handdator

Visa fullständig version : Mcdonalds?


Speedy
2004-01-12, 13:42
Hejsan alla gymråttor!...jag skulle behöva lite råd angående mat på donkan,

jag har mycket svårt för att inte äta snabbmat det är ett beroende jag har men minskar ner hela tiden (eller försöker)

men det är inte lätt då det blir så ibalnad när man är med kompisar och dyl. men finns det nåt man kan äta utan att känna sig deppig för man har käkat där? ok salladen funkar ju men man blir inte mätt!...oftast tar jag 4-5 vanliga hamburgare med mjölk.juice eller light läsk hur är detta finns det bättre alternativ? jag ska bygga massa men tränar endel cardio ca:2ggr vecka försöker att inte lägga på mig mer fett då min mage är som om jag svalt en fotboll:D så vad har ni för tips eller kan man äta vanligt typ big mac och så kansek 1-2 ggr i veckan ändå utan att sabbba träningen?

tacksam för svar!

//tobbe

MasterChief
2004-01-12, 14:01
Eftersom maten på mackedonkan är både fet, relativt proteinrik och fylld med kolhydrater så förstör det inte träningen.

Däremot att undvika umgås på ett normalt socialt sätt med sina kompisar kan klart hämma träningslusten...Så njut du av att ta en burgare ibland...Skippa pommes frites bara...Lite sund kan man ju vara...

Mc Donalds har någon innehållsförteckning på sin hemsida:


Mc Donalds (http://www.mcdonalds.se/)

aliquis
2004-01-12, 14:26
Käka på max och ta deras fettsnåla måltider med rågbröd istället?
Plocka bort brödet till burgaren?
Skippa juicen och kör på mjölken istället, eventuellt hellre mjölk än lightdryck också.

Eller gå o köp falafel någonstans istället, varför? tja, kanske inte för att du håller kroppsfettet nere, men vi spar ju en o annan ko.

King Grub
2004-01-12, 15:21
Är det, som du skriver, frågan om 1-2 gånger i veckan, kan du lugnt välja de alternativ du tycker bäst om, utan att oroa dig för att det skulle försämra träningsresultaten. Att hålla på och plocka bort saker och peta i maten om det är frågan om ett par mål i veckan låter mest löjligt, särskilt om det är uppbyggnadsfas och inte de sista veckorna av en hårddiet. Ett par skrovmål i veckan kommer inte att vara den avgörande faktorn i dina försök att undvika att lägga på dig för mycket kroppsfett, så länge basen i kosten är bra.

Sparrisen
2004-01-12, 15:43
Jag har inte ätit på MacDonalds (eller något annat snabbmatställe heller för den delen) på väldigt många år. Jag gillar varken maten eller deras koncept. Ser MacDonalds som den stora boven i vår tids fetma-epedemi! När jag är ute och ska äta något snabbt och enkelt så går jag in på något café och beställer tex en tonfisksallad med ris eller dylikt. Portionerna brukar vara ganska rejäla faktiskt och goda.

Jag tycker hamburgarna är äckliga ben brosk etc i, och en gång för mycket länge sedan fick jag fjädrar i maten... hmm!

Note: det är inte jag som vandaliserar MacDonalds om nätterna...

Speedy
2004-01-12, 18:42
ok det känns bra då kan jag alltså äta några gånger med tjejen och kompisarna i veckan då :D

känns mycket bra tycker det blir lättare att träna då med när man vet att man kan ta nåt gott om man känner för det!.....

men vad ska man dricka för att ändå vara lite nyttig mjölk lihgt juice??

önskar med att jag inte tyckte om maten :) men tyvärr så är dt som ett missbruk det har blivit mycket bättre på sistone då jag verkligen satsat!

hur är det med pizza? typ kebab pizza ??

tack för alla kanon svar!

aliquis
2004-01-12, 18:53
Originally posted by SwedeForce
Note: det är inte jag som vandaliserar MacDonalds om nätterna...
:rolleyes: :notme:

aliquis
2004-01-12, 18:57
Originally posted by Speedy
men vad ska man dricka för att ändå vara lite nyttig mjölk lihgt juice??
hur är det med pizza? typ kebab pizza ??


Vad gäller drycken beror det väl lite på ditt mål, juice är ju nyttigt, det är ju frukt, men äter du frukten som den är naturlig kommer den ha ett lägre gi (oftast), och juicen ger ju mest kolhydrater.

Vill du ha protein är det ju inget snack om saken, mjölk är bättre.

Om du inte vill få någon extra energi ifrån någon utav dessa tar du lightläsken såklart.

Äter du lite frukt så ta juicen, annars mjölk.

Vad gäller pizzan så är det ju rätt mycket mjöl och fett som ger energi, och inte alltför mycket kött (vet inte alls hur mycket det brukar ligga på dom iofs).. och antingen blir det ett rätt stort kaloriintag på en enda måltid, kan tänka mig att det är ok att njuta av en bit pizza om man klarar sig med typ en kvarts pizza eller så bara för att få smaken, inte för att svulsta sig proppmätt..

Men allt det där är väl upp till dig och vad du har för mål.

King Grub
2004-01-12, 19:18
Originally posted by Speedy
hur är det med pizza? typ kebab pizza ??

Mycket kolhydrater och fett. Pizzans proteininnehåll varierar beroende på topping, förstås. Kolhydraterna har lågt GI, men skyhögt InsulinIndex. Men sämre snabbmat än pizza finns det definitivt.

Speedy
2004-01-12, 19:22
ok så det är bättre att äta på mcdonalds än att ta en pizza då generellt??

ja mitt mål är ju mycket massa lite fett,,då jag ser gravid ut redan nu!...:em:

King Grub
2004-01-12, 19:26
Originally posted by Speedy
ok så det är bättre att äta på mcdonalds än att ta en pizza då generellt??

ja mitt mål är ju mycket massa lite fett,,då jag ser gravid ut redan nu!...:em:

Jag gissar på att pizzan är "bättre" än en Big Mac & C:o eller fem i alla falll.

MunsöHustla
2004-01-12, 20:23
Ät på Burger King istället! Om man tar deras "grilled chicken" slänger på en extra kycklingburgare på den och tar bort såsen har du ett hyffsat fettsnålt och väldigt proteinrikt mål...

Garnax
2004-01-13, 08:43
Maten på McDonalds har INGET med dagens fettma problem att göra, samma sak med pizzerior och andra snabbmatsställen.

Problem 1: Folk rör sig för lite och lever för mycket framför TV:en eller i kontorstolen eller vad det nu är.

Problem 2: Folk äter FÖR mycket skräpmat FÖR ofta räknat på levnadsättet. (alltså bundet till problem 1)

Problem 3: Många är för lata för att laga bra mat efter jobbet
eller vad de nu kan tänkas gjort som gör att de vill ha mat snabbt utan att stå vid spisen.

Så det är personen själv som är den felande länken. ingen
tvingar i honom McDonalds och pizzor i den grad att han blir överviktig. Alla måste ta ansvar för sin egen häsla.

Någon gång ibland så kan det vara gott med McDonalds eller pizza
och då är det absolut inget problem. Fortfarande inte nyttigt men
äter man annars bra och så gör det ingen skada.

Sen önskar jag att alla kunde göra som Max, jobba hårt på att få ner fetthalten i sina varor. Dom har nu läste jag en hamburgare där köttet har gått från 18% fett till 3.5% och att man kan få grovbröd istället för det vanliga osv. Bra jobbat MAX

//garnax

Snapphanen
2004-01-13, 08:59
Originally posted by Garnax
Maten på McDonalds har INGET med dagens fettma problem att göra, samma sak med pizzerior och andra snabbmatsställen.

Problem 1: Folk rör sig för lite och lever för mycket framför TV:en eller i kontorstolen eller vad det nu är.

Problem 2: Folk äter FÖR mycket skräpmat FÖR ofta räknat på levnadsättet. (alltså bundet till problem 1)

Problem 3: Många är för lata för att laga bra mat efter jobbet
eller vad de nu kan tänkas gjort som gör att de vill ha mat snabbt utan att stå vid spisen.

Så det är personen själv som är den felande länken. ingen
tvingar i honom McDonalds och pizzor i den grad att han blir överviktig. Alla måste ta ansvar för sin egen häsla.

Någon gång ibland så kan det vara gott med McDonalds eller pizza
och då är det absolut inget problem. Fortfarande inte nyttigt men
äter man annars bra och så gör det ingen skada.

Sen önskar jag att alla kunde göra som Max, jobba hårt på att få ner fetthalten i sina varor. Dom har nu läste jag en hamburgare där köttet har gått från 18% fett till 3.5% och att man kan få grovbröd istället för det vanliga osv. Bra jobbat MAX

//garnax

Håller med helt och hållet! :thumbup:

Thin Lizzy
2004-01-13, 09:54
Originally posted by Garnax
Maten på McDonalds har INGET med dagens fettma problem att göra, samma sak med pizzerior och andra snabbmatsställen.

Problem 1: Folk rör sig för lite och lever för mycket framför TV:en eller i kontorstolen eller vad det nu är.

Problem 2: Folk äter FÖR mycket skräpmat FÖR ofta räknat på levnadsättet. (alltså bundet till problem 1)

Problem 3: Många är för lata för att laga bra mat efter jobbet
eller vad de nu kan tänkas gjort som gör att de vill ha mat snabbt utan att stå vid spisen.

Så det är personen själv som är den felande länken. ingen
tvingar i honom McDonalds och pizzor i den grad att han blir överviktig. Alla måste ta ansvar för sin egen häsla.

Någon gång ibland så kan det vara gott med McDonalds eller pizza
och då är det absolut inget problem. Fortfarande inte nyttigt men
äter man annars bra och så gör det ingen skada.

Sen önskar jag att alla kunde göra som Max, jobba hårt på att få ner fetthalten i sina varor. Dom har nu läste jag en hamburgare där köttet har gått från 18% fett till 3.5% och att man kan få grovbröd istället för det vanliga osv. Bra jobbat MAX

//garnax :thumbup:

Hnke
2004-01-13, 19:55
McDonalds e fint att äta på.. dock äter jag inte pommes.. friterad fettbomb säger jag bara :D

owster
2004-01-13, 20:03
Originally posted by Garnax
Maten på McDonalds har INGET med dagens fettma problem att göra, samma sak med pizzerior och andra snabbmatsställen.

Problem 1: Folk rör sig för lite och lever för mycket framför TV:en eller i kontorstolen eller vad det nu är.

Problem 2: Folk äter FÖR mycket skräpmat FÖR ofta räknat på levnadsättet. (alltså bundet till problem 1)

Problem 3: Många är för lata för att laga bra mat efter jobbet
eller vad de nu kan tänkas gjort som gör att de vill ha mat snabbt utan att stå vid spisen.

Så det är personen själv som är den felande länken. ingen
tvingar i honom McDonalds och pizzor i den grad att han blir överviktig. Alla måste ta ansvar för sin egen häsla.

Någon gång ibland så kan det vara gott med McDonalds eller pizza
och då är det absolut inget problem. Fortfarande inte nyttigt men
äter man annars bra och så gör det ingen skada.

Sen önskar jag att alla kunde göra som Max, jobba hårt på att få ner fetthalten i sina varor. Dom har nu läste jag en hamburgare där köttet har gått från 18% fett till 3.5% och att man kan få grovbröd istället för det vanliga osv. Bra jobbat MAX

//garnax

Jag håller med dig att det är var och ens ansvar vad man stoppar i sig, men du kan ju inte säga att McDonalds inte har någonting alls med dagens fetmaproblem att göra. Om de och de andra snabbmatsställena inte fanns skulle ju folk inte få i sig det de producerar. Fast ännu bättre vore ju om de som MAX kunde få ned fetthalten i rätterna.

Sparrisen
2004-01-13, 21:29
Originally posted by Garnax
Maten på McDonalds har INGET med dagens fettma problem att göra, samma sak med pizzerior och andra snabbmatsställen.

Problem 1: Folk rör sig för lite och lever för mycket framför TV:en eller i kontorstolen eller vad det nu är.

Problem 2: Folk äter FÖR mycket skräpmat FÖR ofta räknat på levnadsättet. (alltså bundet till problem 1)

Problem 3: Många är för lata för att laga bra mat efter jobbet
eller vad de nu kan tänkas gjort som gör att de vill ha mat snabbt utan att stå vid spisen.

Så det är personen själv som är den felande länken. ingen
tvingar i honom McDonalds och pizzor i den grad att han blir överviktig. Alla måste ta ansvar för sin egen häsla.

Någon gång ibland så kan det vara gott med McDonalds eller pizza
och då är det absolut inget problem. Fortfarande inte nyttigt men
äter man annars bra och så gör det ingen skada.

Sen önskar jag att alla kunde göra som Max, jobba hårt på att få ner fetthalten i sina varor. Dom har nu läste jag en hamburgare där köttet har gått från 18% fett till 3.5% och att man kan få grovbröd istället för det vanliga osv. Bra jobbat MAX

//garnax


Jag hålle inte med för fem öre!!!

Du har tydligen inte insett att människor väldigt lätt anpassar sitt levnads-sätt efter omgivningen. Kanske är inte detta "macdonalds-problem" lika utbrett i Sverige som i USA - men vänta bara. Snart kommer även familjen Svensson att äta sin frukost på snabbmatsgrillen på väg till skola och arbete. Människan har, liksom alla djur, en förmåga att leva sitt liv så enkelt som möjligt. Det berör det mesta i våran tillvaro. Se bara hur många som idag tar bilen, trots att de bara ska färdas ett par hundra meter, och lika gärna kunde gå eller cykla. Samma sak gäller maten. En avgörande faktor till snabbmatens utbredning är givetvis våran allt mer stressade livsstil, där allt ska klaras så snabbt, enkelt och effektivt som möjligt. Visste du om att människan genetiskt är programerad att äta så mycket som möjligt så fort som möjligt? Finns en viss mat i överflöd och därtill lätttillgängligt - så ligger det i våran natur och ta just det alternativet. De välfärdssjukdomar som snabbmaten bidrar till kostar samhäller årligen enorma summor pengar - pengar som skulla kunna spenderas på bra mycket vettigare saker!

Visst vore det skönt om alla kunde ta ansvar för sin egen hälsa, och därtill göra det till något positivt. Men så är inte fallet!





:kickass:

Keirin
2004-01-13, 21:43
Öh alla snabbmatsresturanger är en tickande katastrof.

Jag har läst boken Snabbmatsladet som handlar om den amerikanska snabbmatsindustrin. Mycket lärorik och nyttig läsning.

Boken handlar främst om usas förhållanden men eftersom deras frenchingföretag etablerar sig över hela världen så får vi problemen hit. Och att maten är onyttig kanske är det minsta problemet!

Snabbmatskedjorna har rationliserat för att tjäna mycket pengar. Så från att köpa kött från små jordbrukare så har dom farmer i usa som är på över 10-20 000 kor per "gård" snarare kofabrik!

All den konsentrerade koskit förstör hela städer! Det är enbart fattiga sydamerikaner och mörkhyade som arbetar och bor här.

Slakterierna är också vidriga där fattiga tvättar slakteriet nattetid med starka, hälsovådliga klorlösningar utan skydd. Fattiga arbetare skär av armar i maskiner varje dag och får inte ut ersättning av arbetsgivare.

Korna är uppfödda på näringsfattig, dålig mat så köttet är inte näringsrikt. Men de tillverkar smakämnen med hjälp av smakforskare på smakfabriker. För att smaksätta köttet. De tar fram smaker som triggar vårt genetiska smaksinne och manipulerar oss. Detta kan skapa beroende!

Inte ens pomfritten har naturlig smak.

Genom att koppla in disney så lurar man till sig barn i denna härva.

Dessutom mutar ledningar för resturangerna politiker för att få lämpliga lagar för att tjäna mycket pengar. De har tex fått igenom lagar till att sänka minimilönen. Så att de kan dumpa löner på sina fattiga anställda. Sen skickar dom helatiden runt personal till olika kedjor för att de inte ska vara anställda längre än ca 12 (mins inte tiden) mån eftersom företaget då måste betala sjukhusförsäkring.

Mc D röda och gula färger är de färgerna som vi är genetiskt triggade att förknippa med aptit.

MM MM MM........

När företagen kommer hit så kommer dem att börja lobbya för våra politiker om att ha dessa förhållanden här också. Och det medför större klyfta mellan fattiga och rika, dålig mat, dåliga arbeten osv...

Frenchingföretag utnyttjar även vårat sinne som säger att vi gärna går in i en affär som vi känner igen. Därför är även alla butiker likadana.

Allt är så jävla psykologiskt uträknat så att det är vidrigt.

Ät någon annan stans! Efter att ha läst den boken så skulle jag kräkas av den maten. Det är många som dör av maten i usa. Man har tom funnit koskit i hamburgarna!

z_bumbi
2004-01-13, 22:03
Om McDonalds kunde plocka hit lite menydelar från Japan och Canada skulle maten vara helt okey.

I Japan är det så klart ris och i Canada har de en hel del andra "nyttiga" alternativ.

Sen ska de kanske lära sig göra mat som smakar bra också men man kan ju inte få allt. :)

Crystal
2004-01-13, 22:26
Brukar beställa min specialare, som jag fick från min bror :)

Dårå:

Vanlig hamburgare med : Extra kött, sallad, rålök :naughty: . ( utan gurka självklart :D )

Voilá!

Keirin
2004-01-13, 22:35
Originally posted by z_bumbi
Om McDonalds kunde plocka hit lite menydelar från Japan och Canada skulle maten vara helt okey.

I Japan är det så klart ris och i Canada har de en hel del andra "nyttiga" alternativ.

Sen ska de kanske lära sig göra mat som smakar bra också men man kan ju inte få allt. :)

Jag har hört att det är maskar i köttet i japans mc D. Jag kan tillägga att jag har maskfobi.

Crystal
2004-01-13, 22:42
Originally posted by Keirin


Jag har hört att det är maskar i köttet i japans mc D. Jag kan tillägga att jag har maskfobi.

Smaskens! :eating:

-=(WatchTower)=-
2004-01-13, 23:07
Du kan med gott samvete äta både McDonalds mat, pizza, kebab osv. eller annan ”energirik” mat flera ggr i veckan eller t.o.m. flera ggr per dag!! Maten kommer inte att förstöra din träning eller försämra dina träningsresultat. Den enda grundregeln man behöver tänka på (i stora drag):

1. Får du i dig mer energi än du gör åt = Du blir fet
2. Gör du av med mer energi än du får i dig = Du blir smal

aliquis
2004-01-13, 23:08
tidigare var väl en del av mcd pommes smaksatta med biffextrakt osv också, antar att det inte har gällt sverige men skulle inte förvåna mig ett dugg om det förekommer i staterna.

Hermes
2004-01-13, 23:56
Originally posted by -=(WatchTower)=-
Du kan med gott samvete äta både McDonalds mat, pizza, kebab osv. eller annan ”energirik” mat flera ggr i veckan eller t.o.m. flera ggr per dag!! Maten kommer inte att förstöra din träning eller försämra dina träningsresultat. Den enda grundregeln man behöver tänka på (i stora drag):

1. Får du i dig mer energi än du gör åt = Du blir fet
2. Gör du av med mer energi än du får i dig = Du blir smal

Ok du kan hålla din vikt med skräpmat flera gånger per dag, MEN:

Din insulinkänslighet sänks fort (som nog nämnts tidigare i tråden) plus att risken för diabetes och andra sjukdomar ökar vare sig du blir fet eller inte om du har sådan kosthållning.

andersw
2004-01-14, 05:24
När ska det va slut på daltandet?!

McDonald's fel att människor blir feta, dom har väl för fan en egen vilja!

Blir så less på allt skitsnack hit och dit, folk stämmer tobaksbolagen för att dom fått lungcancer, mcdonalds för att deras ungar väger mer än dom själva.

Vad har hänt med vanligt sunt förnuft?
Kan människor inte tänka själva längre?

McDonald's m.fl. gör det givetvis lättare att ta till den snabba vägen, men tvingar ingen.

Om människor bara kunde skaffa site lite karaktär och jävlar anamma tror jag problemet skulle bli betydligt mindre!

aliquis
2004-01-14, 09:54
Originally posted by andersw
När ska det va slut på daltandet?!

McDonald's fel att människor blir feta, dom har väl för fan en egen vilja!

Blir så less på allt skitsnack hit och dit, folk stämmer tobaksbolagen för att dom fått lungcancer, mcdonalds för att deras ungar väger mer än dom själva.

Vad har hänt med vanligt sunt förnuft?
Kan människor inte tänka själva längre?

McDonald's m.fl. gör det givetvis lättare att ta till den snabba vägen, men tvingar ingen.

Om människor bara kunde skaffa site lite karaktär och jävlar anamma tror jag problemet skulle bli betydligt mindre!

word

visserligen VET/FATTAR ju inte en del vanliga svenssons att viss mat inte är något vidare... gäller nog speciellt flingor/müsli och bröd. Att grovt bröd är nyttigt har väl dom flesta förståt iofs, men all reklam om diverse flingor som kellogs special k och frosties får säkert folk att tro att det är värsta hälsofrukosten, när så inte är fallet.

z_bumbi
2004-01-14, 09:57
Keirin: Har du en källa på det där med maskar?

Förövrigt om det var larver så är det ju rena proteinbomben.

aliquis: Köttextrakt? Och vad gör det?

King Grub
2004-01-14, 10:03
Originally posted by aliquis


word

visserligen VET/FATTAR ju inte en del vanliga svenssons att viss mat inte är något vidare... gäller nog speciellt flingor/müsli och bröd. Att grovt bröd är nyttigt har väl dom flesta förståt iofs, men all reklam om diverse flingor som kellogs special k och frosties får säkert folk att tro att det är värsta hälsofrukosten, när så inte är fallet.

Frosties äger frukost. ;) Och SÅ onyttigt är det faktiskt inte. Majsen i sig blir inte sämre för att det är lite socker på den, och dessutom har Frosties rätt lågt GI också.

Keirin
2004-01-14, 11:59
Originally posted by andersw
När ska det va slut på daltandet?!

McDonald's fel att människor blir feta, dom har väl för fan en egen vilja!

Blir så less på allt skitsnack hit och dit, folk stämmer tobaksbolagen för att dom fått lungcancer, mcdonalds för att deras ungar väger mer än dom själva.

Vad har hänt med vanligt sunt förnuft?
Kan människor inte tänka själva längre?

McDonald's m.fl. gör det givetvis lättare att ta till den snabba vägen, men tvingar ingen.

Om människor bara kunde skaffa site lite karaktär och jävlar anamma tror jag problemet skulle bli betydligt mindre!

Jag förstår hur du tänker men efter att ha läst boken snabbmatslandet så har jag tänkt om.

Eftersom snabbmatsföretagen anlitar dessa smakfabriker som gör en "parfym" som smaksätter deras kött. Dom forskar altså fram smaker som gör folk beroende av deras mat.

Vi är genetiskt tingade för att tycka om söta och feta livsmedel. Söta derför att det är naturens sätt att tala om att något är ogiftigt. Feta eftersom det är energirikt och är bra så att man överlever en svältperiod.

Våra gener begränsar vårt förstånd. Att företag utnyttjar det är illa. Särskillt när det leder till höga kostnader i sjukvården.

Eftersom vi alla är olika så har endel människor lättare för att bli beroende av denna mat än andra. Precis som endel kan handskas med alkoholen andra hamnar på parkbänken.

Dessutom så tror jag att de tillsätter doftämnen för att det doftar onaturligt jätte mycket om mc d mat.

Sen att de har de röda och gula som vi är genetiskt tingade att uppskatta i matväg.

Tacka vet jag peppar och basilika!

Daemon
2004-01-14, 12:55
Originally posted by Keirin

...
Våra gener begränsar vårt förstånd.
...


Men snälla du!

herr_Arne
2004-01-14, 14:29
Originally posted by Keirin


Våra gener begränsar vårt förstånd. Att företag utnyttjar det är illa. Särskillt när det leder till höga kostnader i sjukvården.

Eftersom vi alla är olika så har endel människor lättare för att bli beroende av denna mat än andra. Precis som endel kan handskas med alkoholen andra hamnar på parkbänken.


Jamen, jovisst -- Förstånd (eller iallafall det mer mätbara IQ) påverkas av våra gener. Liksom alla andra faktorer, t.ex. muskelstyrka eller risk för att utveckla alkoholberoende.

MEN... Det är inte så att detta automatiskt leder till att det är våra förutsättningar som skapar oss som de vi är: IQ kan tränas upp, liksom muskelstyrka. Det finns nyktra alkoholister.

Liksom det finns människor (mig inkluderat) som far illa av alltför stor aptit på bland annat snabbmat. Även detta går att ändra. Även om det inte är lätt.

Det är i slutändan ALLTID individens eget ansvar att ta hand om sig själv till kropp & själ.

andersw
2004-01-14, 14:47
Originally posted by Keirin


Jag förstår hur du tänker men efter att ha läst boken snabbmatslandet så har jag tänkt om.

Eftersom snabbmatsföretagen anlitar dessa smakfabriker som gör en "parfym" som smaksätter deras kött. Dom forskar altså fram smaker som gör folk beroende av deras mat.

Vi är genetiskt tingade för att tycka om söta och feta livsmedel. Söta derför att det är naturens sätt att tala om att något är ogiftigt. Feta eftersom det är energirikt och är bra så att man överlever en svältperiod.

Våra gener begränsar vårt förstånd. Att företag utnyttjar det är illa. Särskillt när det leder till höga kostnader i sjukvården.

Eftersom vi alla är olika så har endel människor lättare för att bli beroende av denna mat än andra. Precis som endel kan handskas med alkoholen andra hamnar på parkbänken.

Dessutom så tror jag att de tillsätter doftämnen för att det doftar onaturligt jätte mycket om mc d mat.

Sen att de har de röda och gula som vi är genetiskt tingade att uppskatta i matväg.

Tacka vet jag peppar och basilika!

Visst, visst. McDonald's och andra snabbmatskedjor har säkert sina knep för att få kunder.

Att våra gener begränsar vårt förstånd kan det säkert ligga nått i. Men vi snackar om snabbmat här, inte professorstitel i molekylär marinbiologi!

I dagens upplysta samhälle vågar jag nästan garantera att i princip alla vet att snabbmat inte är nyttigt.

Det handlar om att välja!

Keirin
2004-01-14, 14:54
Originally posted by herr_Arne


Jamen, jovisst -- Förstånd (eller iallafall det mer mätbara IQ) påverkas av våra gener. Liksom alla andra faktorer, t.ex. muskelstyrka eller risk för att utveckla alkoholberoende.

MEN... Det är inte så att detta automatiskt leder till att det är våra förutsättningar som skapar oss som de vi är: IQ kan tränas upp, liksom muskelstyrka. Det finns nyktra alkoholister.

Liksom det finns människor (mig inkluderat) som far illa av alltför stor aptit på bland annat snabbmat. Även detta går att ändra. Även om det inte är lätt.

Det är i slutändan ALLTID individens eget ansvar att ta hand om sig själv till kropp & själ.

Jo det finns nyktra alkoholister och det finns föredetta fetmasjuka som idag är smala.

Men med tanke på att väldigt många av de feta är det pga snabbmaten. Och det i sin tur för att de företagen skapade onaturliga syntetiska smaker och medvetet gör allt för att människor ska bli beroende av deras mat så är det enligt min mening tvivelaktigt att tillåta dessa resturanger.

Man kan nästan likställa det med droger.

Iom att snabbmatsresturanger ger stora summor till staten så vill staten tillmötesgå dem och sen får staten betala dessa pengar inom sjukvården. Det blir en ond cirkel.

Och att dom dumpar löner och skapar större klyfta mellan fattiga och rika är ju inte heller så piffit.

herr_Arne
2004-01-14, 15:07
Originally posted by Keirin


Jo det finns nyktra alkoholister och det finns föredetta fetmasjuka som idag är smala.

Men med tanke på att väldigt många av de feta är det pga snabbmaten. Och det i sin tur för att de företagen skapade onaturliga syntetiska smaker och medvetet gör allt för att människor ska bli beroende av deras mat så är det enligt min mening tvivelaktigt att tillåta dessa resturanger.


Mja, jo, naturligtvis gör de sitt bästa för att få smaken tilltalande. Men... Personligen är jag övertygad om att det är enkel tillgång på feta och söta födoämnen i allmänhet snarare än specifikt snabbmatsrestauranger som orsakar problemet. Godis, kakor, glass, chips (nåja, chips är kanske inte söta, men...)... Även sådant man kan laga till i hemmets lugna vrå när nattsuget kommer som fudge, kola, mackor med smör och sylt eller honung...

Konkret: Det är lätt att bli fet eftersom tillgången på fettbildande födoämnen är stor. Alla (nåja) har råd...


Man kan nästan likställa det med droger.


Ja, bortsett från att "droger" (utgår ifrån att vi talar om narkotikaklassade preparat, annars blir det lite flummigt nu :-) ) oftast (tror jag iallafall) är mer svåröverkomliga och betydligt dyrare. Samt naturligtvis olagliga att befatta sig med.

Besserwisser
2004-01-14, 19:58
Originally posted by andersw
När ska det va slut på daltandet?!

McDonald's fel att människor blir feta, dom har väl för fan en egen vilja!

Blir så less på allt skitsnack hit och dit, folk stämmer tobaksbolagen för att dom fått lungcancer, mcdonalds för att deras ungar väger mer än dom själva.

Vad har hänt med vanligt sunt förnuft?
Kan människor inte tänka själva längre?

McDonald's m.fl. gör det givetvis lättare att ta till den snabba vägen, men tvingar ingen.

Om människor bara kunde skaffa site lite karaktär och jävlar anamma tror jag problemet skulle bli betydligt mindre!

Nu har ju i o f stämningar mot tobaksbolagen och McDonalds lite mer grund än vad du hävdar. Vad det i grunden handlar om är vilseledande marknadsföring (cigaretter - ej farliga / beroendeframkallande, McDonaldsmat - "nyttig").

Keirin
2004-01-14, 20:28
Originally posted by aliquis
tidigare var väl en del av mcd pommes smaksatta med biffextrakt osv också, antar att det inte har gällt sverige men skulle inte förvåna mig ett dugg om det förekommer i staterna.

Jepp och hinduerna blev inte glada av att äta kofrittar och inte vegiterianerna heller. Och mc d blev stämda.

andersw
2004-01-15, 15:09
Originally posted by Besserwisser


Nu har ju i o f stämningar mot tobaksbolagen och McDonalds lite mer grund än vad du hävdar. Vad det i grunden handlar om är vilseledande marknadsföring (cigaretter - ej farliga / beroendeframkallande, McDonaldsmat - "nyttig").

Att cigaretter påstods va ofarliga i början kan jag gå med på.

Men det finns folk idag, som helt seriöst inte förstår att grundar man sin föda på McDonald's blir man tjock!

Tänker man efter så slipper vi alla idiotiska stämningar a la USA.

Keirin
2004-01-15, 16:02
Originally posted by andersw


Att cigaretter påstods va ofarliga i början kan jag gå med på.

Men det finns folk idag, som helt seriöst inte förstår att grundar man sin föda på McDonald's blir man tjock!

Tänker man efter så slipper vi alla idiotiska stämningar a la USA.


Barn och många ungdommar tänker inte så. Och dom riktar reklam mot de målgrupperna. Dessutom leksaken i happy meal och lekparkerna utanför resturangerna.

Feta människor som tröstäter förstår nog i de allra flesta fall att de blir tjocka. Men snabbmatsresturanger tillsätter ju smakämnen i maten som triggar dessa delar av järnan och får dem att känna sig belönade.

Det var en amerikan som stämde Mc D för att han/hon hade bränt sig av kaffet, när han drack. Han fick ett antal miljoner för det. Det är därför som det nu är en varningstext på muggarna -att innehållet kan vara varmt:smash: Linjen mellan idiot och geni är hårfin:thumbup:

Jag rekomenderar verkligen att läsa boken snabbmatslandet av Eric Schlosser.

Boken gav mig nya tankesätt kring hela snabbmatsindustrin, sanningen bakom den fina fasaden.

andersw
2004-01-15, 17:18
Originally posted by Keirin



Barn och många ungdommar tänker inte så. Och dom riktar reklam mot de målgrupperna. Dessutom leksaken i happy meal och lekparkerna utanför resturangerna.

Feta människor som tröstäter förstår nog i de allra flesta fall att de blir tjocka. Men snabbmatsresturanger tillsätter ju smakämnen i maten som triggar dessa delar av järnan och får dem att känna sig belönade.

Det var en amerikan som stämde Mc D för att han/hon hade bränt sig av kaffet, när han drack. Han fick ett antal miljoner för det. Det är därför som det nu är en varningstext på muggarna -att innehållet kan vara varmt:smash: Linjen mellan idiot och geni är hårfin:thumbup:

Jag rekomenderar verkligen att läsa boken snabbmatslandet av Eric Schlosser.

Boken gav mig nya tankesätt kring hela snabbmatsindustrin, sanningen bakom den fina fasaden.

Ska kolla upp boken nån gång..

Men håll med om att det är tragiskt?!

Varningstext på muggarna, det är ju att idiotförklara så det står härliga till.

Är man så jävla kass att man nu spiller ut kaffet får man räkna med att det kommer brännas.

Vi hade amerikaner på jobbet, de måste ha hjälm för att använda taklyft. En 3mm plasthjälm hjälper nog jättemycket när 3 ton vävplast faller ner i skallen. Det vara bara till för att de inte skulle kunna stämma företaget.

Samma sak med arbetsmaskiner. Alla länder får en klisterlapp med instruktioner. Amerikanska får en hel bok..

Antonius
2004-01-15, 17:28
Tänkte bara dela med mig av mina forskningar...

I kampen om mest proteinrika meal så är det i princip lika mellan McD's "Megameny" och BK's "Big King XXL Meal" men 0.8 g skillnad till McD's fördel. Dock så gissar jag på att det är bäst på BK. Men även i detta fall så faller även detta avgörande i händerna på det gamla hederliga "smaken är som baken".

WHITEFOLKS
2004-01-15, 21:45
det ar kul att den dar mcdonaldshistorien med kaffet refereras till sa ofta utan att folk egentligen vet hur det gick till. LAS PA OCH KOMMENTERA SEN. ar ju i stort sett en urban legend vid det har laget.

z_bumbi
2004-01-15, 21:54
WHITEFOLKS: Det var en hel del människor som lyckades bränna sig på kaffet då det höll en lagom temperatur för bra kaffe, McDonalds visste om problemet men gjorde inget åt det.

Då blev de stämda.

Något jag missat?

Keirin
2004-01-15, 23:00
Originally posted by z_bumbi
WHITEFOLKS: Det var en hel del människor som lyckades bränna sig på kaffet då det höll en lagom temperatur för bra kaffe, McDonalds visste om problemet men gjorde inget åt det.

Då blev de stämda.

Något jag missat?

Jag tror självklart att dom stämde Mc Donalds gjorde det för att bli ekonomiskt oberoende. Dom sket säkert i brännskadorna egentligen. Därav skrev jag skrev linjen mellan idiot och geni.

WHITEFOLKS
2004-01-15, 23:14
de som stamde gjorde det i stort sett for att fa sina sjukhusrakningar betalda, domaren tilldelade de mer an det. sen fick de aldrig de beloppen det brukar pratas om.

Keirin
2004-01-16, 11:13
Originally posted by herr_Arne


Mja, jo, naturligtvis gör de sitt bästa för att få smaken tilltalande. Men... Personligen är jag övertygad om att det är enkel tillgång på feta och söta födoämnen i allmänhet snarare än specifikt snabbmatsrestauranger som orsakar problemet. Godis, kakor, glass, chips (nåja, chips är kanske inte söta, men...)... Även sådant man kan laga till i hemmets lugna vrå när nattsuget kommer som fudge, kola, mackor med smör och sylt eller honung...

Konkret: Det är lätt att bli fet eftersom tillgången på fettbildande födoämnen är stor. Alla (nåja) har råd...



Ja, bortsett från att "droger" (utgår ifrån att vi talar om narkotikaklassade preparat, annars blir det lite flummigt nu :-) ) oftast (tror jag iallafall) är mer svåröverkomliga och betydligt dyrare. Samt naturligtvis olagliga att befatta sig med.

Nu handlade detta om mc donalds från början och därför tog jag inte upp andra onyttigheter.

Men i princip så anser jag att alla livsmedel ska främja vår hälsa och resten borde förbjudas. Så militant e jag.... nästan.

Jag anser att det är en oroveckande utveckling mad stora livsmedelsjättar som konkurerar ut små företag. Företagen bryr sig mer om att deras varor ska hålla längre i butikshyllan än att de ska tillföra näring till våra kroppar.

Själv äter jag enbart ca 10% av vad en mataffär har att erbjuda. Resten anser jag vara otjänligt som människoföda.

Varor som innehåller processkemi ska vara förbjudna. Det är inte ok att det finns aceton och bensen och PAH i margariner tex. Men företagen döljer detta.

Men det e klart att det ska finnas glass och godis också. Men ta bort det härdade fettet och färgämnena och konserveringsmedlena.

Företag borde ta ansvar och anstränga sig för att göra så bra mat som möjligt. Inte lägga ner all energi/pengar på att hitta så många genvägar som möjligt.

Allmänheten borde lära sig att leta efter så bra näringskällor som möjligt. Som det är idag så är alla inställda på smaken. Det är det som är problemet. Men jag tycker inte att företag ska utnyttja folks svaga sidor. Alla tjänar på att stärka varandra. Inte förgöra.

Garnax
2004-01-16, 14:55
Det är inte McDonalds fel att någon blir fet.

Om jag väger normalt, äter på McDonalds, äter mer o mer o mer och jag ser hur jag väger mer o mer o mer, och jag fortsätter att äta McDonalds hela tiden går upp mer o mer osv tills jag är sjukt fet så är det KLART ATT FELET ÄR McDONALDS.

Vissa kanske vill skylla på gener eller att vi anpassar oss till
omgivningen eller vad som helst men det är bara ursäkter
för att slippa använda sitt eget huvud.

Sen om folk är så stressade så dom äter McDonalds för att dom inte har tid att laga sin mat då kanske man skulle se över sin levnadssituation och börja prioritera vad som är viktigt i livet.

Det finns mat som går fort att laga hemma som är nyttig som man dessutom kan värma på i Micron om man bara vill.

Den fria viljan är det som styr, det finns alltid ett val.

//garnax

EDIT: Inget ska förbjudas...ända jag önskar är tydligare märkning på varor, GI märkning vore nice PLUS att det borde stå på alla varor hur stor mängd kolydrater kommer från socker.
Skräpmat regerar efter krogen och dagen efter hur onyttigt det än må vara, folk som äter det varje dag och blir feta ska skylla sig själva och inte klaga på snabbmatskedjorna.

Keirin
2004-01-16, 16:22
Originally posted by Garnax
Det är inte McDonalds fel att någon blir fet.

Om jag väger normalt, äter på McDonalds, äter mer o mer o mer och jag ser hur jag väger mer o mer o mer, och jag fortsätter att äta McDonalds hela tiden går upp mer o mer osv tills jag är sjukt fet så är det KLART ATT FELET ÄR McDONALDS.

Vissa kanske vill skylla på gener eller att vi anpassar oss till
omgivningen eller vad som helst men det är bara ursäkter
för att slippa använda sitt eget huvud.

Sen om folk är så stressade så dom äter McDonalds för att dom inte har tid att laga sin mat då kanske man skulle se över sin levnadssituation och börja prioritera vad som är viktigt i livet.

Det finns mat som går fort att laga hemma som är nyttig som man dessutom kan värma på i Micron om man bara vill.

Den fria viljan är det som styr, det finns alltid ett val.

//garnax

EDIT: Inget ska förbjudas...ända jag önskar är tydligare märkning på varor, GI märkning vore nice PLUS att det borde stå på alla varor hur stor mängd kolydrater kommer från socker.
Skräpmat regerar efter krogen och dagen efter hur onyttigt det än må vara, folk som äter det varje dag och blir feta ska skylla sig själva och inte klaga på snabbmatskedjorna.

Jag hajar vad du menar....

MEN ett företag som forskar fram beroendeframkallande substanser och sätter det i maten måste man kunna stämma enligt min åsikt.

Men mat fet mat som lagas hemma vid spisen på feta med "rena" råvaror så anser jag att man får skylla sig själv om man blir fet.

Jag har själv varit beroende av Coca Cola. Jag tror att dom har beroendeframkallande substanser i sin dryck också. Jag kunde sluta för andra kanske det inte är lika lätt.

Nu e det ju tyvärr så att ledningen för mc Donalds i USA är polare med politiker och håller på och mutar dom och amerikanska livsmedelsverket för att få generösa lagar.

Men visst om dom skulle märka maten på samma sätt som ciggaretter är märkta så skulle det vara ok. Men då får dom ha 18årsgräns med dörrvakt också:D

Håller med dig om tydligare märkning på livsmedel. Men det är ju företagen emot. Dom står inte för det de säljer och gör dom inte det kan dom lika gärna lägga ner.

Som det är idag så måste man nästan vara detektiv för att handla giftfri mat och det tokigt som tusan.

Medusa
2004-01-16, 16:33
Problemet med fetma och andra liknande åkommor beror inte alls på att människor rör sig för lite, tvärtom är det överflödet av mat som orsakar detta.

De flesta människor som är överviktiga tror att de kan äta hur mycket som helst så länge de tar "söndagsrundan", det är ju simpel mattematik: "Kakorna innehöll 200 kcal, om jag springer i 40 minuter imorgon så bränner jag 200 kcal, alltså spelar det ingen roll", så är det inte!

Först och främst, så fungerar inte kroppen.

Forskare har genom beteende studier kommit fram till att vi rör oss mer än stenåldersmänniskan, men vårt problem är att det vi förbrukar under 1 timmes konditionsträning kan vi få i oss på 30 sekunder.

Garnax
2004-01-16, 16:55
Jo visst, jag skrev även i min första post att vi rör oss för lite med tanke på vad vi äter.

Beroende av cola kan man bli, av samma anledning som folk blir det av kaffe. Koffein.

När kaffedrickaren känner suget så vill han ha kaffe, du förknippar det med cola.

Rökaren känner suget efter nikotin och blir då sugen på en
cigg medans den som i teorin skulle bli nikotin beroende av
tuggummin skulle bli sugen på just ett sådan tuggummi för att
blir kvitt suget.

Om vi nu säger att dom stoppar in beroendeframkallande ämnen i t.ex McDonalds mat så måste det juh krävas från början att du äter ofta för att bli beroende.

Jag gillar McDonaldsmat och pizzor tycker läsk är gott precis som
godis. Men jag vet vad det är i och vet hur man skulle se ut
om man åt det som vissa gör. Så därför väljer jag att låta bli,
sen spelar det ingen roll om det finns 15 Mcdonalds runt mig eller bara 1.
Jag äter det inte. Om jag inte är på väg hem från krogen, har en bakis dag eller har en ätar dag (vilket är typ var 10:e-14:e dag)
För mig är detta val inte alls svårt, jag lagar riktigt god mat hemma och Loka citron gör att man inte saknar läsken alls.

Man väljer själv...

herr_Arne
2004-01-16, 17:51
Originally posted by Keirin


MEN ett företag som forskar fram beroendeframkallande substanser och sätter det i maten måste man kunna stämma enligt min åsikt.

Men mat fet mat som lagas hemma vid spisen på feta med "rena" råvaror så anser jag att man får skylla sig själv om man blir fet.

Jag har själv varit beroende av Coca Cola. Jag tror att dom har beroendeframkallande substanser i sin dryck också. Jag kunde sluta för andra kanske det inte är lika lätt.


CocaCola har ett beroendeframkallande ämne i sin dryck, nämligen koffein. Vilket nämdes ovan. Ursprungligen innehöll det kokain (därav Coca i namnet :cool: ) men det fick de sluta med...

Tyvärr håller inte ditt resonemang om att beroendeframkallande mat bör förbjudas, eftersom vi alla är matberoende. Äta bör man, annars dör man... typ.

Allt detta på grund av något du läst i en bok. En fråga bara: Hur vet du att informationen i boken är trovärdig?

herr_Arne
2004-01-16, 17:53
Originally posted by Medusa
Forskare har genom beteende studier kommit fram till att vi rör oss mer än stenåldersmänniskan,

Em, har du några källor till detta påstående? Det verkar nämligen inte bara osannolikt, utan strider mot allt jag funnit på ämnet... :em:

Garnax
2004-01-16, 18:04
Sen blir jag less när jag ser barn som är kraftigt överviktiga
och undrar hur föräldrarna tänker, (om det nu inte råkar vara
ett medicinskt? problem). Skulle mitt barn öka i vikt skulle
jag ändra kosten hos mitt barn INNAN det blev ett för stort problem. Föräldrar måste lära barn om kost från barnsben
och laga bra nyttig mat.

Skolan borde ha fler timmar i kostlära, det var inte mycket man fick lära sig om mat osv där. Det skulle vara ett bra steg i rätt riktning.

Maten borde märkas bättre i affärer. Snabbmatskedjorna
borde antingen försöka sänka fettet overall i deras sortiment
precis som MAX gjort. Och även ha MINST ett riktigt nyttigt
alternativ.

Men man kan dock aldrig lägga någon skuld på snabbmatskedjorna för att dom serverar onyttig mat.
Så länge dom inte tvingar i dig maten.

Pappa avskyr McDonalds och säger att dom borde ha en skylt
på dörren där det står McDonalds dödar långsamt.
O varje gång han säger det så svarar jag: Nej McDonalds dödar inte långsamt utan att någon frivilligt går dit och äter.

//Garnax

andersw
2004-01-16, 18:20
Originally posted by Garnax
Sen blir jag less när jag ser barn som är kraftigt överviktiga
och undrar hur föräldrarna tänker, (om det nu inte råkar vara
ett medicinskt? problem). Skulle mitt barn öka i vikt skulle
jag ändra kosten hos mitt barn INNAN det blev ett för stort problem. Föräldrar måste lära barn om kost från barnsben
och laga bra nyttig mat.

Skolan borde ha fler timmar i kostlära, det var inte mycket man fick lära sig om mat osv där. Det skulle vara ett bra steg i rätt riktning.

Maten borde märkas bättre i affärer. Snabbmatskedjorna
borde antingen försöka sänka fettet overall i deras sortiment
precis som MAX gjort. Och även ha MINST ett riktigt nyttigt
alternativ.

Men man kan dock aldrig lägga någon skuld på snabbmatskedjorna för att dom serverar onyttig mat.
Så länge dom inte tvingar i dig maten.

Pappa avskyr McDonalds och säger att dom borde ha en skylt
på dörren där det står McDonalds dödar långsamt.
O varje gång han säger det så svarar jag: Nej McDonalds dödar inte långsamt utan att någon frivilligt går dit och äter.

//Garnax

Läste nånstans om en skola som testat utökad kostlära på schemat. Hade dock fått bakslag när vissa (tjejer) börjat med anorektiska tendenser när dom fick reda på vad maten egentligen innehåller..

It's a sick world..

LunaSpice
2004-01-17, 11:45
Originally posted by herr_Arne


Em, har du några källor till detta påstående? Det verkar nämligen inte bara osannolikt, utan strider mot allt jag funnit på ämnet... :em:

Vi rör oss betydligt mindre än stenåldersmänniskan. Kroppen har dessutom inte hunnit evolutionerats lika snabbt som samhället har vilket har gjort att alla snabba kolhydrater och feta måltider som nu står på mångas menyer har lett till en stor ökad mängd övervikt/fetma, hjärtkärlsjukdomar och diabetes.

Förr (sten-, brons, järnåldern) så hade människan svältperioder under vintern varvid fettinlagring var ett måste då det var (och fortfarande är) den största energinkällan i människans kropp. I dagens samhälle så finns inga svältperioder PLUS stillasittande jobb, nya transportmedel (bil, buss, tåg etc) samt den snabbt ändrade kosten (ökad mängd kolhydrater (främst snabba), massor med fett etc). Detta kan inte kroppen hantera eftersom den inte har utvecklats i närheten av så snabbt som samhället har gjort.

Besserwisser
2004-01-17, 13:27
Originally posted by Garnax
Det är inte McDonalds fel att någon blir fet.

Om jag väger normalt, äter på McDonalds, äter mer o mer o mer och jag ser hur jag väger mer o mer o mer, och jag fortsätter att äta McDonalds hela tiden går upp mer o mer osv tills jag är sjukt fet så är det KLART ATT FELET ÄR McDONALDS.

Visa mig en stämning mot McDonalds som baseras på att McDonalds gjort en person fet. Jag vet, det är så det lagts fram i svenska kvällstidningar, dock är grunden (i den jag känner till) främst att McDonalds ägnat sig åt vilseledande marknadsföring. Att "vem som helst" bör förstå att McDonalds mat knappast är nyttig är inte något försvar. Utan att gå in på en diskussion om mot vilka grupper McDonalds riktar en stor del av sin reklam, och på vilken information dessa grupper baserar sina konsumtionsbeslut, räcker det kort och gott med att konstatera att reklam ska vara vederhäftig.

Ang. "kaffefallet" kan kort nämnas några fakta som personer som upprörs över fallet sällan känner till:
- McDonalds serverade vid den här tidpunkten kaffet vid en temperatur av 180-180 farenheit (en vanlig kaffebryggare hemma brygger kaffet med en temperatur av ca 120-135 farenheit, efter domen har McDonalds sänkt temperaturen på sitt kaffe till 140-145 farenheit).
- Kvinnan som stämde McDonalds krävde till en början $ 20 000 (vilket motsvarade sjukhuskostnaderna för de brännskador hon ådrog sig, 3:e gradens på 6 % av kroppen kan tilläggas).
- McDonalds vägrade att betala sjukhusräkningen.
Det skadestånd (punitive) som slutligen utdömdes, utöver skadeståndet för motsv. sveda och värk, låg, har jag för mig, på ca $ 2.2 milj, vilket motsvarar 2 dagars kaffeförsäljning för McDonalds i USA.
- Allra viktigast: Under rättegången visades att McDonalds hade mottagit över 700 klagomål från människor som på ett eller annat sätt skadat sig när de druckit McDonalds kaffe, dock hade inga åtgärder vidtagits (exempelvis att sänka kaffetemperaturen till en normal nivå).

Garnax
2004-01-17, 15:10
Sa inte att det hade hänt att någon stämt McDonalds för att han\hon blivigt fet.

Dock är en del idioter, hur många har inte stämt cigg bolag
för att de fått canser. Jag menar de tvingade inte in ciggen
i munnen på rökaren och att man för 50 år sedan inte visste
om det var farligt att röka eller inte funkar inte som ursäkt.
Suga ner brandrök i lungorna är logiskt farligt och man borde
kunna komma fram till det utan någon forskning.
Med forskningen kan man snarare bara veta HUR farligt.

Första gången man tar ett bloss på en cigg så hostar och hostar
man det borde säga det mesta.

Men att kaffet är för varmt och att de inte sänker tempen det
är så klart fel, klagar kunder ska de fixa det direkt.

Free will rules...