handdator

Visa fullständig version : Bokrecension: Brad Pilons Eat - STOP - Eat


KevinWest
2012-01-18, 17:15
Recension av Brad Pilons: Eat - STPO - Eat


Förord
Vet inte riktigt vart den här posten hör hemma, då det saknas ett recensionsforum. Mod får gärna omplacera tråden där den hör hemma!

Jag har bestämt mig för att haka på IF trenden (Intermittent Fasting) som har blivit ganska populär på sistone. Har läst igenom det mesta på Martin Berkhans blogg leangains.com och köpte idag Brad Pilons e-bok Eat - STOP - Eat. Jag föredrar att läsa vanliga böcker framför e-böcker, men det fanns inte som alternativ plus att frakten från USA hade blivit rätt saftig.

Martin själv rekommenderar boken, och jag kan inte direkt hitta någon som är kritisk till innehållet. Jag är själv ganska övertygad av det Brad skriver, och all fakta har referenser. Däremot tyckte jag några av hans påståenden var konstiga, men det kanske beror på min okunskap.

Kostnad och innehåll
E-boken kostar exakt 366,92 SEK (priset kan variera på grund av att det omvandlas direkt från amerikanska dollar) och köps på Brad Pilons hemsida.
Boken är på 77 sidor (78 med framsida) varav en indexsida, tre referenssidor samt 15 blanka. De blanka sidorna förekommer varje gång han byter stycke, så att det blir dubbla rubriker. Jag tycker att 19% tomma sidor är ganska mycket för en så kort utgåva, vilket leder till att varje informativ sida kostar cirka 6,33 SEK. Sju sidor i slutet på boken är Q&A's, och är i princip enbart repetition, vilket känns "billigt".

Det finns en utökad version, som självklart är dyrare.

Recension
Boken är väldigt lättläst och håller en mycket bra struktur, som är lätt att följa. Brad fokuserar framförallt på det psykologiska, och varför människor misslyckas med att gå på diet. Det här är inte en bok för er som letar efter kostrådgivning med makro/mikro. Brads ståndpunkt är att när man fastar under 2x 24-timmar per vecka så finns inget behov av att räkna kcal eller bry sig om makronutrienter.

Brad tar upp hur fasta, både kortvarig och långvarig (upp till 72 timmar), påverkar kroppen och ämnesomsättningen. Han tar också upp fördelarna av träning i fastande tillstånd, vilket är väldigt intressant, men personligen tycker jag att det saknas information ang. PWO (post workout) måltider/tillskott. Han får det nästan att låta som att det inte existerar något katabolt tillstånd eller muskelnedbrytning.
OT: IF experten Martin Berkhan rekommenderar på sin hemsida leagains.com att man skall inta 10g BCAA/EAA om man väljer att träna fastande.

Utöver det skriver han om hunger och hur måltidsfrekvens påverkar kroppens olika funktioner och aptit. Han tar även upp en del av de hälsosamma fördelarna man får från att fasta, även om syftet inte är viktnedgång.

Konstiga påståenden
Brad Pilon påstår att man inte upplever någon muskelförlust under en VLCD (very low calorie diet) så länge man ägnar sig åt tyngdlyftning.

Han börjar med att referera till en studie där män (det står inte hur många) reducerade sitt intag med 1,000 kcal (det står inte hur mycket de åt innan eller efter) per dag samt styrketränade 3ggr/v i 16 veckor. Samtliga försökspersoner gick ner i genomsnitt 9.1 kg fettmassa jämfört med 0% muskelförlust.

Studien han refererade till är gjord på män som lider av fetma, vilket inte framgick i texten som jag inte kan citera av copyright skäl. Han använder sig av en studie gjord på personer som lider av fetma, när boken är till för "hälsosamma vuxna individer". Jag ber om ursäkt om jag hakar upp mig på detaljer.

Han använde antagligen studien på grund av resultatet, då man bara kan mobilisera cirka 77 kcal/kg kroppsfett på 24h. Men det kanske inte finns så många tillgängliga studier på hälsosamma individer som idkar viktnedgång, i så fall ber om jag ursäkt.

Senare påstår Brad att fitness atleter konstant går på 16-20 veckor långa VLCD (very low calorie diets) utan att förlora någon muskelmassa.

Han kanske har rätt och jag bara är okunnig, men vad jag har läst (även från klienter på Leangains som fastar) så brukar folk tappa muskelmassa efter deff/viktnedgång, i alla fall när de börjar närma sig de lägre procentenheterna vilket atleter gör när de deffar inför tävlingar.

Slutsats
Boken var helt klart läsvärd, men inte prisvärd.
Jag tycker personligen att det finns mycket bättre och mer relevant information på leangains som dessutom är gratis.
Har du råd att lägga ut 370 kronor på en timmes läsning så go for it.
Är du med i kopimistkyrkan/samfundet så bör du helt klart införskaffa dig av den här boken med religiösa medel :D

Jag hoppas att den här recensionen bidrog med lite information så att du som funderat på att köpa boken kan göra ett val!

Nästa bok jag tänker recensera blir Lyle McDonald's - The Ketogenic Diet.
Jag har redan börjat läsa den, men den är mycket längre och tyngre än Brad Pilons "häfte". Lyle själv säger att ketos kan liknas vid fasta, och han skrev den här boken 97 om jag inte har helt fel. Kan redan nu rekommendera den för de som gillar tunga vetenskapsjournaler :hbang:

willtjam
2012-01-18, 17:56
Boken var helt klart läsvärd, men inte prisvärd.

Håller med. Tyckte den var snuskigt dyr för det lilla innehållet egentligen, men det var ju en snabb och trevlig läsning iaf.

KevinWest
2012-01-18, 18:27
Snabb och trevlig är helt rätt beskrivning :) beställde Nicklas och Jacobs bok häromdagen, kostade 228, och är antagligen mycket mer prisvärd! Jag nämnde Lyles bok eftersom han skriver om i princip samma effekter på insulin, tillväxthormon osv i ketos som under fasta.