handdator

Visa fullständig version : Hur är min knäböj-teknik? [video]


joelduva
2012-01-18, 14:49
Vad kan jag förbättra?

http://www.youtube.com/watch?v=Uv-_2M49160

(Embed no funciona?)



Uv-_2M49160

Edit: Jag la in filmen till dig

Nitrometan
2012-01-18, 15:02
Inget större fel på den böjen. Jag skulle nog valt ett par stabilare skor. Visst skulle du kunna böja lite djupare. Men överlag helt OK.

mysglenn
2012-01-18, 15:20
hur ser man på att man förlorar svanken och rakheten på nedre delen av korsryggen i bottenläget om man är en teknik-nazist?

shoulder87
2012-01-18, 15:41
Ett jävligt flummigt svar är väl att du borde låta höften styra mer, alltså att du tänker dig att du ska pressa höften framåt när du vänder uppåt, nu blir det lite osynkade rörelser, mer rörlighet i baksidan skulle inte heller skada, då slipper du bli "kutryggad" i botten.

mysglenn
2012-01-18, 16:08
Ett jävligt flummigt svar är väl att du borde låta höften styra mer, alltså att du tänker dig att du ska pressa höften framåt när du vänder uppåt, nu blir det lite osynkade rörelser, mer rörlighet i baksidan skulle inte heller skada, då slipper du bli "kutryggad" i botten.

det är den där "kutigheten" jag är ute efter, hur kan man "slippa" den?

du säger "rörlighet" i baksidan, är det främst gluteus, hamstring då eller spelar andra muskler in, tex höftböjare och adduktorer samt vader?

mvh

ceejay
2012-01-18, 16:11
hur ser man på att man förlorar svanken och rakheten på nedre delen av korsryggen i bottenläget om man är en teknik-nazist?

förmodligen inte farligt med litegrann
3xFm9q1HBKY
k1DJ8odNf-M

Morty
2012-01-18, 16:13
Ett jävligt flummigt svar är väl att du borde låta höften styra mer, alltså att du tänker dig att du ska pressa höften framåt när du vänder uppåt, nu blir det lite osynkade rörelser, mer rörlighet i baksidan skulle inte heller skada, då slipper du bli "kutryggad" i botten.

Detta tänkte jag på.

mysglenn
2012-01-18, 16:16
förmodligen inte farligt med litegrann
3xFm9q1HBKY
k1DJ8odNf-M

är verkligen argument "kolla på denna biff" bra argument utifrån anatomi? "funkar för honom" ja men de, ursäkta, skiter jag i :-) Jag får ont när jag kör med kutrygg - som så många andra - så vad kan man göra åt det?

tntballe
2012-01-18, 16:22
är verkligen argument "kolla på denna biff" bra argument utifrån anatomi? "funkar för honom" ja men de, ursäkta, skiter jag i :-) Jag får ont när jag kör med kutrygg - som så många andra - så vad kan man göra åt det?

Då ska du självklart undvika det. Och det du frågade efter tidigare, rörlighet i vader om du böjer med en stil som kräver att du för fram knäna. Och öka rörligheten i gluteus/adductorer och möjligen hamstrings för all sorts böj.

edith*
Och testa dig fram till den stil som passar dig och din rörlighet bäst.

mysglenn
2012-01-18, 16:26
Då ska du självklart undvika det. Och det du frågade efter tidigare, rörlighet i vader om du böjer med en stil som kräver att du för fram knäna. Och öka rörligheten i gluteus/adductorer och möjligen hamstrings för all sorts böj.

edith*
Och testa dig fram till den stil som passar dig och din rörlighet bäst.

tack för bekräftelsen, då är jag väl på väg på en god och smärtfri böjteknik som dessutom kan göra att jag böjer 200 inom kort :-)

BonkyBo
2012-01-18, 17:14
Vad kan jag förbättra?

1. Aningen grunda.
2. Jag anar svaj i vändningen (titta på stången vertikala rörelse). Tryck i magen, sätt dig mer bakåt, har du mjuka sulor på skorna så byt skor.
3. Öva mer teknik på lättare vikt.

Bra lyft annars tycker jag.

JesperWallén
2012-01-18, 19:02
Överlag helt okej lyft, håller med ovanstående poster angående tips på förbättringar. /Jesper

Sheogorath
2012-01-18, 19:07
Hamstrings begränsar inte djupet i en knäböj eftersom knäleden är böjd. Gluteus maximus kan säkert göra det i vissa fall men det är nog ovanligt. Det är inte en muskel som blir stram under normala omständigheter. Adduktor magnus torde vara den vanligaste "begränsande" muskeln i höften, och nedtill är det fotleden (snarare än vadmusklerna som många tror).

BonkyBo
2012-01-18, 19:17
Hamstrings begränsar inte djupet i en knäböj eftersom knäleden är böjd. Gluteus maximus kan säkert göra det i vissa fall men det är nog ovanligt. Det är inte en muskel som blir stram under normala omständigheter. Adduktor magnus torde vara den vanligaste "begränsande" muskeln i höften, och nedtill är det fotleden (snarare än vadmusklerna som många tror).

Vart har du din episka stretch-film för knäböjar nu igen?

Sheogorath
2012-01-18, 19:30
Vart har du din episka stretch-film för knäböjar nu igen?

Den finns på internet! :D

http://lmgtfy.com/?q=sheo%27s+squat+stretch

Mindre dryg variant (förderar denna faktiskt):

MqyV9KIBuPw

mysglenn
2012-01-18, 19:32
Den finns på internet! :D

http://lmgtfy.com/?q=sheo%27s+squat+stretch

Mindre dryg variant (förderar denna faktiskt):

MqyV9KIBuPw

Jag älskar dig *cupid* <3

joelduva
2012-01-18, 19:59
Tack för alla tips hörni. Det är guld värt!

Vad för slags skor kan vara lämpliga? Nu har jag ett par gamla tennispjuck..

mysglenn
2012-01-18, 20:12
Tack för alla tips hörni. Det är guld värt!

Vad för slags skor kan vara lämpliga? Nu har jag ett par gamla tennispjuck..

skor med platt sula, tex innomhusfotbolllskor eller lyftardojor, jag har Adidas Power Perfect

MilkmaN
2012-01-18, 20:38
skor med platt sula, tex innomhusfotbolllskor eller lyftardojor, jag har Adidas Power Perfect

Inomhusfotbollsskor brukar dock ha sula formad som ett timglas. Icke optimalt.

Å andra sidan är de långt bättre än mkt annat. För min del har ett par Adidas Stabil varit trotjänare under lång tid.

Sheogorath
2012-01-18, 20:56
http://envanligblogg.blogg.se/images/2011/converse_142479534.jpg

Eller en lyftardoja om man vill komma ännu djupare eller tycker att man får ut bättre kraft i sådana eller vad det nu kan vara.

moppepojken
2012-01-18, 21:25
Sheogorath, har en fråga till dig :D

I she squat stretch så står det att man ska ha armbågarna ner. Hur blir det med stången då?

Rippetoe säger att man ska ha armbågarna upp och ha stången en bit ner från nacken. Hur gör du ?

http://vimeo.com/30763907

Mjölkprotein
2012-01-18, 21:34
- Stabilare skor (eller inga alls, har ingen erfarenhet av inga skor, kanske inte är bra för fötterna...)

Kör du låg stångplacerng eller hög? (kör du med hög kan du säkerligen gå djupare, försök gå fullt djup då, kör du med låg så är det jättebra djup som det är)

imo

joelduva
2012-01-18, 21:35
Jag lägger stången där det känns ganska bekvämt. Skulle tro att det är ganska högt upp på ryggen.

moppepojken
2012-01-18, 21:37
Jag lägger stången där det känns ganska bekvämt. Skulle tro att det är ganska högt upp på ryggen.

http://vimeo.com/30763907

Sheogorath
2012-01-18, 21:38
Sheogorath, har en fråga till dig :D

I she squat stretch så står det att man ska ha armbågarna ner. Hur blir det med stången då?

Rippetoe säger att man ska ha armbågarna upp och ha stången en bit ner från nacken. Hur gör du ?

http://vimeo.com/30763907

Han är väl ganska tydlig med att det han instruerar är en "low bar back squat". Ska man böja riktigt djupt upplever många att det passar bättre med en högre positionering av stången. Med det sagt är det en intressant variant han visar som jag definitivt ska testa själv. Tack för länken!

baggard
2012-01-18, 21:44
- Stabilare skor (eller inga alls, har ingen erfarenhet av inga skor, kanske inte är bra för fötterna...)

Kör du låg stångplacerng eller hög? (kör du med hög kan du säkerligen gå djupare, försök gå fullt djup då, kör du med låg så är det jättebra djup som det är)

imo

Fast ska han verkligen gå djupare? Är det inte bättre att han jobbar upp rörligheten så han kan gå så djupt som han gör nu, fast utan rundad rygg?

joelduva
2012-01-18, 21:44
Ah, jag har nog följt gamle Rip's råd ganska bra. Den hamnar ungefär där han föreslår.

Mjölkprotein
2012-01-18, 21:50
Fast ska han verkligen gå djupare? Är det inte bättre att han jobbar upp rörligheten så han kan gå så djupt som han gör nu, fast utan rundad rygg?

Hm, jo visst.
Tänkte bara på att han kanske får ont i knäna tillslut om han kör sådär.
Jag får ont i knäna oavsett hur jag gör om jag kör hög stångplacering, men kör jag djupare är det lite lindrigare.

joelduva
2012-01-18, 21:52
Hm, jo visst.
Tänkte bara på att han kanske får ont i knäna tillslut om han kör sådär.
Jag får ont i knäna oavsett hur jag gör om jag kör hög stångplacering, men kör jag djupare är det lite lindrigare.

Vem, mysglenn eller jag? :)

moppepojken
2012-01-18, 21:55
Han är väl ganska tydlig med att det han instruerar är en "low bar back squat". Ska man böja riktigt djupt upplever många att det passar bättre med en högre positionering av stången. Med det sagt är det en intressant variant han visar som jag definitivt ska testa själv. Tack för länken!


När jag har stången högre upp med lite vikter så gör det ganska ont. Använder du gummi på stången eller klarar du det ändå om du har stången högre upp ?

Mjölkprotein
2012-01-18, 21:56
Vem, mysglenn eller jag? :)

Du.
Men det är väl olika från person till person.
Som sagt kan jag inte köra hög stångplacering för att knäna sprakar som bara fan om jag inte går fullt djup (även fast det gör ganska ont då också är det betydligt bättre). Följ rippetoes tips, han är bäst.

mysglenn
2012-01-18, 21:59
Vem, mysglenn eller jag? :)

hehe blanda inte in mig i detta, jag vägrar visa mina knäböj tills ett par månader framåt hehe :em:

Sheogorath
2012-01-18, 21:59
När jag har stången högre upp med lite vikter så gör det ganska ont. Använder du gummi på stången eller klarar du det ändå om du har stången högre upp ?

Nej jag har ingen kudde. Blir vingligt. Man får inte lika ont med lite mer muskler som ligger och vadderar. Med tiden blir det lättare med andra ord. Tänker inte alls på stången faktiskt. Sen blir man nog lite härdad också i huden och psyket.

garluch
2012-01-18, 22:28
Nej jag har ingen kudde. Blir vingligt. Man får inte lika ont med lite mer muskler som ligger och vadderar. Med tiden blir det lättare med andra ord. Tänker inte alls på stången faktiskt. Sen blir man nog lite härdad också i huden och psyket.

För mig hjälpte det rejält att hålla händerna så nära axlarna man kan, så att fettet och musklerna "bullar upp sig" och blir en naturlig dyna.

joelduva
2012-01-19, 08:33
För att summera lite då;
* Stabilare skor
* Djupare om möjligt (skonsammare för knän?)
* Runda inte ryggen
* Driv fram höfterna på vägen upp

Igen, tack!

PowPow
2012-01-19, 08:40
Jag har samma "problem" med att svanken rundas av i bottenläget (djupare läge än TS film). Borde man jobba på rörligheten innan man går så djupt eller är det bara att köra?

Kan inte kolla sheos video nu, men ska kolla ikväll. Antar den innehöll övningar för problemet.. Om inte, tips på stretchövningar?

Nitrometan
2012-01-19, 10:47
För min del har ett par Adidas Stabil varit trotjänare under lång tid.
En mycket bra sko till rimlig peng.

Nitrometan
2012-01-19, 10:50
Följ rippetoes tips, han är bäst.
Det finns väldigt många olika sätt att böja. Många av dem är bra. Ofta handlar det om att hitta en stil som funkar för den personen. Varför är Rippetoe bäst?

PaulyD
2012-01-19, 15:57
Lower, more squats and oats.

nikced
2012-01-19, 16:47
Den finns på internet! :D

http://lmgtfy.com/?q=sheo%27s+squat+stretch

Mindre dryg variant (förderar denna faktiskt):

MqyV9KIBuPwTestade göra den där första övningen i din video, när man ska sätta sig ner på huk och sätta ett skivstång på knäna. Problemet är att jag är så stel att jag inte ens kan utföra den stretchövningen. Jag kan inte ens sätta mig på huk med hälarna i golvet och rak rygg utan att ramla baklänges. Jag ramlar förresten baklänges efter någon sekund även om jag har världens kutrygg. Har aldrig orkat ta tag i den här extrema stelheten förut eftersom jag hatar att stretcha, vilket blivit till något av en ond cirkel.

När jag har kört knäböj har jag gjort det med viktplattor under hälarna och aldrig kunnat göra särskilt djupa eller för den sakens skull strikta böj. Istället har jag böjt ryggen, så den har fått ta ganska mycket stryk. Samma sak i marklyft i utgångspositionen på huk. Och eftersom jag inte kan stå så är ryggen böjd och jag får ont.

Nu är jag sugen på att börja gymma igen efter ett långt uppehåll, men jag vet att det inte är någon idé att köpa ett gymkort förrän jag är så pass smidig att jag kan utföra korrekta knäböj och marklyft. Men när man är så stel att man inte ens kan utföra stretchövningar är det illa, och jag vet inte riktigt var jag ska börja. Så har du, eller någon annan för den delen, några tips på var man kan börja?

(Förlåt om jag gråter ut i din tråd TS, kanske skulle skaffat mig en egen :smash:)

Sheogorath
2012-01-19, 18:33
Testade göra den där första övningen i din video, när man ska sätta sig ner på huk och sätta ett skivstång på knäna. Problemet är att jag är så stel att jag inte ens kan utföra den stretchövningen. Jag kan inte ens sätta mig på huk med hälarna i golvet och rak rygg utan att ramla baklänges. Jag ramlar förresten baklänges efter någon sekund även om jag har världens kutrygg. Har aldrig orkat ta tag i den här extrema stelheten förut eftersom jag hatar att stretcha, vilket blivit till något av en ond cirkel.

När jag har kört knäböj har jag gjort det med viktplattor under hälarna och aldrig kunnat göra särskilt djupa eller för den sakens skull strikta böj. Istället har jag böjt ryggen, så den har fått ta ganska mycket stryk. Samma sak i marklyft i utgångspositionen på huk. Och eftersom jag inte kan stå så är ryggen böjd och jag får ont.

Nu är jag sugen på att börja gymma igen efter ett långt uppehåll, men jag vet att det inte är någon idé att köpa ett gymkort förrän jag är så pass smidig att jag kan utföra korrekta knäböj och marklyft. Men när man är så stel att man inte ens kan utföra stretchövningar är det illa, och jag vet inte riktigt var jag ska börja. Så har du, eller någon annan för den delen, några tips på var man kan börja?

(Förlåt om jag gråter ut i din tråd TS, kanske skulle skaffat mig en egen :smash:)

Du ska börja precis där du är. Ha hälarna kvar i golvet, håll pinnen/stången ovanför knäna och vikta framåt så att du tar ut maximal rörelse i fotleden. Om det är så att du i princip står upp fortfarande så får du helt enkelt jobba från det läget (gunga litegrann framåt tills hälarna börjar släppa). Du kommer komma lite längre ner för varje gång, och efter några veckor sitter du förmodligen på huk (med böjd rygg, men dock) och efter ytterligare en tid kommer du inte vara fast i huksittande som en strandad säl utan kan jobba aktivt upp och ner med kroppen som i filmen. Sen är det dags för position 2 (en egentlig knäböj där man jobbar med rörligheten i bottenläget).

moppepojken
2012-01-19, 21:20
För att summera lite då;
* Stabilare skor
* Djupare om möjligt (skonsammare för knän?)
* Runda inte ryggen
* Driv fram höfterna på vägen upp

Igen, tack!

Man kan också driva bak höften på väg upp :D

http://www.youtube.com/watch?v=yha2XAc2qu8

joelduva
2012-01-20, 19:44
Ok, idag var det böjdag igen. Gick ner så djupt jag kunde och det kändes faktiskt som jag fick mer "fart" upp. Viss svank i ryggen i vändningen men inte så farligt.

joelduva
2012-01-20, 19:45
Drev fram höfterna på ett sätt som hade gjort självaste Elvis stolt :)