handdator

Visa fullständig version : Marklyftsteknik (film)


Wipflash
2012-01-17, 02:45
GyQIs4fF9WA&feature=youtu.be

ok teknik?

i positionen först i filmen innan jag drar har jag känningar i ländryggen på 160 och uppåt, känner av det varje pass skulle jag nog kunna säga.

känningarna omöjliggör för mig att belasta ryggen maximalt, köra fler tunga set efter ett toppset.
står jag på knäet och andra benet framför och stretchar framåt
försvinner känningarna men kommer tillbaka efter stretchingen.

försvinner och kommer också tillbaka efter att ha hängt i chinup position.

kan det vara ett diskbråck? måste jag ta kontakt med sjukgymnast eller kan jag vila från marklyften alternativt köra lättare/övningar för att fixa till ryggen?

tack på förhand

Arnoldski
2012-01-17, 03:36
Jag kan inte uttala mig om diskbråck etc, men vad tekniken beträffar tycker jag det ser vanskligt ut.

Frys videon på 19-20 sekunder så ser du en skaplig bananrygg.
Jag tycker att du har långt ifrån en bra form på ryggen under lyftet och det kan säkert spela in i dina ryggproblem.

Jag har inte nån referens att visa sedan tidigare men en snabb YouTube-sökning gav mig denna som jag tycker ser bra ut.
http://www.youtube.com/watch?v=EfHsXJEAus4
Frys den i ett separat fönster vid 33-34 sekunder och jämför med hur din ser ut vid 19-20 sekunder så ser du skillnaden.

[edit]
Här är en från Rippetoe. http://www.youtube.com/watch?v=Syt7A23YnpA
Frys den vid 2:03 så ser du igen en bra "rygglinje".

Jag tror att du kan tjäna på att tänka på att bibehålla en viss kurvatur, eller svank i ryggen i lyftets start och sedan inte tappa det.

(men du ser stor och stark ut så du gör säkert det mesta rätt skulle jag tro)

Wipflash
2012-01-17, 04:12
tycker han du länkade till först går för djupt med höften och drar för mycket med benen och har inte heller stången av mitten av foten?

utgår från bla. från http://stronglifts.com/deadlift-hips-low-high-position-technique/

lite dåligt exempel med ripptoe eftersom det är för lite vikt för någon riktig belastning egentligen även om det är önskeutförande antar jag.

lite svårt att fokusera på tekniken också maximalt när dem gnagande känningarna finns där :/

hur ska jag få längryggen rakare då, ut med bröstet mer eller sänka vikten?

har läst och studerat en massa för att försöka få till marklyften, inte kul att vara svag som en flicka där direkt, vänder mig då hit som sista alternativ, onödigt att fråga utan att undersöka först själv

vansklig form kan klart spela in, men tycker det borde släppa mellan 3-4 dagars vila och inte återkomma på så tidiga vikter ändå.
har dragigt 200x5 t.ex. men kunde inte ens få upp 210 idag efter 200x2, känns försvagat ;/

kajjm
2012-01-17, 05:43
Du missar poängen:
Du måste "svanka" ryggen medan din rygg är, precis som han förklarade, "banan-formad" vid tyngsta läge.. Vilket gör att du lyfter dåligt med ryggen

TurningTorso
2012-01-17, 06:44
Här är en video med bra ryggform. Råkar vara ganska explosiva lyft med nästan ingen vikt som visas men ändock..
Ryggvärken försvinner med bananformen. Har testat själv. :)

XA9io0nYE9g

tntballe
2012-01-17, 10:06
Med den där formen ska du vara glad att du bara känner av det i några dagar.
Testa att spänna buken innan du böjer dig ner för att greppa stången. Kanske blir lättare att hålla formen då.
Postat via en mobil enhet

AtomicPuffin
2012-01-17, 10:07
Jag skulle säga att ryggformen är överordnad hur lågt du startar med höften och benens böjning. Höften och benen gör att det blir en lite annan övning som tar lite annorlunda, ryggen gör att du går sönder.

Starta med att fixa ryggen, så kan du gå vidare med att stretcha det som känns tight och hindrar dig från att ha bra rygg med den höftposition du vill starta med.