handdator

Visa fullständig version : Om ni skulle träna tis-fre...


Tobbis
2012-01-15, 22:39
... Hur hade ni lagt upp er träning?

(dvs. träning tis-fre och vila lör-mån.)

Arctos
2012-01-15, 22:49
... Hur hade ni lagt upp er träning?

(dvs. träning tis-fre och vila lör-mån.)

Man måste ta hänsyn till återhämtningen och samtidigt kunna träna tillräckligt frekvent, hur dessa avgörs styrs av ett flertal faktorer. Men om man endast ska göra ett enkelt upplägg med muskelgrupper och dagar skulle jag personligen föredra:

Tisdag - Rygg
Onsdag - Bröst, Axlar
Torsdag - Ben
Fredag - Armar, Vader

Peter.B
2012-01-15, 23:05
Överkropp, underkropp, repeat, tror jag. Olika övningar på alla pass, kanske. Eller samma basövningar och variera isolationsövningar.

the_matsson
2012-01-15, 23:47
Bara för att jag läser "Never Let Go" nu så måste jag säga ett-lyft-om-dagen-pass. 45-60 minuters pass.

Tisdag: Press
Onsdag: Knäböj
Torsdag: Chins
Fredag: Marklyft

:D

deadich
2012-01-16, 01:07
Day 1

5-min walk for warm-up.
Deadlift 2-3 sets of 4-5 reps reverse pyramid style.
Rest 5-10 mins.
Leg extensions - Same setup as deadlifts, but reps a bit higher (6-8).
Rest 5-10 mins.
Chins - Same as deads.



Day 2

5-min walk for warm-up.
Bench press 2-3 sets of 5-7 reps reverse pyramid style.
Rest 5-10 mins
Pull-ups 2-3 sets with body weight.
Rest 5-10 mins

Day 3 vila


Day 4

Squats 2-3 sets of 5-7 reps reverse pyramid style.
Rest 5-10 mins.
Walking lunges 2-3 sets same as squats.
Rest 5-10 mins.
Overhead Press 2-3 sets of 5-7 reps reverse pyramid style.
Rest 5-10 mins



Fast egentligen hade jag nog gjortmånga fler övningar, jag tycker att själva gymmandet är roligt så jag skulle nog haft väldigt svårt med såhär få set per pass. Men jag gillar leangains.com.

Ponitus
2012-01-16, 08:36
Hade testat på en 4-split där jag går rätt rejält till fail.
Anledning - 3 dagars vila är rätt mycket. Så istället för att köra varje muskelgrupp 2-3 gånger i veckan så kör man slut på den.

Vet inte om det funkar bra, men jag hade nog testat det ifall jag hade varit tvungen att träna så.

mysglenn
2012-01-16, 09:09
Överkropp, underkropp, repeat, tror jag. Olika övningar på alla pass, kanske. Eller samma basövningar och variera isolationsövningar.

+1

fast jag skulle köra samma isolationsövningar och variera basövningarna, tex frontböj - vanlig böj, marklyft - stelamark/kronlyft, bänkpress - militärpress etc.

EeJay
2012-01-16, 15:27
Ungefär på samma sätt som om jag hade tränat mån-tor!

Sniggel
2012-01-16, 15:32
Tresplit förmodligen. Hade det varit mån-tis + tors-fre hade jag nog valt halvkropp.

Lindrian
2012-01-16, 16:20
Dag 1: Rygg
Dag 2: Bröst
Dag 3: Ben
Dag 4: Axlar

Silveta
2012-01-16, 16:26
5-3-1

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Linoftw
2012-01-16, 16:30
tis: Bröst & Triceps
onsdag: axlar & underarmar
torsdag: rygg & biceps
fredag: ben & mage

dock skulle jag kört mån-fre istället och tagit onsdag som vilningsdag. Och sen med Periodisering också ofc : ]

Tobbis
2012-01-16, 18:25
Tänkte, eftersom vi har idrott i skolan på måndagar, träna tis-fre, men det blir nog att jag fortsätter som jag gjorde förut, dvs. mån-tis, tors-fre och vila på ons och helgen.

Ifall jag kör halvkropp återstår att se :)

Arctos
2012-01-16, 19:34
Tänkte, eftersom vi har idrott i skolan på måndagar, träna tis-fre, men det blir nog att jag fortsätter som jag gjorde förut, dvs. mån-tis, tors-fre och vila på ons och helgen.

Ifall jag kör halvkropp återstår att se :)

Hur länge har du tränat?

Tränade själv halvkroppspass ett bra tag i början, som helt nybörjare fick jag goda resultat av frekvent träning. Gick sedan över till att träna mindre frekvent, fast med högre volym (även om jag fortfarande är nybörjare) :)

Linoftw
2012-01-16, 20:28
tis: Bröst & Triceps
onsdag: axlar & underarmar
torsdag: rygg & biceps
fredag: ben & mage

dock skulle jag kört mån-fre istället och tagit onsdag som vilningsdag. Och sen med Periodisering också ofc : ]

ångrade mig, byter pass på onsdag och fredag : ]

Tobbis
2012-01-16, 22:55
Hur länge har du tränat?

Tränade själv halvkroppspass ett bra tag i början, som helt nybörjare fick jag goda resultat av frekvent träning. Gick sedan över till att träna mindre frekvent, fast med högre volym (även om jag fortfarande är nybörjare) :)

Jag har tränat i 10 månader, så inte särskilt länge :). Har kört bröst på måndagar, axlar och tric på tisdagar, rygg och bic på torsdagar och ben och mage på fredagar. Kanske skulle bytt plats på fredagen (eller torsdagen?) och tisdagen.

Arctos
2012-01-16, 23:37
Jag har tränat i 10 månader, så inte särskilt länge :). Har kört bröst på måndagar, axlar och tric på tisdagar, rygg och bic på torsdagar och ben och mage på fredagar. Kanske skulle bytt plats på fredagen (eller torsdagen?) och tisdagen.

Ja, du borde byta plats på tisdagen. Att träna triceps och axlar dagen efter ett bröstpass är inget att rekommendera. Om du vill byta ut tisdagen mot ben eller ryggpasset är upp till dig. Skulle personligen flyttat benpasset till tisdagen. Brukar ta rätt bra på latsen när jag kör pressövningar/bröst, så rygg dagen efter är inget för mig just nu. Rekommenderar dig att pröva på halvkroppspass :)

Tobbis
2012-01-17, 11:28
Ja, du borde byta plats på tisdagen. Att träna triceps och axlar dagen efter ett bröstpass är inget att rekommendera. Om du vill byta ut tisdagen mot ben eller ryggpasset är upp till dig. Skulle personligen flyttat benpasset till tisdagen. Brukar ta rätt bra på latsen när jag kör pressövningar/bröst, så rygg dagen efter är inget för mig just nu. Rekommenderar dig att pröva på halvkroppspass :)

När du kör(de?) halvkroppspass, hur lägger du upp din träning?

Arctos
2012-01-17, 13:48
När du kör(de?) halvkroppspass, hur lägger du upp din träning?

Det kunde variera beroende på vad jag ville uppnå med den fasen, t.ex öka vikterna, öka volymen eller träna mer frekvent etc. Alla andra faktorer (många) fick anpassa sig efter målet. Tycker att ett citat ur Martin Löwgrens blogg beskriver någon du borde tänka på.


"Hur man i sitt personliga träningsschema väljer att dela upp muskelgrupperna säger absolut inget om hur man tränar (intensitet, duration, frekvens, hastighet, excentriskt, isometriskt, explosivt, set, reps med mera) eller vilka resultat man kan kommer få utan sin träning, utan enbart vilka muskler man tränar på respektive pass. Ändå är det just detta folk som folk oroar sig mest över vilket för mig är helt obegripligt. Ett träningsschema är (ska iallafall vara) så otroligt mycket mer än bara en simpel uppdelning av olika muskelgrupper"
http://axon.blogg.se/category/axon-10-50.html Föresten så är Axon 3.0 ett exempel på ett halvkroppsschema som du kan ta och ändra lite på för att anpassa efter just dina behov. Tycker personligen det känns bättre att följa principer, t.ex tänka på att använda ett ungefär antal set, ett visst repsintervall, intenstitet osv, känns som om jag kan anpassa mig och göra det bästa beroende på situation. Istället för exakta reps, set, övningar osv, kan dock vara enklare att följa och utnyttja progressivt. Det är upp till dig, kör på det sätt som du trivs bäst med :) finns gott om halvkroppsscheman här på kolozzeum.

Tobbis
2012-01-18, 22:12
Tack gör svaren allihop! Jag kommer köra mån-tis, tors-fre så som jag skrev innan. Kommer kolla runt på lite olika halvkroppsscheman och kanske provar på det i framtiden ;)