handdator

Visa fullständig version : Dina tio budord


Spartansk
2012-01-18, 10:54
Om du själv fick skapa tio budord, som alla skulle följa, precis som Gud gjorde när han gav stentavlor till Moses, hur skulle de se ut då?

Mina skulle nog lyda ungefär som följer:


Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Handla som om ditt handlande var upphöjd lag.
Ta reda på vem du är och vad du vill. Skilj på vad du vill och vad du vill vilja. Detta gäller inte bara yrkesval, utan allt du gör i livet.
Låt aldrig din lycka bero på andra människor. Gör inte saker för att imponera på andra, och bli inte nedstämd om någon annan inte tycker om dig eller det du gör.
Skada aldrig djur, växter eller natur i onödan. Att leva är att orsaka lidande, men man ska alltid sträva att hålla det på en så låg nivå som möjligt.
Missbruka ingenting. Nyttja alla njutningsmedel med måtta. Var framförallt försiktig med användandet av medvetandeförändrande ämnen.
Sköt om din kropp. Träna, ät nyttigt och vila ordentligt. Förebygg och bota sjukdomar så gott du kan.
Ägna en del av din tid åt att göra omvärlden till ett bättre ställe. Det kan innebära att hjälpa både människor och natur, i din omedelbara närhet som på andra sidan jorden.
Var ödmjuk. Inse och acceptera dina begränsningar och att de skiljer sig från andras. Acceptera även att du inte alltid kan förstå andra människors motiv, tankar och åsikter. Var alltid beredd att omrevidera dina åsikter.
Var stark. Låt inte feghet, lättja eller karaktärssvaghet hindra dig från att uppnå dina mål eller hålla på dina principer.
Lär dig ständigt nya saker och var inte rädd för att pröva något nytt. Förkovra dig och testa olika hobbyverksamheter.

aijou
2012-01-18, 11:03
Gillar dina budord. :) Ska fundera lite och försöka återkomma med mina egna när jag har lite mer tid över.

tomn
2012-01-18, 11:20
Ett utdrag ur Martin Luthers lilla katekes angående Guds tio bud.


Guds tio bud

FÖRSTA BUDET

Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

Vad betyder det?

Vi ska frukta och älska Gud över allting och i allt förtrösta på honom.

ANDRA BUDET

Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren skall inte låta den bli ostraffad som missbrukar hans namn.

Vad betyder det?

Vi ska frukta och älska Gud, så att vi inte förbannar eller svär vid hans namn eller använder det till trolldom, lögn och bedrägeri, utan anropar det i all nöd, ber, tackar och lovar.

TREDJE BUDET

Tänk på sabbatsdagen, så att du helgar den.

Vad betyder det?

Vi ska frukta och älska Gud, så att vi inte föraktar predikan och Guds ord utan håller det heligt, gärna hör och lär oss det.

FJÄRDE BUDET

Du skall hedra din far och mor så att det går dig väl och du får leva länge på jorden.

Vad betyder det?

Vi ska frukta och älska Gud, så att vi inte föraktar våra föräldrar och överordnade eller retar dem till vrede, utan hedrar, tjänar och lyder dem och visar dem kärlek och uppskattning.

FEMTE BUDET

Du skall inte mörda.

Vad betyder det?

Vi ska frukta och älska Gud, så att vi inte skadar vår nästa till hans kropp eller vållar honom lidande utan hjälper honom i all nöd.

SJÄTTE BUDET

Du skall inte begå äktenskapsbrott.

Vad betyder det?

Vi ska frukta och älska Gud, så att vi lever rent och anständigt i ord och gärningar, och att man och hustru älskar och hedrar varandra.

SJUNDE BUDET

Du skall inte stjäla.

Vad betyder det?

Vi ska frukta och älska Gud, så att vi inte tar vår nästas pengar eller ägodelar eller lurar till oss dem genom falska varor eller oärliga affärer, utan hjälper honom så att hans ägodelar bevaras och hans ekonomi förbättras.

ÅTTONDE BUDET

Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.

Vad betyder det?

Vi ska frukta och älska Gud, så att vi inte förråder, förtalar eller ljuger om vår nästa, eller sprider ut falska rykten, utan ursäktar honom, talar väl om honom och tyder allt till det bästa.

NIONDE BUDET

Du skall inte ha begär till din nästas hus.

Vad betyder det?

Vi ska frukta och älska Gud, så att vi inte försöker lura till oss vår nästas arv eller hus eller under sken av lag och rätt lägger beslag på det, utan hjälper honom att behålla det som tillhör honom.

TIONDE BUDET

Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller till hans tjänare eller tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

Vad betyder det?

Vi ska frukta och älska Gud, så att vi inte tvingar eller lockar till oss dem som tillhör vår nästa, utan verkar för att de troget stannar kvar hos honom.


AVSLUTNINGEN

Vad säger nu Gud om alla dessa bud?

Så säger han: "Jag, Herren, din Gud, är en nitälskande Gud, som låter straffet för fädernas missgärning drabba barnen, ja, tredje och fjärde släktledet, när man hatar mig, men som visar nåd mot tusen släktled, när man älskar mig och håller mina bud."

Vad betyder det?

Gud hotar att straffa alla, som bryter mot dessa bud. Därför ska vi frukta för hans vrede och inte bryta mot hans bud. Men han lovar sin nåd och allt gott åt alla som håller dessa bud. Därför ska vi älska honom, förtrösta på honom och gärna lyda hans bud.

Nitrometan
2012-01-18, 11:28
Vi ska frukta och älska Gud över allting...

Vi ska frukta och älska Gud...

Vi ska frukta och älska Gud...

Vi ska frukta och älska Gud...

Vi ska frukta och älska Gud...

Vi ska frukta och älska Gud...

Vi ska frukta och älska Gud...

Vi ska frukta och älska Gud...

Vi ska frukta och älska Gud...

Vi ska frukta och älska Gud...

Gud hotar att straffa alla

Tydligen ska man vara jävligt rädd för den där gamle gubben. Varför ska man älska nån som vill straffa alla?
Som nån terroristgud. Hot och straff...

Sniggel
2012-01-18, 11:37
Varför måste man frukta gud? Om gud finns så tycker jag han använder en opedagogisk taktik.

tomn
2012-01-18, 11:39
Tydligen ska man vara jävligt rädd för den där gamle gubben. Varför ska man älska nån som vill straffa alla?
Som nån terroristgud. Hot och straff...

Varför skulle Gud vilja straffa? Du förutsätter någonting som inte är sant.

Du kanske inte borde fokusera på endast de enstaka sakerna som du nu har "quotat" och läsa Bibeln istället så kanske du förstår att han är en nådig Gud trots att vi människor inte klarar av att hålla Hans bud.

Hänvisar till pm också så att det inte går "off topic".

Vandraren
2012-01-18, 11:40
Varför skulle Gud vilja straffa? Du förutsätter någonting som inte är sant.

Du kanske inte borde fokusera på endast de enstaka sakerna som du nu har "quotat" och läsa Bibeln istället så kanske du förstår att han är en nådig Gud trots att vi människor inte klarar av att hålla Hans bud.

Därav syndafloden. För att han visade nåd. Genom att dränka alla. Förutom några. Som inavlade sig fram till där vi är i dag. Brorsan.

ceejay
2012-01-18, 11:41
men guuuud va du är jåbbig

Sniggel
2012-01-18, 11:43
Varför skulle Gud vilja straffa? Du förutsätter någonting som inte är sant.

Du kanske inte borde fokusera på endast de enstaka sakerna som du nu har "quotat" och läsa Bibeln istället så kanske du förstår att han är en nådig Gud trots att vi människor inte klarar av att hålla Hans bud.

Hänvisar till pm också så att det inte går "off topic".

Hade jag varit Gud hade jag inte straffat de som syndat, jag hade gett dem en ny chans genom att t ex låta dem återfödas med minnet raderat. Om det nu låg i min makt.

aijou
2012-01-18, 11:44
Kan ni inte försöka hålla er till ämnet istället för att starta religions-debatter/diskussioner. Det finns redan en tråd för sådant. :)

tomn
2012-01-18, 11:53
Därav syndafloden. För att han visade nåd. Genom att dränka alla. Förutom några. Som inavlade sig fram till där vi är i dag. Brorsan.

Klart du vet vad som är av nåd. Människan förtjänar inget annat än straff pga. dennes egna handlingar. Förresten är jag inte din "brorsa". Istället för att göra sådana uttalanden kan du väl läsa Bibeln och se vad den egentligen säger. Eller så är du välkommen att prata mer om det i pm. Fast helst får du läsa Bibeln.

Hade jag varit Gud hade jag inte straffat de som syndat, jag hade gett dem en ny chans genom att t ex låta dem återfödas med minnet raderat. Om det nu låg i min makt.

Du börjar säga att det borde ändras bara för att du inser att du inte klarar av att hålla Guds tio bud. Det gör ingen människa. Hänvisar till Bibeln, så att du kan läsa om frälsaren Jesus Kristus, som Gud sänt av nåd. Som sagt.. pm.

Fastback
2012-01-18, 12:08
* Du ska inga andra intressen hava jämte träning.

* En dag utan träning är en dag utan mening.

* När Du vilar tränar dina konkurrenter.

* Den som tycker träning är roligt, tränar för lite.

* Träning är ett tillfälle att tävla.

* Så länge Du är seg kan du inte bli övertränad.

* Det som inte dödar, det härdar.

* Smärta är svaghet som lämnar Din kropp.

* Många äro kallade, få äro utvalda.

* Det finns många sätt att bli dålig på, men bara ett sätt att bli bra på: TRÄNING.

Nitrometan
2012-01-18, 12:09
Människan förtjänar inget annat än straff pga. dennes egna handlingar.

Varför skulle Gud vilja straffa? Du förutsätter någonting som inte är sant.

Det står i avslutningen på det du citerade. Du säger det själv här ovan. Och vid varje budord så påpekas det att man ska darra av skräck inför gud.

Varför skulle du säga det om det inte vore sant?

Nu presenteras budorden i det gamla testamentet och inte i det nya men det hänvisas ändå till dem så många gånger att jag antar att de ändå ska räknas som den där gudens påhitt.

Sniggel
2012-01-18, 12:19
Du börjar säga att det borde ändras bara för att du inser att du inte klarar av att hålla Guds tio bud. Det gör ingen människa. Hänvisar till Bibeln, så att du kan läsa om frälsaren Jesus Kristus, som Gud sänt av nåd. Som sagt.. pm.

"Syndat" var väl fel ord av mig att använda. Då följde det med viss betydelse.
Jag tycker det ska räcka med att man är en "överlag god människa" och lyckas man inte med det så är det ok också, man borde få en ny chans.

Nu kommer du säkert inte tycka att det spelar någon roll vad jag tycker.

Ja den där storyn med att skicka Jesus till oss för att vi ska kunna komma till himmeln är bara så bisarr. Jag tycker det låter som om "Gud" har gjort någon deal med någon annan högre makt (än honom själv) där han blivit tvingad till vissa handlingar (offra Jesus) för att få sin vilja igenom.
Om gud vore omnipotent hade han ju bara kunnat bestämma sig för att alla kan bli förlåtna och knäppa med fingrarna och att detta då skulle gälla även alla människor långt före Jesu korsfästelse.

Minimjölk
2012-01-18, 12:23
Intressanta budord, Håller med om en del grejor men inte alla. Känns som att en del är direkt kontraproduktiva mot ens egen framgång och lycka.


Mitt huvudbudord är det som även du placerar som nummer 1 och på något sätt sammanfattar hur jag tycker människor skall vara.

Sedan tycker jag det är viktigt att man skall se till sitt eget bästa och att vara ärlig mot sig själv och alla andra. Många inklusive jag är dumma mot sig själva när de ständigt ställer upp för andra alternativt ställer orimliga krav på sig själv. Jag tycker man skall ha utmanande krav på sig själv och en vilja att gå framåt och lära sig saker.
Planera för framtiden mha av den kunskap du och andra besitter av era erfarenheter.
Våga säga nej!
Tillåt dig själv att lyxa til ldet då och då. Små saker i vardagen räcker oerhört långt.

Sist, lite Arne Anka. "Leva livet är som att borsta tänderna, det skall göras varje jävla dag!" Dvbs, bygg inte upp ditt liv på att lida 50v av året för att ha det bra i 2. Försök få till en vardag som fungerar för dig och som du trivs i.

Spartansk
2012-01-18, 13:03
Ett utdrag ur Martin Luthers lilla katekes angående Guds tio bud.

Det där var tio Guds bud, inte dina egna bud. Håller du med Gud i den här frågan, eller har du bättre förslag? Vore det kanske blasfemi att komma med andra förslag?

Intressanta budord, Håller med om en del grejor men inte alla. Känns som att en del är direkt kontraproduktiva mot ens egen framgång och lycka.

Det är nog ofrånkomligt att vara lite kontraproduktiv mot ens egen framgång åtminstone, om man inte ska göra för mycket våld på annat/andra. Kanske även ens egen lycka.

Mitt huvudbudord är det som även du placerar som nummer 1 och på något sätt sammanfattar hur jag tycker människor skall vara.

Samma här, det var därför jag satte det som nr 1. Jag har för övrigt satt budorden ungefär i viktighetsordning, som jag ser det.

Det var med mening jag formulerade det både som Jesus gyllene regel och Kants kategoriska imperativ, för att visa att stora tänkare har satt det som den viktigaste regeln innan jag gjorde det.

Sedan tycker jag det är viktigt att man skall se till sitt eget bästa och att vara ärlig mot sig själv och alla andra. Många inklusive jag är dumma mot sig själva när de ständigt ställer upp för andra alternativt ställer orimliga krav på sig själv. Jag tycker man skall ha utmanande krav på sig själv och en vilja att gå framåt och lära sig saker.
Planera för framtiden mha av den kunskap du och andra besitter av era erfarenheter.
Våga säga nej!
Tillåt dig själv att lyxa til ldet då och då. Små saker i vardagen räcker oerhört långt.

Sist, lite Arne Anka. "Leva livet är som att borsta tänderna, det skall göras varje jävla dag!" Dvbs, bygg inte upp ditt liv på att lida 50v av året för att ha det bra i 2. Försök få till en vardag som fungerar för dig och som du trivs i.

Ärlig mot sig själv - budord 2. Ärlig mot andra - budord 1. Utmanande krav på sig själv och en vilja att gå framåt och lära sig saker - budord 9 och 10. Våga säga nej - budord 9.

Det där med planering och vardagslyx var lite svårare att hitta i mina budord. Jag har ingen klausul mot utbrändhet, så att säga. Möjligtvis nummer 8 - inse dina begränsningar; jobba alltså inte för hårt.

tomn
2012-01-18, 13:39
Kunde bara inte undgå att svara här. Om ni har en följdfråga får ni pm:a om ni vill.

Det står i avslutningen på det du citerade. Du säger det själv här ovan. Och vid varje budord så påpekas det att man ska darra av skräck inför gud.

Varför skulle du säga det om det inte vore sant?

Nu presenteras budorden i det gamla testamentet och inte i det nya men det hänvisas ändå till dem så många gånger att jag antar att de ändå ska räknas som den där gudens påhitt.

Vad människan förtjänar pga. dess handlingar är inte samma sak som Gud ville att människan skulle göra. Ja, Gud skulle kunna att inte straffa, han är allsmäktig. Men det är uppenbarligen inte en del av hans plan. Med att frukta Gud menas inte direkt att darra av skräck för honom, vilket man iofs borde göra ifall man inte lyder honom med tanke på hans makt. Det syftar mer på att man skall lyda Gud, att visa den respekt, ödmjukhet, vördnad och ära som Gud förtjänar.

Absolut, Guds tio bud presenteras i GT men om du hade läst Bibeln så hade du vetat att det refereras många gånger till dem i NT.

"Syndat" var väl fel ord av mig att använda. Då följde det med viss betydelse.
Jag tycker det ska räcka med att man är en "överlag god människa" och lyckas man inte med det så är det ok också, man borde få en ny chans.

Nu kommer du säkert inte tycka att det spelar någon roll vad jag tycker.

Ja den där storyn med att skicka Jesus till oss för att vi ska kunna komma till himmeln är bara så bisarr. Jag tycker det låter som om "Gud" har gjort någon deal med någon annan högre makt (än honom själv) där han blivit tvingad till vissa handlingar (offra Jesus) för att få sin vilja igenom.
Om gud vore omnipotent hade han ju bara kunnat bestämma sig för att alla kan bli förlåtna och knäppa med fingrarna och att detta då skulle gälla även alla människor långt före Jesu korsfästelse.

Jag tycker vi har nått ett framsteg här i och med att du nu förstår att det inte spelar någon roll vad du tycker utan vad den treenige Guden säger.

Så du menar att du tror att Gud inte är allsmäktig pga. att han inte knäpper med fingrarna och fixar allt? Bara för att han inte gör det betyder det inte att han inte är allsmäktig. För övrigt är det tydligen inte del av Guds frälsningsplan.. jag trodde precis vi hade konstaterat att det inte spelar någon roll vad vi som människor tycker!

Det där var tio Guds bud, inte dina egna bud. Håller du med Gud i den här frågan, eller har du bättre förslag? Vore det kanske blasfemi att komma med andra förslag?


Hur skulle jag kunna ha bättre förslag? Det är ingen som har bättre förslag.

Spartansk
2012-01-18, 13:41
Hur skulle jag kunna ha bättre förslag? Det är ingen som har bättre förslag.

Menar du att de per definiton är bäst förslag eftersom Gud är perfekt?

Om vi leker med tanken på att han inte var perfekt, och att du skulle kunna förbättra budorden... Hur hade du då gjort?

Alexton
2012-01-18, 15:51
"Bibeln ska tolkas efter den tid man lever i, inte efter hur det var när den skrevs...det som verkade normalt för 2000år sedan skulle omöjligt fungera i dagens samhälle"

Var det en pingst pastor som sade till mig, lät som en ganska vettig inställning till religion rent allmänt.

Jens.Andersson
2012-01-18, 16:43
* Element respekt
* Vara den du är
* Hip-hop är ej kläderna som du bär

stafh
2012-01-18, 16:51
* Element respekt
* Vara den du är
* Hip-hop är ej kläderna som du bär

* Icke bite
* Skriva egen text
* Inge hat för nån som säljer fler ex

young_george
2012-01-18, 16:52
* Icke bite
* Skriva egen text
* Inge hat för nån som säljer fler ex

* Element respekt
* Vara den du är
* Hip-hop är ej kläderna som du bär

I was too late :(

Eddie Vedder
2012-01-18, 17:55
Behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Jag har kritiserat den där tidigare och jag tycker den är helt fel. Du och jag mår bra och dåligt av olika saker så om du vill mig väl ska du ju inte utgå från dig själv lika lite som jag kan utgå från mig själv om jag vill dig väl

Så här skrev jag i en annan tråd när jag kritiserade en annan Koloit med samma inställning.

De där två reglerna har inte jag, tvärtom så är jag väldigt försiktig med att tänka så. Vad jag inte har något problem att höra eller vad jag inte lider av att andra gör mot mig gäller ju bara just mig. Så det finns en risk i att såra människor, eller i alla fall göra dem orätt på något vis, om jag bara agerar utifrån vad som spelar roll för mig. Och vice versa kan jag ta illa vid mig av saker som andra inte bryr sig om.

Så att behandla andra så som jag tror att de vill bli behandlade är bättre att gå efter tror jag.

Minimjölk
2012-01-18, 18:50
Eddie, jag säger inte att du har fel men jag tror inte man skall tolka budordet så. Självklart har alla olika triggerpunkter och behov av olika saker men budordet handlar väl mer hur man bemter andra människor generellt. Inte specifikt i detalj hur man skll gå tillväga.

Eddie Vedder
2012-01-18, 19:24
Eddie, jag säger inte att du har fel men jag tror inte man skall tolka budordet så. Självklart har alla olika triggerpunkter och behov av olika saker men budordet handlar väl mer hur man bemter andra människor generellt. Inte specifikt i detalj hur man skll gå tillväga.

Nej den ger ett generellt riktmärke och inget konkret. Det är rätt uppfattat. Men det är just det generella riktmärket jag anser vara fel. Jag tycker inte att det är rätt att ha som generellt riktmärke att andra ska behandlas så som jag vill behandla. Jag anser att det mer moraliskt korrekta riktmärket är att behandla andra så som man tror att de vill bli behandlade. Och det är en jätteskillnad mellan de två.

L-Sami
2012-01-18, 22:11
Lite snabbt så här kom jag på 10 vettiga budord

1. Ta vara på dagen
2. Självförverkliga dig själv
3. Förstör inte din kropp
4. Förstör inte din hjärna
5. Sträva efter fred på jorden
6. Var en god förebild för dem yngre
7. Agera kärleksfullt mot din älskade, familj och nära vänner
8. Var en god kamrat
9. Skada eller döda ingen, förutom vid födosyfte
10. Följ den åtta faldiga vägen

aijou
2012-01-18, 22:54
Nu har jag haft tid att fundera lite och slängt ihop några egna budord.

1. Döda eller medvetet skada aldrig andra levande varelser förutom i självförsvar, försvar av andra eller för föda.

2. Var aldrig nöjd. Sträva alltid efter förbättring.

3. Ödsla inte tid på att försöka ändra på något som inte går att ändra.

4. Alla gör misstag. Dra lärdom av dina istället för att låta dig besegras av dem.

5. Håll inte din kreativitet fången.

6. Acceptera andra människors tro och åsikter så länge de inte skadar någon.

7. Ta hand om dig själv och dina nära och kära.

8. Motverka ofrivilligt våld, kränkningar och förtryck så ofta du har chansen.

9. Kunskap är makt. Ta vara på den och sprid den vidare till de som är villiga att ta emot den.

10. Låt ingen sätta sig på dig. Stå för vem du är och dina åsikter.

Typ...

stafh
2012-01-18, 23:36
Jag anser att det mer moraliskt korrekta riktmärket är att behandla andra så som man tror att de vill bli behandlade. Och det är en jätteskillnad mellan de två.

Så har jag alltid tyckt också, men det är såklart svårt - för att inte säga omöjligt - att applicera detta i praktiken. En mer praktisk version som är lättare att följa är något i stil med "gör inte mot andra vad du själv anser är förkastligt", eller möjligtvis "gör inte mot andra vad du tror de tycker är förkastligt".

Sen finns det ju faktiskt fall där "budordet" du nämnde inte är helt vattentätt. Hur hade du ställt dig mot t.ex. Saddam i fångenskap? Hade du behandlat honom som han ville hade han gått fri, men hade det varit moraliskt försvarbart?

Fredron
2012-01-18, 23:38
Jag kör på att behandla andra på det sätt som du tror är effektivast för det du vill uppnå :)

MasterChief
2012-01-19, 00:43
Inte ett ord om böj. Märkligt.

Spartansk
2012-01-19, 01:59
argument

Du har halvt rätt, tycker jag. Ditt argument är klockrent mot "behandla andra som du själv vill bli behandlad". Däremot motsäger det inte Kants sätt att formulera det: "Agera som om ditt agerande var upphöjd lag".

Behandla andra som du själv vill bli behandad: "Jag vill att den där tjejen tafsar på mig, så nu tafsar jag på den där tjejen."

Behandla andra som du tror de vill bli behandlade: "Jag tror inte att den där tjejen vill bli tafsad på av mig, så jag låter bli."

Agera som om ditt agerande var lag: "Man ska inte tafsa på främmande tjejer, för risken är överhängande att de inte gillar det. Därför tafsar jag inte på den där tjejen".

budord

Tycker de är bra, men saknar något som skyddar djur och natur.

budord


Mycket bra överlag! Möjligen är jag tveksam till punkt 2 (ska man inte få sitta och bara vara nöjd ibland? :)), och så saknar jag något som förpliktar en att hjälpa främmande människor i en nödsituation.

Hur hade du ställt dig mot t.ex. Saddam i fångenskap? Hade du behandlat honom som han ville hade han gått fri, men hade det varit moraliskt försvarbart?

Även där tycker jag Kants imperativ klarar biffen! "Om någon tror att en fånge är skyldig ska denne inte släppa ut fången, hur gärna fången än vill det".

Jag kör på att behandla andra på det sätt som du tror är effektivast för det du vill uppnå :)

En sann altruist! :thumbup:

Inte ett ord om böj. Märkligt.

Hmm... *jorgen*

1) Din ryggrad skall vara i neutral eller något svankad position.

2) Din rygg får falla fram något, men ej till överdrift, då det blir en good morning.

3) Du skall böja så djupt du kan utan att skada dig.

4) Kan du ej böja ass to the grass, skall du vighetsträna tills du klarar det.

5) Din tyngd skall vara på mitten av foten, och absolut ej på tårna. Följaktligen skall dina hälar nudda underlaget under hela böjen.

6) Du skall hava styva skor som sluter tätt kring foten, greppar bra i underlaget och har platt sula.

7) Dina knän skall aldrig falla inåt under någon del av rörelsen.

8) Dina tår skall peka rakt fram eller något utåt.

9) Sträva efter att låta knäna skjuta ut så lite som möjligt över tårna.

10) Undvik att ha kudde på stången. Lär dig i stället lägga den bekvämt över skuldrorna.

Eddie Vedder
2012-01-19, 07:01
Du har halvt rätt, tycker jag. Ditt argument är klockrent mot "behandla andra som du själv vill bli behandlad". Däremot motsäger det inte Kants sätt att formulera det: "Agera som om ditt agerande var upphöjd lag".

Ja det kategoriska imperativet citerade jag ju inte heller. Mot det har jag ingen större invändning även om jag kan tycka att Kant lägger en lite väl stor vikt vid människors agerande där. Men det är i alla fall ett riktmärke jag tycker håller bättre. Eftersom allmän lag är större än att en enda person behandlar en lika. Är det en fråga om två personer får man ju fördel av det, blir det allmän lag att alla beter sig på det sättet lär det bita en själv i arslet med tiden.

Nitrometan
2012-01-19, 08:31
Hmm... *jorgen*

1) Din ryggrad skall vara i neutral eller något svankad position.

2) Din rygg får falla fram något, men ej till överdrift, då det blir en good morning.

3) Du skall böja så djupt du kan utan att skada dig.

4) Kan du ej böja ass to the grass, skall du vighetsträna tills du klarar det.

5) Din tyngd skall vara på mitten av foten, och absolut ej på tårna. Följaktligen skall dina hälar nudda underlaget under hela böjen.

6) Du skall hava styva skor som sluter tätt kring foten, greppar bra i underlaget och har platt sula.

7) Dina knän skall aldrig falla inåt under någon del av rörelsen.

8) Dina tår skall peka rakt fram eller något utåt.

9) Sträva efter att låta knäna skjuta ut så lite som möjligt över tårna.

10) Undvik att ha kudde på stången. Lär dig i stället lägga den bekvämt över skuldrorna.

Bästa hittills!

aijou
2012-01-19, 10:14
Nu har jag haft tid att fundera lite och slängt ihop några egna budord.

1. Döda eller medvetet skada aldrig andra levande varelser förutom i självförsvar, försvar av andra eller för föda.

2. Var aldrig nöjd. Sträva alltid efter förbättring.

3. Ödsla inte tid på att försöka ändra på något som inte går att ändra.

4. Alla gör misstag. Dra lärdom av dina istället för att låta dig besegras av dem.

5. Håll inte din kreativitet fången.

6. Acceptera andra människors tro och åsikter så länge de inte skadar någon.

7. Ta hand om dig själv och dina nära och kära.

8. Motverka ofrivilligt våld, kränkningar och förtryck så ofta du har chansen.

9. Kunskap är makt. Ta vara på den och sprid den vidare till de som är villiga att ta emot den.

10. Låt ingen sätta sig på dig. Stå för vem du är och dina åsikter.

Typ...


Mycket bra överlag! Möjligen är jag tveksam till punkt 2 (ska man inte få sitta och bara vara nöjd ibland? :)), och så saknar jag något som förpliktar en att hjälpa främmande människor i en nödsituation.


:D

Angående punkt 2 så kan jag tänka mig att det kan tolkas på lite olika sätt. Så som jag tänkte när jag skrev det var något i stil med att man kan tycka att man har lyckats bra eller fått bra resultat. Men nästa gång ska man lyckas bättre.

Angående att hjälpa människor i nödsituation så är det nog en miss av mig. Jag antar att man delvis skulle kunna pressa in det under punkt 8. Våld måste ju inte bara vara mellan två människor utan i t.ex en bilolycka utsätt ju kroppen för fysiskt våld. kanske lite långsökt och det täcker ju inte hela området att hjälpa människor i nöd. Miss från min sida när jag skrev det som sagt. För jag håller absolut med om att man ska göra vad man kan för att hjälpa främlingar i en nödsituation som olyckor osv.

Mental
2012-01-19, 10:19
:D

Angående punkt 2 så kan jag tänka mig att det kan tolkas på lite olika sätt. Så som jag tänkte när jag skrev det var något i stil med att man kan tycka att man har lyckats bra eller fått bra resultat. Men nästa gång ska man lyckas bättre.

Föräldrar som tillämpar det på sina barn är läskiga.

"Jättebra jobbat gubben, men bättre kan du" "Mm, helt ok men inte perfekt!" "Nästa gång lyckas du bättre lille vän"

2 Var nöjd om du verkligen gjort ditt bästa. kanske låter bättre?

aijou
2012-01-19, 10:57
Föräldrar som tillämpar det på sina barn är läskiga.

"Jättebra jobbat gubben, men bättre kan du" "Mm, helt ok men inte perfekt!" "Nästa gång lyckas du bättre lille vän"

2 Var nöjd om du verkligen gjort ditt bästa. kanske låter bättre?

Fast om man skulle skriva om det till din version så skulle det tappa poängen som jag ville få fram helt och hållet. Poängen var att alltid sträva efter att förbättra sig själv. Att aldrig vara "nöjd" kanske var en dålig formulering.

Och angående föräldrarna du skriver om så handlar det inte om samma sak. Detta ska bara tillämpas på en själv. Alla har olika mål och strävar efter olika saker. Man ska inte sätta upp mål för någon annan.

Mental
2012-01-19, 11:01
Fast om man skulle skriva om det till din version så skulle det tappa poängen som jag ville få fram helt och hållet. Poängen var att alltid sträva efter att förbättra sig själv. Att aldrig vara "nöjd" kanske var en dålig formulering.

Och angående föräldrarna du skriver om så handlar det inte om samma sak. Detta ska bara tillämpas på en själv. Alla har olika mål och strävar efter olika saker. Man ska inte sätta upp mål för någon annan.

Ja, det var inte menat som en kritik mot ditt budord, var bara otydlig där, det jag menar är att det är inte helt ovanligt med föräldrar som är just så mot sina barn. Och att det kanske kommer ur de krav de har på sig själva? De kanske höjjer sina ideal till allmän lag så att säga.

aijou
2012-01-19, 11:16
Ja, det var inte menat som en kritik mot ditt budord, var bara otydlig där, det jag menar är att det är inte helt ovanligt med föräldrar som är just så mot sina barn. Och att det kanske kommer ur de krav de har på sig själva? De kanske höjjer sina ideal till allmän lag så att säga.

Ingen fara på taket. :D

Håller med i det du skriver.

bulldozer
2012-01-19, 12:13
:DBulldozers tio bud:D



Du skall inte ha andra övningar vid sidan av knäböj, bänkpress och marklyft. Amen.


Du skall inte missbruka Skivstången, din Guds, namn, ty Herren skall inte låta den bli ostraffad som missbrukar hans namn.


Tänk på vilodagen, så att du helgar den.


Du skall hedra din träning och främst marklyft så att det går dig väl och du får leva länge på jorden.


Du skall inte marklyfta mer än du förmår.


Du skall inte vanära marklyft och tro att det kan ersättas av nåt annat än marklyft.


Du skall inte stjäla någon annans eleikostång.


Du skall inte hava röda lampor i dina lyft.


Du skall inte ha begär till din nästas viktskivor.


Du skall inte ha begär till din nästas stång, inte heller till hans erectorer eller passare, hans oxé eller hans hest eller något annat som tillhör din nästa.

Spartansk
2012-01-19, 12:27
Ja det kategoriska imperativet citerade jag ju inte heller.

Aha, det var bara ett felaktigt antagande av mig. My bad!

Bästa hittills!

:hbang:

:DBulldozers tio bud:D

Du skall inte ha andra övningar vid sidan av knäböj, bänkpress och marklyft. Amen.

App app app, jag har nog sett i din journal att du kör komplementövningar! :nono:

Nitrometan
2012-01-19, 12:33
:DBulldozers tio bud:D

:hbang:

Yeah!

majak0vskij
2012-01-19, 12:40
Go placidly amid the noise and haste,
And remember what peace there may be in silence.
As far as possible without surrender
be on good terms with all persons.
Speak your truth quietly and clearly
and listen to others,
even the dull and ignorant
they too have their story.
Avoid loud and aggressive persons,
they are vexations to the spirit.
If you compare yourself with others,
you may become vain and bitter;
for always there will be greater and lesser persons than yourself.
Enjoy your achievements as well as your plans.
Keep interested in your own career, however humble;
it is a real possession in the changing future of time.
Exercise caution in your business affairs;
for the world is full of trickery.
But let this not blind you to what virtue there is;
many persons strive for high ideals;
and everywhere life is full of heroism.
Be yourself.
Especially, do not feign affection.
Neither be cynical about love;
for in the face of all aridity and disenchantment
it is perennial as the grass.
Take kindly the counsel of the years,
gracefully surrendering the things of youth.
Nurture strength of spirit to shield you in sudden misfortune.
But do not distress yourself with imaginings.
Many fears are born of fatigue and loneliness.
Beyond wholesome discipline,
be gentle with yourself.
You are a child of the universe,
no less than the trees and the stars
you have a right to be here.
And whether or not it is clear to you,
no doubt the universe is unfolding as it should.
Therefore be at peace with God,
whatever you conceive Him to be,
and whatever your labours and aspirations,
in the noisy confusion of life keep peace with your soul.
With all its sham, drudgery and broken dreams,
it is still a beautiful world.
Be careful.
Strive to be happy.