handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater vid deff ?


buck3tt
2012-01-15, 13:40
Försöker gå in på min första deff och har en snabb fråga om mat !

Kolhydrater vid deff ska man inte ha / dra ner på?

King Grub
2012-01-15, 13:55
Om man föredrar en lågkolhydratdiet, ja. Annars inte. Det ger lika stor fett- och viktnedgång oavsett hur man fördelar energin från fett och kolhydrat, vid ett fixerat protein- och kaloriintag, med vissa genetiska skillnader.

Inge Enveten
2012-01-15, 14:02
Personlig preferens. Jag rekommenderar inte att vara extrem åt något håll så att nolla totalt skulle jag inte föreslå.

joasimo
2012-01-15, 14:16
Personlig preferens. Jag rekommenderar inte att vara extrem åt något håll så att nolla totalt skulle jag inte föreslå.

Håller med, försöker köra mycket kolhydrater även under deff.. känns knappt som jag ligger på deff när jag tränar då!

buck3tt
2012-01-15, 14:37
Men va ska man helst hålla sig ifrån? fett, socker etc?

Sheogorath
2012-01-15, 14:59
Men va ska man helst hålla sig ifrån? fett, socker etc?

Om jag kastar tillbaka frågan till dig: vad är det som gör att man går ner i vikt?

RassK
2012-01-15, 15:05
Men va ska man helst hålla sig ifrån? fett, socker etc?

Cardio.

andeem
2012-01-15, 15:11
Testar en idé: Ha proteinet konstant eller höj till och med lite. Minska lika mycket på både kolhydrater och fett. Kanske kan vara något?

zest
2012-01-15, 17:03
Det är väl lite vad man själv gillar. Jag har prövat bägge "ketos" diet och med mycket kolisar. just nu ligger jag på följande stats: ( Oljan jag lagar maten är inte inräknat i).

240 g protein
40 g fett
373 kolhydrater

2994 kcal :) ca 180 och just nu 88-89 kg.

Löpsko
2012-01-15, 17:40
Håller mig undan kolhydraterna så gått som de går. Blir gärna för mycket annars. 1 banan blir helt plötsligt 3 :)

kimozabe
2012-01-18, 22:34
Ska prova öka carbsen då jag har blivit sjukt lätt irriterad,kort temperament o allmänt moody. Prestation i gymmet dalar också. Försök att hålla högt proteinintag och lågt kcal har resulterat i detta. No more, kroppen skrek efter carbs idag och tog över totalt vilket resulterade i hetsätning av nudlar bröd och äppelpaj. 3-4dagars deff out the window men man känner sig awesome i mind o kropp

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

DGARD
2012-01-19, 08:40
Denna gång försöker jag äta betydligt mer kolhydrater och håller istället fettet lågt. Funkar mycket bättre för mig.

Blev bara tom och orkeslös förra gången jag försökte komma iform. Detta inte bara beroende på för lite kolhydrater, utan också totalt för lång kalorinivå.

Drar jag ner för hårt på kolhydraterna så lyckas jag inte kompensera med protein och fett så det blir ett lämpligt underskott.

RobinSilver
2012-01-19, 09:28
ca 180 g protein
ca 120-160 g kolhydrater
ca 40-60 g fett

Det ända som är hugget i sten är mitt proteinintag och att jag hamnar på kcal underskott, sen får det bli som det blir beroende på vilken föda som står på bordet.

Men alla metoder är bra så länge dom får en att klara av sin diet?

vicarious
2012-01-19, 09:31
Ska prova öka carbsen då jag har blivit sjukt lätt irriterad,kort temperament o allmänt moody. Prestation i gymmet dalar också. Försök att hålla högt proteinintag och lågt kcal har resulterat i detta. No more, kroppen skrek efter carbs idag och tog över totalt vilket resulterade i hetsätning av nudlar bröd och äppelpaj. 3-4dagars deff out the window men man känner sig awesome i mind o kropp

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Jag tror inte det du beskriver beror på just lågt kolhydratsintag, utan för lågt energiintag helt enkelt. Börjar man få känningar att kroppen "skriker" efter energi och man faller in i hetsätningar så ligger man nog på ett för stort underskott.

Hetz
2012-01-19, 14:44
Personlig referens: alldeles för snabb viktnedgång i början av uteblivna kolhydrater. Mådde skit dom 2 första veckorna och tappade viss styrka. Sedan var kroppen van och jag började öka i styrka istället (marginellt, lågreps träning). Men som både Oliver och Joasimo skriver så tycker jag inte man ska vara extrem åt något håll. Mitt tips är att om du ska deffa så lägg om din kost redan nu fast på överskott, så att när deffen inleds så behöver du bara skala av från ditt redan befintliga kostschema - funkar fint för mig

andeem
2012-01-19, 15:06
Mådde skit dom 2 första veckorna och tappade viss styrka.Låter bekant.

andeem
2012-01-19, 15:12
25 gram 90-procentig Lindt var i alla fall 150 väl allokerade kilokalorier. Fyllde liksom igen ett litet taggigt hål i hjärnan.

buck3tt
2012-01-22, 23:38
Mitt tips är att om du ska deffa så lägg om din kost redan nu

Min kost är " vad mossan lagar ". Men allmänt ska jag bara försöka äta mindre? Varför jag frågade om kolhydrater är för att min frukost och oftast mina mellanmål är några mackor med ägg eller liknande, men dricker iallafall 2 protein shakes per dag.

Så, mindre mat om dagen blir vikt nedgång om jag fattar allt rätt, inget större att dra ner på det ena eller det andra ?

Sheogorath
2012-01-23, 06:22
Min kost är " vad mossan lagar ". Men allmänt ska jag bara försöka äta mindre? Varför jag frågade om kolhydrater är för att min frukost och oftast mina mellanmål är några mackor med ägg eller liknande, men dricker iallafall 2 protein shakes per dag.

Så, mindre mat om dagen blir vikt nedgång om jag fattar allt rätt, inget större att dra ner på det ena eller det andra ?

Anledningen till att många drar ner på kolhydraterna är för att man vill hålla proteinet högt för att bevara muskelmassa, samt att man redan lagt fettet på en låg nivå. Har du onödigt mycket fett i kosten gör du prestationsmässigt förmodligen bäst i att sänka fettet och inte kolhydraterna. Men ligger fettet redan lågt har du liksom inget annat val än att sänka kolhydraterna.

StNicholaus
2012-01-23, 06:42
Anledningen till att många drar ner på kolhydraterna är för att man vill hålla proteinet högt för att bevara muskelmassa, samt att man redan lagt fettet på en låg nivå. Har du onödigt mycket fett i kosten gör du prestationsmässigt förmodligen bäst i att sänka fettet och inte kolhydraterna. Men ligger fettet redan lågt har du liksom inget annat val än att sänka kolhydraterna.

+1

Håller själv på att deffa för tillfället och ursprungstanken var att jag - till skillnad mot vad jag brukar - skulle söka hålla kolhydratintaget högt och fettintaget lågt. Snabbt insåg jag emellertid att ett sådan upplägg är otroligt mycket svårare än vad det låter. Åtminstone om man vill äta någorlunda god mat, även under dieten.

Sheogorath
2012-01-23, 06:47
+1

Håller själv på att deffa för tillfället och ursprungstanken var att jag - till skillnad mot vad jag brukar - skulle söka hålla kolhydratintaget högt och fettintaget lågt. Snabbt insåg jag emellertid att ett sådan upplägg är otroligt mycket svårare än vad det låter. Åtminstone om man vill äta någorlunda god mat, även under dieten.

Jo, det kräver ju sin planering och man kanske inte kan räkna med att äta "god mat" dygnet runt. Men jag som räknar på makronutrienterna ner till grammet kan "pussla" ihop ett upplägg med god mat tycker jag nog. Lågt fettintag för mig är i sammanhanget exakt eller strax under kv x 1 g fett / dygn.

Barbastark
2012-05-08, 21:04
Hur är det egentligen med kolhydratintagets påverkan på kroppen nu?

Förut har man ju hört att väldigt lite kolhydrater gör att kroppen istället bränner mer fett. Stämmer detta? Eller funkar det bara såhär någon vecka tex och sedan vänjer sig kroppen.

Skulle vara gött med lite klarhet.

Dreas
2012-05-08, 21:06
Hur är det egentligen med kolhydratintagets påverkan på kroppen nu?

Förut har man ju hört att väldigt lite kolhydrater gör att kroppen istället bränner mer fett. Stämmer detta? Eller funkar det bara såhär någon vecka tex och sedan vänjer sig kroppen.

Skulle vara gött med lite klarhet.Äter du mindre kolhydrater så måste du få kalorierna ifrån något annat håll. Fett och protein. Äter du mer fett ökar fettinlagringen och då också fettförbränningen.

Annars är det kcalbalansen som påverkar fettbalansen.

Kischen
2012-05-08, 21:11
Hur är det egentligen med kolhydratintagets påverkan på kroppen nu?

Förut har man ju hört att väldigt lite kolhydrater gör att kroppen istället bränner mer fett. Stämmer detta? Eller funkar det bara såhär någon vecka tex och sedan vänjer sig kroppen.

Skulle vara gött med lite klarhet.

Hur kan du ha hängt här i 4 år och komma med en sådan newb-fråga? Du brukar ju hänga med mer än så *grr27*

Barbastark
2012-05-08, 21:13
Äter du mindre kolhydrater så måste du få kalorierna ifrån något annat håll. Fett och protein. Äter du mer fett ökar fettinlagringen och då också fettförbränningen.

Annars är det kcalbalansen som påverkar fettbalansen.

Mm. För enligt varenda deffbok skriven för ca 10 är sedan så var det ju superviktigt att sänka kolhydraterna (och inte bara som ett oundvikligt resultat av att komma upp i sin protein och fettkvot på kcal-restriktionen). Varför detta?

King Grub
2012-05-08, 21:15
Och för ytterligare tio år sedan (eller 80-talet) använde man sig av lågfettdieter i stället och höll kolhydratintaget rätt högt under tävlingsdiet. Och blev minst lika hårda.

http://stek.org/wp-content/uploads/2012/02/Rich-Gaspari-1.jpg

Pretorian
2012-05-08, 21:29
Min kost är " vad mossan lagar ". Men allmänt ska jag bara försöka äta mindre? Varför jag frågade om kolhydrater är för att min frukost och oftast mina mellanmål är några mackor med ägg eller liknande, men dricker iallafall 2 protein shakes per dag.

Så, mindre mat om dagen blir vikt nedgång om jag fattar allt rätt, inget större att dra ner på det ena eller det andra ?

Jag skulle dra ner på shakesen om något men självklart måste proteinet täckas av den fasta födan. Det mättar bättre.

Barbastark
2012-05-08, 21:31
Ok, så slutsatsen är alltså att dåvarande teorin om att diet med lågt kolhydratintag leder till större fettminskning jämfört med en med högre kolhydratintag vid samma kcal-intag, är alltså helt felaktig?

Barbastark
2012-05-08, 21:33
Och för ytterligare tio år sedan (eller 80-talet) använde man sig av lågfettdieter i stället och höll kolhydratintaget rätt högt under tävlingsdiet. Och blev minst lika hårda.

(Skulle citerat denna i mitt inlägg ovan också)

Kischen
2012-05-08, 23:02
Ok, så slutsatsen är alltså att dåvarande teorin om att diet med lågt kolhydratintag leder till större fettminskning jämfört med en med högre kolhydratintag vid samma kcal-intag, är alltså helt felaktig?

Du menar att man trodde att vid samma underskott skulle man gå ner mer om man åt mindre kolhydrater än fett?

Finns det ju fortfarande stackare som tror. Kanske tom fler idag än någonsin.

azrael109
2012-05-08, 23:08
Du menar att man trodde att vid samma underskott skulle man gå ner mer om man åt mindre kolhydrater än fett?

Finns det ju fortfarande stackare som tror. Kanske tom fler idag än någonsin.

T.ex. Lyle Mcdonald som väl räknas som en av de större författarna inom detta?

Shobre
2012-05-09, 21:39
Och för ytterligare tio år sedan (eller 80-talet) använde man sig av lågfettdieter i stället och höll kolhydratintaget rätt högt under tävlingsdiet. Och blev minst lika hårda.

http://stek.org/wp-content/uploads/2012/02/Rich-Gaspari-1.jpg

Och du tror att hans hårdhet/massa beror på dieten eller?

Minst testo, tren, masteron och eventuellt insulin/hGH.

difeddy
2012-05-09, 21:43
Och du tror att hans hårdhet/massa beror på dieten eller?

Minst testo, tren, masteron och eventuellt insulin/hGH.

Deff som deff. Poängen var att det för inte så länge sedan föreföll sig helt omvänt.

Gober
2012-05-10, 06:36
70-tals byggarna körde lågt på fett och åt sina carbs, blev iaf hårda nog för att tävla på den tiden utan alla preparat som blev vanliga lite senare.

Sheogorath
2012-05-10, 06:48
Och du tror att hans hårdhet/massa beror på dieten eller?

Minst testo, tren, masteron och eventuellt insulin/hGH.

Ja, och det och mycket mer finns nu också. Så de hade färre preparat, åt mindre fett och var knallhårda på den tiden också. Ergo: det är inte p.g.a. kolhydraternas metabola verkan som person X inte blir rippad.

azrael109
2012-05-10, 07:01
Ja, och det och mycket mer finns nu också. Så de hade färre preparat, åt mindre fett och var knallhårda på den tiden också. Ergo: det är inte p.g.a. kolhydraternas metabola verkan som person X inte blir rippad.

Du kan dock lägga din deff nästan hur som helst och bli tokigt rippad om du preppar samtidigt som risken för att tappa LBM blir väldigt liten.

Dock så kan man göra det på väldigt många sätt och om man vill ha mkt kolhydrat eller fett eller cardio osv. är ju helt beroende på vad man gillar och hur man presterar själv.

I slutänden är det kcal som är det absolut viktigaste.