handdator

Visa fullständig version : Måste icke-EAA kompenseras för att överhuvudtaget bli användbart?


martinan
2012-01-18, 20:14
Jag vet att mat med lågt EAA-värde bör balanseras med fullständiga proteinkällor, men inte till vilken grad.

Ex:

Säg att jag vill få i mig 150 g protein per dag.
Jag låter 50g komma ifrån mat med lågt EAA. Behöver jag då äta MER än 100g av fullvärdiga proteinkällor, eller är detta en okej ratio?

:Virro

willtjam
2012-01-18, 20:17
Skilj på protein och EAA. Bara för att du ska ha i dig 150 g protein så ska inte dom 150 grammen bestå av rent EAA.

martinan
2012-01-18, 20:19
Så 30% icke-fullständiga proteiner är okej om 70% är EAA?

Fishtank
2012-01-18, 20:31
Fortfarande skilj på protein och EAA....

Sniggel
2012-01-18, 20:39
Jag vet att mat med lågt EAA-värde bör balanseras med fullständiga proteinkällor, men inte till vilken grad.

Ex:

Säg att jag vill få i mig 150 g protein per dag.
Jag låter 50g komma ifrån mat med lågt EAA. Behöver jag då äta MER än 100g av fullvärdiga proteinkällor, eller är detta en okej ratio?

:Virro

Ja om du förväntar dig samma effekt som om du ätit 150g protein från mat med enbart hög mängd EAA. Annars inte...
Men frågan är om du inte förväxlar fullvärdigheten med den totala mängden EAA. Ofta kan ofullständiga källor kompletteras upp med hjälp av varandra.

willtjam
2012-01-18, 20:47
Värt att tillägga är att detta är inget du behöver bry dig om såvida du inte är en strikt vegetarian/vegan då en vanlig husmanskost täcker behoven och kompletterar.

Sverker
2012-01-19, 07:14
Det är inte många protein som har lite essentiella aminosyror.
längst ned i botten kommer gelatin/kollagen. Gelegodis och saftsoppa är alltså i gruppen med lågt EAA-värde.

Lite bättre är jordnötter. Usla men bättre än gelatin. Att jordnötter uppmärksammas beror mer på att jordnötter är proteinrika och kan utgöra en stor del av kosten där nötterna odlas. Jordnötter är också med i gruppen med lågt EAA-värde.

Sheogorath
2012-01-19, 07:20
Det är inte många protein som har lite essentiella aminosyror.
längst ned i botten kommer gelatin/kollagen. Gelegodis och saftsoppa är alltså i gruppen med lågt EAA-värde.

Lite bättre är jordnötter. Usla men bättre än gelatin. Att jordnötter uppmärksammas beror mer på att jordnötter är proteinrika och kan utgöra en stor del av kosten där nötterna odlas. Jordnötter är också med i gruppen med lågt EAA-värde.

Hos Sid Knutsson?

Sverker
2012-01-19, 07:29
Nää. Hos Jimmy Carter.




Vad menar du:confused::confused:


Jag tappade tråden en stund. Min slutsats skulle bli att vi ska räkna allt protein i kosten eftersom 99 % av alla livsmedel bidrar med några eller rätt många essentiella aminosyror. Eftersom vi har en stor pool av aminosyror i kroppen så spelar det inte så stor roll när på dagen vi äter enskilda livsmedel.

martinan
2012-01-19, 09:56
Tack så mycket för hjälpen!

Just jordnötter hade jag i åtankarna, eftersom det är så billigt om man köper storpack.
Äter c:a 100g om dagen av dom, och var lite orolig att kroppen i princip inte skulle ha nytta av proteinet överhuvudtaget.