handdator

Visa fullständig version : Bara chins?


Knaz
2012-01-17, 12:21
Tjena !

Nu är de så att jag har bara kört chins för ryggen nu ett tag men blivit lite fundersam om chins räcker för att täcka hela övre ryggen eller borde man köra någon form av rodd också ?

Om man nu bör köra rodd också borde man ha smal eller bred fattning då ?

Tacksam för hjälp !

mysglenn
2012-01-17, 12:29
Vad har du för fattning på chins, smal eller bred?

StarkaUlf
2012-01-17, 12:29
Du bör ha med någon form av rodd, ja. T.ex stångrodd, pendlay row, sittande rodd eller sälrodd.

Hur bred/smalt grepp du ska ha, kan inte jag svara på. Själv kör jag aningen bredare än axelbrett (kanske 4-5cm bredare åt varje håll jämfört med militärpress) eftersom det känns bäst för mig.

mysglenn
2012-01-17, 12:32
Du bör ha med någon form av rodd, ja. T.ex stångrodd, pendlay row, sittande rodd eller sälrodd.

Hur bred/smalt grepp du ska ha, kan inte jag svara på. Själv kör jag aningen bredare än axelbrett (kanske 4-5cm bredare åt varje håll jämfört med militärpress) eftersom det känns bäst för mig.

varför bör man ha med rodd?

Knaz
2012-01-17, 12:34
Vad har du för fattning på chins, smal eller bred?

Kör med bred fattning om de nu spelar någon roll ?

mysglenn
2012-01-17, 12:40
Kör med bred fattning om de nu spelar någon roll ?

tycker att ju smalare man håller när man kör chins, desto mer bakåtlutad blir man och övnningar liknar mer och mer rodd, tycker jag som sagt - kanske bara är jag.

limenka
2012-01-17, 12:43
varför bör man ha med rodd?

Spontant tanke: bygga lite tjocklek

mysglenn
2012-01-17, 12:44
Spontant tanke: bygga lite tjocklek

jag vet, det är "argumentet"

jag tänkte lite mera fysiologiska och anatomiska skäl.

StarkaUlf
2012-01-17, 12:49
varför bör man ha med rodd?

Spontant tanke: bygga lite tjocklek

+1.

Samt att det, om jag inte nu är helt ute och cyklar, hjälper att motverka inåtrotation av axlar samt att det tar betydligt mer på t.ex traps & rhomboids än vad chins gör (tycker jag personligen).

Nu syftar jag mest på övningen pendlay row.

Knaz
2012-01-17, 12:51
tycker att ju smalare man håller när man kör chins, desto mer bakåtlutad blir man och övnningar liknar mer och mer rodd, tycker jag som sagt - kanske bara är jag.

Ja de är ju sant.

Spontant tanke: bygga lite tjocklek

Okej men bör jag hålla smalt eller brett i rodden ?

+1.

Samt att det, om jag inte nu är helt ute och cyklar, hjälper att motverka inåtrotation av axlar samt att det tar betydligt mer på t.ex traps & rhomboids än vad chins gör (tycker jag personligen).

Nu syftar jag mest på övningen pendlay row.

Okej okej..

mysglenn
2012-01-17, 12:52
ser man tex på min rygg om jag har slarvat med rodd-träningen?

stajv
2012-01-17, 12:53
man kan ju köra front lever pull ups? blir väl som rodd?

StarkaUlf
2012-01-17, 12:56
ser man tex på min rygg om jag har slarvat med rodd-träningen?

Det vet jag inte och det har jag inte påstått. Jag personligen tycker fortfarande att man bör ha med en rodd pga det jag skrev ovanför.

Det är ju lite samma som; "Behöver jag köra knäböj för benen?" t.ex. Nej det behöver man ju inte, man kan säkerligen bygga bra ben utan den övningen. Men det är ju en riktigt bra övning, men den är inget måste.

stridis
2012-01-17, 13:01
ser man tex på min rygg om jag har slarvat med rodd-träningen?

Ge oss en högupplöst och tillräckligt stor bild så kan vi svara på den frågan...

Det vet jag inte och det har jag inte påstått. Jag personligen tycker fortfarande att man bör ha med en rodd pga det jag skrev ovanför.


Är inne på lite samma saker som du Uffe. "Balans" i press och dragövningar.

mysglenn
2012-01-17, 13:11
Ge oss en högupplöst och tillräckligt stor bild så kan vi svara på den frågan...



Är inne på lite samma saker som du Uffe. "Balans" i press och dragövningar.

Det var mera "på skoj" som jag frågade så, men när och hur kan man se skillnaden på en rygg som tränats mestadels med rodd och en med mestadels chins/latsdrag (utan lutning)

Men är inte chins en dragövning då? Ponera att jag kör 12set chins och 12set bänkpress under mitt träningsschema.

Jag tycker definitivt att man kan klara sig med enbart chins/latsdrag - beroende på hur smalt man håller och hur mycket lutning man har. Dessutom kan nog "behovet" av roddar minskas om man kör en del marklyft med.

På ett sätt är detta lite analogt med lutande bänkpress, om man behöver köra den övning för maximal utveckling av pecz

limenka
2012-01-17, 13:46
Okej men bör jag hålla smalt eller brett i rodden ?


Beror på övningen. Jag håller olika brett beroende på övning :)

Spartansk
2012-01-17, 14:04
Ni som anser att man behöver roddövningar, gäller det även om man kör marklyft? Marklyft tar väl bra på tjockleken, eller på Rhomboiderna eller vad det nu blir om man ska tala enskilda muskler.

Knaz
2012-01-18, 21:19
Fler åsikter ?

Peter.B
2012-01-18, 22:16
Jag är också inne på tanken att rodd motverkar framåtroterade axlar. Vilket exempelvis bänk kan ge, och bänk är ju en övning som de flesta vill köra mycket. Jag gillar idén på balans mellan horisontella och vertikala press- och dragövningar.

dream_theater_
2012-01-18, 22:19
Det lär väl tendera till att det blir enklare att bli framåtroterad om man inte kör nån form av rodd? Rent spontant känns det som att chins bör ha den effekten?

Matsa
2012-01-19, 08:22
jag vet, det är "argumentet"

jag tänkte lite mera fysiologiska och anatomiska skäl.

Jag vill vända på det och fråga om du själv har några fysiologiska och anatomiska skäl till att enbart chins räcker för en komplett ryggträning där ingenting släpar.

Personligen tycker jag - tämligen ovetenskapligt - att övningarna tränar samma muskler i stor utsträckning men belastningen fördelas olika. Man får t.ex inte samma belastning på rhomberna och trapezius i chins som i rodd.

Kör man latsdrag där man lutar sig väldigt mycket bakåt kan det säkert kompensera lite för avsaknad av rodd men då blir det en annan övning än vanliga latsdrag som liknar chins. Det blir snarare likt "sternum chins" (som är en ganska komplett men jävligt utmanande ryggövning). Det är vad jag tycker/tänker/tror.

mysglenn
2012-01-19, 08:28
Jag vill vända på det och fråga om du själv har några fysiologiska och anatomiska skäl till att enbart chins räcker för en komplett ryggträning där ingenting släpar.

Personligen tycker jag - tämligen ovetenskapligt - att övningarna tränar samma muskler i stor utsträckning men belastningen fördelas olika. Man får t.ex inte samma belastning på rhomberna och trapezius i chins som i rodd.

Kör man latsdrag där man lutar sig väldigt mycket bakåt kan det säkert kompensera lite för avsaknad av rodd men då blir det en annan övning än vanliga latsdrag som liknar chins. Det blir snarare likt "sternum chins" (som är en ganska komplett men jävligt utmanande ryggövning). Det är vad jag tycker/tänker/tror.

ja, armarna dras bakåt och skulderbladen innåt

som jag skrev så tenderar man att få bakåtlutning vid smal fattning i chins - så den övningen kan nog garanterat ge en jämn rygg.

Matsa
2012-01-19, 08:34
Om jag får spekulera lite runt hur övningarna känns så får jag sällan träningsvärk i mittpartiet av bröstryggen de pass jag bara kör chins, inte ens med smalt och neutralt grepp även om det känns något mer där. Det känns mest i latsen dagarna efter. Av rodd får jag däremot träningsvärk där (men även i latsen). Nu kan förvisso muskler tränas utan träningsvärk men om övningarna gör mig mör i olika muskler så tycker jag ändå att det är en vettig indikation på att de inte kommer att ge samma resultat.

Edit: Man kan säkert komma undan med bara chins eller bara rodd, men jag tror att det är lättare att få en heltäckande ryggträning om man tränar bägge. Kanske inte alltid men i alla fall växlar mellan dem i perioder. Riktigt så minimalistisk ser jag ingen anledning att vara.

mysglenn
2012-01-19, 08:47
Om jag får spekulera lite runt hur övningarna känns så får jag sällan träningsvärk i mittpartiet av bröstryggen de pass jag bara kör chins, inte ens med smalt och neutralt grepp även om det känns något mer där. Det känns mest i latsen dagarna efter. Av rodd får jag däremot träningsvärk där (men även i latsen). Nu kan förvisso muskler tränas utan träningsvärk men om övningarna gör mig mör i olika muskler så tycker jag ändå att det är en vettig indikation på att de inte kommer att ge samma resultat.

Edit: Man kan säkert komma undan med bara chins eller bara rodd, men jag tror att det är lättare att få en heltäckande ryggträning om man tränar bägge. Kanske inte alltid men i alla fall växlar mellan dem i perioder. Riktigt så minimalistisk ser jag ingen anledning att vara.

jag får aldrig träningsvärk i ryggmusklerna men har väl en hyffsad "tavla" ändå?

sant det du säger, vad skulle anledning till att inte köra rodd vara?

Matsa
2012-01-19, 08:48
ja, armarna dras bakåt och skulderbladen innåt
som jag skrev så tenderar man att få bakåtlutning vid smal fattning i chins - så den övningen kan nog garanterat ge en jämn rygg.

Sant, men belastningskurvan blir inte densamma och aktiveringen av musklerna blir inte densamma. Du får inte heller samma ROM på alla inblandade muskler.

Vid EMG mätningar så skiljer sig aktiveringen av latsen mellan chins framför och bakom nacke. Om det blir skillnader i aktivering mellan så pass lika övningar så vågar jag gissa att det blir ännu större skillnader mellan chins och rodd då övningarna skiljer sig betydligt mer.

Edit: Vill höra input från någon som är vass på biomekanik.