handdator

Visa fullständig version : Fungerar HMB?


Strand93
2012-01-16, 09:28
Jag brukar inte ha så mycket förtroende för diverse kosttillskott och försöker endast att använda mig av proteinpulver, EAA, kreatin samt omega 3 osv. Men nu är det så att jag ska till att beställa hem lite proteinpulver igen och ser att jag har lite pengar över då jag fick en liten slant efter nyår av föräldrar :thumbup:

Därför tänkte jag att jag kunde beställa hem en burk HMB bara på prov liksom då jag också har lite rabatt. Har sökt runt i forumet och på google lite och hittat en del studier och artiklar som behandlar ämnet och det tyder på att det ska fungera, men när man läser folks kommentarer så får man en annan uppfattning. Vad tror ni? Är det värt att testa HMB? Vad har ni för erfarenheter av det?

Har som sagt pengar till över så det är mer på prov och även om det inte fungerar så är det bättre att pengarna går till något "nyttigt" än massa alkohol ;)

mysglenn
2012-01-16, 09:42
spara pengarna istället :-) Eller en cool t-shirt!

krubkungen
2012-01-16, 09:45
Prova, du kanske blir grov/grövre som f----n :D

Dat dere HMB.

Strand93
2012-01-16, 09:49
Prova, du kanske blir grov/grövre som f----n :D

Dat dere HMB.

dat dere celltech haha, du gillar att säga det du! ;)

vicarious
2012-01-16, 10:06
Jag hade sparat slantarna eller lagt de på något bättre, helt klart. Finns en stor tråd om HMB här på forumet, testa sök.

dannemannen
2012-01-16, 12:26
Om man nu ska köra HMB, bör man inte då göra det under en deff?

Sniggel
2012-01-16, 12:30
Jag har för mig att man (här på kolo) ansåg att det bara gjorde nytta om proteinintaget inte var optimalt. Så då kanske det finns en vits att använda det om man av någon anledning inte vill ligga högt på protein? (thinking outside the box :P)

Ola Wallengren
2012-01-16, 13:06
Jämfört med mycket annat som används så finns det ett relativt stort stöd för att HMB kan fungera. Det gäller förmodligen inte alla och alltid men ändå.

Gober
2012-01-16, 13:18
Som muskelsparande under diet kan det väl vara intressant?

Sniggel
2012-01-16, 13:44
Som muskelsparande under diet kan det väl vara intressant?

Det är en högproteindiet också. Tror det var ungefär så. HMB fungerar bra när man riskerar att tappa muskelmassa, men det gör även en högproteindiet och att kombinera högproteindiet (detta kör ju den typiske koloiten redan!) och HMB kanske inte ger några ytterligare effekter.

Jag kan minnas fel men har för mig att detta var argumentet för att HMB var "skräp".

WHITEFOLKS
2012-01-16, 14:04
Det är en högproteindiet också. Tror det var ungefär så. HMB fungerar bra när man riskerar att tappa muskelmassa, men det gör även en högproteindiet och att kombinera högproteindiet (detta kör ju den typiske koloiten redan!) och HMB kanske inte ger några ytterligare effekter.

Jag kan minnas fel men har för mig att detta var argumentet för att HMB var "skräp".

HMB är billigare än en höpgproteindiet isf :D

Sniggel
2012-01-16, 15:26
HMB är billigare än en höpgproteindiet isf :D

Jag har också tänkt i de banorna men inte sett så många andra som resonerat kring detta.

Det kan ju finnas fördelar med en lägre mängd protein i kosten om man samtidigt kan få maximal muskeluppbyggande stimulans. Mer flexibilitet med makronutrienterna t ex.

Man kan ju fundera på hur man skulle kunna lägga upp en diet som inte har jättehögt proteinintag. 2g/kg räknas ju som "ok" fast kanske inte opti. Då kanske man även kan använda sig av HMB och låta en del av proteinintaget bestå av EAA/BCAA/Leucin. Dock är det ju väldigt svårt att gissa sig till mängder och hur mycket roll det kan spela. Finns för lite vetenskap kring det hela för att påstå t ex följande:
"Vid ett moderat intag av protein kan du få alla fördelar av en högproteindiet om du även använder HMB X gram om dagen samt låter 30g av proteinintaget utgöras av EAA uppdelat på 3 tillfällen".

Men man kanske tycker att "en hunch" om att det kan funka räcker och så testar man och skapar lite broscience (som inte alltid är att förkasta förstås, men man ska vara kritisk till "funkar för mig" påståenden :P).

Sheogorath
2012-01-16, 16:36
Det här med att HMB "bara" skulle utöva sin effekt vid en lågproteinkost är bara spekulationer som uppkommit här på Kolozzeum. Inget mer seriöst än så. Resongmanget gick väl ungefär så här djupt:

"Ja, fast frågan är hur det ser ut på en Kolozzeum-diet på 3 g protein / kgkv. Då kanske inte HMB är så effektivt!"

Ergo: man har inte testat det. Man vet inte. Kanske är det lika effektivt på en Kolozzeum-kost, kanske inte.

Ett är säkert: jag har köpt HMB för hela nästa dietperiod och kommer ta 1 g vid tre tillfällen per dag i 20 veckor. Fortsätter med min vanliga rutin med 10 g BCAA dagligen: efter träning eller på morgonen på tom mage om det är vilodag. Högprotein också (3 g) så som jag alltid kör vid diet.

Sniggel
2012-01-16, 17:32
Jag minns att det även pratades om att det är svårt att få den effekten som HMB har genom att äta mycket protein. Har för mig att 100g leucin eller liknande behövdes för att bilda en "normaldos" av HMB. Bättre då att supplementera med HMB direkt.

Nu spottar jag ut siffror ur ett vagt minne så det här får någon som orkar leta reda på. Jag själv orkar inte för tillället ;)

HMB är väl annars ganska billigt så om man inte känner att HMB är bevisat onödigt kan man ju ta det "för säkerhets skull" ifall man nu vill optimera och inte riskera att missa de där eventuella extra effekterna som är skillnaden mellan att väga 71 kg på 5% bf och att väga 71,2 kg på 5% bf (återigen en vild spekulativ hypotetisk lek med siffror som inte har någon verklighetsförankring).

WHITEFOLKS
2012-01-16, 17:35
Mer att det krävs massor av leucin till att få ut samma mängd av metaboliten, inte nödvändigtvis för att få "samma effekt".

Är ju t.ex. möjligt att 10g leucin har "mer effekt" än 3g hmb även om det skulle krävas 150g leucin för att få fram samma mängd hmb "naturligt".

snarlik
2012-01-16, 17:41
Ska väl vara brutala mängder protein man ska käka för att det ska motsvara normaldosen 3g HMB. Hävdades att ca 5% av leucinet omvandladas till HMB. Alltså borde HMB tillskott ge mer HMB än vad en högproteindiet rimligtvis kan göra. Och sen kommer man till det där om mer är bättre...

Sheogorath
2012-01-16, 20:02
Ska väl vara brutala mängder protein man ska käka för att det ska motsvara normaldosen 3g HMB. Hävdades att ca 5% av leucinet omvandladas till HMB. Alltså borde HMB tillskott ge mer HMB än vad en högproteindiet rimligtvis kan göra. Och sen kommer man till det där om mer är bättre...

Cirka 10% av vassleprotein utgörs av leucin. Siffran 5% leucin -> HMB ger att 3 g HMB bildas av 60 g leucin. Det motsvarar alltså 600 g protein av vasslets kvalité per dag. :D

Sheogorath
2012-01-16, 20:06
Sniggel: räknar du verkligen HMB som ett billigt tillskott? Jag tycker att det är snordyrt. Definitivt inget jag skulle ta under både uppbyggnad och deff just för att det är ekonomiskt ohållbart (inte det att man inte har råd, men det vore en märklig prioritering för någon som inte är ekonomiskt oberoende).

Kischen
2012-01-16, 20:50
HMB är fruktansvärt äckligt :-)

Gober
2012-01-16, 20:57
HMB är fruktansvärt äckligt :-)

Därför finns det ingen anledning att köra pulver när det finns kapslar.

Mell
2012-01-16, 20:58
Sniggel: räknar du verkligen HMB som ett billigt tillskott? Jag tycker att det är snordyrt. Definitivt inget jag skulle ta under både uppbyggnad och deff just för att det är ekonomiskt ohållbart (inte det att man inte har råd, men det vore en märklig prioritering för någon som inte är ekonomiskt oberoende).

Är väl ändå inte så jättedyrt om man köper det i pulverform istället för kapslar?

Sniggel
2012-01-16, 21:26
Sniggel: räknar du verkligen HMB som ett billigt tillskott? Jag tycker att det är snordyrt. Definitivt inget jag skulle ta under både uppbyggnad och deff just för att det är ekonomiskt ohållbart (inte det att man inte har råd, men det vore en märklig prioritering för någon som inte är ekonomiskt oberoende).

Nä inte billigt på det viset som t ex vassle och kreatin. Men om man köper mindre kött och vassle för att man tror att man kan kompensera det genom att ta HMB kanske det kan räknas som billigt. Men ingen vet om det kan funka på det viset.

Tyckte inte HMB smakade äckligt när jag provade det?

exevision
2012-01-16, 21:36
HMB mixat med Gakic från FX, det är inte gott, men det går ner om man vill.

Sheogorath
2012-01-16, 21:53
Är väl ändå inte så jättedyrt om man köper det i pulverform istället för kapslar?

HMB ska tydligen vara äckligare än rent leucin. Räcker för mig att veta det.

Strand93
2012-01-16, 23:46
HMB måste ju smaka skit i så fall, bra att det finns i kapslar då :thumbup:

Sniggel
2012-01-17, 05:36
HMB ska tydligen vara äckligare än rent leucin. Räcker för mig att veta det.

Och leucin smakar ju knappt?
Har jag kassa smaklökar eller vad?

Sheogorath
2012-01-17, 06:01
Och leucin smakar ju knappt?
Har jag kassa smaklökar eller vad?

Var glad för det. Leucin har förvisso ingen kraftig smak (tydlig bäska etc) men ger en kraftigt unken eftersmak som faktiskt är DET värsta jag smakat.

Ola Wallengren
2012-01-17, 08:41
Då har du definitivt inte smakat HMB, gör det. Något annat som är rätt vidrigt är kalciumpyruvat.
Dålig smak är inte mycket att hänga upp sig på tycker jag. Så länge man inte kräks upp det igen.

Mell
2012-01-19, 20:53
Mm, tycker de flesta på kolo överdriver HMB:s smak. Jag och de som jag låtit prova mitt HMB-pulver har inte tyckt att smaken varit speciellt illa alls.

Sheogorath
2012-01-19, 20:56
Då har du definitivt inte smakat HMB, gör det. Något annat som är rätt vidrigt är kalciumpyruvat.
Dålig smak är inte mycket att hänga upp sig på tycker jag. Så länge man inte kräks upp det igen.

Nej, jag har ju förstått att HMB ska vara värre än sin anmoder, just därför har jag 600 st 1 grams-kapslar som inväntar dietstart, snarare än en burk viderpulver.

snarlik
2012-01-20, 19:21
Kaplsar utan mat ger mig skumma rapar, men inget med mat. HMB tillsammans med Omega-3 fastande ger en munodör som skulle golva en blåval på 10 meters håll (och blåvalar gillar nog fisksmak)

stridis
2012-01-20, 19:27
Blåvalar äter dock krill, så de dissar nog fisksmak.;)

Bjern
2012-02-01, 22:43
Ett är säkert: jag har köpt HMB för hela nästa dietperiod och kommer ta 1 g vid tre tillfällen per dag i 20 veckor. Fortsätter med min vanliga rutin med 10 g BCAA dagligen: efter träning eller på morgonen på tom mage om det är vilodag. Högprotein också (3 g) så som jag alltid kör vid diet.

Är det fortfarande 3g HMB/dag som gäller? Och vid vilka tillfällen bör man inta det?

Strand93
2012-02-01, 23:22
Är det fortfarande 3g HMB/dag som gäller? Och vid vilka tillfällen bör man inta det?

Vilodagar: 1,5g på morgonen och 1,5g på kvällen
Träningsdagar: 1,5g innan träning och 1,5g efter träning

Vad har det för betydelse att man tar HMB innan och efter passet? Har det någon akut påverkan för annars borde man ju kunna köra morgon och kväll varje dag inklusive träningsdagar

Troll
2012-02-02, 03:47
HMB är fruktansvärt äckligt :-)

Blandar med EAA FX och då går det ner utan större problem! :thumbup:

Kör med HMB under diet, tar det bara på träningsdagar (vilket i och för sig är nästan varje dag..) och tar då en skopa 4-5gram strax innan träning.

orsafinnen
2012-02-02, 10:26
Jag har kört Hmb i 11 veckor snart och 6 gram per dag. På träningsdagarna har jag tagit 3 gram 30 min före träningspasset och 3 gram direkt efter.
Träningsfriadagar 3 gram på morgonen och 3 gram innan sovdax.
Enligt mig så funkar det mycket bra. Har blivit starkare och större.
Om det är ren placeboeffekt eller inte låter jag vara osagt, men det känns konstigt att jag ökat så pass som jag gjort under den tiden. Det ska också tilläggas att jag körde kreatine under dom första 6 veckorna också. Fast jag slutade med kreatinet efter 6 veckor så fortsatte ökningarna. Smaken därimot är under all kretik! Smakar järn..
Finns studier som visar att man minst ska inta Hmb i minst 12 veckor för bästa resultat.
Själv så blir det en ny beställning Hmb!

Sniggel
2012-02-02, 10:41
Blir ju sugen på att beställa HMB igen nu bara för att bevisa att det minsann inte smakar speciellt illa! Enbart därför! :D

Strand93
2012-02-02, 12:59
Jag har kört Hmb i 11 veckor snart och 6 gram per dag. På träningsdagarna har jag tagit 3 gram 30 min före träningspasset och 3 gram direkt efter.
Träningsfriadagar 3 gram på morgonen och 3 gram innan sovdax.
Enligt mig så funkar det mycket bra. Har blivit starkare och större.
Om det är ren placeboeffekt eller inte låter jag vara osagt, men det känns konstigt att jag ökat så pass som jag gjort under den tiden. Det ska också tilläggas att jag körde kreatine under dom första 6 veckorna också. Fast jag slutade med kreatinet efter 6 veckor så fortsatte ökningarna. Smaken därimot är under all kretik! Smakar järn..
Finns studier som visar att man minst ska inta Hmb i minst 12 veckor för bästa resultat.
Själv så blir det en ny beställning Hmb!

Varför tar du 6g istället för 3g som är rekommenderat? Finns det studier som visar att det skulle vara bättre med 6g eller är det bara ditt eget "påhitt"? ;)

orsafinnen
2012-02-02, 13:27
Varför tar du 6g istället för 3g som är rekommenderat? Finns det studier som visar att det skulle vara bättre med 6g eller är det bara ditt eget "påhitt"? ;)
Jag har tagit 6 gram precis som det stod i dom studier jag läste.

Strand93
2012-02-02, 15:24
Jag har tagit 6 gram precis som det stod i dom studier jag läste.

De flesta studier säger väl 3g om dagen?

Ola Wallengren
2012-02-02, 15:39
Jag har kört Hmb i 11 veckor snart och 6 gram per dag. På träningsdagarna har jag tagit 3 gram 30 min före träningspasset och 3 gram direkt efter.
Träningsfriadagar 3 gram på morgonen och 3 gram innan sovdax.

Finns studier som visar att man minst ska inta Hmb i minst 12 veckor för bästa resultat.
Själv så blir det en ny beställning Hmb!

Det finns mig veterligen bara en studie (på friska) som var 12 veckor, i den använde man 2g/d men det är långt ifrån den enda där man sett effekt.
I endast en studie (Gallagher 2000) har man använt 6g/d och i den var det bara gruppen som tog 3g som ökade i muskelmassa.

Det kan mycket väl vara så att du fått effekt men man kan inte direkt säga att man måste hålla på i minst 12 veckor och använda minst 6g/d.

Strand93
2012-02-02, 15:57
Spelar det någon roll om man tar morgon och kväll även träningsdagar eller måste man ta just innan och efter passet? Vad för skillnad gör det?

orsafinnen
2012-02-05, 19:59
Det finns mig veterligen bara en studie (på friska) som var 12 veckor, i den använde man 2g/d men det är långt ifrån den enda där man sett effekt.
I endast en studie (Gallagher 2000) har man använt 6g/d och i den var det bara gruppen som tog 3g som ökade i muskelmassa.

Det kan mycket väl vara så att du fått effekt men man kan inte direkt säga att man måste hålla på i minst 12 veckor och använda minst 6g/d.
Ja den studien läste jag också, så man vet ju inte vad man ska tro!?
Nej det är inget som säger att man behöver hålla på så länge, men varför inte, det är ju inte direkt dyrt om man köper det i pulverform.
Jag inbillar mig att det fungerar riktigt bra på mig, och kan remomendera att prova det en 12 veckors period.