handdator

Visa fullständig version : set o reps


bakka
2012-01-18, 09:36
Tja,


Jag har läst en massa om olika varianter för hög volym och låg volym och så vidare, men jag undrar om det egentligen är någon skillnad på två följande alternativ:

Rak bänkpress 5x8
Incline hantelpress 5x8
Flyes 2x10

eller

Rak bänkpress 4x8
Incline hantelpress 4x8
Flyes 4x10


Ärdet ena att föredra framför det andra tycker ni? själv kör jag så som jag orkar just den dagen och antal set x reps kan variera.

mysglenn
2012-01-18, 12:03
alltså att hålla på såhär ju bara jobbigt, orka bry sig om ett set hit eller dit. Orkar du träna 5set bänk, gör det, om inte kör 4. Schema är bara riktlinjer och inget man ska följa slaviskt utan man tränar ju utifrån dagsformen inom ett givet schema man har sätt upp.

bakka
2012-01-18, 13:29
alltså att hålla på såhär ju bara jobbigt, orka bry sig om ett set hit eller dit. Orkar du träna 5set bänk, gör det, om inte kör 4. Schema är bara riktlinjer och inget man ska följa slaviskt utan man tränar ju utifrån dagsformen inom ett givet schema man har sätt upp.

Om du läser igen så ser du att jag skrev att JAG kör så som jag orkar just där och då, men man ser en massa synpunkter om det här på forumet, så det är intressant att veta vad skillnaden är liksom. Om det nu ens finns nån.

mysglenn
2012-01-18, 13:37
Om du läser igen så ser du att jag skrev att JAG kör så som jag orkar just där och då, men man ser en massa synpunkter om det här på forumet, så det är intressant att veta vad skillnaden är liksom. Om det nu ens finns nån.

men det finns SÅ många andra faktorer som spelar roll än om du kör 4x8 eller 5x8

*gah!*

deadich
2012-01-18, 16:16
Om du läser igen så ser du att jag skrev att JAG kör så som jag orkar just där och då, men man ser en massa synpunkter om det här på forumet, så det är intressant att veta vad skillnaden är liksom. Om det nu ens finns nån.

Den främsta skillnaden på åsikter är ju lågreps vs högreps. Tror inte att det råder särskilt mycket skiljda åsikter på skillnaderna på att köra 4 eller 5 set. Största skillnaden där på hur många set man väljer har ju att göra med ens tid och hur många olika övningar man tänkt köra.

Sniggel
2012-01-18, 16:19
alltså att hålla på såhär ju bara jobbigt, orka bry sig om ett set hit eller dit. Orkar du träna 5set bänk, gör det, om inte kör 4. Schema är bara riktlinjer och inget man ska följa slaviskt utan man tränar ju utifrån dagsformen inom ett givet schema man har sätt upp.

men det finns SÅ många andra faktorer som spelar roll än om du kör 4x8 eller 5x8

*gah!*

+1

Set och reps säger nästan inte ett dyft om man bara tittar på det som enda faktor.