handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kan ämnesomsättning variera mellan individ?


kwame
2012-01-16, 17:42
Jag antar att ämnesomsättningen kan skilja från individ till individ, men hur många kcal egentligen? Borde ju inte kunna skilja mer än 500kcal +/- ?

Hur som helst, jag har försökt bulka nu i över 1 månad, har gått upp 2-3 kg och då har jag legat på cirka 4000 kcal per dag.

Vad gör jag om dagarna då som kräver så mycket energi?
Pluggar (sitter still)
Sen drar jag till gymmet 5 dagar i veckan kör 60-90 min
I övrigt rör jag mig inte alls spec. mkt

Innan jobbade jag på en betongfabrik och då förstår jag att jag lyckades komma upp i 4000 kcal per dag, men nu borde det ju va 2800 tops?

Så borde öka mer i fett tycker man på 4000 kcal...? Åt nyss en enorm after-workout portion med köttförsås&spaghetti som tog runt 20min att äta upp

WHITEFOLKS
2012-01-16, 17:48
Du har ju gått upp i vikt så vet inte riktigt vad du menar.

2-3kg tyder på att du ligger på runt 700kcal plus om dagen och det verkar inte omöjligt att din förbrukning är runt 3300kcal.

kwame
2012-01-16, 17:50
Jo, klart! Men tycker ändå att t.ex 3300 kcal låter väldigt högt för att röra på sig cirka 60-90 min per dag?

Är ju ganska nyfiken i övrigt på frågan "Hur mycket kan ämnesomsättningen variera från individ till individ?" Så kändes värt att fråga ändå. Förövrigt kan jag säga att jag ökat 2-3 kg sen min deff -> borde ju ökat endel i vatten tycker man, dvs inte bara 2-3 kg rent fett

King Grub
2012-01-16, 17:52
http://www.ajcn.org/content/51/2/241.full.pdf

En rad faktorer påverkar, främst fettfri massa.

deadich
2012-01-16, 21:59
Borde kunna difa långt mer än 500 kcal på någon som väger 45 kilo och ett muskelberg på 100kg

vicarious
2012-01-16, 22:05
Borde kunna difa långt mer än 500 kcal på någon som väger 45 kilo och ett muskelberg på 100kg

Det är väl underförstått att en person som väger mer förbrukar mer. Ganska säker på att det inte var detta som TS syftade på.

Librish
2012-01-16, 23:50
Jag vill minnas att mellan två personer av samma längd/vikt så skiljer det inte jättemycket om de gör samma saker (eller minns jag helt fel här?), utan den stora skillnaden låg i att man helt enkelt rör på sig olika mycket, även när man utför samma aktiviteter. Det kan jag känna när jag går på deff, då känns det verkligen som kroppen rör sig så lite som möjligt, medan en del av mina smala vänner alltid trummar med foten etc, även när de sitter still.

Kål
2012-01-17, 04:15
Jag bulkar på 2300 kcal. Väger 78kg, 175 cm lång och 15 % BF. Du kan ju tänka dig hur kul jag har det när jag sedan går ned i vikt :)

pedersen1980
2012-01-17, 12:50
Jag bulkar på 2300 kcal. Väger 78kg, 175 cm lång och 15 % BF. Du kan ju tänka dig hur kul jag har det när jag sedan går ned i vikt :)

Skulle nog gå till en läkare om jag var du. Om du nu inte ligger i sängen 24/7 då såklart

vicarious
2012-01-17, 12:59
Skulle nog gå till en läkare om jag var du. Om du nu inte ligger i sängen 24/7 då såklart

Vadåra? Det är väl inga konstiga siffror. Bulk betyder ju inte per automatik +500 kcal.

Kål
2012-01-17, 18:18
Skulle nog gå till en läkare om jag var du. Om du nu inte ligger i sängen 24/7 då såklart

Tror väl inte en läkare kan göra speciellt mycket åt saken. Är väl mest att jag får leva med det.

Nej, jag styrketränar fyra gånger i veckan. Går väl 5 minuter till tunnelbanan varje dag och sedan kontorsjobb hela dagen.

kwame
2012-01-17, 19:02
Jag bulkar på 2300 kcal. Väger 78kg, 175 cm lång och 15 % BF. Du kan ju tänka dig hur kul jag har det när jag sedan går ned i vikt :)

Haha, lyx dig! Lever billigt matmässigt..

Holabandola
2012-01-17, 20:00
Det kan diffa rätt mycket.

Det finns människor som är genetiskt smala, och deras homeostas ser till att bränna bort kaloriöverskott genom att höja kroppstemperaturen snarare än att lagra överskottet som fett. Studier på detta har genomförts där olika personer med samma förutsättningar har ätit exakt samma mat och där de naturligt smala individerna bibehöll sin vikt trots stort kaloriöverskott medans övriga deltagare gick upp i fettvikt.

Du vet med dig om du är en sådan person. Du är då naturligt smal, din mamma eller pappa är troligen likadan, troligen dina syskon också. Du kan äta chips, pommes pizza etc utan att du blir fet.
Jag är själv en sådan.
Visst kan jag gå upp i fettmassa om jag överäter, men kroppen föredrar hellre att vara smal, och jag går snabbt tillbaka till min normalvikt när jag slutar överäta. Jag blir lätt varm och det ångar och strålar alltid värme om mina händer. Mina vänner beskriver mig "som att sitta brevid ett element" :-)

Dessa individer kan dock, trots sin smalhet, ha dåliga blodfetter. Så är man sådan ska man inte överkonsumera skräpmat för det.

Sniggel
2012-01-18, 16:52
Det kan diffa rätt mycket.

Det finns människor som är genetiskt smala, och deras homeostas ser till att bränna bort kaloriöverskott genom att höja kroppstemperaturen snarare än att lagra överskottet som fett. Studier på detta har genomförts där olika personer med samma förutsättningar har ätit exakt samma mat och där de naturligt smala individerna bibehöll sin vikt trots stort kaloriöverskott medans övriga deltagare gick upp i fettvikt.

Du vet med dig om du är en sådan person. Du är då naturligt smal, din mamma eller pappa är troligen likadan, troligen dina syskon också. Du kan äta chips, pommes pizza etc utan att du blir fet.
Jag är själv en sådan.
Visst kan jag gå upp i fettmassa om jag överäter, men kroppen föredrar hellre att vara smal, och jag går snabbt tillbaka till min normalvikt när jag slutar överäta. Jag blir lätt varm och det ångar och strålar alltid värme om mina händer. Mina vänner beskriver mig "som att sitta brevid ett element" :-)

Dessa individer kan dock, trots sin smalhet, ha dåliga blodfetter. Så är man sådan ska man inte överkonsumera skräpmat för det.

Det blev ju inget kaloriöverskott ;)