handdator

Visa fullständig version : Bänkpress (ställning) Resistance 9kg


Tobias5511
2012-01-18, 17:26
Tjenare, på mitt gym har ALLA maskiner bytts ut och jag bestämde mig för att prova den nya bänkpressen (ställning).

Själva stången kändes trögare än den förra, som vägde 20kg. Men på sidan ser jag att det står "Resistance 9kg".

Körde med 65kg i vikter, betyder det då att det blir 74kg? Tkr att det låter lite konstigt eftersom att den kändes trögare än den förra.

Alelale
2012-01-18, 17:51
Jag hatar såna maskiner.

Du kan ju "testa" uppskatta vikten på stången, annars om det finns någon våg där så kan du ju ställa den under stången eller vad det nu är där man greppar.

panzerpig
2012-01-18, 19:06
Jag fattade det som att det var en ny bänkpresställning med fri stång? Eller var det maskin?
Kan det ha varit en tyngdlyftningsstång?

Jag tränar på ett gym men ibland hakar jag på en polare till hans jobbgym. Där finns en bänkpresställning och stång som jag märkt att jag är ca 5-10 kg klenare på.
Jag utforskade det och kom fram till att markeringarna på stången sitter bredare isär (ca 91 istf 81 cm), Det gör att mitt grepp blir ca 10 cm bredare än vad jag tror, det gör sitt.
Stången väger även 18 kg, inte 20.

Albin Eriksson
2012-01-18, 19:12
Sportlife smithmaskin?

Tobias5511
2012-01-18, 20:52
Albin: Så heter den ja!

filmjölk
2012-01-19, 00:19
Jag upplevde med såna där nästan viktlösa smithmaskiner, att bromsen eller det där som fick stången att glida så mjukt och fjäderlätt inte funkade över en viss vikt. Säg att man la på 80kg vikter på smithen, det kändes lite som en bänkpressstång lastad med 60kg (+20kg stång), men lastade man på kanske 100kg vikt på maskinen, gick den trögt, det kändes som bromsen inte fanns längre, och det kändes mer som 120kg bänkpress än 100kg.

den där varianten av smith slår ut den normala världens fysiska lagar, och stången blev i sig tyngre av att ha vikt på sig. Den ökade sin egen vikt för att den blev lastad med vikt utan att ändra volym. MAGI!