handdator

Visa fullständig version : Folk som alltid är sjuka?

Honken
2012-01-17, 13:51
Det verkar finnas folk som varje vecka lyckas landa influensa, magsår, näsblod, eksem, feber, matförgiftning, migränanfall osv.
Nu syftar jag inte på hypokondriker utan de som faktiskt alltid är sjuka.

Hur kommer detta sig? Näringsbrist? Underliggande sjukdommar? Genetik?

Tompann
2012-01-17, 13:54
Det verkar finnas folk som varje vecka lyckas landa influensa, magsår, näsblod, eksem, feber, matförgiftning, migränanfall osv.

Aids?

King Grub
2012-01-17, 13:54
Du kan inte ens jämföra åkommorna du räknar upp. Helt olika orsaker. Matförgiftning har en mycket enkel enledning: man har ätit något olämpligt. Influensa: man har fått ett influensavirus på en slemhinna. Enkla orsaker, som inte har något med gener eller näringsbrist att göra.

MathiasF
2012-01-17, 13:56
Du kan inte ens jämföra åkommorna du räknar upp. Helt olika orsaker. Matförgiftning har en mycket enkel enledning: man har ätit något olämpligt. Influensa: man har fått ett influensavirus på en slemhinna. Enkla orsaker, som inte har något med gener eller näringsbrist att göra.

Men drygpelle, läs mellan raderna *rolleyes*

brobban
2012-01-17, 13:57
Har ingen aning egentligen, men hur bra immunförsvaret fungerar kan nog till stor del bero på ens genetiska arv. Själv är jag väldigt känslig för förkylningar och är säkert förkyld 1/4-1/6 av ett år. Brukar kunna träna i 4-6 veckor, sjuk 1-2 veckor sen rullar det på så hela tiden. Misstänker att mitt immunförsvar inte direkt är opti...

Spartansk
2012-01-17, 13:57
Låter som många på mitt förra jobb... Gemensamt för flera av dem var att de verkade strunta i vad de stoppade i sig. Gissar att de inte fick i sig de vitaminer och mineraler de behövde.

Honken
2012-01-17, 14:05

Ingenstans i min post så skrev jag att orsakerna var desamma eller att man får matförgiftning av näringsbrist. Min poäng var att det finns människor som lyckas få alla dessa åkommor frekvent året runt trots att de lever i samma miljöer och tycks leva någorlunda så som de som väldigt sällan är sjuka.

KlopFer
2012-01-17, 14:13
Jag har folk på min arbetsplats som är sjunka fan minst 1 gång i månaden. Jag har jobbat här i 2,5år och aldrig varit hemma och varit sjuk.

Borde ha rätt till högre lön =/

xodd
2012-01-17, 14:14
Samma miljöer möjligtvis, men hur ser allt annat ut då? Petar näsan? Tvättar händerna? Äter skit? Helicobacter pylori? The list goes on. Avancerade förklaringsmodeller finns det sällan något behov av, utan det räcker gott med dom grejerna som jag radat upp för att hitta förklaringar.

eternallord
2012-01-17, 14:16

Du har givetvis rätt i det du säger, men det är väl även så att vissa är mer benägna att insjukna än andra även om båda utsätts för exempelvis ett virus. Om man är mer mottaglig (har ett sämre immunförsvar?) så kan det väl bero på både genetik och näringsbrist?

Barstar
2012-01-17, 14:23
Jag har upplevt att vissa är hemma sjuka oftare än andra, men aldrig på det sätt du beskriver. Min uppfattning har varit att de simulerar. Ett par stycken har jag stött på där de varit sjuka ofta med liknande symptom. Ett par var allergiska och nån bodde i ett mögelhus. Men, om man blir sjuk ofta så hade i alla fall jag begärt någon form av kontroll av hur mitt immunförsvar fungerar. Om någon sådan kontroll kan vara möjlig.

Silencer
2012-01-17, 14:25
Jag tror det är livsstilsfaktorer och/eller otur.

Det känns hemskt att säga, men jag blir ofta irriterad över folk i min närhet som alltid har något, och de lyckas fan dra på sig alla besvär man kan.

Givetvis är det synd om dem, men det känns som sagt som att de måste misskött sin kropp på något sätt. Men de kanske bara har otur?

tjabon
2012-01-17, 14:35
Hög regelbunden sjukfrånvaro brukar tyda på vantrivsel på arbetet.

Loke
2012-01-17, 14:44

Vad exakt är det som ska läsas mellan raderna?

Ingenstans i min post så skrev jag att orsakerna var desamma eller att man får matförgiftning av näringsbrist. Min poäng var att det finns människor som lyckas få alla dessa åkommor frekvent året runt trots att de lever i samma miljöer och tycks leva någorlunda så som de som väldigt sällan är sjuka.

Jo, det skrev du ju visst. Du frågar efter orsaker, och listar en rad olika problem. Då antyder du att det skulle finnas ett samband.

MathiasF
2012-01-17, 14:53
Vad exakt är det som ska läsas mellan raderna?

Att det inte var så mycket fokus på specifika sjukdomar utan just att folk var konstant sjuka.

xodd
2012-01-17, 14:55
Att det inte var så mycket fokus på specifika sjukdomar utan just att folk var konstant sjuka.

Men om man skall hitta en förklaringsmodell som passar alla sjukdomar innebär det ju att alla sjukdomar skall bero på samma sak? Tänk vad enkelt allt vart då.

filmjölk
2012-01-17, 14:58
På en sådan arbetsplats där man har sådana, betyder detta till 99,94% på de som faktiskt är kvar dag ut och dag in på arbetsplatsen. Sådana som pallrar sig iväg till jobbet med 39graders feber av pliktkänsla, aldrig blir riktigt friska och smittar alla andra hela jävla tiden.

shut teh face
2012-01-17, 15:10
Genetiken spelar nog stor roll, mycket ärftliga saker, immunförsvaret är inte så bra. Sedan kanske man är stressig eller mår dåligt, då tar man oftare på sig diverse skit. Ofta är ju detta förenligt med låginkomst vilket tenderar liten träning (mer sjuk), sämre kost (mer sjuk), tobak/alkohol i större mängd (mer sjuk). Så blir det en ond spiral av allting.

Petoria
2012-01-17, 15:14
Jag blir sjuk väldigt ofta och skulle inte direkt säga att jag missköter kost eller sömn, tränar mycket gör jag också. Skulle nog gissa på att det är en del genetiskt eftersom min pappa är likadan.

shut teh face
2012-01-17, 15:16
Kan ju vara värt att tillägga att träna för mycket och äta för lite är väldigt vanligt ibland också, vilket kan resultera i mer sjukdom, om jag ser till min arbetsplats. Nu säger jag inte att du gör det Petoria.

Prankie
2012-01-17, 15:36
Jag är sällan sjuk, bara när jag har viktiga intervjuer. :D

King Grub
2012-01-17, 16:47
Du har givetvis rätt i det du säger, men det är väl även så att vissa är mer benägna att insjukna än andra även om båda utsätts för exempelvis ett virus. Om man är mer mottaglig (har ett sämre immunförsvar?) så kan det väl bero på både genetik och näringsbrist?

Olika beroende på sjukdom, men får man ett förkylningsvirus på en slemhinna är det 95% risk att man infekteras.

mdmazing
2012-01-17, 16:58
Det borde väl vara så enkelt att vissa har bra imunförsvar, andra inte?

Mago
2012-01-17, 17:16
Att umgås med en massa snoriga dagisbarn är i alla fall en utmärkt taktik för att ständigt vara sjuk.

spoon
2012-01-17, 17:25
Jag är nästan aldrig sjuk (peppar peppar) och är allt annat än nitisk med kost och använder aldrig handsprit eller liknande. Har inte varit hos doktorn på 7 år. Ingen aning om varför.

thenut
2012-01-17, 17:29
Känns som jag är mer eller mindre konstant förkyld hela vinterhalvåret :/ Har iofs 2 småbarn vilket säkert påverkar en del...

stridis
2012-01-17, 19:10
Jag är nästan aldrig sjuk (peppar peppar) och är allt annat än nitisk med kost och använder aldrig handsprit eller liknande. Har inte varit hos doktorn på 7 år. Ingen aning om varför.

Du kanske inte utsätter dig för patogener som vi andra?

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRXEtCrbXOAELsqi_s05t3GtWeuN5HKy 8Lj3tP269yfujwsa0cV

Biceps
2012-01-17, 23:50

SMÄDELSE :confused:

C.E.J.
2012-01-18, 01:56
Vad gäller "sjuk"frånvaro på jobb/skola tror jag att vissa är mer "sjuka" därför att deras föräldrar var för puttenuttiga med dem när de var små och hade minsta lilla sjukdomssymptom, typ rinnande näsa eller hosta.

MathiasF
2012-01-18, 08:31
Vad gäller "sjuk"frånvaro på jobb/skola tror jag att vissa är mer "sjuka" därför att deras föräldrar var för puttenuttiga med dem när de var små och hade minsta lilla sjukdomssymptom, typ rinnande näsa eller hosta.

Absolut, vissa ränner ju till akuten för minsta lilla, inte konstigt där är kö *screwy*

ARMSTARK
2012-01-18, 08:46
Under perioder då jag tränat som hårdast eller deffat har jag haft väldigt lätt att dra på mig sjukdomar, känner flera som säger likadant.

mattilainen
2012-01-18, 10:17
väldigt mycket har med basal hygien att göra. Speciellt handhygien. Tvättar man händerna med tvål och vatten innan man gör mat, när man kommer hem från någonstans, efter toalettbesök och använder handsprit i normala mängder (inget överdrivet) så är du inte sjuk lika ofta. Det har även att göra med sina vanor hur ofta man blir sjuk. Jag biter på naglarna, vilket säkerligen har resulterat i diverse sjukdomar, speciellt förkylningar flera gånger i rad.

Det gjordes ett test för några år sedan där man lät folk dricka en blandning med influensavirus och det var 20% som INTE blev sjuka medan alla andra blev sjuka. Ett år senare så gjorde man samma mätning med många av de samma testpersonerna och det visade sig att det var samma 20% som INTE blev sjuka denna gången heller. Detta hade då att göra med att det inte fanns receptorer som reagerade på influensavirus hos dessa personer. Vet inte varför jag skrev detta men det kan väl höra till lite av varför någon aldrig blir sjuk av just influensaviruset.

Men som grub skrev så om du får t.ex förkylningsvirus i dig i form av droppsmitta t.ex. så är det 95% att du utvecklar en förkylning. Så MYCKET har att göra med sin egen hygien och hur man pillar sig i näsan, munnen, ögonen etc. Matförgiftning är oftast i form av E. Coli, som vanligtvis är en normalflora i tarmen (där den inte är farlig oftast, om det inte är E. EHEC menmen..) E. Coli blir dock patogen (sjukdomsframkallande) i t.ex urinvägarna och bildar då urinvägsinfektion.

Så om ni förstår detta exempel så kan man lätt få i sig bakterier från andra ställen där dom inte är farliga till ställen där dom kommer vara patogena.

mattilainen
2012-01-18, 10:19

Jag tror du har absolut helt fel. Eller vad menar du att man som förälder gjorde? Om barnen var sjuka och hade en förkylning och deras föräldrar tog hand om dom eller lät dom snyta sig, vad för någon påverkan hade då detta på själva immunförsvaret senare i livet? Förstår inte din tankegång där.

ARMSTARK
2012-01-18, 10:32
Jag tror du har absolut helt fel. Eller vad menar du att man som förälder gjorde? Om barnen var sjuka och hade en förkylning och deras föräldrar tog hand om dom eller lät dom snyta sig, vad för någon påverkan hade då detta på själva immunförsvaret senare i livet? Förstår inte din tankegång där.

Jag tror att han menade att föräldrar som målar upp världens döts-kamp bara för att ungarna har en snorkråka i näsan, får barn som känner efter så fort de blir lite krassliga, och kanske sjukskriver sig oftare än de som haft föräldrar som varit lite tuffare.

jockke
2012-01-18, 11:29
Jag var nästan aldrig sjuk när jag gick i skolan. Nu har jag jobbat i över ett och ett halvt år sen jag tog studenten och har inte behövt vara hemma en enda dag från jobbet på grund av sjukdom. Har förmågan att de få gånger jag blir sjuk lyckas tajma in det till helgen så jag är fit for fight igen till måndagen

Kabuto
2012-01-18, 11:53
På en sådan arbetsplats där man har sådana, betyder detta till 99,94% på de som faktiskt är kvar dag ut och dag in på arbetsplatsen. Sådana som pallrar sig iväg till jobbet med 39graders feber av pliktkänsla, aldrig blir riktigt friska och smittar alla andra hela jävla tiden.

Väldigt sant! Verkar som många av de äldre generationerna kör på det. "Jag är aldrig sjuk! Har inte varit hemma från jobbet på flera år minsann!" men då är dom på jobbet istället och har feber, hosta och gamm hiven. Jävligt irriterande.

Trance
2012-01-18, 13:18
Olika beroende på sjukdom, men får man ett förkylningsvirus på en slemhinna är det 95% risk att man infekteras.

Till vilken grad? Det är ganska stor skillnad på att nysa lite i 2-3 dagar och bli utslagen i feber.

Stefan J
2012-01-18, 13:21

Arbetsskygghet. De flesta som ofta är sjuka är bara "sjuka".

Nitrometan
2012-01-18, 15:11
Arbetsskygghet. De flesta som ofta är sjuka är bara "sjuka".

Särskilt om de är sjuka på en måndag eller efter en längre helg.

Eller om de sjukskriver sig hela första semesterveckan för att kunna ta ut en vecka semester till.

:MrT:

Exdiaq
2012-01-18, 15:52
Jag gissar på kass kosthållning i rätt många fall.

spoon
2012-01-18, 15:59
Ser jag till dom kamrater och kolleger som jag har runt mig som ofta blir sjuka och inte simulerar så verkar det ofta vara kost eller sömn som är problemet.

Pudzianovski
2012-01-18, 16:02
En kombination av vekhet, dålig kosthållning, dåliga sömnvanor och barn i familjen.

mattilainen
2012-01-18, 16:04
Jag gissar på kass kosthållning i rätt många fall.

Visst kan det spela in i hur ens immunförsvar förhåller sig men en normal person ska inte sättas ner så mycket av kosten. Det är främst när malnutrition förekommer vilket inte är speciellt ofta hos medelsvensson. Det har att göra med hygien som jag tidigare skrivit och då om handhygien främst. Du blir ju inte sjuk för att du äter dåligt. du blir sjuk för att virus/bakterier orsakar det. Kan du ta bort största andelen virus/bakterier innan du får i dig dessa så blir du heller inte speciellt ofta sjuk.

spoon
2012-01-18, 16:22
Visst kan det spela in i hur ens immunförsvar förhåller sig men en normal person ska inte sättas ner så mycket av kosten. Det är främst när malnutrition förekommer vilket inte är speciellt ofta hos medelsvensson. Det har att göra med hygien som jag tidigare skrivit och då om handhygien främst. Du blir ju inte sjuk för att du äter dåligt. du blir sjuk för att virus/bakterier orsakar det. Kan du ta bort största andelen virus/bakterier innan du får i dig dessa så blir du heller inte speciellt ofta sjuk.
¨
Om du blir försvagad av för lite sömn eller mat så borde väl sannolikheten för att bli sjuk vara större? Om man har två personer som är lika slarviga med hygienen där den ena sköter mat/sömn och den andra inte.

mattilainen
2012-01-18, 18:14
¨
Om du blir försvagad av för lite sömn eller mat så borde väl sannolikheten för att bli sjuk vara större? Om man har två personer som är lika slarviga med hygienen där den ena sköter mat/sömn och den andra inte.

Självklart har sömn och kost en inverkan på immunförsvaret men det jag menar är att för en medelsvensson så borde detta inte vara allt för nedsatt om man inte har någon sjukdom. Det är ju från sin hygien eller om man har otur att bli hostad på eller någon nyser rakt mot dig som du blir sjuk. Skulle man varit noga med hygienen och äta dåligt och sova dåligt så är det hygienen som spelar störst roll, inte de två andra faktorerna i mitt exempel.

Att säga att dåliga kostvanor och dåligt med sömn är orsaken till att många blir sjuka är för mig bara för man är dåligt påläst eller inte vill inse att man faktiskt har en otroligt massa virus/bakterier runt sig och på sig som man på ett eller annat sätt får in i sig där det inte ska vara.

Edit
Kanske skulle berätta också att ofta får man ju i sig mer än vad som behövs för att bli sjuk när man väl får i sig någon typ av bakterie eller virus (smittdos är hur mycket av något virus/bakterie som behövs för att man ska bli sjuk). Det man får i sig är ofta mycket mer än själva smittdosen (det är alltså mycket mer viruspartiklar/bakterier som man får i sig än vad som skulle behövas för att göra dig sjuk), vilket jag menar är att skulle du varit frisk, ha perfekt kosthållning och perfekt sömn så skulle du blivit sjuk i alla fall. Så det är vad du får i dig, när du får i dig det och hur mycket av det du får i dig som spelar roll. Sänker man sitt immunförsvar så blir man ju sjuk av en mindre mängd av viruset/bakterien.

C.E.J.
2012-01-20, 20:53

Som jag skrev, föräldrarna är puttenuttiga med ungen. "Åh har du hosta, bäst du stannar hemma från skolan." Så fortsätter det så där och efter ett tag är man conditioned att tro att man är sjuk så fort man har minsta lilla förkylningssymptom. Jag säger alltså ingenting om immunförsvaret.

(Och vadå "lät dom snyta sig"??)

Tolkia
2012-01-20, 21:11
TS har ju redan i första inlägget specificerat att han inte syftar på personer som tror sig vara sjuka när de inte är det, så jag vet inte varför vissa ändå envisas med att slira in på hittepå-spåret?

Att förklara allt med något slags heman-hypotes enligt vilken de som är sjuka oftare än typ man själv är veklingar som bara tror att de är sjuka när det egentligen inte är något vill jag placera i nivå med när man tror att det att man tränar och "sköter kosten" på något sätt garanterar en ett långt och friskt liv.

stridis
2012-01-20, 23:08
Tolkia: http://forums.ratedesi.com/images/smilies/icon_hug.gif

mattilainen
2012-01-21, 02:32
ts har ju redan i första inlägget specificerat att han inte syftar på personer som tror sig vara sjuka när de inte är det, så jag vet inte varför vissa ändå envisas med att slira in på hittepå-spåret?

Att förklara allt med något slags heman-hypotes enligt vilken de som är sjuka oftare än typ man själv är veklingar som bara tror att de är sjuka när det egentligen inte är något vill jag placera i nivå med när man tror att det att man tränar och "sköter kosten" på något sätt garanterar en ett långt och friskt liv.

+1

mysteak
2012-01-21, 03:38
Jag är ett riktigt typ-exempel på någon som är sjuk hela tiden. Är nog fan sjuk nära 1 gång/månad. Har gjort en massa jävla undersökningar hos läkaren flera gånger för att kolla om jag har något skit som gör att jag drar på mig saker så enkelt. Men allting är alltid bra enligt läkarna..

Är nästan alltid samma händelseförlopp. Får någon liten liten känning i halsen på en liten liten punkt som brukar sitta i någon dag. Sedan utvecklas detta till halsont, som i sin tur utvecklas till förkyling/feber och sen brukar det avslutas med hosta som sakta men säkert trappas ner. Normal längd 1 vecka.

Riktigt riktigt riktigt irriterande. Sköter kost, sömn och träning bra. Dricker inte mer alkohol än någon i min ålder. Snusar och röker inte. Mår bra, tycker om livet.

Ser väl i stort sett bara en faktor som skulle kunna göra att jag är mer mottaglig för sjukdomar och det är väl att jag sitter vid datorn 4-7h, 5+ dagar i veckan på kvällen/natten och har därmed en rätt rubbad dygnsrytm.

Någon som känner igen sig? Någon som har lyckats att gå från att ständigt vara sjuk till vara sjuk mer sällan?

Criille
2012-01-21, 08:04
Jag är ett riktigt typ-exempel på någon som är sjuk hela tiden. Är nog fan sjuk nära 1 gång/månad. Har gjort en massa jävla undersökningar hos läkaren flera gånger för att kolla om jag har något skit som gör att jag drar på mig saker så enkelt. Men allting är alltid bra enligt läkarna..

Är nästan alltid samma händelseförlopp. Får någon liten liten känning i halsen på en liten liten punkt som brukar sitta i någon dag. Sedan utvecklas detta till halsont, som i sin tur utvecklas till förkyling/feber och sen brukar det avslutas med hosta som sakta men säkert trappas ner. Normal längd 1 vecka.

Riktigt riktigt riktigt irriterande. Sköter kost, sömn och träning bra. Dricker inte mer alkohol än någon i min ålder. Snusar och röker inte. Mår bra, tycker om livet.

Ser väl i stort sett bara en faktor som skulle kunna göra att jag är mer mottaglig för sjukdomar och det är väl att jag sitter vid datorn 4-7h, 5+ dagar i veckan på kvällen/natten och har därmed en rätt rubbad dygnsrytm.

Någon som känner igen sig? Någon som har lyckats att gå från att ständigt vara sjuk till vara sjuk mer sällan?

Jag var också ständigt sjuk förra vinterhalvåret (sep - mars) Käkade, tränade och sov bra men ändå återkom samma symtom som du beskriver var 4 - 6,e vecka. Knaprade vitamintabletter etc. i överflöd pga av frustrationen att alltid vara sjuk men inget hjälpte. När våren och värmen kom försvann besväret.

I år har det varit desto bättre och för min del var nog räddningen bättre handhygien. Har visserligen alltid tvättat händerna rätt ofta, men utan att tänka på det petar man sig i ansiktet, håret eller öronen. Möjligt att du också kanske gör det vid datorn om det kliar i ansiktet utan att tänka på det?

En annan sak som jag också gjorde var att installera en luftrenare i sovrummet. Vaknar mer sällan med ont i halsen nu än tidigare.

mysteak
2012-01-21, 14:31
Jag var också ständigt sjuk förra vinterhalvåret (sep - mars) Käkade, tränade och sov bra men ändå återkom samma symtom som du beskriver var 4 - 6,e vecka. Knaprade vitamintabletter etc. i överflöd pga av frustrationen att alltid vara sjuk men inget hjälpte. När våren och värmen kom försvann besväret.

I år har det varit desto bättre och för min del var nog räddningen bättre handhygien. Har visserligen alltid tvättat händerna rätt ofta, men utan att tänka på det petar man sig i ansiktet, håret eller öronen. Möjligt att du också kanske gör det vid datorn om det kliar i ansiktet utan att tänka på det?

En annan sak som jag också gjorde var att installera en luftrenare i sovrummet. Vaknar mer sällan med ont i halsen nu än tidigare.

När du säger det så stämmer det faktiskt. Även jag är mindre sjuk under våren/sommaren. För under vintern/hösten är det ofta brutalt. Kanske är man allergisk mot det här skitklimatet. Som tur är drar man dock utomlands till värmen snart i 3-4 månader minst..

Hygienen brukar jag också vara väldigt noga med. Mycket möjligt att jag sitter och pillar mig ansiktet och dylikt när jag sitter vid datorn, men jag tvättar ändå alltid händerna efter att jag varit ute, lagat mat eller gjort ngn annan aktivitet som kan tänkas "smutsa ner" en. Men kanske värt att börja använda handsprit (eller vad fan det heter :P) också?

Luftrenare lät intressant, vart kan man få tag på det och hur mycket kostar det ungefär?

spoon
2012-01-21, 14:50

Det måste väl ändå ge bättre förutsättningar? Jag blir ju nyfiken på det här. Jag är väldigt sällan sjuk och jag befinner mig i samma miljö som alla andra och är allt annat än nitisk med mat och hygien. Varför blir jag inte sjuk? Genetiskt?

Fy fan vad jag jinxar mig själv nu. Blir väl sjuk imorgon bara för att jag skrev det här.

halvordsson
2012-01-21, 15:30
Många som är blir sjuka för minsta lilla. Som t.ex "har influensa" så fort de är lite snuviga, måste ha penicillin för att de råkar ha en kråka i näsan OCH huvudvärk - oj, måste ju ligga med ena foten i graven där :eek:
ELLER INTE!

De människorna har det nog daltats för mkt med i barndomshemmet. Jag har en polare som ligger för döden varje gång han e förkyld - ungefär en gång varannan månad under vinterhalvåret. Veklingar säger jag!

Nä, det skall allt till mer än så innan man är sjuk! *grr27*

spoon
2012-01-21, 15:35
Men det är ju inte vad jag pratar om Halvardson. Är man sjuk så är man. Att det finns folk som simulerar hör ju inte till diskussionen.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Tolkia
2012-01-21, 19:16
Det måste väl ändå ge bättre förutsättningar?
Grejen är att det är en jävla skillnad mellan att något ger bättre förutsättningar och att det ger en garanti. Även den som lever ett "optimalt" liv kan drabbas av cancer, ALS, reumatism, stroke, familjär amyloidos, lunginflammation etc. etc. Det är inte alls alltid så uppenbart varför vissa blir sjuka och vissa inte som vi kanske vill tro. Och det är absolut inte ovanligt med just reaktionen "men hur kan JAG (alt. han/hon) drabbas, jag har ju levt HÄLSOSAMT!!111!" Men det finns inga garantier. Man kan aldrig vara SÄKER på att inte drabbas.

stridis
2012-01-21, 19:20
Imorgon kan det vara just du som ligger där på motorhuven...
http://4.bp.blogspot.com/_KpDr_N-JQns/TQECl4jR4RI/AAAAAAAAABE/rShh4Zm0LKw/s1600/grim-reaper.jpg

Iofs inte sjukdom, men ändå.