handdator

Visa fullständig version : Upphöjda hälen under knäböj


Tricklev
2004-01-12, 18:04
Läste i en bok att om man har svårt att hålla kvar hälen när man är nere kan man upphöja den på böcker är detta farligt på någit för ryggen eller knäna på något sätt? =P

Fartman
2004-01-12, 18:12
ska visst vara kasst för knäna.. finns nån gammal tråd om det tror jag..

aliquis
2004-01-12, 18:25
jag har uppfattat det som att det gör ju att hälen inte lättar, men det löser inte problemet.. Antar att du får stretcha ut benet tills det når helt enkelt.

Wiiking
2004-01-12, 18:27
Som ovan nämnt är det ingen höjdare för knäna.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=16251&highlight=h%E4len

Fartman
2004-01-12, 18:29
testa att bredda fotställningen om du inte kommer ner ordentligt, det var jag tvungen att göra iaf och nu kommer jag ända ner i botten men med kanske 30cm mellan fötterna(som det brukar se ut på bild) så kommer jag kanske ner till 30grader

Herkulez
2004-01-13, 12:55
Beror på flexibiliteten........STRETCHA mao

Arne Persson
2004-01-13, 13:02
Att köra med saker under hälarna löser inga problem.

Vir
2004-01-13, 13:39
Nån som kan förklara varför det är farligt för knäna? Jag har inte så stretchade vader och kommer inte så långt ner i böjen. Kör jag däremot med en vikt under hälarna så får jag jättebra kontakt och kommer väldigt djupt. Det har hjälpt mig mycket med stöd under hälarna och nu såg jag att det skulle skapa problem :cryout:
-R

shirunai
2004-01-13, 13:58
påfrestar korsbanden, och det är onturligt att stå och böja med någon sak som höjer hälarna....lägga en vikt, det är noob taktiker

köp ett per skor med 30cm klackar istället och böj bitch!

;)

King Grub
2004-01-13, 13:59
Originally posted by shirunai
köp ett per skor med 30cm klackar istället och böj bitch!

Och den praktiska skillnaden blir...?

Vir
2004-01-13, 14:28
Tänkte just fråga samma sak. Ok att det kanske påfrestar korsbanden men jag ser inget onaturligt i att ha höjda hälar. Vilken människa står inte på främre delen av foten när hon går ner på huk?
-R

Survivor
2004-01-13, 14:40
De ä bare å böj så långt de går. Så kommer djupet med tiden.

z_bumbi
2004-01-13, 15:16
Originally posted by Vir
Vilken människa står inte på främre delen av foten när hon går ner på huk?
-R

Samtliga människor som är uppväxta under förhållanden som mer påminner om de som vi ursprungligen är skapta för att leva under kanske. :)

emmzan
2004-01-13, 15:39
Originally posted by Vir
Nån som kan förklara varför det är farligt för knäna? Jag har inte så stretchade vader och kommer inte så långt ner i böjen. Kör jag däremot med en vikt under hälarna så får jag jättebra kontakt och kommer väldigt djupt. Det har hjälpt mig mycket med stöd under hälarna och nu såg jag att det skulle skapa problem :cryout:
-R

En smart lösning är väl att fortsätta köra med saker under hälarna men succesivt minska upphöjningen alltefter du får in rörelsen och blir mindre stel i vaderna (samt stretchar dem också såklart). Till sist kommer du kunna köra utan dina upphöjningar!

Vir
2004-01-13, 15:57
Originally posted by emmzan


En smart lösning är väl att fortsätta köra med saker under hälarna men succesivt minska upphöjningen alltefter du får in rörelsen och blir mindre stel i vaderna (samt stretchar dem också såklart). Till sist kommer du kunna köra utan dina upphöjningar!

Aa de va så jag hade tänkt mig. Blir mycke stretch. Vet att det är vaderna för att om jag ska ha hela foten i golvet så kan jag inte ha knäna så mycket framåtlutande vilket resulterar i att jag utför mina knäböj med tyngdpunkten bakom hälen. Försöker jag ha hela foten i och gå djupt skulle jag falla bakåt.
Tack för tipset :thumbup:
-R

shirunai
2004-01-13, 16:06
Originally posted by King Grub


Och den praktiska skillnaden blir...?

antingen gör pallar man upp hälarna lite eller max....allt eller inget, personligen var det ironi :) men övre delen av inlägget var seriöst

King Grub
2004-01-13, 16:07
Originally posted by shirunai


antingen gör pallar man upp hälarna lite eller max....allt eller inget, personligen var det ironi :) men övre delen av inlägget var seriöst

Ironi? Vad är det? :confused: ;)

Spiffy
2004-01-13, 16:52
På de där skorna som tyngdlyftare brukar ha. är där inte upphöjd häl på dem?

z_bumbi
2004-01-13, 17:04
Originally posted by Spiffy
På de där skorna som tyngdlyftare brukar ha. är där inte upphöjd häl på dem?

Jo.

Nils
2004-01-13, 18:02
Originally posted by Vir


Aa de va så jag hade tänkt mig. Blir mycke stretch. Vet att det är vaderna för att om jag ska ha hela foten i golvet så kan jag inte ha knäna så mycket framåtlutande vilket resulterar i att jag utför mina knäböj med tyngdpunkten bakom hälen. Försöker jag ha hela foten i och gå djupt skulle jag falla bakåt.
Tack för tipset :thumbup:
-R
Står du brett så behöver inte vaderna böjas speciellt mycket. det är lättare för knäna också.
Nils

Vir
2004-01-13, 18:59
Originally posted by Nils

Står du brett så behöver inte vaderna böjas speciellt mycket. det är lättare för knäna också.
Nils

Jag har testat allt ifrån axelbrett till 1 meter mellan benen och det är brett! Kunde ändå inte ha hela foten i och gå djupare än 90 grader. När jag väl började köra med stöd bakom blev det sååå mycket bättre. Mer kontakt, djupare böjar, mycke stadigare och mer styrka.
-R

jwzrd
2004-01-13, 19:02
Jag har tränat med en disatans under hälarna i alla år fram till nyligen. Jag började stretcha fotlederna och köra vaderna. Jag har alltid kunnat sträcka ut vaderna långt (kan sätta ner hälen i golvet från fotpallen i vadpressen) men ändå lyfter hälarna om jag böjer knäna som i en knäböj. En sak som fungerar bra är att stå bredbent och även att vinkla ut fötterna mer.

Vir
2004-01-13, 19:27
Jag har verkligen försökt med allt. Tillslut ser det bara fånigt ut när jag har 1 meter mellan benen och utåtvinklade fötter. Ändå kommer jag inte ända ner. Får stretcha som en tok i några månader och se om de går bättre sen annars får jag fortsätta att köra med vikt :smash:
-R

snusmumrik
2004-01-22, 17:51
Men den typen av orörlighet som gör att man vill stå på upphöjningar i knäböj behöver väl inte nödvändigtvis komma från korta vadmuskler. En ren begränsning i fotledens rörlighet kan väl också vara orsaken. Att stretcha bort det är ju som att försöka stretcha gångjärnen i en dörr.

Många kan väl ha foten platt mot marken men får då böja mycket på ryggen - mer än vad ryggen tål - för att inte dratta på ändan.

z_bumbi
2004-01-22, 17:56
snusmumrik: Finns nog inte många människor som är så orörliga i fotleden att de inte kan köra knäböj utan att fälla ryggen allt för mycket, gör de det fortfarande efter stretching och att ha testat olika fotställningar så får de nog finna sig i att böja grundare.

Nils
2004-01-22, 18:40
Originally posted by z_bumbi
snusmumrik: Finns nog inte många människor som är så orörliga i fotleden att de inte kan köra knäböj utan att fälla ryggen allt för mycket, gör de det fortfarande efter stretching och att ha testat olika fotställningar så får de nog finna sig i att böja grundare.
Den där ryske styrke och smidighetsgurun.
(pavel t.... massa bokstäver) brukar ju skriva att man skall kunna göra bra knäböj i utförsåkningspjäxor. Mer smidighet i fotleden än att man kan ha den tilten framåt i leden behövs inte!
Nils

z_bumbi
2004-01-22, 18:47
Nils: Jo men där Pavel säger mycket saker. :D

Jo jag håller med om att det nog inte är så många som har sådana problem med just fotlederna att de inte kan köra näböj med bra teknik.

Nils
2004-01-22, 19:01
Originally posted by z_bumbi
Nils: Jo men där Pavel säger mycket saker. :D

Jo jag håller med om att det nog inte är så många som har sådana problem med just fotlederna att de inte kan köra näböj med bra teknik.
Nä, jag trodde i åratal att jag inte kunde göra knäböj då mina fotleder är mycket orörliga oavsett vad stretch (det är inte vaden som tar emot utan ben i foten) men det var bara att ändra ställning lite så märkte jag att det var snarast runt höften jag skulle vinna på att bli lite mjukare och att jag i vilket fall kan göra meningsfulla böj även om jag inte alls kan göra en böj med benen tätt ihop och få knäna att peka mycket långt framåt som en del kan.
(som jag iofs efter knäoperationen inte ens skulle vilja kunna då knäna inte skulle tåla det)
Nils

Allan
2004-01-22, 19:14
Åsså glömmer vi inte tibialis anterior tack. Som är den stora boven för många

http://www.exrx.net/Graphics/TibialisAnterior.gif

allan

jwzrd
2004-01-22, 22:04
Hur stör tibialis? Dom lyfter väl fötterna? Sitter dom fysiskt ivägen menar du?

snusmumrik
2004-01-23, 01:41
Hur som helst så står jag heller på en liten upphöjning än att riskera ryggen. Litet surfning ger vid handen att det gör ju en hel del ganska framstånde bodybuilders med - inga jämförelser i övrigt ;)

bubbleman
2004-02-03, 17:41
Jag har också problem med detta och kan någon kunnig säga hur man skall stretcha? Vilka muskler/övningar skall man stretcha? Ska man bara stretcha i kombination med benpass eller kan man stretcha lite då och då när man känner för det också?

Allan
2004-02-03, 18:15
Det är ingen idé att bli avundsjuk på folk som utan vidare kan gå djupt ner i böjen - det har att göra med lårbenets och underbenets längd. Däremot kan alla gå djupare ner.

1. Stretcha vaderna och hälsenan. Nej, jag pallar inte rota fram länkar åt er; det finns en driva i Länksamlingen i Allmänt.

2. VÄRM UPP! Och med uppvärmning menar jag inte tio reps på tom stång - jag menar att töja och böja, köra lätta set i vadpressen och verkligen hänga i tårna i bottenläget

3. Se till att ha samma fotställning i benpressen och hacken som i böjen. Alltför ofta ser jag att man flyttar upp fötterna på brädan i benpressen, eller står med fötterna femton centimeter framför kroppens linje i hacken. SLUTA MED DET!

4. Ja, man ska stretcha ut tibialis också, därför att annars minskar man dess rörelseförmåga mot foten.

5. Knyt inte dojorna högt upp på vristen - speciellt om man kör med högskaftade skor.

6. Placera stången längre ner på skuldrorna. Då samlar man kraften mer mitt i kroppenslodlnje och minskar överhänget i överkroppen, vilket ofta ger att man lättar med hälarna.

7. Stå bredare med fötterna, och MED TÅRNA LÄTT UTÅT! Försök inte göra några tunga benmoment med tårna rakt framåt. Då kommer hälarna att lätta.

Just det där sista är en jätteorsak till dåliga knän. Om man av naturen är en bra böjare - dvs byggd som en tax, som jag - kommer man ner trots att man slarvar med fotställningen. Och då får man en brytning i knäleden...fan vad jag saknar en whiteboard ibland.

Frågor?


allan

jwzrd
2004-02-03, 18:19
Den där brytningen i knät är jag intresserad av att veta mer om, jag kommer djupare ned och får en mer problemfri rörelse när jag har i runda tal 35-40graders vinkel mot en axel i längdriktningen i fötterna.

bubbleman
2004-02-03, 20:44
:hbang:
Tack Allan! Det är sådana här svar man vill ha :=) Ska kolla länkarna nu...


edit: hittade muskelnamn...

Allan
2004-02-03, 20:48
Soleus


http://www.exrx.net/Graphics/SoleusLateral.gif

Gastrocnemicus
http://www.exrx.net/Graphics/GastrocnemiusLateral.gif

allan

Allan
2004-02-03, 21:11
Håller på att avsluta del tre av knäböjsserien, men nu känner jag att en snutt om stela fotleder kan vara bra att stoppa in där. Där ligger nu de efterfrågade programmen för volym och styrka.

Patrik, det där kan säkert ha att göra med hur stretchad du är i adduktorerna. Det finns ju en myt om att bred fotställning skulle ge morotsben - men kolla på lyftare. Där har vi bred fotställning och världens svep på påkarna. Men är du tight i någon del av låret kommer det att bli bökigt att komma ner.

Grundregeln är ju att man ska stå axelbrett med fötterna, men de flesta jag analyserar brukar stå något bredare än höftbredd, vilket är för smalt. Och fotens vinkel bör följa lårets vinkel mot kroppen - knät är ju som ett gångjärn - det kan bara öppnas och stängas i en riktning.

Om man får en brytning där kommer man att få ont i knäna. Inte på en gång kanske men det kan ju vara kul att vara en glad och vital pensionär som kan gå utan rullator.
Jag har experimenterat med de flesta böjvarianter men det finns ingen - ingen - som slår den klassiska OL-böjen, med ändan i golvet.

Och kom ihåg - knäböj är en övning som man kommer att förändra sitt utförande av när man blir starkare. Stången kommer att läggas längre ner på trapsen, greppet kommer att breddas och man lär sig var man ska "sätta in stöten".

allan