handdator

Visa fullständig version : Träning och kosttillskott


abc1238
2012-01-17, 21:05
Hej.

Jag är en kille på 16 år som ska börja gymma. Vad jag är ute efter är att bygga muskler.
Jag äter oftast regelbundet och lagom mycket. Min fråga är om jag bör börja ta något kosttillskott.
Om ja, vilket kosttillskott, när (före/efter träning) och hur ofta? Målet är som sagt att bygga muskler.
Jag är redan smal så några planer på att göra av med fett har jag inte. Kompisar har rekommenderat
Whey-80. Skulle det passa mig?

Tack på förhand.

cero
2012-01-17, 21:11
Vassle (whey) (runt 30-40g) direkt efter träning. Hem och ät mat.

abc1238
2012-01-17, 21:17
Vassle (whey) (runt 30-40g) direkt efter träning. Hem och ät mat.

Tack.

King Grub
2012-01-17, 21:25
Kreatin kan också vara en idé att prova; ett av dom få tillskott som verkligen fungerar och har en märkbar effekt.

yooii
2012-01-17, 21:28
Hej.

Jag är en kille på 16 år som ska börja gymma. Vad jag är ute efter är att bygga muskler.
Jag äter oftast regelbundet och lagom mycket. Min fråga är om jag bör börja ta något kosttillskott.
Om ja, vilket kosttillskott, när (före/efter träning) och hur ofta? Målet är som sagt att bygga muskler.
Jag är redan smal så några planer på att göra av med fett har jag inte. Kompisar har rekommenderat
Whey-80. Skulle det passa mig?

Tack på förhand.
Ja, ett valfri vassleprpotein skulle passa dig som handen i handsken.

KalleTeodor
2012-01-18, 16:36
Kreatin kan också vara en idé att prova; ett av dom få tillskott som verkligen fungerar och har en märkbar effekt.

Jag märkte inte ett smack med kreatin men det funkar väl inte på alla antar jag.

Sniggel
2012-01-18, 16:58
Jag märkte inte ett smack med kreatin men det funkar väl inte på alla antar jag.

Det gjrode inte jag första andra eller tredje gången heller. Inte förrän jag haft tillräckligt många perioder med och utan för att jämföra. Först då kunde jag se att det faktiskt hade effekt (första, andra och tredje gången).

KalleTeodor
2012-01-18, 17:09
Det gjrode inte jag första andra eller tredje gången heller. Inte förrän jag haft tillräckligt många perioder med och utan för att jämföra. Först då kunde jag se att det faktiskt hade effekt (första, andra och tredje gången).

aha :) jag har kört 2 perioder nu. första 2 månader on 1 månad off sen 2 månader on sen nu ska jag ta e månad off igen. får väl testa en gång till kanske blir lättare att se skillnad när man gjort det några gånger. verkar logiskt tbh :)

Sniggel
2012-01-18, 21:21
aha :) jag har kört 2 perioder nu. första 2 månader on 1 månad off sen 2 månader on sen nu ska jag ta e månad off igen. får väl testa en gång till kanske blir lättare att se skillnad när man gjort det några gånger. verkar logiskt tbh :)

Jag upptäckte det för att jag:
1. Fört träningsjournal under många år
2. Tog bilder under vissa av tillfällena samt under perioder då jag inte tagit kreatin

Har du inget konkret att jämföra med så är det sannolikt att du inte heller kommer att upptäcka en effekt. Om du inte har ett väldigt bra minne.

Sen undrar jag om 1 månad inte är lite för lite för att utvärdera om man har svårt att märka av effekten. Men det kan räcka om man gör det tillräckligt många ggr kanske.