handdator

Visa fullständig version : Har storleken någon betydelse?


Kaggsmurfen
2012-01-18, 18:56
Hej! Jag är ny här, och har bara nyligen börjat träna på allvar.
Jag har en fråga om styrka som jag länge undrat över. Hur stor är betydelsen på musklernas storlek när det gäller styrka? Får olika svar på frågan men för att ta ett exempel så har världsmästaren i armbrytning, John Brzenk, ändå rätt små muskler för att vara en starkeman, sök själv på YouTube när han besegrar Denis Cyplenkov som är betydligt större (armbrytning har ju förvisso mycket med teknik att göra men med tanke på att Cyplenkov tävlar på mästerskapsnivå har han ju knappast dålig teknik han heller).

Såvitt jag förstått så är den enda fördelen med stor volym på musklerna att man klarar av större tyngder i enskilda lyft, och att det därför på nästan alla sätt är mer fördelaktigt att istället satsa på mer uthållig styrka eftersom det ger en fördelar i praktiskt taget all annan fysisk aktivitet förutom tynglyftning, eller har jag fel? Händer ju då och då att en spinkig typ maxar styrkemaskinerna på gymmet, men hur långt kan man dra den proportionella gränsen? Kan en medelstor person vara lika stark som eller starkare än en bodybuilder eller tyngdlyftare? Skulle en "normalbiffig" person kunna besegra Ronnie Coleman i armbrytning eller bänkpress? Är starka muskler inte nödvändigtvis stora? Vet att det finns olika sorters styrka men jag har inget emot utförliga svar så be my guest :)

Tacksam för svar!

Larsson85
2012-01-18, 19:02
Det finns en korrelation mellan stora muskler och styrka. Därmed inte sagt att stora muskler alltid är starkare.

EnJoker
2012-01-18, 19:04
Kommer ofta upp ämnen om det i träningsforumet. Sök på t.ex. styrka och volym där så hittar du nog intressant läsning.

stridis
2012-01-18, 19:14
Om en särskild individ tränar för maxstyrka så kommer han att om han går upp i muskelmassa -allt annat lika- så blir denne starkare. Neurologisk anpassning kan bara fortgå så långt så ökad muskelmassa är ett måste för att fortsätta öka.

Att jämföra olika individer som eventuellt tränar på olika sätt, ja då är det verkligen inte alltid så att den större är den starkare.

Bounga
2012-01-18, 19:32
Storleken har ingen betydelse. Det är insidan som räknas.

Zaqwer
2012-01-18, 19:37
Nu är jag ingen expert. Men armbrytning har ju mycket med styrka i underarmar/handleder/händer att göra. Muskler som knappast växer sig speciellt stora även fast dom blir starkare.

killenigrillen
2012-01-18, 19:41
Saxat från träningslära.se (guddi och eddie vedders sida):

Styrketräning

Hur stor kraft en muskel kan producera beror på två faktorer. Hur stora muskler man har (dess tvärsnittsarea) och på hur bra man är på att använda sig av musklerna. När man börjar tränar beror de första ökningarna i styrka nästan uteslutande på att man blir bättre på att aktivera de muskler man redan har och på att man får en bättre koordination vilket leder till att mindre energi går till spillo.

Hypertrofi, vilket betyder att muskelfiber växer i storlek, kan delas upp i två olika typer, sarkoplasmatisk och myofibrill hypertrofi. Sarkoplasmatisk hypertrofi innebär en ökning av den sarkoplasmatiska volymen. Enkelt sagt en ökning av det mest i musklerna förutom just muskelfiber. Myofibrill är nästan raka motsatsen, en ökning av volymen genom att själva muskelfibrerna ökat i volym. Vid träning med få repetitioner nära 1RM sker större delar av hypertrofin i form av myofibrill hypertrofi medan det vid högre repetitionsantal, 10-15, är mer av en sarkoplasmatisk hypertrofi.

Hypertrofi innebär en ökning av muskelfibrernas volym. Då varje cellkärna bara kan ta hand om en viss volym så måste antalet cellkärnor i en muskelfiber öka. Detta sker genom att så kallade satellitceller som finns utanför musklerna går ihop med dessa. Satellitceller är även viktiga vid muskelskador då de går in och hjälper/ersätter den skadade vävnaden.

Man pratar ibland om hyperplasi när man diskuterar styrketräning. Med hyperplasi menas att man istället för en ökad volym i de nuvarande fibrerna istället bildar nya muskelfiber. Detta har visat sig ske hos djur och det finns en del som talar för att det sker även hos människor men om det sker så är det till väldigt liten del, en vanlig siffra man stöter på är <5 %.