handdator

Visa fullständig version : träna när man nått mål


SannaK
2012-01-16, 20:41
när man känner att man ser ut precis som man vill, i sin träning med vikter, hur ska man träna bara för att underhålla och man INTE vill bli/se muskligare ut?

ska man behålla dem vikterna man hade när man tyckte man nått sitt mål förevigt? när man BARA vill underhålla det man har?

King Grub
2012-01-16, 20:48
Vänta bara tills du når det du i dag kallar ditt mål. Med största sannolikhet kommer du inte att vara nöjd ändå, utan kunna sätta upp nya mål. Det finns nog väldigt väldigt få som någonsin når en status som motsvarar att se ut "precis som man vill".

Det är heller inte många tjejer som naturligt kan bli speciellt muskulärt stora utan extrema insatser.

AdrianP
2012-01-16, 20:48
Börja med tunga vikter 1-3 reps, o ligg på kaloribalans, typ. Eller som Grub sa. :)

z_bumbi
2012-01-16, 20:52
Ungefär samma vikter men du behöver antagligen inte köra lika mycket som tidigare. Justera helt enkelt vartefter hur kroppen reagerar, blir du mindre/svagare så kör lite mer, tycker du att du blir större så kör mindre.
För att få det lite mer varierat så kan du också lära dig andra övningar, ändra repsantal, sikta på styrka eller uthållighet etc.

SannaK
2012-01-16, 20:54
Vänta bara tills du når det du i dag kallar ditt mål. Med största sannolikhet kommer du inte att vara nöjd ändå, utan kunna sätta upp nya mål. Det finns nog väldigt väldigt få som någonsin når en status som motsvarar att se ut "precis som man vill".

Det är heller inte många tjejer som naturligt kan bli speciellt muskulärt stora utan extrema insatser.

nej, antagligen inte, sorgligt nog.
nu deffar jag och tänkte göra det ett tag framåt, deffat klart vid början av mars, vilket är perfekt, är det för lite pack där under så har jag några månader till på mig att fixa detta och äta på balans, som du säger.

jag vill inte bli super muskulös heller. utan bara lite lagom, en antydan till muskler, mer fast, inte musklig, så jag tror jag kommer vara rätt nöjd i alla fall (tränat mer än 1 år) så blir jag bara av med lite mer fett så kommer jag nog vara där, annars är jag väldigt nära där i alla fall :)
känns sjukt skönt att vara ute i sån god tid, så man har tid att justera samt slippa hets.

SannaK
2012-01-16, 20:55
Börja med tunga vikter 1-3 reps, o ligg på kaloribalans, typ. Eller som Grub sa. :)

så lite mer som styrketräning för deffschema alltså, med tyngre vikter o mindre rep :) fast på kaloribalans alltså.
underbart när dagen kommer man kan börja äta på balans igen.

SannaK
2012-01-16, 20:57
Ungefär samma vikter men du behöver antagligen inte köra lika mycket som tidigare. Justera helt enkelt vartefter hur kroppen reagerar, blir du mindre/svagare så kör lite mer, tycker du att du blir större så kör mindre.
För att få det lite mer varierat så kan du också lära dig andra övningar, ändra repsantal, sikta på styrka eller uthållighet etc.

"inte köra lika mycket", vad menar du?
menar du set, rep, dagar, vikter? :)

Fredron
2012-01-16, 21:01
"inte köra lika mycket", vad menar du?
menar du set, rep, dagar, vikter? :)

Inte lika ofta.

z_bumbi
2012-01-16, 21:11
"inte köra lika mycket", vad menar du?
menar du set, rep, dagar, vikter? :)

Allt av det men du får justera själv efter hur det funkar. Kör du ofta och många set så är antagligen inte vikten lika viktig, kör du få gånger och få set per gång så blir vikten viktigare osv.

Spartansk
2012-01-16, 21:13
Konditionsträning motverkar styrketräning, så jag antar att om du skulle göra en stenhård konditionssatsning så skulle det bli svårt eller omöjligt att få större muskler.

SannaK
2012-01-16, 21:27
Inte lika ofta.

ok, för ag kör helkroppspass 2-3 ggr i veckan. men då kan jag gå ner till 1-2 pass/vecka :)

SannaK
2012-01-16, 21:28
Konditionsträning motverkar styrketräning, så jag antar att om du skulle göra en stenhård konditionssatsning så skulle det bli svårt eller omöjligt att få större muskler.

jomen det vet jag så sådant kör jag sällan med :)
allt för att behålla så mycket jag kan

deadich
2012-01-16, 22:05
när man känner att man ser ut precis som man vill, i sin träning med vikter, hur ska man träna bara för att underhålla och man INTE vill bli/se muskligare ut?

ska man behålla dem vikterna man hade när man tyckte man nått sitt mål förevigt? när man BARA vill underhålla det man har?

Sätta sig på kaloribalans så att man inte ökar såklart. Samtidigt försöka öka i styrka så mycket man kan. Kommer ju gå saktare än när man gainar vikt men lite kommer man nog öka. och försöka dra ner fettprocenten är ju något man gärna gör. För övrigt förstår jag inte varför man skulle vara nöjd. Kör man ren så är det ju bara att fortsätta tills det inte går längre.

burkmannen
2012-01-16, 22:29
Känns spontant som att det skulle bli väldigt tråkigt och tomt att styrketräna bara för att behålla det man har. Tror att man alltid måste ha mål och saker att utvecklas annars kommer motivationen tryta.

Brukas det inte ge exempel på när vissa medaljörer tar OS-guld eller liknande att dom känner en tomhet efteråt därför dom fortsätter att satsa på nästa tävling och alltid prestera bättre.

TREX
2012-01-16, 22:38
Känns spontant som att det skulle bli väldigt tråkigt och tomt att styrketräna bara för att behålla det man har. Tror att man alltid måste ha mål och saker att utvecklas annars kommer motivationen tryta.

Brukas det inte ge exempel på när vissa medaljörer tar OS-guld eller liknande att dom känner en tomhet efteråt därför dom fortsätter att satsa på nästa tävling och alltid prestera bättre.

Du kommer ju komma till en period i din träning när du inte kan öka 5 kg i bänken varje vecka, om du förstår vad jag menar.

Är många runt 45 som inte ökat nått på senaste 5-10 åren

Scooby1961 den roliga killen på youtube med lustiga hattar har ju sagt i en video han gjort om motivation att han inte "ökat" nått på senaste 10 åren, han är 50.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=aH6PKyTrIaM#t=117s

Alla hans gains var under hans första 20 år.

burkmannen
2012-01-17, 01:57
Du kommer ju komma till en period i din träning när du inte kan öka 5 kg i bänken varje vecka, om du förstår vad jag menar.

Är många runt 45 som inte ökat nått på senaste 5-10 åren

Scooby1961 den roliga killen på youtube med lustiga hattar har ju sagt i en video han gjort om motivation att han inte "ökat" nått på senaste 10 åren, han är 50.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=aH6PKyTrIaM#t=117s

Alla hans gains var under hans första 20 år.

Sant. Syftade mest på att tror träningen blir snabbt tråkigt om man BARA tränar för att bibehålla massan. Omvandla motivationen från att bli grövre till att få en bättre teknik eller vad som helst mer än att bara harva på för att harva på.

Ser klippet sen så vet inte riktigt vad han tar upp.