handdator

Visa fullständig version : Tråd om BCAA och Glutamin


glhf
2012-01-16, 17:28
Hej! Jag har tänkt mig att köpa en produkt vid namn Mutant Whey, ett vassle protein. Har tidigare kört med Whey 80 tidigare.

När jag läser om produkten så innehåller den BCAA och Glutamin.
Vad jag förstått så är skilnaden med BCAA och vanligt protein att det går direkt ut i musklerna eller hur man ska säga.
BCAA verkar också användas som ett post workout tillskott, och vad jag läst om det så ska det ha vissa biverkningar.

Min fråga är: Finns det några som helst risker/biverkningar med att ta BCAA och Glutamin? Det ska ju trotts allt vara ett Vassleprotein.

Tack för Svar!

Lambi
2012-01-16, 17:40
Hej! Jag har tänkt mig att köpa en produkt vid namn Mutant Whey, ett vassle protein. Har tidigare kört med Whey 80 tidigare.

När jag läser om produkten så innehåller den BCAA och Glutamin.
Vad jag förstått så är skilnaden med BCAA och vanligt protein att det går direkt ut i musklerna eller hur man ska säga.
BCAA verkar också användas som ett post workout tillskott, och vad jag läst om det så ska det ha vissa biverkningar.

Min fråga är: Finns det några som helst risker/biverkningar med att ta BCAA och Glutamin? Det ska ju trotts allt vara ett Vassleprotein.

Tack för Svar!

Svar: Nej

Var har du läst om biverkningar om BCAA?

majstro
2012-01-16, 20:53
Hej! Jag har tänkt mig att köpa en produkt vid namn Mutant Whey, ett vassle protein. Har tidigare kört med Whey 80 tidigare.

När jag läser om produkten så innehåller den BCAA och Glutamin.
Vad jag förstått så är skilnaden med BCAA och vanligt protein att det går direkt ut i musklerna eller hur man ska säga.
BCAA verkar också användas som ett post workout tillskott, och vad jag läst om det så ska det ha vissa biverkningar.

Min fråga är: Finns det några som helst risker/biverkningar med att ta BCAA och Glutamin? Det ska ju trotts allt vara ett Vassleprotein.

Tack för Svar!


Om jag inte har fel så är det så att ett protein är uppbyggt av aminosyror i långa kedjor, för att få kallas proteiner måste dessa kedjor bestå av allra minst 50 st aminosyror.

Med andra ord innehåller din proteinpulver bcaa. Fördelen med bcaa/eaa blir att kroppen inte behöver spjälka ned proteinkejdorna eftersom aminosyrorna redan är fria, vilket gör att upptaget går mycket fort, vilket kan vara gynsamt vid träning etc. Dock tas även vassleprotein upp mycket snabbt av kroppen.

BCAA eller "branched chain amino acids" består av 3st aminosyror, nämligen leucine, isoleucine och valine. Dessa är de tre aminosyror som, om jag inte har fel finns mest av i kroppen och som används mest vid uppbyggnad av musklatur. I EAA ingår de tre aminosyrorna + ytterligare 6st aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv.

Båda är bra tillskott och tas fördelaktigt att ta före träning och efter träning (även om det pågår en debatt kring vilka tider osv).

Biverkningar har jag aldrig hört talas om, du får i dig aminosyror i protein genom kosten varje dag.

Någon som har högre kunskap får gärna rätta mig om jag har fel i något.

mvh

hojje
2012-01-16, 21:40
Hej! Jag har tänkt mig att köpa en produkt vid namn Mutant Whey, ett vassle protein. Har tidigare kört med Whey 80 tidigare.

När jag läser om produkten så innehåller den BCAA och Glutamin.
Vad jag förstått så är skilnaden med BCAA och vanligt protein att det går direkt ut i musklerna eller hur man ska säga.
BCAA verkar också användas som ett post workout tillskott, och vad jag läst om det så ska det ha vissa biverkningar.

Min fråga är: Finns det några som helst risker/biverkningar med att ta BCAA och Glutamin? Det ska ju trotts allt vara ett Vassleprotein.

Tack för Svar!

När BCAA och (och övriga aminosyror) bryts ner bildas ammoniak. Ammoniak är inte direkt hälsosamt eftersom det kan påverka hjärnan och CNS. Bara du inte överdoserar är det ingen fara.

Sverker
2012-01-17, 07:14
BCAA eller "branched chain amino acids" består av 3st aminosyror, nämligen leucine, isoleucine och valine. Dessa är de tre aminosyror som, om jag inte har fel finns mest av i kroppen och som används mest vid uppbyggnad av musklatur. I EAA ingår de tre aminosyrorna + ytterligare 6st aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv.


Det är snarare så att kroppen valt att förbränna de grenade aminosyrorna ute i musklerna och inte i tarmcellerna eller levern.
De grenade aminosyrorna har en kompakt och energirik uppbyggnad som passar bra att förbränna aerobt ute i musklerna.
Som energikälla till träningspass passar aminosyrorna mycket sämre än glukos bundet i glykogenet.

mysglenn
2012-01-17, 09:39
jämför aminosyraprofilerna hos de olika pulverna, dvs jämför hur mkt BCAA och glutamin de båda innehåller så ser du att påståendet med mutant whey är bluff

farsan baloo
2012-02-28, 12:09
Det är snarare så att kroppen valt att förbränna de grenade aminosyrorna ute i musklerna och inte i tarmcellerna eller levern.
De grenade aminosyrorna har en kompakt och energirik uppbyggnad som passar bra att förbränna aerobt ute i musklerna.
Som energikälla till träningspass passar aminosyrorna mycket sämre än glukos bundet i glykogenet.

Med andra ord så förbränner kroppen de övriga aminosyrorna i levern och tarmcellerna? Endast BCAA ute i musklerna?

WHITEFOLKS
2012-02-28, 12:16
Jag skulle hålla mig till whey80 om inte mutant whey är billigare.

Sverker
2012-02-28, 19:23
Med andra ord så förbränner kroppen de övriga aminosyrorna i levern och tarmcellerna? Endast BCAA ute i musklerna?

Ja. Till största delen. Det gäller aminosyrorna du får från födan.

Sheogorath
2012-02-28, 19:40
När BCAA och (och övriga aminosyror) bryts ner bildas ammoniak. Ammoniak är inte direkt hälsosamt eftersom det kan påverka hjärnan och CNS. Bara du inte överdoserar är det ingen fara.

Och hur skulle det skilja sig från att äta intakt protein från, säg fisk, menar du? Allt protein bryts ner till aminosyror som sedan spjälkas vidare eller byggs in i vävnaden.