handdator

Visa fullständig version : Fullständigt träningsprogram med endast hantel?


Thors
2012-01-16, 20:47
Någon som provat att träna endast med en hantel? Man kan ju köra rätt varierat, frågan är om man kan få med alla huvudsakliga muskelgrupper endast med det.

Tipsa gärna om ni vet något program med en hantel. Alternativt vad jag behöver skaffa till för att göra ett bättre program, vill gärna ha det så simpelt som möjligt, inte massa utrustning.

Linoftw
2012-01-16, 20:49
Skivstång och du är kirrad, kör själv på mitt skolgym, vi har en bänk, skivstång och hantlar :)

panzerpig
2012-01-16, 21:00
Jag har kört det periodvis när jag inte haft tillgång till gym (har en hantel jag kan lassa på 65 kg på som max).
Finns massor av övningar du kan köra. Googla lite på "one dumbbell workout" eller liknande.

panzerpig
2012-01-16, 21:02
Lite snabbt flum: hantelrodd för ryggen.
enarms hantelbänkpress för bröst.
mängder av övningar för triceps och biceps.
Axlar likaså, enarms axelpress, sidolyft osv.
Goblet squat, utfall osv för ben (funkar även att improvisera benspark och bencurl om man vill).
frivändning, enarmsryck, enarmsmark osv

Camgbg
2012-01-17, 00:29
Kör själv med enbart hantlar när jag kör hemma. Funkar bra för överkroppen. Mage kör jag med kroppsviktsövningar typ crunches, plankan.
Skaffar du en chin-up bar så kan du ju köra pull-ups/chins.

Ben tycker jag är himla tråkigt att köra hemma. Det finns ju utfall men jag skulle föredra något annat. Jag har faktiskt funderingar på att be frugan sätta sig på axlarna och köra knäböj. Ungarna väger tyvärr inte tillräckligt mycket. :)

Du kan ju kolla här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071 och sätta ihop ett eget program?

deadich
2012-01-17, 00:45
en skivstång kan man göra hela kroppen med utan problem om man har tillräckligt med vikter, med en hantel har jag svårt att se hur man skulle träna benstyrkan och ländryggen ordentligt. axlar kommer jag heller inte på någon schysst övning där man kan ha bra med vikt utan att totalt tappa balansen.

Hur mycket vikt har du till din hantel? Det är högst relevant för har du för lite vikt spelar det inte så stor roll om det finns övningar eller ej om du bara kan få på vikter som du kan köra 80 reps på.

btw t.ex. goblet squat skulle jag aldrig kunna hålla i ens i närheten av en bra vikt trots att jag är riktigt svag fortfarande. vem fan pallar hålla en så tung hantel på det sättet?

Spartansk
2012-01-17, 00:55
med en hantel har jag svårt att se hur man skulle träna benstyrkan

lX6Y4hfGvas

och ländryggen ordentligt.

SgHyWPWoEQ0

axlar kommer jag heller inte på någon schysst övning där man kan ha bra med vikt utan att totalt tappa balansen.

BwgvSA-hLQk

Thors
2012-01-27, 12:52
Tack för bra svar. :)

Lite snabbt flum: hantelrodd för ryggen.
enarms hantelbänkpress för bröst.
mängder av övningar för triceps och biceps.
Axlar likaså, enarms axelpress, sidolyft osv.
Goblet squat, utfall osv för ben (funkar även att improvisera benspark och bencurl om man vill).
frivändning, enarmsryck, enarmsmark osv

Hur gör man bäst "enarms hantelbänkpress för bröst" med bara en hantel? Kan jag få en bild eller videolänk?

"hantelrodd för ryggen" skulle jag också vilja se bild eller film för.

Mvh

Akerhage
2012-01-27, 13:30
@ Thors: För ryggen:
http://lmgtfy.com/?q=hantelrodd+f%C3%B6r+ryggen

Resten hittar du på liknande sätt :)

panzerpig
2012-01-27, 15:16
Tack för bra svar. :)



Hur gör man bäst "enarms hantelbänkpress för bröst" med bara en hantel? Kan jag få en bild eller videolänk?

"hantelrodd för ryggen" skulle jag också vilja se bild eller film för.

Mvh
vid 1:40 ca (han kör andra enhantelsövningar också)
B9hk9z1YVcE

Hemi
2012-01-27, 17:57
Lättbetong-blocket i nedre högra hörnet i sista videon runt 1:06 är bra grejer, ligger och skräpar i ett gäng olika former och sorter i USA. Har en hög hemma.

Aping
2012-01-27, 18:13
Axlar är GIVETVIS handstående armhävningar, här är första träffen jag fick på progression till övningen om man är för svag, finns med all säkert bättre om man orkar söka:
http://www.crossfitlondon.ca/wp/zero-to-10-handstand-pushups-hspu/

stridis
2012-01-27, 18:21
Turkish get-up för magen, även hantelbenlyft osv för höftböjare...

Hemi
2012-01-27, 18:21
Är hantelgreppet långt så finns det en rad skivstångsövningar man kan göra om man greppar längst ut. Man kan göra massor av "Kettlebell" övningar genom att greppa i viktskivorna på ena sidan eller i stången på andra sidan om man har viktskivor enbart på den ena. Enbensböjar kan man göra på ännu ett sätt, genom att sätta upp ena benet som stöd i en trappa, 2-3 steg upp, så får man bra stretch på samma gång. Hanteln, om man behöver, håller man i famnen.