handdator

Visa fullständig version : Chocka musklerna samt öka förbränningen!


Bult1
2012-01-16, 23:32
Tjenare alla välbyggda kvinnor och män!

Jag har precis börjat min högrepps period och nu är det 1 vecka kvar till min deff, innan detta körde jag 8 veckor lågrepp. Hade tänkt mig 6 veckor högrepp men vad tycker ni är en bra period för att chocka musklerna så mycket som möjligt? Är mina perioder för långa kanske?

Hur lågrepp och högrepp ser ut för mig.

Lågrepp=6~8 reps x3 med en tyngd som är såpass tung att jag kan göra precis 8 x3 utan att "fuska"

Högrepp=12~15 reps x4, samma som ovan^ med perfekt utförande. Jag brukar även korta ner vilan mellan setten när jag kör högrepp.



Här kommer en fråga som kanske låter lite "noobig" om man kan säga så: Om jag alltid börjar mina styrkepass med 20min powerwalk med en tjock tröja på så jag verkligen börjar svettas och får upp flåset ordentligt och sedan kör 15-25sec "vila" mellan mina sett så jag behåller flåset under hela passet och även ökar min efter förbränning(om det funkar så), förbränner jag mycket mer då? eller är detta bara sämre för muskeltillväxten? Har lagt märke till att Kai Greene alltid tränar med hyvtröja+byxor gör han det av samma anledning?


Jätte Tacksam för svar! //Bulten! =)

Opher
2012-01-16, 23:38
Tjenare alla välbyggda kvinnor och män!

Jag har precis börjat min högrepps period och nu är det 1 vecka kvar till min deff, innan detta körde jag 8 veckor lågrepp. Hade tänkt mig 6 veckor högrepp men vad tycker ni är en bra period för att chocka musklerna så mycket som möjligt? Är mina perioder för långa kanske?

Hur lågrepp och högrepp ser ut för mig.

Lågrepp=6~8 reps x3 med en tyngd som är såpass tung att jag kan göra precis 8 x3 utan att "fuska"

Högrepp=12~15 reps x4, samma som ovan^ med perfekt utförande. Jag brukar även korta ner vilan mellan setten när jag kör högrepp.



Här kommer en fråga som kanske låter lite "noobig" om man kan säga så: Om jag alltid börjar mina styrkepass med 20min powerwalk med en tjock tröja på så jag verkligen börjar svettas och får upp flåset ordentligt och sedan kör 15-25sec "vila" mellan mina sett så jag behåller flåset under hela passet och även ökar min efter förbränning(om det funkar så), förbränner jag mycket mer då? eller är detta bara sämre för muskeltillväxten? Har lagt märke till att Kai Greene alltid tränar med hyvtröja+byxor gör han det av samma anledning?


Jätte Tacksam för svar! //Bulten! =)

Om du ens ska powerwalka, så gör det efter dina styrkepass. Eller ännu bättre, gör det på dagen du inte tränar. Sägs vara sämre för muskeltillväxten, om du kör cardio och styrke på samma dag.

Angående din deff och planerade högrepsperiod, tror jag att låggrepp är enormt mycket bättre. Du lyfter tungt och gör färre reps, passar ju bra när du är på kaloriunderskott och kanske därmed inte orkar reppa lika mycket.

Men det kanske är smaksak, vad vet jag.. :)

Bult1
2012-01-16, 23:48
Om du ens ska powerwalka, så gör det efter dina styrkepass. Eller ännu bättre, gör det på dagen du inte tränar. Sägs vara sämre för muskeltillväxten, om du kör cardio och styrke på samma dag.

Angående din deff och planerade högrepsperiod, tror jag att låggrepp är enormt mycket bättre. Du lyfter tungt och gör färre reps, passar ju bra när du är på kaloriunderskott och kanske därmed inte orkar reppa lika mycket.

Men det kanske är smaksak, vad vet jag.. :)

Har också hört att lågrepp under deff skall vara bättre, men högrepp måste ju öka förbränningen mer? :)

willtjam
2012-01-17, 00:05
Efterförbränning (EPOC) är väldigt överskattat och gäller bara några få kalorier, så det är ingenting du behöver bry dig om.
"Chocka musklerna" är skitsnack. Enda du behöver göra är att höja vikten.
Powerwalk innan ser jag inget problem med. Jag har svårt att tycka att promenader ska räknas som cardio, men alla tycker väl olika.
Vad gäller styrketräning under deff är det bäst att köra som du körde innan så du märker direkt ifall du tappar styrka och muskler.

frong
2012-01-17, 00:08
Efterförbränning (EPOC) är väldigt överskattat och gäller bara några få kalorier, så det är ingenting du behöver bry dig om.
"Chocka musklerna" är skitsnack. Enda du behöver göra är att höja vikten.
Powerwalk innan ser jag inget problem med. Jag har svårt att tycka att promenader ska räknas som cardio, men alla tycker väl olika.
Vad gäller styrketräning under deff är det bäst att köra som du körde innan så du märker direkt ifall du tappar styrka och muskler.

Är periodisering dåligt el. "skitsnack" menar du?

willtjam
2012-01-17, 00:09
Nej, men uttrycket "chocka musklerna". Periodisering kan vara bra ifall man vill satsa på olika saker, istället för att göra allt på samma gång och bara få ljumma resultat.

Bult1
2012-01-17, 00:13
Nej, men uttrycket "chocka musklerna". Periodisering kan vara bra ifall man vill satsa på olika saker, istället för att göra allt på samma gång och bara få ljumma resultat.

Det är alltså bättre att alltid köra lågrep, eller skall man köra högrepp? Jag gillar faktiskt högrepp mer men vad ger mest volym och muskelmassa?

OBS: Jag är absolut inte ute efter att bli en tyngdlyftare, ser ingen anledning att kunna flytta tyngre vikter än vad jag redan klarar av utan är enbart ute efter maximal muskeltillväxt och volym :) Vet inte om det går att svara på men vad är bäst för att bygga så stor muskler som möjligt, och varför hör man folk snacka om att chocka musklerna?

willtjam
2012-01-17, 00:19
8-12 reps brukar rekommenderas för volym. Men det ena utesluter inte det andra, utan du blir såklart även stark av högreps lika mycket som du blir stor av lågreps.

Folk snackar om att chocka musklerna av samma anledning som dom snackar om Bigfoot, Loch Ness-monstret och vampyrer: myt. ;) Eller bara hederlig "bro-science".

frong
2012-01-17, 00:29
Nej, men uttrycket "chocka musklerna". Periodisering kan vara bra ifall man vill satsa på olika saker, istället för att göra allt på samma gång och bara få ljumma resultat.

Periodisering = chocka musklerna

?

willtjam
2012-01-17, 00:34
Hur exakt chockas dom? Vad är resultatet av en "chock" i en muskel?

deadich
2012-01-17, 00:43
Har också hört att lågrepp under deff skall vara bättre, men högrepp måste ju öka förbränningen mer? :)

Ja, men skillnaden i vad du förbränner är minimal såvida du inte kör alldeles för många set per träningspass.

Opher
2012-01-17, 00:45
Powerwalk innan ser jag inget problem med. Jag har svårt att tycka att promenader ska räknas som cardio, men alla tycker väl olika.

Är väl ganska självklart att lägga powerwalk efter styrkepass, för man vill ju ge allt i styrketräningen. Jag ser ingen anledning att köra 20 mins powerwalk innan när man kan lika gärna göra efteråt då insulinet är lägre. Marginellt kanske, men man slipper förbruka energi som man kanske behöver till att lyfta.

Men däremot kan man köra 5 mins uppvärmning så att man blir lagom mjuk i kroppen :)

Jeneric
2012-01-17, 00:46
Periodisering = chocka musklerna

?

Periodisering är väl snarare för att vila musklerna, vilket torde vara motsatsen till att "chocka".

willtjam
2012-01-17, 00:49
Är väl ganska självklart att lägga powerwalk efter styrkepass, för man vill ju ge allt i styrketräningen. Jag ser ingen anledning att köra 20 mins powerwalk innan när man kan lika gärna göra efteråt då insulinet är lägre. Marginellt kanske, men man slipper förbruka energi som man kanske behöver till att lyfta.

Men däremot kan man köra 5 mins uppvärmning så att man blir lagom mjuk i kroppen :)

Det är en promenad för tusan. Hur presterar alla som går till gymmet då? :P

Periodisering är väl snarare för att vila musklerna, vilket torde vara motsatsen till att "chocka".

Jag skulle vilja påstå att det är till för att satsa på olika grejer. Eftersom konditionsträning samtidigt är kontraproduktivt kanske man styrketränar lite mindre ett tag och springer mer, eller så kör man högreps ett tag för volym och senare lågreps för styrka.

Opher
2012-01-17, 00:54
Det är en promenad för tusan. Hur presterar alla som går till gymmet då? :P

Det är ju skillnad på promenad och powerwalk ;) Powerwalk är ju vad man kallar lågintensiv träning. Du promenerar inte med 60-70% ax din maxpuls, det gör du när du powerwalkar och du blir helt genomsvettig efter 20 min på bandet. :hbang:

willtjam
2012-01-17, 01:04
70% av maxpulsen? Då går man fort :D Men ja, alla gör vi olika.

frong
2012-01-17, 02:48
Hur exakt chockas dom? Vad är resultatet av en "chock" i en muskel?

Periodisering är väl snarare för att vila musklerna, vilket torde vara motsatsen till att "chocka".

Man "chockar" med nytt repsantal så musklerna inte vänjer sig typtyp

willtjam
2012-01-17, 02:55
Man "chockar" med nytt repsantal så musklerna inte vänjer sig typtyp

Så dom slutar växa ifall man kör på samma repsantal för länge?

frong
2012-01-17, 03:12
Så dom slutar växa ifall man kör på samma repsantal för länge?

Nej? Men många förespråkar periodisering då man inte låter musklerna vänja sig vid ungefär samma repsantal utan chockar musklerna och för att dem ska växa MER än om man kör samma hela tiden.

Bult1
2012-01-17, 10:48
Jag undrar isåfall vart den teorin kommer ifrån, att man inte skall låta musklerna vänja sig vid en sak.

Det jag alltid har hört är att kroppen vill egentligen inte bygga några muskler överhuvudtaget det är bara jobbigt för den och den gör sig av med massa energi. Så om du gör samma reps antal och sett varje gång då är kroppen helnöjd för efter ett tag så "vänjer" den sig vid detta och tycker inte att det är lika jobbigt längre. "Aha nu skall han göra så och så igen, sen vilar han 1min och sen gör han samma sak, men det gjorde han ju i förrgår och i förrförrgår också så det skall vi nog klara av"

Men helt plötsligt så ändrar du dina reps antal samt sett och kanske kortar ner vilan mellan dina sett och då blir kroppen helt tokig och hänger inte med alls xD

Är jag ute och cyklar? :P

z_bumbi
2012-01-17, 11:17
Jag ser ingen fördel att bli varm bara för att bli varm. Däremot kan du antagligen köra med så kort vila och inte märka någon större skillnad. Om inte annat har du testat det och ser vad som händer. Energiförbrukningen kan gå upp marginellt men det är ingen skäl att göra det.

Det är ju skillnad på promenad och powerwalk ;) Powerwalk är ju vad man kallar lågintensiv träning. Du promenerar inte med 60-70% ax din maxpuls, det gör du när du powerwalkar och du blir helt genomsvettig efter 20 min på bandet. :hbang:

Promenader är också lågintensiv träning. Jag ser inte heller några problem att gå eller jogga i 20 min innan ett pass om man inte verkligen hårdsatsar på att bli så stor eller stark som möjligt. Då kan det vara negativt även om jag vet en hel del som värmer upp eller rör sig betydligt längre än så utan att vara svagast i världen (i vissa fall det omvända).

Nej? Men många förespråkar periodisering då man inte låter musklerna vänja sig vid ungefär samma repsantal utan chockar musklerna och för att dem ska växa MER än om man kör samma hela tiden.

Periodisering = dela upp träningen i perioder dvs det har inte ett dugg med hur man gör i perioderna och man kan köra exakt samma reps- och setantal och t o m vikter i flera perioder i rad.

clavain
2012-01-17, 11:23
Hmm, men chocka musklerna? Grejjen är väl att man ökar belastningen antingen via fler repetioner eller mer vikt, inte så mycket chock inblandat. Eller?

Wormzie
2012-01-17, 11:40
Hmm, men chocka musklerna? Grejjen är väl att man ökar belastningen antingen via fler repetioner eller mer vikt, inte så mycket chock inblandat. Eller?

Precis, det är bättre att man pratar om progression än att chocka musklerna. Sålänge du lägger på mer vikt på skivstången så kan du stanna på ditt normala repsintervall. Däremot så använder jag gärna periodisering för att det är extremt slitsamt att alltid ligga på typ 2-5 reps, jag känner att det är bra att låta kroppen återhämta sig lite med lite lägre belastning och mer repetitioner. <---- egen slutsats

deadich
2012-01-17, 13:41
Jag undrar isåfall vart den teorin kommer ifrån, att man inte skall låta musklerna vänja sig vid en sak.

Det jag alltid har hört är att kroppen vill egentligen inte bygga några muskler överhuvudtaget det är bara jobbigt för den och den gör sig av med massa energi. Så om du gör samma reps antal och sett varje gång då är kroppen helnöjd för efter ett tag så "vänjer" den sig vid detta och tycker inte att det är lika jobbigt längre. "Aha nu skall han göra så och så igen, sen vilar han 1min och sen gör han samma sak, men det gjorde han ju i förrgår och i förrförrgår också så det skall vi nog klara av"

Men helt plötsligt så ändrar du dina reps antal samt sett och kanske kortar ner vilan mellan dina sett och då blir kroppen helt tokig och hänger inte med alls xD

Är jag ute och cyklar? :P
Yeah, men att köra samma repsantal och hela tiden öka vikt fungerar lika bra för att tvinga kroppen att fortsätta växa. Ett double progression-program är min egna favorit. Märker man att man tillslut stannar ändå, ja då kan man ju testa ändra något.

vicarious
2012-01-17, 13:45
Har också hört att lågrepp under deff skall vara bättre, men högrepp måste ju öka förbränningen mer? :)

Det du troligtvis menar är ökad energiförbrukning, inte ökad förbränning. Och man tränar inte styrketräning för att öka sin energiförbrukning, utan för att bygga/bibehålla muskler. Vill du öka din energiförbrukning, rör på dig lite mer resterande tid av dygnet, alternativt ät lite mindre.

Rakanichy
2012-01-17, 18:34
The broscience is strong on this one ;)

frong
2012-01-17, 22:13
Periodisering = dela upp träningen i perioder dvs det har inte ett dugg med hur man gör i perioderna och man kan köra exakt samma reps- och setantal och t o m vikter i flera perioder i rad.

Så har absolut inte jag uppfattat det "Inom styrketräning periodiserar man ofta träningen utifrån träningstyp, dvs. att man först tränar hypotrof-uthållig styrka ( ca 15 reps per set), därefter hypotrof styrka (ca 6-8 reps per set) och till sist maxstyrketräning." Som ett exempel.

willtjam
2012-01-17, 22:22
Vad har det med chock att göra? :P

Guitarg124
2012-01-17, 22:22
Om jag får långa tråden liten..

Har läst att musklen bara känner av press. Vad spelar det för roll om man pressar slut på musklen om det så tar 100 reps eller 12x3?

willtjam
2012-01-17, 22:32
Det handlar om aktivering/rekrytering av muskelfibrer. Sök runt lite på sarkoplasmisk hypertrofi och myofibrillär hypertrofi. Elller så köper du Forma kroppen och blir expert själv! ;)

Röda Björnen
2012-01-17, 22:34
Tjenare alla välbyggda kvinnor och män!

Jag har precis börjat min högrepps period och nu är det 1 vecka kvar till min deff, innan detta körde jag 8 veckor lågrepp. Hade tänkt mig 6 veckor högrepp men vad tycker ni är en bra period för att chocka musklerna så mycket som möjligt? Är mina perioder för långa kanske?

Hur lågrepp och högrepp ser ut för mig.

Lågrepp=6~8 reps x3 med en tyngd som är såpass tung att jag kan göra precis 8 x3 utan att "fuska"

Högrepp=12~15 reps x4, samma som ovan^ med perfekt utförande. Jag brukar även korta ner vilan mellan setten när jag kör högrepp.



Här kommer en fråga som kanske låter lite "noobig" om man kan säga så: Om jag alltid börjar mina styrkepass med 20min powerwalk med en tjock tröja på så jag verkligen börjar svettas och får upp flåset ordentligt och sedan kör 15-25sec "vila" mellan mina sett så jag behåller flåset under hela passet och även ökar min efter förbränning(om det funkar så), förbränner jag mycket mer då? eller är detta bara sämre för muskeltillväxten? Har lagt märke till att Kai Greene alltid tränar med hyvtröja+byxor gör han det av samma anledning?


Jätte Tacksam för svar! //Bulten! =)

Nej Kai greene tränar så utifrån vad hans själv säger att han känner sig mer bekväm så, han verkar en av de få på gymmet som inte spenderar större delen av tiden med att beundra sig själva i spegeln.

Dina muskler blir inte chockade alls, dock kan de vara kul att periodisera för att få mer utav båda världarna även om jag personligen ser det som bullshit :thumbup:

Guitarg124
2012-01-17, 22:34
Tack så mycket!

johan_jazz
2012-01-17, 22:39
Precis, det är bättre att man pratar om progression än att chocka musklerna. Sålänge du lägger på mer vikt på skivstången så kan du stanna på ditt normala repsintervall. Däremot så använder jag gärna periodisering för att det är extremt slitsamt att alltid ligga på typ 2-5 reps, jag känner att det är bra att låta kroppen återhämta sig lite med lite lägre belastning och mer repetitioner. <---- egen slutsats

Äntligen närmar vi oss ,sakta, men säkert den heliga graal... den troligaste, och i allmänt mest logiska formel relaterad till framgång

Dennis93
2012-01-18, 00:00
Periodisering = chocka musklerna

?

Beror väl på vad man menar med uttrycken...

Men många som jag hört/träffat som snackat om att chocka musklerna, har varit mer extrema. Det är hela tiden olika övningar, set- och repsintervall. Allt för att musklerna inte ska vänja sig "keep them guessing" osv. vilket gör någon slags mätning och därmed progression typ omöjligt, vilket ger ett riktigt skitupplägg.

willtjam
2012-01-18, 00:03
Jag förstår fortfarande inte vad det är musklerna ska vänja sig vid. Höj vikten för tusan!

frong
2012-01-18, 19:45
Jag förstår fortfarande inte vad det är musklerna ska vänja sig vid. Höj vikten för tusan!

Repsantalet, t.ex. tror jag att det är bättre att man varierar mellan 6-8, 8-10 samt 10-15 reps under året än att bara köra 6-8 under hela året.

Guitarg124
2012-01-18, 20:02
Tror inte på det om man höjer vikterna succesivt som willtjam säger.

willtjam
2012-01-18, 20:14
Repsantalet, t.ex. tror jag att det är bättre att man varierar mellan 6-8, 8-10 samt 10-15 reps under året än att bara köra 6-8 under hela året.

Du påstår att musklerna vänjer sig vid repsantalet och man bör därför byta antal lite då och då, men ändå säger du att musklerna växer inte sämre av detta, utan bara att dom växer ännu mer ifall man byter. Förstår jag dig rätt?

frong
2012-01-18, 20:51
Du påstår att musklerna vänjer sig vid repsantalet och man bör därför byta antal lite då och då, men ändå säger du att musklerna växer inte sämre av detta, utan bara att dom växer ännu mer ifall man byter. Förstår jag dig rätt?

Va?
Jag tror att musklerna växer&blir starkare om man varierar ja.

Sniggel
2012-01-18, 21:00
Mina erfarenheter är iaf att ju mer man håller sig till sitt upplägg, desto större chans att man växer och blir större med tiden. Att helt byta upplägg precis innan man är på väg att komma över en platå verkar snarare göra att man får börja om på ruta 1 och jobba sig tillbaka till samma platå, då man bytar upplägg igen...

willtjam
2012-01-18, 21:08
Va?
Jag tror att musklerna växer&blir starkare om man varierar ja.

Jag frågade dig förut ifall musklerna slutar växa efter ett tag, men då sa du nej utan dom växer bara MER ifall man byter. Men du får tro vad du vill och kör på det som fungerar för dig. :)

z_bumbi
2012-01-19, 15:35
Så har absolut inte jag uppfattat det "Inom styrketräning periodiserar man ofta träningen utifrån träningstyp, dvs. att man först tränar hypotrof-uthållig styrka ( ca 15 reps per set), därefter hypotrof styrka (ca 6-8 reps per set) och till sist maxstyrketräning." Som ett exempel.

"ofta" dvs det är bara en variant.