handdator

Visa fullständig version : Fryst mat, försämras näringen?


Viktoraspen
2012-01-16, 00:39
Som rubriken låter, någon expert som vet om de försämrar näringen då den fryser?

stridis
2012-01-16, 00:43
Frysta ärter brukar ha bättre näringsvärde än färska, just för att de fryses ned så snabbt som möjligt medan de färska börjar brytas ned och innan de kommit till dig så...

Med det vill jag bara säga att det beror på vad man jämför med.

Viktoraspen
2012-01-16, 00:46
Okej, för gör endel matlåder till jobbet osv.. Så i föda överlag. Vill ju fortfarande ha i mig dom kcal och proteinet jag behöver!

Clabben
2012-01-16, 00:47
Okej, för gör endel matlåder till jobbet osv.. Så i föda överlag. Vill ju fortfarande ha i mig dom kcal och proteinet jag behöver!

är inget du behöver oroa dig över

Viktoraspen
2012-01-16, 00:48
God to know, nojar lite över dedär faktist. Men tack för svaren !

Fredron
2012-01-16, 00:49
Näringen försämras hela tiden.
Att frysa mat saktar dock ner detta på samma sätt som det saktas ner genom att vara i kylskåpet.
Mest näring får du givetvis i dig genom att äta sakerna direkt.
Men för att ge ett exempel så brukar frysta grönsaker ofta innehålla mer näring än "färska" då de färska oftast kan vara ett par dagar/veckor gamla. Medan försämringsprocessen stannats upp om man fryser direkt vid skördning.

Viktoraspen
2012-01-16, 00:55
Okej! Jo men då vet jag! :) ingen ide att noja then.

Holabandola
2012-01-16, 12:31
Bättre värde än färska som rest långt och plockas omogna och får mogna på vägen (genrellt sagt).

Guddi
2012-01-16, 12:36
http://traningslara.se/tips-for-hantering-av-gronsaker/

Cryotechmaniac
2012-01-16, 12:53
Som rubriken låter, någon expert som vet om de försämrar näringen då den fryser?

Beror nog på vilka grönsaker det gäller.
Jag har dock läst att grönsaker som är frysta kan innehålla mer näring pga av att dom får mer soltimmar. Man fryser grönsakerna när dom är mogna, medan färska grönsaker får mogna på väg till affären.

Jag själv äter mycket broccoli, sommargrönsaker, haricotverts, spenat, blandgrönsaker, ärter och liknande som är frysta. Dels för att det är billigare, men också för att det är smidigt!

Så fortsätt du o äta frysta grönsaker. Men blanda in lite färska också.*flex*