handdator

Visa fullständig version : Ta dagen som den kommer, vad menas?


Minimjölk
2012-01-18, 18:56
Ja vad menas egentligen, hur gör man och varför vill man ens eftersträva detta?

Larsson85
2012-01-18, 18:58
Man planerar inget.

Minimjölk
2012-01-18, 19:02
Det går väl inte?

Jishuku
2012-01-18, 19:06
Slutar oroa sig för vad som kan hända och bara "tar dagen som den kommer".
Man kanske planerat något men inte vet exakt hur det kommer utspela sig. Samma sak där, inget att göra åt.. bara vänta och se.

snej
2012-01-18, 19:07
Bli arbetslös.

Olegh
2012-01-18, 19:11
Det innebär att man jobbar med det man får och gör det bästa av det. Skulle inte säga att det är något eftersträvansvärt, utan snarare något man gör pga. diverse omständigheter. Antingen saknar man ambitioner och driv, eller så är det utomstående faktorer som begränsar handlingsutrymmet (tänk barn, ekonomi, sjukdom, osv.).

Med reservation för att min tolkning är bara min och nödvändigtvis inte allmänt vedertagen.

Sheogorath
2012-01-18, 19:11
Uttrycket uppmanar väl till lika korkat beteende (nåja, inte riktigt) som den schletna klyschan Lev varje dag som om den vore den sista.

Jag vet ett antal saker jag hade gjort som definitivt hade varit olämpliga om det inte verkligen var den sista dagen.

Aight
2012-01-18, 19:19
Uttrycket uppmanar väl till lika korkat beteende (nåja, inte riktigt) som den schletna klyschan Lev varje dag som om den vore den sista.

Jag vet ett antal saker jag hade gjort som definitivt hade varit olämpliga om det inte verkligen var den sista dagen.

Hahaha samma här, det uttrycket ber om kaos

Ristretto
2012-01-18, 19:20
Man gör det man kan för att morgondagen ska bli så bra som möjligt. När det är gjort så skiter man i att oroa sig.

Biceps
2012-01-18, 19:46
Du måste väl veta vad det betyder. Du föddes väl inte med en planeringskalender i handen?

Ignatius72
2012-01-18, 21:19
Mn oroar sig inte för saker i förväg. Man ser vad man ställs inför utmaningar och så löser man dem. Det behöver (i min tolkning) alltså inte betyda att man inte planerar.

Minimjölk
2012-01-19, 13:06
Givetvis förstår jag innebörden av orden men hur gör man för att efterleva det hela. Enligt mig kan man inte bara "ta dagen som den kommer". Visst kan man skippa att planera in större saker med du styr själv och planerar mer än du tror. Allting vi gör planerar vi på sätt och vis eftersom hjärnan talar om för kroppen vad den skall göra. Eftersom kroppskontrollen är sämre efter stora alkoholintag kan jag tänka mig att man överlag är bättre på att ta dagen som den kommer när man är kraftigt berusad.


Dessutom lämnar man ju inte över allting till ödet i ta dagen som den kommer. Om jag går helt planlöst och fram till mig kommer en kille och ber mig mörda hans granne, tar jag dagen som den kommer utan att följa min egen plan så blir det ju konstigt.

Egentligen är ta dagen som den kommer mer en uppmaning att ta det lugnt och inte planera in några stora/jobbiga evenemang men att i övrigt leva som vanligt och vara mer öppen för andras förslag.

Skulle vara intressant at tse vad som händer om alla för en dag levde efter den devisen, eller varför inte om alla för en dag levde som att det verkligen var den sista dagen.

Kål
2012-01-19, 13:15
Jag tror det har att göra med att inte oroa sig eller gå runt och fundera på vad som ska eller kan hända utan att man tar hand om den situationen när/om den uppstår.

mdmazing
2012-01-19, 14:24
Att göra det man vill och inte tänka på konsekvenserna. Det kan vara både bra och dålig imo.