handdator

Visa fullständig version : Hur är min teknik - Marklyft [video]


Fredszky
2012-01-16, 20:23
h0_HjKUgxkw x_kSNhE_ukQ

Vad tycker ni? Synpunkter?

Grapeman
2012-01-16, 20:27
Skulle väl kunna svanka lite mer, eftersom ländryggen nästan är förbi plan. Ut med röven bara.

Annars ser det ju bra ut, stången längs med benen och så. Lite mer vikt på hälarna kanske. :) :thumbup:

Edit; Står rätt brett för min smak, men, känns det bra så. ;)

Crocker
2012-01-16, 20:31
Svanka liite mer, men detta lär också fungera. Sedan behöver du inte köra superstrikt, och ha döda starter. :)

Creds att du filmade extraordinärt bra.

Du står förövrigt extremt brett, provat klassisk sumostil?

Fredszky
2012-01-16, 20:49
Oj, visste inte att jag står så brett. Står som jag tycker det känns bra om man ska lyfta tungt, stabilt liksom, men ska prova att stå smalare och se hur det känns.

Klassisk sumostil har jag inte testat! Ska kolla upp det. (Varför frågar du? :))

Det känns som det tar stopp med svanken, men ska försöka finslipa och klämma ut lite mer svank.

Jonny_88
2012-01-16, 21:02
Det man reagerar på är att armarna är inte lodrätt nedåt, nu pekar de onödigt mycket åt sidorna! Kanske bredda lite med fötterna? Eller stå smalare?

willtjam
2012-01-16, 21:09
Jag har Rippetoes guidelines i mitt huvud och enligt dom så är röven alldeles för långt ner.

deadich
2012-01-16, 21:10
Nu är jag inte proffs men har hört att du inte ska börja böja benen sådär på direkten när man ska ner igen. böj ryggen sedan benen. Då slipper du dessutom problemet(i mina ögon) med att knäna är i vägen för stången så mycket.

petah
2012-01-16, 21:23
Jag har Rippetoes guidelines i mitt huvud och enligt dom så är röven alldeles för långt ner.

lite så tyckte jag också, röven högre upp, benen mer ihop.

willtjam
2012-01-16, 21:31
Du ska ha fötterna så brett som om du ska hoppa rakt upp i luften och sen ska stången vara mitt över fötterna. Böj dig ner (med överkroppen, benen ska helst inte böjas alls), och ta tag i stången precis utanför benen. Böj sedan på knäna tills smalbenen tar i stången. Tryck då upp/fram bröstet medan röven och allt annat är kvar (alltså, sänk inte på röven för att få upp bröstet). Det ska inte vara en skön position att stå i. Lyft sedan skiten rakt upp. På vägen ner så skjuter du ut röven först, och när stången är förbi knäna så kan du böja på knäna. Detta så att stången ska ha en rak väg upp och ner. Använd heller inte mixat grepp förrän det tar blir för tungt.

Det är Rippetoes visa ord från hans videos, kort sammanfattat. Jag körde ner röven i marken förut också, men jag har märkt nu att det tar ooootroligt mycket mer i ryggen när jag håller röven uppe.

Fast det finns väl tusen olika sätt att utföra skiten på, och det här är hans sätt.

killenigrillen
2012-01-16, 21:35
Jag skulle säga att du förutom det som de andra påpekat inte ska böja i armbågsleden. Kanske ser det bara ut så pga att du håller såpass brett som du gör eller att du böjer i armbågsleden pga att du håller så brett. Bicepsskada på g annars.

Fredszky
2012-01-16, 21:45
Tack så mycket för all input!
Man lär sig!

tobake75
2012-01-17, 08:21
Jag tycker att du börjar för djupt med rumpan. Vilken leder till att du drar stången "runt" knäna.

Den här filmen med Rippetoe tycker jag visar på en god startposition.

http://www.youtube.com/embed/Syt7A23YnpA