handdator

Visa fullständig version : Uppreglering av Fsp27-expression i fettvävnad av periodisk fasta


King Grub
2012-01-18, 12:46
OBJECTIVE:

Fat-specific protein of 27 kDa (FSP27) is a novel lipid droplet protein that promotes triacylglycerol storage in white adipose tissue (WAT). The regulation of the Fsp27 gene expression in WAT is largely unknown. We investigated the nutritional regulation of FSP27 in WAT.

METHODS:

The effects of intermittent fasting (48 d, eight cycles of 3-d fasting and 3-d refeeding), caloric restriction (48 d), fasting-refeeding (3-d fasting and 3-d refeeding), and fasting (3 d) on mRNA expression of FSP27, peroxisome proliferator-activated receptor γ (PPARγ2), CCAAT/enhancer binding protein α (C/EBPα), and M isoform of carnitine palmitoyltransferase 1 (a positive control for PPARγ activation) in epididymal WAT and on serum triacylglycerol, insulin, and leptin levels were determined in Wistar rats. We also determined the effects of PPARγ activation by rosiglitazone or pioglitazone on FSP27 mRNA levels in primary rat adipocytes.

RESULTS:

Long-term intermittent fasting, in contrast to other dietary manipulations, significantly up-regulated Fsp27 gene expression in WAT. Moreover, in rats subjected to intermittent fasting, serum insulin levels were elevated; PPARγ2 and C/EBPα mRNA expression in WAT was increased, and there was a positive correlation of Fsp27 gene expression with PPARγ2 and C/EBPα mRNA levels. FSP27 mRNA expression was also increased in adipocytes treated with PPARγ agonists.

CONCLUSION:

Our study demonstrates that the transcription of the Fsp27 gene in adipose tissue may be induced in response to nutritional stimuli. Furthermore, PPARγ2, C/EBPα, and insulin may be involved in the nutritional regulation of FSP27. Thus intermittent fasting, despite lower caloric intake, may promote triacylglycerol deposition in WAT by increasing the expression of genes involved in lipid storage, such as Fsp27.

Nutrition. 2011 Oct 11. Intermittent fasting up-regulates Fsp27/Cidec gene expression in white adipose tissue.

Silencer
2012-01-18, 12:49
Står det i fullängdaren mer detaljerat hur de bröt fastan? Vad de åt och i vilken ordning känns ju ganska relevant i sammanhanget.

King Grub
2012-01-18, 12:52
"commercial rodent diet"

http://arc.crsociety.org/read.php?2,207874

hurril
2012-01-18, 13:41
Står det i fullängdaren mer detaljerat hur de bröt fastan? Vad de åt och i vilken ordning känns ju ganska relevant i sammanhanget.

Hjälp en n00b att förstå varför och vad som påverkar och på vad sätt.

Cerberus
2012-01-20, 01:49
hjälp mina råttor får hälsoproblem. oh noes.. yeah.

Cerberus
2012-01-20, 01:50
kan de inte göra studier på kattjävlar istället?? jag hatar katter, de kan allt få hälsoskador.

Klein
2012-01-20, 02:10
Råttor är ju utpräglade allätare vilket innebär att de i det vilda äter väldigt frekvent. Så det är väl väntat att fasteperioder har diverse "oönskade" effekter.

LordJN
2012-01-20, 05:58
kan de inte göra studier på kattjävlar istället?? jag hatar katter, de kan allt få hälsoskador.

+1 :thumbup:

matlak
2012-01-20, 19:28
kan de inte göra studier på kattjävlar istället?? jag hatar katter, de kan allt få hälsoskador.

kan dom inte göra studier på människor istället....hatar människor, de kan allt få hälsoskador fuck face

smürfpücko
2012-01-20, 23:24
kan dom inte göra studier på människor istället....hatar människor, de kan allt få hälsoskador fuck face

+1 :thumbup:

pepponomics
2012-01-22, 00:04
Nutrition. 2011 Oct 11. Intermittent fasting up-regulates Fsp27/Cidec gene expression in white adipose tissue.

Ok, så om jag förstått detta rätt nu så ökar periodisk fasta den där genens förmåga att lagra fett?

Så då är det tvärt emot vad Berkhan säger om leangains? Hoppas inte för att köra den typen av diet är så mkt enklare och skönare än den vanliga 6mål mat per dag..

willtjam
2012-01-22, 00:43
Ok, så om jag förstått detta rätt nu så ökar periodisk fasta den där genens förmåga att lagra fett?

Så då är det tvärt emot vad Berkhan säger om leangains? Hoppas inte för att köra den typen av diet är så mkt enklare och skönare än den vanliga 6mål mat per dag..

Du får komma ihåg att studien är gjord på råttor också, som, såvitt jag vet, inte är direkt överförbart på människor.

Sverker
2012-01-22, 06:41
Men råttor lever av vårt avfall och våra förråd. Att de samlar förråd gör dem bara mer mänskliga.
Ska vi hitta någon förändring hos oss, kan det nog vara smartare att studera råttor, som har mycket kortare generationstid;)

Toppis
2012-01-22, 08:28
Ok, så om jag förstått detta rätt nu så ökar periodisk fasta den där genens förmåga att lagra fett?

Så då är det tvärt emot vad Berkhan säger om leangains? Hoppas inte för att köra den typen av diet är så mkt enklare och skönare än den vanliga 6mål mat per dag..

Du får komma ihåg att studien är gjord på råttor också, som, såvitt jag vet, inte är direkt överförbart på människor.

Sen är ju 72 timmars fasta följt av 72 timmars refeed knappast jämförbart med Berkhans 16 timmars fasta och 8 timmars refeed.

Sniggel
2012-01-22, 09:37
Sen är ju 72 timmars fasta följt av 72 timmars refeed knappast jämförbart med Berkhans 16 timmars fasta och 8 timmars refeed.

Lägg till att de har, vad jag har för mig, "7 ggr" snabbare metabolism. Vet inte var jag snappat upp det men :p

Eddie Vedder
2012-01-22, 09:44
Men råttor lever av vårt avfall och våra förråd. Att de samlar förråd gör dem bara mer mänskliga.
Ska vi hitta någon förändring hos oss, kan det nog vara smartare att studera råttor, som har mycket kortare generationstid;)

Om råttstudier var så bra så skulle de ju ha en högre evidensgrad. Studier på råttor inkluderas inte ens i evidensgraderingar vad jag sett.

Anders The Peak
2012-01-22, 09:50
Allt måste handla om att kroppen prioriterar överlevnad på bekostnad av något annat troligen finns det någon tidslinje/fettprocentsnivå där kroppens gener uppregleras "Fsp27/Cidec gene expression".

Sverker
2012-01-22, 13:58
Meningen med råttor var att de är enkla att billiga ifall man vill använda dem vid scanning. Man proppar i dem någonting och studerar hur de reagerar och vart i råttkroppen allt hamnar. Eftersom de hinner med rätt många generationer på ett år blir det lätt att få med vilka effekter som drabbar kommande generationer.

Att de lever i symbios med oss och de flesta har lite acceptans för råttor underlättar:D

Eddie Vedder
2012-01-22, 15:32
Meningen med råttor var att de är enkla att billiga ifall man vill använda dem vid scanning. Man proppar i dem någonting och studerar hur de reagerar och vart i råttkroppen allt hamnar. Eftersom de hinner med rätt många generationer på ett år blir det lätt att få med vilka effekter som drabbar kommande generationer.

Att de lever i symbios med oss och de flesta har lite acceptans för råttor underlättar:D

Jo det vet jag. Min poäng var bara den att man aldrig kan säga att de är så lika oss och därför kan vi dra slutsatser. Det KAN naturligtvis vara så men man bör aldrig använda - och använder heller aldrig - råttstudier som beslutsunderlag.

Skillnad är det inom psykologi dock, där tycker jag man skapar en hel del modeller baserat på djurstudier.