handdator

Visa fullständig version : Viktkapacitet på äldre Technogym-maskiner?


Nex
2004-01-12, 14:42
Det känns iofs lite som att svära i kyrkan att nämna Technogym här (med tanke på tidigare diskussioner om deras grejer) ;) men nu råkar det vara Technogym-maskiner i mitt gym. ;)

Till mitt försvar kan jag säga att jag bara använder att fåtal av dem, och att det verkar vara lite äldre och faktiskt ganska bra grejer (inte som deras nya spejsade maskiner med konstiga ställningar och skit). Skulle tippa på att de här är från mitten av 90-talet eller så, och det är inga jäkla kombomaskiner utan stabila enskilda maskiner för respektive övning, baserade på vitlackade fyrkantsbalkar med svarta dynor. Jag har tränat några år på Nordic Gym-maskiner tidigare, och dessa känns konstruktions- och utseendemässigt väldigt lika Nordics grejer, fast med lite snällare utväxling.

Hur som helst - till problemet: igår kväll när jag körde benpress råkade jag titta närmare på en liten finstilt maskinspec/varningstext som sitter på varje maskin. Där stod det att maskinen (alltså en benpress) får belastas med max 120 (!!) kg. :eek: Jag brukar iaf lassa på bra mycket mer och maskinen känns som att den pallar bra mycket mer än så.

Sen när jag gick runt och kollade de andra maskinerna såg jag att det stod 120 kg på alla maskiner (allt från benpress och smith till hamstringscurl och bålrotator med viktmagasin på 50 kg)... så sanningshalten i den varningstexten känns ganska tveksam. Till saken hör att jag inte sett nån köra med ordentlig belastning på benpressen (det är mitt jobbs gym, och de få jag stöter på där är räkor som kör typ cardio i maskinerna).

Nu verkar det inte vara nån risk, men man vill ju inte ha ett lass viktplattor i fejan. :naughty:

Har nån erfarenhet av den här typen av maskiner, och vad de pallar?

Munter
2004-01-12, 14:52
Det brukar vara en rejält tilltagen gräns (säg, några ggr den skrivna maxbelastningen) innan det smäller. Om skiten går sönder då du har en belastning långt över den skrivna får du säkert problem med ersättningar både från gym och försäkringsbolag... vilket kanske inte är så kul om man skadar sig illa. Låter f.ö som en mycket konstig benpress som bara pallar 120kg, det skulle nog min morsa klara. Har haft uppemot 5-600kg på vår utan att den känns alltför vinglig... förvisso aldrig kollat den skrivna maxbelastningen.

Nex
2004-01-12, 16:57
Jo, grejerna måste helt enkelt vara felmärkta. Det borde inte finnas en benpress i världen som är avsedd för max 120 kg, så jag får köra på till det börjar knaka.

:bpump:

Hnke
2004-01-12, 17:03
hmm.. låter lite snurrigt men...

Jorgen
2004-01-12, 17:30
Dom märker så för att ha en stor marginal och chansen för dom att klara sig om maskinen nu skulle gå sönder blir ju avsevärt mycket större.

//jörgen

Scratch
2004-01-12, 17:34
Hehe...såg samma sak idag på gymmet, vilket sammanträffande! men som sagt känns den gränsen väl tilltagen. Har sett en del köra 400-500 på samma maskin...

Annars håller jag med dig om att de äldre technogym grejerna inte verkar så hemska. Någon annan som kan säga något om det?