handdator

Visa fullständig version : Sotaren ställer krav


Larsson85
2012-01-18, 17:54
När jag kom hem idag så låg där en lapp från sotaren att han tänkte komma om en vecka, och att jag ska vara hemma mellan kl 8-12. Där står även att lägenheten måste vara tillgänglig och att jag annars kommer att debiteras.

Jag bor i en hyreslägenhet och har inte beställt någon sotning, därför tycker jag att det är mycket märkligt att jag kan få ett brev med krav, och om jag inte möter dessa krav så kommer jag att faktureras. Hur kan man fakturera någon som inte har accepterat ett avtal? Eller syftar de kanske på min hyresvärd när det står "lägenhetsinnehavaren"?

Hur som helst. Kan jag ställa mot-krav till min hyresvärd och säga att han hemskt gärna får sota min lägenhet, men jag tänker inte vara hemma, utan han får vara där och öppna.

victor_n
2012-01-18, 18:01
När jag kom hem idag så låg där en lapp från sotaren att han tänkte komma om en vecka, och att jag ska vara hemma mellan kl 8-12. Där står även att lägenheten måste vara tillgänglig och att jag annars kommer att debiteras.

Jag bor i en hyreslägenhet och har inte beställt någon sotning, därför tycker jag att det är mycket märkligt att jag kan få ett brev med krav, och om jag inte möter dessa krav så kommer jag att faktureras. Hur kan man fakturera någon som inte har accepterat ett avtal? Eller syftar de kanske på min hyresvärd när det står "lägenhetsinnehavaren"?

Hur som helst. Kan jag ställa mot-krav till min hyresvärd och säga att han hemskt gärna får sota min lägenhet, men jag tänker inte vara hemma, utan han får vara där och öppna.

Låter jävligt märkligt, och oförskämt. Det är dom kan inte komma med krav. Ska du förlora lön/studietid för att göra det bekvämt för någon skitig sotare? F-NO!

MilkmaN
2012-01-18, 18:02
Att det skall sotas är stadgat i lag. Se förordning om skydd mot olyckor.

https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandskydd/Sotning-och-brandskyddskontroll/Lagar-och-regler/

Utan att kolla lagstöd så borde det finnas en skyldighet för dig att se till att sotaren kan sota. Hur det går till är nog mindre relevant.

Larsson85
2012-01-18, 18:05
Att det skall sotas är stadgat i lag. Se förordning om skydd mot olyckor.

https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandskydd/Sotning-och-brandskyddskontroll/Lagar-och-regler/

Helt ok, men att lägga en lapp där det står att de kommer att skicka en faktura om jag inte ser till att vara hemma mellan kl 8-12 om en vecka känns sådär. Om jag hade varit på semester? Kan jag också lägga lappar i folks brevlådor där jag skriver en tid, och sen fakturera om de inte är hemma då?

victor_n
2012-01-18, 18:06
Helt ok, men att lägga en lapp där det står att de kommer att skicka en faktura om jag inte ser till att vara hemma mellan kl 8-12 om en vecka känns sådär. Om jag hade varit på semester? Kan jag också lägga lappar i folks brevlådor där jag skriver en tid, och sen fakturera om de inte är hemma då?

Det är just detta som är så fel. Dom ska finnas där för dig inte tvärt om dom får ju anpassa sig efter dom som bor där.

Mart|n
2012-01-18, 18:13
Ge sotaren och alla i trapphuset en propp.

MilkmaN
2012-01-18, 18:18
Helt ok, men att lägga en lapp där det står att de kommer att skicka en faktura om jag inte ser till att vara hemma mellan kl 8-12 om en vecka känns sådär. Om jag hade varit på semester? Kan jag också lägga lappar i folks brevlådor där jag skriver en tid, och sen fakturera om de inte är hemma då?

Nej det är såklart osmidigt. Då får du väl anmärka att du minsann var på semester. Någon oskälighetsklausul borde finnas i lagstiftningen om du ids bråka.

Fartman
2012-01-18, 18:19
Snacka med värden, sotarn ska väl kunna gå in mha huvudnyckel som alla andra hantverkare liksom. Vanligtvis brukar det på sånna där lappar stå att om man inte är hemma så går dom in med huvudnyckel och om det inte är okej måste man ringa och bestämma tid.

Ristretto
2012-01-18, 21:10
Enkelt, lämna dörren öppen.

Spinkis
2012-01-18, 21:22
En veckas förvarning och krav! Känns väldigt oförskämt!

David Brent
2012-01-18, 21:23
Är det inte upp till din hyresvärd att se till att lägenheten följer reglerna? Då är det väl bara att han släpper in sotaren då det hör till hans ansvar.

Yllegarn
2012-01-18, 21:32
Svensk Författningssamling:
Lag om skydd mot olycker (tidigare) Räddningstjänstlagen.
Länk (http://62.95.69.3/sfsdoc/03/030778.pdf)

Kap 3. §§ 4,5

5 § Den som utför sotning eller brandskyddskontroll enligt 4 § har rätt att
få tillträde till den anläggning som berörs och att få nödvändiga upplysningar
och handlingar.
Polismyndigheten skall lämna den hjälp som behövs.

Så, nej. Du behöver inte ge dom tillträde.
Detta kan dock medföra att Polisen bryter upp din dörr. ;)

Huruvida de faktiskt kan debitera för att inte "ha haft tillgång" så att säga är däremot högst tvivelaktigt.

Sannolikt "drar de en rövare" och räknar kallt med att mängden rättshaverister som anser det värt att driva ett mål till högsta domstolen genom alla instanser (kostnad ~1 miljon kronor) är få, för det är garanterat att Sveriges Skorstensfejarmästares Riksförbund kommer att dra det hela vägen. De måste ju skydda sitt skrå...

Edit: Och huruvida det är du eller din värd som skall garantera tillträde är inte heller särskilt klarlagt. Min gissning är att det åligger ägaren av fastigheten. Dvs, hyresvärden, husägaren eller bostadsrättsföreningen att garantera tillträde och inte "individen" som enbart nyttjar.

Yes
2012-01-18, 21:33
Ge sotaren och alla i trapphuset en propp.
Jag tror den gör större nytta hos elektrikern.

dream_theater_
2012-01-18, 21:49
jag tror den gör större nytta hos elektrikern.

ha!

Yes
2012-01-18, 22:09
Sannolikt "drar de en rövare" och räknar kallt med att mängden rättshaverister som anser det värt att driva ett mål till högsta domstolen genom alla instanser (kostnad ~1 miljon kronor) är få, för det är garanterat att Sveriges Skorstensfejarmästares Riksförbund kommer att dra det hela vägen. De måste ju skydda sitt skrå...

Nåja, nu ska vi inte överdriva. Till att börja med skulle det sannolikt bli frågan om ett förenklat tvistemål i tingsrätten. Det vore ju ändå osannolikt att sotaren kräver över 20kkr i ersättning för en extra lång fikarast medan han väntar på att få tillträde. Därefter ska man få prövningstillstånd i hovrätten om man är missnöjd med tingsrättens dom. För att HD ska ta upp målet ska det sedan vara prejudicerande.

Ape3
2012-01-18, 22:34
Kan inte du lämna en arglapp också? Att det gäller hyresvärden?

Rimligt är väl att värden ska fråga dig någonting i stil med: "Nästa vecka behöver sotaren tillträde, har vi inte tillåtelse att gå in med huvudnyckel eller om du har arga djur ring 0654684694897768465."

Gevol
2012-01-18, 23:14
Du hyr ett utrymme av en fastighetsägare. Fastighetsägaren har rätt att utföra underhåll på sin fastighet och du får inte vara hindrande. Orsakar du extra kostnader för din hyresvärd så kan de kräva dig på ersättning för ökade kostnader.

Sotaren utför med all säkerhet arbetet på uppdrag utav fastighetsägaren.

Spinkis
2012-01-18, 23:22
Du hyr ett utrymme av en fastighetsägare. Fastighetsägaren har rätt att utföra underhåll på sin fastighet och du får inte vara hindrande. Orsakar du extra kostnader för din hyresvärd så kan de kräva dig på ersättning för ökade kostnader.

Sotaren utför med all säkerhet arbetet på uppdrag utav fastighetsägaren.

Men du inser väl att folk inte kan ta ledigt från jobbet med en veckas förvarning!?

David Brent
2012-01-19, 09:36
Du hyr ett utrymme av en fastighetsägare. Fastighetsägaren har rätt att utföra underhåll på sin fastighet och du får inte vara hindrande. Orsakar du extra kostnader för din hyresvärd så kan de kräva dig på ersättning för ökade kostnader.

Sotaren utför med all säkerhet arbetet på uppdrag utav fastighetsägaren.

Då vore det väl rimligt att fastighetsägaren ger sotaren tillträde? Om TS då står och motar dom i dörren kan jag se det som hindrande.

jockke
2012-01-19, 09:53
Då vore det väl rimligt att fastighetsägaren ger sotaren tillträde? Om TS då står och motar dom i dörren kan jag se det som hindrande.

Det kan han få sota för..

Pungis
2012-01-19, 10:15
Låter så oförskämt att jag hade bestridit det även om jag var ledig den dagen...

thenut
2012-01-19, 12:53
Märkligt beteende, när jag bodde i hyresrätt fick man förvarning ett par veckor i förväg om att sotaren skulle komma, var man inte hemma skulle de gå in med huvudnyckel, och hade man problem med det fick man ringa och boka annan tid (om möjligt)...

Gnäll på din hyresvärd imo...

oTure
2012-01-19, 14:49
Det är antagligen ventilation/imkanal som skall rengöras.
Ring värden och säg att de får gå in med huvudnyckel.

Du kommer inte få något inkassokrav eftersom det är fastighetsägaren som beställt arbetet.

Denniss
2012-01-19, 14:51
Du hyr ett utrymme av en fastighetsägare. Fastighetsägaren har rätt att utföra underhåll på sin fastighet och du får inte vara hindrande. Orsakar du extra kostnader för din hyresvärd så kan de kräva dig på ersättning för ökade kostnader.

Sotaren utför med all säkerhet arbetet på uppdrag utav fastighetsägaren.

^this

Mart|n
2012-01-19, 14:57
Jag tror den gör större nytta hos elektrikern.

Har herrn glömt bort den gode medlemmen Griip? Det var väl han som drog igång det förr i tiden?

Yllegarn
2012-01-19, 17:41
Nåja, nu ska vi inte överdriva. Till att börja med skulle det sannolikt bli frågan om ett förenklat tvistemål i tingsrätten. Det vore ju ändå osannolikt att sotaren kräver över 20kkr i ersättning för en extra lång fikarast medan han väntar på att få tillträde. Därefter ska man få prövningstillstånd i hovrätten om man är missnöjd med tingsrättens dom. För att HD ska ta upp målet ska det sedan vara prejudicerande.

Ja, det var en överdrift. =)
Kostnaden gällde inte "ersättning/debitering" till sotaren utan till advokat med mera om man nu "lyckas" dra det till högsta instans.

Vad som gäller:

Sotaren kan inte "kräva" hyresgästen på tillträde.
Sotaren kan kräva hyresvärden på tillträde.
Hyresvärden kan kräva hyresgästen på tillträde.

Så om sotaren inte får tillträde så skall denne rimligen föra talan gentemot värden som i sin tur får föra en separat talan gentemot hyresgästen. SSR drar med andra ord "en rövare" när de försöker debitera hyresgästen direkt.

För att återgå till originalproblemet:
Du behöver inte ta ledigt, du har däremot en skyldighet att se till att din hyresvärd kan komma in.
Se till att hyresvärden har tillträde till din lägenhet. Antingen genom att värden har en huvudnyckel och du inte låser de femtielva extralåsen och säkerhetsgrinden, alternativt lämnar du en extranyckel hos värden.

Yes
2012-01-19, 19:27
Ja, det var en överdrift. =)
Kostnaden gällde inte "ersättning/debitering" till sotaren utan till advokat med mera om man nu "lyckas" dra det till högsta instans.

Jag förstod att du menade rättshjälpskostnader m.m. Det var därför jag nämnde FT-mål, där kostnaderna är väldigt begränsade. Gränsen för FT-mål går vid ett halvt basbelopp, dvs. runt 20kkr.

Kostnader på runt 1 miljon låter annars rätt taget ur luften. Jag har visserligen inte undersökt vad kostnaderna kan hamna på, men om inte annat så varierar det ju en del beroende på mål.

Zorgus
2012-01-19, 19:39
För att återgå till originalproblemet:
Du behöver inte ta ledigt, du har däremot en skyldighet att se till att din hyresvärd kan komma in.
Se till att hyresvärden har tillträde till din lägenhet. Antingen genom att värden har en huvudnyckel och du inte låser de femtielva extralåsen och säkerhetsgrinden, alternativt lämnar du en extranyckel hos värden.

Detta. Sen kan man tycka att sotaren kunnat formulera sig lite smidigare, men han är väl tyvärr van vid att folk struntar i att vara hemma/lämna nyckeln...

Mantus
2012-01-19, 19:51
Jag förstod att du menade rättshjälpskostnader m.m. Det var därför jag nämnde FT-mål, där kostnaderna är väldigt begränsade. Gränsen för FT-mål går vid ett halvt basbelopp, dvs. runt 20kkr.

Kostnader på runt 1 miljon låter annars rätt taget ur luften. Jag har visserligen inte undersökt vad kostnaderna kan hamna på, men om inte annat så varierar det ju en del beroende på mål.

En miljon låter magstarkt för ett sådant här fall, ja.

Inte särdeles mycket utredning kommer behövas, antagligen.

En miljon kan möjligtvis komma i fråga om man går igenom tingsrätten, överklagar till hovrätten, nekas pt i hovrätten, överklagar beslutet till HD som ger pt och återförvisar målet till hovrätten för prövning, hovrättens dom överklagas och HD ger prövningstillstånd samt dömer i målet.

För ett sådant mål, som ett framtida ärende skulle gälla, låter en sådan väg väldigt orimlig.

Herman H
2012-01-19, 21:19
Jag som är målare och målar väldigt ofta till ett större känt kommunalägt hyresbolag har samma problem som sotaren, jag är inte förvånad att det blir lite suraktig formulering för om man lägger ut lappar till tio lägenheter för att göra något smått så kommer man in i fem, lägger man lappar i femton lägenheter för att vara på den säkra sidan så att man fyller en hel arbetsdag kommer man in i alla femton. En aning huvudbry för oss hantverkare därav de ekonomiska kraven hyresvärdarna brukar ställa på sina hyresgäster. Det är ju som ni alla vet väldigt dyrt att inte ha alla timmar debiterbara på en arbetsdag.
Det skall dock klargöras att vi som företag inte debiterar några hyresgäster någonting, det är beställarens problem men vi fakturerar absolut väntetid om det t.ex. inte är undanplockat så att vi kommer till att jobba eller om hyresgästen inte har lämnat nyckel på områdeskontoret eller direkt till oss. Vi lämnar inte heller mer förvarning än max en vecka pga att det är totalt omöjligt att planera så långt i förväg. Det vi ibland kan göra är att meddela att vi kommer kanske, om vi har tur förmodligen att buda din lägenhet till om två veckor. Sen spelar det ingen roll om vederbörande jobbar, studerar eller samlar navelludd. Det man kan göra är att diskutera om det möjligtvis går någon annan dag och gör det det så är ju det kanon men det är inget man ska räkna med. Hyresvärden äger som tidigare skrivets fastigheten och när det gäller måleri så är ofta hyresgästen den som från början gjort en beställning till hyresvärden. Sen kan man ju kolla sitt kontrakt, där brukar stå en massa sånt som man är skyldig att göra som hyresgäst när det gäller underhåll.