handdator

Visa fullständig version : Hur ofta kan man träna?


twome
2012-01-17, 14:33
Hej!

Jag har en fråga. Jag tränar runt 6-7 dagar i veckan och för tillfället mest styrketräning.

Jag kan t e.x. köra:

Bröst/Mage på måndag
Rygg/Triceps på tisdag
Axlar/Biceps på onsdag
Ben på torsdag

för att sen fortsätta från början och och köra igång igen.

Orkar kroppen med det? eller behöver den några vilodagar för att minska muskelnedbrytningen?

Tacksam för svar!

Fredron
2012-01-17, 15:13
Svårt att säga utan att veta hur dina tidigare erfarenheter sett ut.
Om den inte klarar det så brukar man känna det.
Även om du inte vilar hela kroppen så bör ju de olika muskelgrupperna få vila ett par dagar i alla fall.

twome
2012-01-17, 15:22
Jag har tränat i några år nu och är tränad och jag kan köra utan vila och inte känna att kroppen känner sig sliten överhuvudtaget.

Men jag tänker ändå att man behöver en dag som hela kroppen får återhämta sig. Jag får känslan av att när man tränat i flera dagar i sträck så känns det inte som om man kommer någonstans längre, man står stilla på något sätt.
Men har dock ingen aning om det finns någon logik i de jag säger, troligtvis inte!?

speedy83
2012-01-17, 15:33
Fortsätter du att öka i prestation? Jag tycker att träningsmängden brukar reglera sig själv i längden, nu för tiden är det stört omöjligt för en annan att faktiskt träna så mycket även om man vill då man inte hinner med jobb och andra åtaganden.

Men ökar du och det känns bra så funkar det ju.

twome
2012-01-17, 15:41
Just nu känns det faktiskt som om jag står väldigt stilla tyvärr. Jag kanske behöver ändra schemat lite eller ändra på antalet reps man ligger på.
Jag brukar vanligtvis ligga någonstans mellan 8-12 reps. Bör jag höja eller sänka ett tag kanske?

PowPow
2012-01-17, 15:53
Om man bortser från vissa synergiövningarså kör du ju faktiskt bara varje muskel en gång i veckan.

Edit: OK, jag läser som en kratta.

speedy83
2012-01-17, 15:56
Har du slutat att öka kan det ju kanske vara läge att testa att vila lite mer, det är ju inte något som skulle skada dig tror jag iaf. minska träningen till fyra dagar vecka eller liknande under en period och se vad som händer och/eller testa ändra reps & set. Kanske byta övningar för att få lite ny belastning.

twome
2012-01-17, 16:11
Jag får testa och se om det blir någon skillnad!
Tack

deadich
2012-01-17, 18:29
Just nu känns det faktiskt som om jag står väldigt stilla tyvärr. Jag kanske behöver ändra schemat lite eller ändra på antalet reps man ligger på.
Jag brukar vanligtvis ligga någonstans mellan 8-12 reps. Bör jag höja eller sänka ett tag kanske?

kör 3-4 dagar i veckan och kör 5-6 reps på 80-86% av max 1rm

Fishtank
2012-01-17, 18:46
Jag kör push/pull/ben, mage split rullande och har gjort det i ett par månader nu.

Funkar än så länge och fortsätter öka, Om du ökar och känner att du orkar är det bara att köra på enligt mig :)

MtotheM
2012-01-17, 19:09
Jag tror inte du riskerar att det blir för mycket. Ser helt ok ut :)

Arctos
2012-01-17, 23:08
Svår fråga då vi endast fått veta muskelgrupper/dagar. Finns så otroligt mycket annat som spelar in på återhämtningen.

Jansson_84
2012-01-18, 11:36
Om du kör efter det där träningsupplägget kontinuerligt så tycker jag allt att du ska köra bröst och köra triceps också. Du kör övningar som tränar triceps tre dagar efter varandra.

Försår inte vitsen med att köra en muskel grupp och sen köra en helt annan muskelgrupp på samma pass som inte är det minsta inkopplat. Syftar på Rygg/triceps. Borde ju vara bättre att köra rygg/biceps eftersom biceps redan får lite träning av ryggträningen.

twome
2012-01-18, 17:44
Dag 1: Bröst/Triceps
Dag 2: Rygg/Biceps
Dag 3: Axlar/Ben
Dag 4:Bröst/Triceps
Dag 5: Rygg/Biceps
Dag 6: Löpning
Dag 7: Vila

Vad tror ni om någon sånt här istället?

Förslag på ändringar?

Birkharju
2012-01-18, 18:03
Dag 1: Bröst/Triceps
Dag 2: Rygg/Biceps
Dag 3: Axlar/Ben
Dag 4:Bröst/Triceps
Dag 5: Rygg/Biceps
Dag 6: Löpning
Dag 7: Vila

Vad tror ni om någon sånt här istället?

Förslag på ändringar?

Benen utgör halva kroppen. Att då 20% av veckans pass består av benträning tycker JAG är fel(om man räknar bort löpningen). Om du nu bara vill träna benen en gång i veckan skulle jag skita i axlarna den dagen. Sen kan det vara jobbigt att köra axlar dagen innan bröst.

addeadde0
2012-01-18, 18:06
Dag 1: Bröst/Triceps
Dag 2: Rygg/Biceps
Dag 3: Axlar/Ben
Dag 4:Bröst/Triceps
Dag 5: Rygg/Biceps
Dag 6: Löpning
Dag 7: Vila

Vad tror ni om någon sånt här istället?

Förslag på ändringar?

Jag skulle bytt plats på dag 4 och 5.

Röda Björnen
2012-01-18, 19:02
Dag 1: Bröst/Triceps
Dag 2: Rygg/Biceps
Dag 3: Axlar/Ben
Dag 4:Bröst/Triceps
Dag 5: Rygg/Biceps
Dag 6: Löpning
Dag 7: Vila

Vad tror ni om någon sånt här istället?

Förslag på ändringar?

Lägg in Ben istället på Dag 6 och ta löpning på dag 7 skulle jag göra men hur löper du ? jogging, intervall, snabbgång ?

twome
2012-01-18, 20:34
Jag joggar för de mesta. Rundorna ligger mellan 1-2 mil.
Sen när våren kommer så lägger jag in mer löpning.

twome
2012-01-18, 20:36
Jag lyckas inte lösa mitt schema problem.
Kan någon hjälpa mig?

Jag vill träna ungefär 6 dagar i veckan och ha ett inlagd löppass!