handdator

Visa fullständig version : uppskatta underskott ?


Roggan76
2012-01-18, 13:40
Tjoflöjt.

Jag testar periodisk fasta a'la leangains just nu.
Jag räknar dock inte kalorier utan har egentligen bara minskat matintaget en hel del.

Finns det någon patentlösning på att avgöra om man ligger på underskott?
Jag känner mig ju tunnare, som om glykogenreserverna är tömda.

Kan man utgå från att man iaf ligger på rätt sida då?

Anledningen att jag inte räknar är att jag inte vill bli manisk som jag blir med allt annat jag gör, försöker hålla det lite casual så att säga..
Siktar inte på några 5% bf eller så.. men tänkte väl ta mig ner från en 20% till en 15% till att börja med o se hur det går..

nisse1976
2012-01-18, 14:06
Om du går ner i vikt ligger du på underskott.

Reaper123
2012-01-18, 14:11
1. Kolla morgonvikt 7 dagar i veckan, räkna ut ditt veckosnitt
2. Mät kroppen
3. Kolla spegeln

Minskar vikten och måtten är du på rätt väg, hurvida det blir i rätt takt är ju väldigt svårt att veta om du ska äta på känn. Men du blir varken fet eller deffad på en vecka så kollar du av en gång i veckan bör du kunna justera upp/ner intaget!

Är ganska svårt att överäta om man PFar och har ett väldigt högt proteinintag, men bara för det så kan det ju vara bra att ha lite koll!

Jag testar periodisk fasta a'la leangains just nu.
Jag räknar dock inte kalorier utan har egentligen bara minskat matintaget en hel del.
Gissar att du ätit typ "fem gånger om dagen" innan!? Du får tänka på att du nu ska äta mer per gång men mindre frekvent nu... kan vara jävligt svårt att uppskatta 1-2 måltider innehåller om du är van att äta fågelportioner!

En variant skulle vara att plocka bort frukosten från menyn alt. dina mellanmål (om du nu ätit så). Sedan äta din lunch och middag enligt PF = borde bli ett underskott! Detta bygger dock på att du innan legat på kcalbalans och att din frukost (eller den måltid du tar bort) mostvarar ca 500 kcal.

RobinSilver
2012-01-18, 15:34
Tjoflöjt.

Jag testar periodisk fasta a'la leangains just nu.
Jag räknar dock inte kalorier utan har egentligen bara minskat matintaget en hel del.

Finns det någon patentlösning på att avgöra om man ligger på underskott?
Jag känner mig ju tunnare, som om glykogenreserverna är tömda.

Kan man utgå från att man iaf ligger på rätt sida då?

Anledningen att jag inte räknar är att jag inte vill bli manisk som jag blir med allt annat jag gör, försöker hålla det lite casual så att säga..
Siktar inte på några 5% bf eller så.. men tänkte väl ta mig ner från en 20% till en 15% till att börja med o se hur det går..


Just leangains styr ju fördelningen av protein, kolhydrater och fett ganska tydligt.

Det du vill göra är väl egentligen en periodisk fasta med fri kost? Och då är Reaper123´s tips bäst. Vågen, måttbandet och spegeln. Rekommenderar dock att du i alla fall räknar lite grovt på proteinet. Kan bli jobbigt att hålla sig "mätt" hela fastan annars. Det är så jag upplevt det om man missat fylla på proteindepån.

Roggan76
2012-01-18, 16:32
Just leangains styr ju fördelningen av protein, kolhydrater och fett ganska tydligt.

Det du vill göra är väl egentligen en periodisk fasta med fri kost? Och då är Reaper123´s tips bäst. Vågen, måttbandet och spegeln. Rekommenderar dock att du i alla fall räknar lite grovt på proteinet. Kan bli jobbigt att hålla sig "mätt" hela fastan annars. Det är så jag upplevt det om man missat fylla på proteindepån.

Proteinet är inget prob, ligger på över 200g prot från shakes alone. +mat på det.