handdator

Visa fullständig version : Deffa före eller efter muskeluppbyggnad?


LadiesMan
2012-01-15, 17:22
Gokväll! Jag har tänkt satsa stenhårt på att skaffa mig en "rippad" kropp. (klassiker?)
Men nybörjare som jag är så vet jag inte riktigt hur jag ska gå till väga... Har läst hur mycket som helst men känner mig fortfarande osäker på en hel del.
I nuläget väger jag cirka 72 - 73 kg. Och är 178cm lång. Kan fixa bild om så önskas!
Det jag undrar över är om det är effektivast att "bulka" innan eller efter "deff"?
Eller kan jag göra båda samtidigt?
Något som skulle underlätta vore om någon kunde tipsa om en komplett guide jag helt enkelt kan följa till punkt och pricka!

Tack på förhand! :)

Fredron
2012-01-15, 17:32
Du kan inte göra båda samtidigt.
Deffa gör du för att dina muskler ska synas bättre, det är alltså en förutsättning att du har en del muskelmassa.
Vi skulle därför behöva en bild på dig för att se om det är lönt att deffa. Med din vikt och längd så skulle jag dock tro att du gör bäst i att bulka/bygga tillsvidare.

Vad är det du funderar på?
Det finns knappast någon komplett guide, du får söka runt på forumet om du undrar något.
Äta mycket, träna hårt, sova ordentligt är bra riktlinjer för att bygga i alla fall :)

willtjam
2012-01-15, 17:40
En bra guide - http://www.maxmuscleguide.com/

Dennis93
2012-01-15, 18:26
En bra guide - http://www.maxmuscleguide.com/

Bartoll har även The body transformation guide (http://www.bodytransformationguide.com/)

Men de här kanske inte är för vem som helst då de är väldigt strikta, mkt kosttillskott osv osv.

Han skriver själv att det är som en tävlingsdeff för fitness/bb ang. body transformation guide.

SteelPulse
2012-01-15, 19:14
En bra guide - http://www.maxmuscleguide.com/Har boken nåt som inte finns på forumet, om man som jag varit ganska aktiv med att söka samt läsa om det mesta som berör ämnet? Är det en ren nybörjarguide eller är den bra för den som tränat ett tag och har en ok hum om kost och träning?

Pjotor
2012-01-15, 19:19
Du kan inte göra båda samtidigt.

Jodå, det går. Däremot är det rätt svårt att hålla tungan rätt i mun för att göra det. Det är MYCKET enklare att deffa eller bulka separat.

willtjam
2012-01-15, 19:23
Har boken nåt som inte finns på forumet, om man som jag varit ganska aktiv med att söka samt läsa om det mesta som berör ämnet? Är det en ren nybörjarguide eller är den bra för den som tränat ett tag och har en ok hum om kost och träning?

Det finns inga stora hemligheter där ute, utan det är träning, mat och kontinuitet som gäller.
Jag har inte läst boken, men jag antar att den är till för nybörjare.

Fredron
2012-01-15, 19:31
Jodå, det går. Däremot är det rätt svårt att hålla tungan rätt i mun för att göra det. Det är MYCKET enklare att deffa eller bulka separat.

Att deffa/bulka anser inte jag är samma sak som att ligga på kaloriunder/överskott. För att något ska kunna kallas deff eller bulk krävs det en viss tidsperiod, tycker jag i alla fall. Hur tänker du?

Dennis93
2012-01-15, 20:04
Har boken nåt som inte finns på forumet, om man som jag varit ganska aktiv med att söka samt läsa om det mesta som berör ämnet? Är det en ren nybörjarguide eller är den bra för den som tränat ett tag och har en ok hum om kost och träning?

Om du läser min post över din så har han också gjort the body transformation guide, och det var inte något för nybörjaren. Som sagt han sa själv att det var som en tävlingsdiet inför fitness/bb, så är hans andra bok i samma nivå så skulle jag säga att den är för någon som tränat ett tag.

Pjotor
2012-01-15, 21:55
Att deffa/bulka anser inte jag är samma sak som att ligga på kaloriunder/överskott. För att något ska kunna kallas deff eller bulk krävs det en viss tidsperiod, tycker jag i alla fall. Hur tänker du?

Nej, de är inte synonymer. Däremot innebär de allra flesta bulkupplägg att man ligger på kaloriöverskott, och de allra flesta deffupplägg att man ligger på kaloriunderskott.

Det jag menade i mitt första inlägg är att det går att minska andelen och mängden underhudsfett OCH öka andelen och mängden muskelmassa under ett och samma dygn. Då kombineras syftena med deff (mindre underhudsfett) och bulk (mer muskelmassa). Men som jag skrev så lär det vara väldigt pilligt att göra det, speciellt i perioder på en eller flera veckor.

deadich
2012-01-16, 01:54
Börja med bulk. Tro mig det är mycket bättre att börja med eftersom att du ökar mer i styrka då än om du börjar med en deff, det ger väldigt mycket extra motivation, speciellt med tanke på vilka helt sjuka ökningar man får i början.