handdator

Visa fullständig version : Laktosintollerant - Vad händer med laktosen?


Sammii
2012-01-15, 23:49
Hej! Det är en grej jag klurat på ganska länge nu och jag har googlat men inte hittat något svar alls.
Grejen är så här. Är väldigt laktosintollerant men äter ofta choklad,såser,bröd, pålägg m.m. Får jätte ont i magen sen diarré.
Frågan är, vad händer med energin i laktosen? Bajsar man ut den också? :confused: Eftersom jag saknar laktasenzymer att bryta ner laktosen borde den ju inte tas upp av kroppen?
Glutenintolleranta bajsar ju ut allt magen inte kan smälta. Därför är de oftast smala.
Skulle vara jätte skönt att få ett svar på detta. ;)

willtjam
2012-01-16, 00:36
Första träffen på Google:
Om kroppen saknar eller har för lite av enzymet bryts inte allt laktos man får i sig med maten ner i tunntarmen. Det stannar då kvar i tarmen och drar till sig vatten både i tunntarmen och i tjocktarmen. Det kan göra att man får diarré eller lös avföring. I tjocktarmen angrips laktoset av tarmbakterier och det bildas gaser.
Tolerans stavas med ett L. :)

Sammii
2012-01-16, 00:41
Okej tack. Så om en laktosintolerant levde på mjölkprodukter trots energibalans, skulle denne gå ner i vikt?

willtjam
2012-01-16, 00:43
Du får räkna hur mycket laktos det är i mjölkprodukterna, antar jag. Består dom av 100% laktos så lär du nog gå ner i vikt, men det är ju mycket annat i också. Men jag är ingen expert.

Fredron
2012-01-16, 00:54
Okej tack. Så om en laktosintolerant levde på mjölkprodukter trots energibalans, skulle denne gå ner i vikt?

Det låter ju onekligen som att man inte tillgodoser sig all energi som laktosen innehåller.
Det spelar ingen roll hur mycket energi något innehåller ifall kroppen inte tar upp det.


Din fråga är väldigt konstig.
Om en person ligger på energibalans om tillför något som ger energi så kommer man gå upp i vikt.
Om du anser dig ligga på kaloribalans men du egentligen inte gör det eftersom kroppen inte kan tillgodogöra sig all energi, ja då ligger du på ett kaloriunderskott och kommer således gå ner i vikt.

Spartansk
2012-01-16, 00:58
Tycker inte du ska deffa genom att äta mycket mejeriprodukter.

stridis
2012-01-16, 01:05
Man kan testa laktosintolerans genom att testa ifall laktos höjer blodsockret.

Att ge sig själv diarréer låter ganska självdestruktivt, helt klart inte en sund viktminskningsmetod.

Fartman
2012-01-16, 01:17
Säker på att du är just laktosintolerant? Om man har väldiga problem med mjölkprodukter så kan man även vara allergisk mot mjölkprotein. Tänkte tex på att du blir dålig av pålägg, dvs ost antar jag, vilket inte innehåller nästan några kolhydrater (dvs jävligt lite laktos) och många laktosintoleranta (jag tex) kan äta det utan problem.

Sammii
2012-01-16, 12:06
Säker på att du är just laktosintolerant? Om man har väldiga problem med mjölkprodukter så kan man även vara allergisk mot mjölkprotein. Tänkte tex på att du blir dålig av pålägg, dvs ost antar jag, vilket inte innehåller nästan några kolhydrater (dvs jävligt lite laktos) och många laktosintoleranta (jag tex) kan äta det utan problem.

Jag har tänkt att det kan vara mjölkprotein eftersom jag även får ont av laktosfri yoghurt och blir som en ballong efter en halv skiva ost. Min läkare säger att det var pågrund av självsvält som enzymerna inte finns kvar. Och att detta kommer gå över så småningom.
Jag hade inte tänk deffa/banta, det var bara en fråga jag hade. För jag äter väldigt ofta choklad och kakor pga sockerberoende men det känns som jag bajsar ut det inom någon timme.
På helgerna ligger jag på väldigt högt överskott men går inte upp så jätte mycket i vikt.

http://4.bp.blogspot.com/-_qdVmTjpi1M/TvznNIA-qJI/AAAAAAAAAFY/B69D2A6TazI/s1600/Bild+2011-12-29+kl.+23.15.jpg
Min mage efter glass.

Holabandola
2012-01-16, 12:27
Höhö, läkaren hade nog rätt.
Äter man dåligt eller inte äter mjölkprodukter alls under lång tid blir man lätt laktosintolerant.
80% av alla asiater är laktosintoleranta, mend et är för att de inte äter laktos i den grad som vi gör.
Att det skulle gå över kan väl hända, men vore enligt mig emr sannolikt att det blir kvarstående.

Crippa90
2012-01-16, 14:45
80% av alla asiater är laktosintoleranta, mend et är för att de inte äter laktos i den grad som vi gör.

Eller så kanske dom inte äter laktos i den grad som vi gör för att dom är laktosintoleranta?

Holabandola
2012-01-16, 16:55
Eller så kanske dom inte äter laktos i den grad som vi gör för att dom är laktosintoleranta?

NJa, deras kost innehåller inte mjölkprodukter som våran gör. Men visst, det har nog blivit genetiskt betingat också.

Fartman
2012-01-16, 17:33
Jag har tänkt att det kan vara mjölkprotein eftersom jag även får ont av laktosfri yoghurt och blir som en ballong efter en halv skiva ost. Min läkare säger att det var pågrund av självsvält som enzymerna inte finns kvar. Och att detta kommer gå över så småningom.
Jag hade inte tänk deffa/banta, det var bara en fråga jag hade. För jag äter väldigt ofta choklad och kakor pga sockerberoende men det känns som jag bajsar ut det inom någon timme.
På helgerna ligger jag på väldigt högt överskott men går inte upp så jätte mycket i vikt.

http://4.bp.blogspot.com/-_qdVmTjpi1M/TvznNIA-qJI/AAAAAAAAAFY/B69D2A6TazI/s1600/Bild+2011-12-29+kl.+23.15.jpg
Min mage efter glass.

Jag tycker nog att du ska snacka med din läkare om att få dig testad för allergi, det där låter inte som "bara" laktosintolerans.
I övirgt kan det nog vara en god idé att se över ditt "frossande" på helgerna, inte så värt att äta gott bara för att få rännskita lite senare.. fast jag antar att du kanske redan är medveten om då du verkar ha en historia kring det här med maten..

z_bumbi
2012-01-16, 18:17
Efter/under anorexia så kan man utveckla tillfällig laktosintolerans. Efter normalisering av kosten (dvs inte perioder av bullemi, "bantning", äta "bra" etc) så brukar det dock återställa sig men det kan ta ett tag. Samma sak kan inträffa vid vanlig svält och vid oupptäckt glutenintolerans.
Tarmen är helt enkelt så pass skadad av det den utsatts för att den inte klarar av laktos.