handdator

Visa fullständig version : Kommer detta schema funka?


Wessen
2012-01-17, 20:55
Jag har kört helkroppsprogram ett tag och har nu tänkt att byta till ett push/pull/legs-schema. Jag har tidigare kört ett sånt schema men jag har funderat om denna modifikation kommer funka ännu bättre:
Dag 1
Bröst/axlar/triceps

Dag 2
Övre rygg/biceps

Dag 3
Nedre rygg/ben/mage

Att jag vill pröva att köra nedre ryggen tillsammans med ben är för att om jag kör marklyft på rygg-dagen så måste jag ha en vilodag innan jag kör ben-passet. På detta sett borde jag väl kunna köra 3 dagar i rad utan vila? Eftersom det är lite olika vilka dagar jag har tid att träna så tänkte jag att schemat kan vara lite flexibelt, så att jag ibland kör hela ryggen, och ibland delar upp ryggen på 2 pass beroende på när jag har tid att träna, för om jag t ex har tid måndag och tisdag men inte torsdag så måste jag ju lägga in 2 vilodagar innan ben-passet och det tycker jag känns som onödigt mycket vila.

Ge mig feedback, snälla!

Mack10
2012-01-17, 21:01
Testa? ser inte nåt som gör att de inte skulle gå så det borde nog inte vara några problem. ett upplägg som säkert används av en del

norrkoping618
2012-01-17, 21:01
Jag har kört helkroppsprogram ett tag och har nu tänkt att byta till ett push/pull/legs-schema. Jag har tidigare kört ett sånt schema men jag har funderat om denna modifikation kommer funka ännu bättre:
Dag 1
Bröst/axlar/triceps

Dag 2
Övre rygg/biceps

Dag 3
Nedre rygg/ben/mage

Att jag vill pröva att köra nedre ryggen tillsammans med ben är för att om jag kör marklyft på rygg-dagen så måste jag ha en vilodag innan jag kör ben-passet. På detta sett borde jag väl kunna köra 3 dagar i rad utan vila? Eftersom det är lite olika vilka dagar jag har tid att träna så tänkte jag att schemat kan vara lite flexibelt, så att jag ibland kör hela ryggen, och ibland delar upp ryggen på 2 pass beroende på när jag har tid att träna, för om jag t ex har tid måndag och tisdag men inte torsdag så måste jag ju lägga in 2 vilodagar innan ben-passet och det tycker jag känns som onödigt mycket vila.

Ge mig feedback, snälla!

Varför inte köra

bröst axlar(framsida) triceps
vila
rygg(baksida) biceps
vila
ben mage

eller MÅSTE du köra 3 dagar i rad?

SvingarN
2012-01-17, 21:05
Varför inte köra

rygg(baksida) biceps



Framsida rygg då? :)

Wessen
2012-01-17, 21:14
Varför inte köra

bröst axlar(framsida) triceps
vila
rygg(baksida) biceps
vila
ben mage

eller MÅSTE du köra 3 dagar i rad?

Nej men jag vill ha möjligheten att köra mer frekvent när jag känner att jag klarar av det. Jag vill ju helst köra vanlig push/pull/legs med vila mellan rygg och ben men om jag kör push måndag, pull tisdag, vila onsdag men inte har tid att träna på torsdag så tycker jag det blir onödigt mycket vila. Jag vill alltså att mitt schema ska vara flexibelt när det gäller vilodagar.

Wessen
2012-01-17, 21:15
Testa? ser inte nåt som gör att de inte skulle gå så det borde nog inte vara några problem. ett upplägg som säkert används av en del

Jaha jag som trodde jag kommit med ett helt nytt upplägg :P

norrkoping618
2012-01-17, 21:44
Framsida rygg då? :)

är sjukt trött i skallen idag..menade såklart framsida axel på bröstpassen och baksida axel på ryggpassen :P

hbe
2012-01-18, 03:13
Är lite intresserad av vilka olika övningar du tänkte köra =D

Wessen
2012-01-18, 09:05
Är lite intresserad av vilka olika övningar du tänkte köra =D

Ungefär så här, men jag byter ut övningar lite då och då.

Bröst, axlar, triceps
Bröst:
Bänkpress
Hantelpress
Cable-flyes
Axlar:
Militärpress/hantelpress
Lateral raises
Triceps
Triceps extentions
Pushdowns

Rygg, biceps
Rygg:
Chins
Latsdrag
Maskinrodd
Stångrodd
Biceps:
EZ-curls/skivstångscurl/hantelcurls
Enarms preachercurls eller annan strikt isolationsövning
Avslutar med shrugs och eventuellt någon underarmsövning

Nedre rygg, ben, mage
Benböj
Curls
Benspark
Nedre rygg:
Marklyft
Vader:
Sittande vadpress
Mage:
Brutalbänk
Någon form av kv-övning

elBjurro
2012-01-18, 19:20
Jag kör såhär:

Ben, underarmar.

Bröst, axlar, triceps.

Rygg, biceps.

Vilodag.

Börja om.

Då får jag en vilodag mellan ben och rygg.
Bygger upp passen runt; knäböj, bänkpress, marklyft.. tycker det funkar strålande.

Wessen
2012-01-18, 20:47
Jag kör såhär:

Ben, underarmar.

Bröst, axlar, triceps.

Rygg, biceps.

Vilodag.

Börja om.

Då får jag en vilodag mellan ben och rygg.
Bygger upp passen runt; knäböj, bänkpress, marklyft.. tycker det funkar strålande.

Det där såg faktiskt riktigt bra ut, klarar man sig på en vilodag i veckan så kan ju varje muskelgrupp tränas 2 ggr på 8 dagar, och det skulle ju inte förstöra så mycket om man skulle lägga in nån extra vilodag då man känner att man behöver det :)

Greenlight
2012-01-18, 21:26
Jag kör såhär:

Ben, underarmar.

Bröst, axlar, triceps.

Rygg, biceps.

Vilodag.

Börja om.

Då får jag en vilodag mellan ben och rygg.
Bygger upp passen runt; knäböj, bänkpress, marklyft.. tycker det funkar strålande.

kör du inte mage?

Mjölkprotein
2012-01-18, 21:29
kör du inte mage?

Man behöver ingen separat magträning utöver mark och böj.
Om man inte har otroligt klena magmuskler som ligger långt efter resten av kroppen då.

mysglenn
2012-01-18, 21:32
Man behöver ingen separat magträning utöver mark och böj.
Om man inte har otroligt klena magmuskler som ligger långt efter resten av kroppen då.

så varför kör många av landets bästa styrkelyftare kopiösa mängder med plankan?

Mjölkprotein
2012-01-18, 21:36
så varför kör många av landets bästa styrkelyftare kopiösa mängder med plankan?

Källa?
Har då aldrig sett några av S.A.Ks VM-nivå styrkelyftare gjort plankan inte.
Definitivt inte Hirvonen, men han kanske inte räknas :D

mysglenn
2012-01-18, 21:49
Källa?
Har då aldrig sett några av S.A.Ks VM-nivå styrkelyftare gjort plankan inte.
Definitivt inte Hirvonen, men han kanske inte räknas :D

kanske mest är ifrån där jag kommer då :-)

Wessen
2012-01-19, 12:31
Man behöver ingen separat magträning utöver mark och böj.
Om man inte har otroligt klena magmuskler som ligger långt efter resten av kroppen då.

Om jag ändå ger allt på benövningarna, och sen gör ett par magövningar lär ju inte på nått sätt vara negativt. Får jag för stora magmuskler så är det ju bara att ta ett uppehåll från dom övningarna.

elBjurro
2012-01-19, 20:45
kör du inte mage?

Nej, ingen separat magträning för mig.
Behöver det inte just nu, skulle det visa sig att jag nångång måste träna magen separat för att komma vidare i min styrkeutveckling, då gör jag det då.. i framtiden.

Mvh.

Greenlight
2012-01-20, 07:53
Nej, ingen separat magträning för mig.
Behöver det inte just nu, skulle det visa sig att jag nångång måste träna magen separat för att komma vidare i min styrkeutveckling, då gör jag det då.. i framtiden.

Mvh.

okej!