de mest frustrerande sakerna, förutom att ha värk till och med när man ligger och ser på tv, är att det inte finns någon konditionsidrott som fungerar. Crosstrainer som ju ska vara så skonsamt sägs det, och cykling lika så...funkar inte nå bra. Går ju inte att underhålla konditionen alls nu...

Inte så illa mest efter promenader och insidan av höger knä. Har haft huggande smärta också men den är borta. Jag har problem med ryggen också och det känns långt mycket värre än mina problem med knäna eftersom det hindrar en så mycket både i arbete och idrott.

burkmannen
2012-01-24, 17:29
text


Övningen: Sätt dig ner på rumpan med armarna bakom kroppen som stöd, framför en (ansiktet mot) vägg med båda benen framför dig lätt böjda, ha en liten medicinboll framför fötterna mot väggen. Sträck ut ett av benen och tryck fotsulan mot bollen och kontrahera quadriceps så att benet blir helt sträckt och du känner motstånd. Ändra avstånd om det blir för trögt/lätt. Det böjda benet arbetar som stöd likaså händerna och det är då jag får känningar i framsida knä.

Tror det är en stabilitetsövning för knäna men tänkte bara höra om du också får känningar i knät av övningen eftersom du hade liknande diagnos som mig.


Angående operation har jag haft en klasskamrat som tog bort broskbildning i knäet har jag för mig. TROR han blev bra men har ingen kontakt och jag vet inte riktigt vad det var för operation.

Edit: Nu fanns multicitera-knappen tillgänglig. När jag sökte den fanns den icke. Sorry.

Ikari
2012-01-24, 18:27
Finns ju en metod "broskshaving" där som slipar till fransigt brosk, men denna metod är som jag förstått oftast inget som löser problemet på sikt. I många fall har jag läst att problemen blivit mycket värre efter att man "städat" i knät. Risken för artros ökar också vid onödigt pill på brosket. Just nu är jag fruktansvärt deppig då mitt vänsterknä som sällan smärtat senaste halvåret har börjat jävlas rejält. Började efter en halvtimme på motionsscykel.
Hur funkar cyklingen på sommaren då, köra i backar? Kan du stå upp och cykla?
Benpress har jag inte provat då det inte finns någon sådan maskin på mitt gym, benspark på väldigt lätt vikt fungerar däremot bra.
Utfall med hantlar, var en övning som ingick i det program jag fick av en lokal sjukgymnast för drygt ett år sedan när skadan i höger knä var färsk.
Då var övningarna anpassade för diagnosen löparknä (itbs) vilket ganska snart visade sig var fel diagnos. Tror tyvärr att denna övning och min oförsiktighet i träningen då förvärrade knät avsevärt.

Kan länka till två frågor som jag ställt på idrottsdoktorn.se i somras om någon är intresserad.

http://www.idrottsdoktorn.se/fragor-svar/leder-och-muskler/knaproblem15

http://www.idrottsdoktorn.se/fragor-svar/rehabilitering/knabesvar
Operation låter ju osäkert, jobbigt läge. Synd att du hamnade hos fel sjukgymnast också. Jag hade nog lite "tur" där att den första sjukgymnast jag gick till insåg sina begränsningar och skickade mig vidare till en betydligt kunnigare person. Har du varit hos någon som är uttalad specialist på kombinationen idrottsmedicin och knäproblem? Alla ortopeder, sjukgymnaster och naprapater har ju inte koll på allt så att säga.
Stå upp och cykla är inga problem. Backar går bra, så länge jag ligger på låga växlar. Vinterkylan är ett problem, det gör alltid ondare i knäna när det är kallt och även sommartid måste jag köra med knävärmare.
Övningen: Sätt dig ner på rumpan med armarna bakom kroppen som stöd, framför en (ansiktet mot) vägg med båda benen framför dig lätt böjda, ha en liten medicinboll framför fötterna mot väggen. Sträck ut ett av benen och tryck fotsulan mot bollen och kontrahera quadriceps så att benet blir helt sträckt och du känner motstånd. Ändra avstånd om det blir för trögt/lätt. Det böjda benet arbetar som stöd likaså händerna och det är då jag får känningar i framsida knä.

Tror det är en stabilitetsövning för knäna men tänkte bara höra om du också får känningar i knät av övningen eftersom du hade liknande diagnos som mig.

Nu förstår jag! Ska testa den så snart jag får möjlighet. Återkommer i frågan.

ronbe
2012-01-24, 19:54
Har inte varit hos någon uttalad knäexpert. Var hittar man en sådan egentligen?`
Som skrivit har jag varit på IMES och träffat idrottsläkare och idrottsnaprapat, det är det närmaste.

ronbe
2012-01-25, 20:20
En tanke angående min löparskada, och andras löparskador också för den delen.
Jag tror att jag hade som mest benmuskler precis när jag blev skadad.
Jag sprang nästan alltid i kuperad terräng med mycket tuffa uppförsbackar, detta måste ju vara väldigt stärkande rent muskulärt, sen att det sliter på knäleden är ju en annan femma.
Känns fel att problemet ska vara för svaga knämuskler som ju ofta är den allmänna diagnosen.

Scratch89
2012-01-27, 08:48
Jag tror som många andra att det kan handla om höften och bålen snarare än knät i sig. Har du kollat upp styrka i höft och bål? Sidoskillnader? Rörlighet? Har du för mycket extension eller flexion i höften/bålen? Lordos/kyfos i ryggen?

Även en skillnad i benstyrka kan ställa till det. Jag har själv haft problem med mitt högerknä ett tag, och jag märker att jag är starkare i det "friska" knät. I knäböj märker jag ingen skillnad, men det kan ju vara så enkelt att jag använder styrkan i höftextension för att få upp vikten, snarare än i knät.

Ikari
2012-03-04, 14:38
Övningen: Sätt dig ner på rumpan med armarna bakom kroppen som stöd, framför en (ansiktet mot) vägg med båda benen framför dig lätt böjda, ha en liten medicinboll framför fötterna mot väggen. Sträck ut ett av benen och tryck fotsulan mot bollen och kontrahera quadriceps så att benet blir helt sträckt och du känner motstånd. Ändra avstånd om det blir för trögt/lätt. Det böjda benet arbetar som stöd likaså händerna och det är då jag får känningar i framsida knä.

Tror det är en stabilitetsövning för knäna men tänkte bara höra om du också får känningar i knät av övningen eftersom du hade liknande diagnos som mig.

Har testat den nu, men känner inget särskilt i knäna. Å andra sidan har en del tid förflutit och jag har hunnit rehaba ännu mer och känner nästan aldrig av knäna numera!

tigertailz
2012-08-25, 17:42
tror det är detta jag har också. Har dock haft trauma innan /vred knäet, orsak eller verkan kanske. Ska tillbaka till ortoped och hans sjukgymnast på måndag. Min nya strategi. Lätt cykling 10 min varje dag. INGA KNÄBÖJ eller BENSPARKAR som mina jävla sjukgymnaster satt mig på

tigertailz
2012-08-25, 20:33
En sak till Ronbe det går inte att bita sig igenom smärtan. Det funkar liksom inte, jag har testat det och har som du haft ont konstand över ett år. Man måste bli av med smärtan först innan styrketräning kan börja. Jag ska få träffa sjukgymnasten Inge Dahlberg på torsdag och han lär ju vara PRO har jag tur får jag träna hos honom eller så får han skicka mig till en sjukgymnast som vet hur man reder ut sådanna här skador.

LarsLasr
2012-08-25, 20:50
Denna artikeln kanske är intressant, inte läst tråden så vet inte hur allvarliga problemen är.

http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/kneefriendly_quad_builders

Nadreas
2012-08-26, 14:56
Har skummat denna tråden så kan vara en upprepning men det tror jag inte. Det är många som är inne på höftregionen, med all rätt.
Det är vanligt att patienter saknar aktivitet i gluteus maximus och medius samt höftens utåtrotatorer. Detta leder bland annat till att rygg och baksida lår måste kompensera för att orsaka höftextensionen som gluteus inte gör för tillfället. Det som kan ske då är att biceps femoris blir överansträngd (varför det är just denna som nästan alltid drabbas kan vara pga att den har två ursprung) och orsakar ett ökat utåtrotationsmoment i knät. Här har vi ett stort problem, utåtrotationen gör att tractus går in och blir även den överansträngd fort, vastus slutar jobba och knät är plötsligt utsatt för stora felaktiga krafter till följd av att rörelsemönstret är dysfunktionellt.
Detta kan man träna upp men måste göras under strikt uppsyn av duktig sjukgymnast med fullständig fokus på detaljerat tekniskt utförande.

tigertailz
2012-08-26, 22:07
Men Nadreas de problem har jag på mitt "skadade" ben. Jag vet att sätet och gluteus är helt utslaget. Men det kan också vara en effekt av skadan och inte en orsak, före min knäskada hade jag inga problem med det.

En sak till såfort min smärta varit borta ett tag så kommer de musklerna igång igen, så smärtan gör att de stänger av sig.

Nadreas
2012-08-27, 07:32
Ja men det är pga kompensatoriska rörelsemönster. När väl tractus blir överbelastad så kan övriga muskler inte jobba som vanligt. Om du då vilar så släpper överansträngningen och smärtan, musklerna funkar igen men grundproblemet kvarstår..

tigertailz
2012-08-27, 08:50
Ja Nadreas, men då kan jag inte lösa problemet genom att aktivera sätet igen utan jag måste först reda ut smärtan?

tigertailz
2012-09-03, 11:52
Nya bud från min sida då, vart tillbaka hos läkaren och träffade hans Sjukgymnast som är MYCKET duktig. De menar på att det är sjukgymnastikens fel, dags att hamra VMO. Tänkte testa Muncie metoden, samtidigt som jag masserar vader, lår, hamstrings + stretchar detsamma. Utöver Muncie övningen ska jag göra core arbete med planka/sidoplanka.... hoppas jag kan få rätt på den här skiten.

tigertailz
2012-09-06, 14:51
Ja men det är pga kompensatoriska rörelsemönster. När väl tractus blir överbelastad så kan övriga muskler inte jobba som vanligt. Om du då vilar så släpper överansträngningen och smärtan, musklerna funkar igen men grundproblemet kvarstår..


Jag vet att min TFL är sjukt överaktiv men vet inte hur jag ska släppa den. Ingen jävla sjukgymnast verkar ju fatta detta och tror jag ska "träna" in knäböjen men det går ju inte för den jävla musklen är superspänd och gör att gluteus medius inte kan jobba. Jag vet inte hur jag ska släppa den, har provat med foam rollern vilket verkar fungera ibland. Får väl försöka ge mig på den med en golfboll.... hur hittar jag sjukgymnaster som kan sådant här? Att bara aktivera vastus medialis är dömt att misslyckas för det kan jag redan.

tigertailz
2012-12-06, 14:57
Jävla skit alltså, hur går det för dig Ronbe och ni andra med PFSS/Chondromalacia, vill bara få den jäveln att spåra rätt..

ronbe
2012-12-06, 16:19
Går inge vidare, gör inte så jätte mycket åt det just nu dock, förutom att jag försöker stärka höft och stretcha lite höftböjare och liknande. Funderar på om det finns någon bra ortros/knäskydd som kanske lindrar lite.
Men det blir väl å sikta in sig på ny knäled om 20 år :)

tigertailz
2012-12-08, 19:53
Ronbe min nya sjukgymnast sa att jag skulle göra romanian deadlifts! Dom funkar när inte knäböjen gör det och det hjälper verkligen till att få igång bakre muskulaturen igen, prova det, om du inte går hos sjukgymnast för tillfället.