handdator

Visa fullständig version : Har ni en inre frid?


Gosti123
2012-01-15, 13:25
Isåfall, vad har ni gjort för att uppnå det? Genom meditation eller har det bara kommit naturligt med tiden?

Inre frid är ett begrepp som används, oftast i religiösa sammanhang, det betyder att man har ett inre lugn eller ett lugn i själen.

Tricklew
2012-01-15, 13:27
Självklart, tror inte på meditation dock.

Oxe
2012-01-15, 13:27
Kommit ganska långt med det, envisas med att tro att det har med fetman och göra, var en mycket mer stressad indevid när jag var smal

Spartansk
2012-01-15, 13:31
tror inte på meditation dock.

+ 0,5. Det finns (väl? Jag har inte kollat upp det) massor studier som visar att meditation är bra för en. Och massvis med människor påstår att de har upplevt massor positiva effekter av meditation.

Dock är det inget jag tänker ägna mig åt själv i fortsättningen. Jag mediterade seriöst i två månader, och jag upplevde att det blev svårare med tiden. Inga positiva effekter märkte jag heller.

Det är möjligt att jag hade fått bättre resultat om jag hade fortsatt i många månader/år till, och/eller om jag hade prövat massor andra meditationssätt. Men det är inget jag tycker det är värt att lägga ner någon tid på.

Om jag har inre frid? Nej, det kan jag inte påstå.

MathiasF
2012-01-15, 13:37
Jag vet inte ens vad inre frid betyder men antagligen inte.

Apos78
2012-01-15, 13:40
Definitivt. Inget speciellt jag gjort för detta. Har nog kommit med stigande ålder till stor del. Lever numera mitt liv för mig själv och inte efter någon annans förväntningar.

isterbuk
2012-01-15, 13:43
Nej, tyvärr. Har väldigt svårt för att koppla av, känner ofta av en stress i kroppen även om det är en lördag och jag inte har ett skvatt på schemat jag måste göra, det är jobbigt.

Mental
2012-01-15, 13:45
Jag är lat men rastlös.

Gosti123
2012-01-15, 13:49
Självklart, tror inte på meditation dock.

Har det kommit med åldern naturligt eller har du gjort något speciellt för att uppnå det?

L-Sami
2012-01-15, 13:53
Ibland. Det har väl göra med kroppskännedomsövningar som jag har gjort.

KaptenKnäsvag
2012-01-15, 14:46
Jag kommer aldrig att nå en inre frid så länge jag måste leva med kunskapen om att jag en dag skall dö.

dmjardell
2012-01-15, 14:52
Från en jävligt dikt dikten The means to attain a happy life "... a night discharged of all care" skulle vilja påstå är en bra beskrivning på vad "inre frid" är enligt min definition. Är inte alltid man har det men ofta nog.

Agremont
2012-01-15, 14:54
Nej det kan jag inte påstå. Lite för mycket problem just nu. Jag kan dock känna mig fridfull i korta stunder lite då och då.

Spartansk
2012-01-15, 15:03
Hehe...

http://i1194.photobucket.com/albums/aa376/spartansk/Minsc_-_Baldurs_Gate_1.png

Mental
2012-01-15, 15:04
iz all 'bout de hampster!

tomn
2012-01-15, 15:40
Jag kommer aldrig att nå en inre frid så länge jag måste leva med kunskapen om att jag en dag skall dö.

Alla människor är syndare(Rom 3:23) och förtjänar inget annat än död (Rom 6:23). Men det är inte kört, "Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv." (Joh 3:16).

Läs evangeliet om Jesus Kristus, som är vägen, sanningen och livet. Det är endast genom Honom som man kan komma till tro och ärva evigt liv. Den kroppsliga döden kan man inte undvika, men tack vare Jesus Kristus kan man slippa den eviga döden i helvetet!

Chrillee
2012-01-15, 15:43
Nej, tyvärr. Har väldigt svårt för att koppla av, känner ofta av en stress i kroppen även om det är en lördag och jag inte har ett skvatt på schemat jag måste göra, det är jobbigt.

Samma här. Vore ju underbart att bli kvitt det, kanske kommer med åldern?

dooh
2012-01-15, 15:47
Spänningshuvudvärken när jag har för lite att göra motsätter sig lite min tes om att jag har inre frid. Men kan å andra sidan umgås med puckon nästan dagligen utan att skrika och även om det regnar in kan jag känna lycka. Får ändå anse att jag kommit långt.

Sniggel
2012-01-15, 15:52
Jag har en inre frid som jag ofta kommer åt. Den är inte där konstant.
Jag har dock utvecklat den delvis med hjälp utav meditation.
Det handlar om att öva på att tänka positivt egentligen.
Samt att sätta tid för att analysera varför man tänker vissa negativa tankar och varför man känner vissa negativa känslor. Ofta är många utav dessa negativa tankar och känslor onödiga och när man övat tillräckligt mycket och lärt sig känna igen de situationer när man brukar hamna där, är det mycket lättare att släppa tankarna och istället välja att må bra :)

Exempel på typiska saker där man kan välja att må bra istället för att irritera sig (med lite övning):
* Bilkö (kön går inte snabbare för att du blir arg)
* Försenat tåg (samma som ovan)
* Du har mycket att göra och kommer kanske inte hinna med allt (vad gick fel, planerade du dåligt? Hur kan du göra det bättre nästa gång? Acceptera att du inte kommer hinna göra allt och välj ut det viktigaste och var nöjd med att enbart göra 75% av detta, att bli arg/onödigt stressad kommer inte ändra på detta faktum så du kan lika gärna hoppa över den känslan)
* Någon tycker att du gör något på ett dåligt sätt / beter dig "fel" (om personen är viktig i ditt liv kanske du ska konfrontera/kommunicera (beronde på vad det handlar om) om du inte håller med. Om det är en "hater" så kanske du kan öva på att ignorera denne eller konfrontera (vilken taktik som funkar bäst beror nog från fall till fall) kan ändra på personens beteende mot dig. Men om personen inte är viktig så tjänar du inget på att grubbla över vad denne har sagt, välj att fokusera på de människor som tycker om dig istället och tycker att du är ok. Det kommer alltid finnas personer som inte tycker om dig.

Vet att det kan vara olika svårt att lära bort den inlärda reaktion man har gentemot olika situationer, men jag är övertygad om att alla kan bli bättre på det med övning. Och där tycker jag någon form av meditation samt analys av sitt eget beteende där man härleder hur ens känslor uppkommer, kan avslöja rätt mycket om ens psyke.
När man analyserar sig själv är det viktigt att man är lugn och gärna på en plats som är tyst och stilla och fri från yttre stimuli. Mobiltelefon ska t ex vara stängd. Detsamma gäller väl också meditation.

Sniggel
2012-01-15, 15:58
Alla människor är syndare(Rom 3:23) och förtjänar inget annat än död (Rom 6:23). Men det är inte kört, "Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv." (Joh 3:16).

Läs evangeliet om Jesus Kristus, som är vägen, sanningen och livet. Det är endast genom Honom som man kan komma till tro och ärva evigt liv. Den kroppsliga döden kan man inte undvika, men tack vare Jesus Kristus kan man slippa den eviga döden i helvetet!

Jag tycker synd om människor som har svårt att vara lyckliga bara för att vi existerar en kort stund på denna jord. Då kan det nog kännas som en stor tröst att "det blir bättre sen" och "du slipper sluta existera så du behöver inte anstränga dig med att hitta lycka i livet du lever nu, det räcker med att du vet att goda tider komma skall".

Nu kan jag inte motbevisa din tro men jag kan iaf påstå att vägen till lycka går att hitta utan inblandning av religion.

tomn
2012-01-15, 16:19
Jag tycker synd om människor som har svårt att vara lyckliga bara för att vi existerar en kort stund på denna jord. Då kan det nog kännas som en stor tröst att "det blir bättre sen" och "du slipper sluta existera så du behöver inte anstränga dig med att hitta lycka i livet du lever nu, det räcker med att du vet att goda tider komma skall".

Nu kan jag inte motbevisa din tro men jag kan iaf påstå att vägen till lycka går att hitta utan inblandning av religion.

Jag tycker synd om människor som förnekar Guds existens (Ps 19:2). Självklart är det en stor tröst i livet att det kommer bli bättre sen. Med ditt andra citat visar du ju bara hur lite du är insatt i hur en kristen lever på jorden. Vad är större lycka än att få återförenas med Gud?

flirre
2012-01-15, 16:22
Jag tycker synd om människor som har svårt att vara lyckliga bara för att vi existerar en kort stund på denna jord. Då kan det nog kännas som en stor tröst att "det blir bättre sen" och "du slipper sluta existera så du behöver inte anstränga dig med att hitta lycka i livet du lever nu, det räcker med att du vet att goda tider komma skall".

Nu kan jag inte motbevisa din tro men jag kan iaf påstå att vägen till lycka går att hitta utan inblandning av religion.

Jag håller med tomn, i hans tidigare inlägg, Jesus Kristus är vägen, sanningen och livet. Anledningen att jag tror på detta är inte för att jag valt att tro på det p.g.a. rädsla för efterlivet utan för att den Helige Ande har övertygat mig genom Guds ord, Bibeln.

Nu kan du inte motbevisa den tron, då Gud har rätt. Att finna mänsklig lycka, såsom kärlek till ägodelar och materiella saker går säkert. Men att bli förlåten sin syndaskuld och att vandra med Gud det är en lycka utöver världslig lycka.

Yes
2012-01-15, 16:22
Jag tycker synd om människor som förnekar Guds existens (Ps 19:2). Självklart är det en stor tröst i livet att det kommer bli bättre sen. Med ditt andra citat visar du ju bara hur lite du är insatt i hur en kristen lever på jorden. Vad är större lycka än att få återförenas med Gud?
Att krossa sina fiender och höra deras kvinnors gråt.

Apos78
2012-01-15, 16:25
Nu kan du inte motbevisa den tron, då Gud har rätt. Att finna mänsklig lycka, såsom kärlek till ägodelar och materiella saker går säkert. Men att bli förlåten sin syndaskuld och att vandra med Gud det är en lycka utöver världslig lycka.

Såklart går det inte att motbevisa men det går inte heller att helt säkert bekräfta. Något du försöker genom att säga att "gud har rätt". Att som troende hävda att de icke-troende har fel är lika galet som motsatsen. Vad är fel och rätt?

Man får nog enas om att inte tro samma sak helt enkelt.

Baluu
2012-01-15, 16:27
Är det Sekterna anfaller-dagen?

Sniggel
2012-01-15, 16:30
Tycker alla ska ha rätt till en tro men tycker att kristna överlag påstår sig "veta" när de inte har ens några bevis är lite...

Ja det går inte att resonera med. Jag kan acceptera att någon har en tro om de samtidigt kan acceptera att jag inte ser någon logik i det. Man måste ju kunna förstå varför någon kan tycka att det är osannolikt.

eternallord
2012-01-15, 16:30
Ingen aning om hur TS tolkar inre frid, men jag är lugn, rationell, har stora mål och ambitioner som jag effektivt närmar mig, jag har ett fantastiskt komplett liv och är genuint lycklig. Så jag har nog inre frid.

Ps: och ja, det är utan tro på en gudsentitet :D

Rikard Jansson
2012-01-15, 16:39
Hade det förut. Men nu så har själviska släktingar efter många om och men fått med mig på för många resor osv och därigenom delat med sig av sin börda Rastlösheten. Jag trivs dock fortfarande teoretiskt med att sitta i mitt rum vid datorn tills jag dör, men känner lite dödsångest nu istället för frid.

Stefan J
2012-01-15, 16:42
I korta perioder. Desvärre är detta sammanknutet med hur bra jag presterar. Mitt värde som människa i min värld ligger i hur bra jag presterar, och det är mycket farligt. Jag jobbar på detta problem :)

stridis
2012-01-15, 17:05
Inre frid?

Det får bli RIP isåfall, det lär inte komma förr.*grr*

Baluu
2012-01-15, 17:17
Inre frid?

Det får bli RIP isåfall, det lär inte komma förr.*grr*

+1. Jag söker ofta konflikter och gillar att provocera. Kombinera det med stora krav på sig själv och att aldrig vara nöjd så har man inre konflikt supreme! Ibland blir man lite avundsjuk på dessa sektmänniskor som tar dagen som den kommer och alltid gör rätt (på så sätt att de intalar sig själva att deras handlingar är approved by God) och är nöjda med sig själva.

Honken
2012-01-15, 17:40
Jag har alltid varit glad och optimistisk, däremot så har jag lärt mig att hantera stress och bearbeta känslor/tankar genom meditation på ett sätt som jag inte kunnat innan.

Så med kombinationen av båda: Ja, jag tycker jag har inre frid. :)

Krampus
2012-01-15, 18:05
Isåfall, vad har ni gjort för att uppnå det? Genom meditation eller har det bara kommit naturligt med tiden?

Inre frid är ett begrepp som används, oftast i religiösa sammanhang, det betyder att man har ett inre lugn eller ett lugn i själen.

Emellanåt.
Jag har observerat livet och försöker fortsätta observera och inte fastna i rutiner och lära mig av mina misstag.
Försöker också näsan ovanför ytan då det ibland är mer än vanligt mörkt.

KaptenKnäsvag
2012-01-15, 18:10
Alla människor är syndare(Rom 3:23) och förtjänar inget annat än död (Rom 6:23). Men det är inte kört, "Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv." (Joh 3:16).

Jag sörjer de som finner inre frid via naiv tro på låtsaskompisar.

Läs evangeliet om Jesus Kristus, som är vägen, sanningen och livet. Det är endast genom Honom som man kan komma till tro och ärva evigt liv. Den kroppsliga döden kan man inte undvika, men tack vare Jesus Kristus kan man slippa den eviga döden i helvetet!

Läs Koranen, då slipper man riskera helvetet, alla kommer till himlen : )

Baluu
2012-01-15, 18:15
Läs Koranen, då slipper man riskera helvetet, alla kommer till himlen : )
Är du säker? Men visst är det en fördel med att välja en religion där man minimera "ansträngning per fribiljett".

Spartansk
2012-01-15, 18:42
Är du säker? Men visst är det en fördel med att välja en religion där man minimera "ansträngning per fribiljett".

Man borde väl göra tvärtom, och välja den religion enligt vars regler det är svårast att komma till himmeln? Om någon annan religion som säger att alla kommer till himmeln har rätt, så klarar man ju sig ändå!

Baluu
2012-01-15, 18:55
Man borde väl göra tvärtom, och välja den religion enligt vars regler det är svårast att komma till himmeln? Om någon annan religion som säger att alla kommer till himmeln har rätt, så klarar man ju sig ändå!
Bra poäng!

Olegh
2012-01-15, 19:01
Jag antar det. Tycker mig själv vara en ganska miserabel typ som rent "objektivt" borde vara i rejält mycket sämre skick. Men oftast låter jag det inte bekomma mig, så något slags lugn måste jag väl ha. En slags stabil grund som jag alltid står stadigt på.

Oroar mig sällan för småsaker och ganska sällan för den allmänt meningslösa tillvaron. Aldrig stressad.

KaptenKnäsvag
2012-01-15, 19:03
Det fick jag lära mig på en studieresa till en Moské i högstadiet iaf. Pratade med en imam...

stridis
2012-01-15, 19:31
Det fick jag lära mig på en studieresa till en Moské i högstadiet iaf. Pratade med en imam...

Det var bara Pr-snack.

EkarN
2012-01-15, 19:47
Att krossa sina fiender och höra deras kvinnors gråt.

Djingis visar vägen:)

Krampus
2012-01-15, 20:49
Lite grundläggande kvantfysik bör eliminera alla ev dumma tankar på religion.

Yes
2012-01-15, 21:03
Djingis visar vägen:)
Fast han stal den ju från Conan.

Baluu
2012-01-15, 21:05
Lite grundläggande kvantfysik bör eliminera alla ev dumma tankar på religion.
Är det inte snarare så att de använder sådana konstiga saker för att argumentera för att det finns en gud (eller telepati eller liknande)?

Eddie Vedder
2012-01-15, 21:13
Lever numera mitt liv för mig själv och inte efter någon annans förväntningar.

Samma här och det är just det som är problemet. Skulle jag leva efter andras förväntningar skulle jag nog ha ett mer fridfullt liv. Ingen annan har ju så höga krav på mig som jag har.

Neco
2012-01-15, 21:17
Isåfall, vad har ni gjort för att uppnå det? Genom meditation eller har det bara kommit naturligt med tiden?

Inre frid är ett begrepp som används, oftast i religiösa sammanhang, det betyder att man har ett inre lugn eller ett lugn i själen.

Nej, jag har en orolig själ.

Dock är det bättre i perioder med mycket yoga och meditation. Fick en meditationspall i julklapp så det blir mer av det i år. Hett tips till alla andra som också har dåliga knän :)


Till de seom inte tror på meditation, så kan man väl säga att det bara är att fokusera tankarna så man slipper tänka på vissa saker emellanåt. Att springa är ju ett ypperligt sätt att göra det på annars :)

halvordsson
2012-01-15, 21:27
Ingen frid här inte. Massa skit som far runt i huvudet mest hela tiden vilket garanterat kommer sig av mitt totalt värdelösa självförtroende

Nixon
2012-01-15, 21:49
Inre frid?

Inte direkt, håller på att sluta snusa.

Tyrwing
2012-01-15, 21:50
Genom träning.
Började jogga under en turbulent period av livet och kom på mig att bli mycket lugnare till sinnes.
Detta applicerades senare när jag började styrketräna, mår mycket bättre psykiskt av träning, samt blir lugn och till frids av det. :)

Zlin
2012-01-15, 22:04
I korta perioder. Desvärre är detta sammanknutet med hur bra jag presterar. Mitt värde som människa i min värld ligger i hur bra jag presterar, och det är mycket farligt. Jag jobbar på detta problem :)

This. A thousand times this. Jag är dessutom mycket duktig på att leka "tänk om". Tänk om jag bytte jobb, tänk om jag bytte stad, tänk om jag gjorde det ena eller det andra. Inre frid infinner sig vid sällsynta tillfällen och då är det den bästa känslan som finns. Jag har med åldern blivit bättre på att fånga känslan, men det är svårt.

flirre
2012-01-15, 22:33
Jag sörjer de som finner inre frid via naiv tro på låtsaskompisar.



Läs Koranen, då slipper man riskera helvetet, alla kommer till himlen : )

Jag sörjer de som inte a)insett genom samvetet/skapelsen att Gud finns (om ett hus finns, finns en byggare, om en tavla finns, finns en målare. Detta kan ett barn komma fram till) b)fått sina överträdelser förlåtna och därmed inte kommer klara sig på domedagen.

Angående koranen, så har muhammed hittat på det mesta, det som han inte direkt tagit från Bibeln/då rådande samhällslagar vill säga. Och nej, alla kommer inte till himlen enligt koranen, på domedagen står det i koranen att både de goda och de onda gärningarna kommer vägas i en vågskål och de gärningar som väger tyngst kommer avgöra ödet, vore det så skulle jag inte ha någon chans inför gud. Dock är koranen människopåfund.

Vet att folk förmodligen kommer håna mig för dessa tankar, men detta är vad Gud själv säger i sitt Ord, och Gud ljuger inte. Omvänd er, ni hedningar!

Lämnar härmed diskussionen, om inget annat intressant kommer upp, nej inte för att jag är feg och rädd att bli "ägd", har redan hört sanningen, från Gud. Utan för att jag inte tror det kommer komma något för mig vettigt ur denna tråd :)

Tricklew
2012-01-15, 22:36
Målarn skapades av sina föräldrar, byggaren skapades av sina föräldrar. Detta vet ett barn.

stridis
2012-01-15, 22:39
Jag sörjer de som inte a)insett genom samvetet/skapelsen att Gud finns (om ett hus finns, finns en byggare, om en tavla finns, finns en målare. Detta kan ett barn komma fram till) b)inte fått sina överträdelser förlåtna och därmed inte kommer klara sig på domedagen.


Universa behöver inte någon skapare, det klarar sig självt. Har du svårt att komma underfund och acceptera den tanken? Du får gärna pma mig med en kommentar om varför du förkastar den tanken, för jag antar att du även tänkt hårt och länge i sådana banor för att sedan förkasta den som falsk.

Sedan känns det inte seriöst att använda formuleringar som att ett barn kan komma fram till och så.

Fredszky
2012-01-15, 23:04
Jag sörjer de som inte a)insett genom samvetet/skapelsen att Gud finns (om ett hus finns, finns en byggare, om en tavla finns, finns en målare.

finns gud så finns en gud till denne gud, osv i oändlighet, med ditt resonemang.

skapade gud sig själv? vilket partytrick lol *bs*

Spartansk
2012-01-15, 23:07
Om ett stim med sill finns, är det då ett bevis på att någon har tagit massa sill och föst ihop? Eller kan det vara så att sillen själv har organiserat sig i ett stim?

På samma sätt är det med allt i "skapelsen". Oerhört små partiklar som organiserar sig själva till allt vi ser omkring oss.

flirre
2012-01-15, 23:22
Förvisso är det så att målaren och byggaren skapades av deras föräldrar, jag gav liknelsen för att peka på att en intelligent konstruktion innehållande information kräver en skapare. Till och med en tandpetare kräver en skapare :), därav kommer lätt slutsatsen att universum, med alla dess naturlagar och all dess komplexitet kräver en skapare. Huruvida denna skapare dock kommit till är en annan fråga, dock tycker jag inte att man måste kunna svara på den frågan bara för att man anser att det är rimligast. Som den här snubben säger: http://www.youtube.com/watch?v=wcHp_LWGgGw

Dock besvarar Bibeln den frågan, Gud är evig, har aldrig skapats, vilket han förklarar såhär: http://www.youtube.com/watch?v=EgBZlhp2XqU

Lyckades inte citera alla era svar, hoppas detta hjälper något. Stridis, skriver ett pm, nån gång. :)

tomn
2012-01-15, 23:25
Målarn skapades av sina föräldrar, byggaren skapades av sina föräldrar. Detta vet ett barn.

Och föräldrarna av Gud :)

finns gud så finns en gud till denne gud, osv i oändlighet, med ditt resonemang.

skapade gud sig själv? vilket partytrick lol *bs*

Gud är evig. Han har ingen skapare.

Om ett stim med sill finns, är det då ett bevis på att någon har tagit massa sill och föst ihop? Eller kan det vara så att sillen själv har organiserat sig i ett stim?

På samma sätt är det med allt i "skapelsen". Oerhört små partiklar som organiserar sig själva till allt vi ser omkring oss.

Och hur skulle det kunna organisera sig självt till allt det vi ser? Bara att se hur komplex skapelsen är vittnar om en Skapare.

Fredszky
2012-01-15, 23:36
Bara att se hur komplex skapelsen är vittnar om en Skapare.

eller gravitation, supernovor och kemi.

flirre
2012-01-15, 23:38
eller gravitation, supernovor och kemi.

Även gravitation, supernovor och kemi (du menar kemiska reaktioner?) vittnar om Guds intelligens och makt.

Tricklew
2012-01-15, 23:43
Låt oss inte göra detta till en till religionstråd, det finns en redan en sådan på första sidan.

Fredszky
2012-01-15, 23:49
Låt oss inte göra detta till en till religionstråd, det finns en redan en sådan på första sidan.

sant.

OnTopic:

Ja, bara sista lilla tiden tycker jag att jag kommit närmre min tro, kalla den natur/livskraft, dödsångesten jag haft minskat, mer plats för kärlek och frid.

så jag känner mer inre frid. jag tror jag är på rätt spår nu.

Rosvall
2012-01-15, 23:53
Nej, jag har tyvärr inte någon inre frid. Åtminstone inte särskilt ofta. Dock söker jag med en dåres envishet efter det, och det är nog en av mina större drivkrafter.

Ademius
2012-01-16, 00:34
Nej, men jag jobbar på det. Tror jag måste finna det tillslut för att orka med. Jag hatar att ständigt känna mig stressad, oroad och aldrig någonsin kunna koppla av.

grisbil3n
2012-01-16, 00:58
Har haft det i ganska langa perioder de senaste 3 aren, fruktansv'a'rt skon kansla iaf.

Cytoxid
2012-01-16, 01:08
Det är ont om inre frid i detta hushållet. Panik och ångest däremot finns i överflöd. Om fem dagar finns eventuellt bara ångest kvar, men då är tentamen avlagd i vilket fall.

Väl Mött

MtotheM
2012-01-16, 01:12
Ja det tycker jag. Nyckeln tror jag är att acceptera och inse att man inte kan annat än acceptera. Har alltid varit en lugn person, men det har nog ändå växt på mig, och kommer säkert växa till sig ännu mer.

krappen
2012-01-16, 01:51
Jag tror inte att en "själ" existerar och kan således inte ha inre frid i den, jag tror heller inte att begreppet "inre frid" är något rationellt som existerar heller. Jag tror dock att det som begreppet syftar på att är att vara lycklig, och nej det är jag inte än.

Barstar
2012-01-16, 10:23
Någon inre frid känner jag inte, har aldrig kännt och är övertygad om att jag aldrig kommer att känna.

Jag känner en ständigt pyrande vrede som jag är för feg för att göra något åt. Jag är rastlös, men lat. För det mesta vill jag bara skrika.

Sniggel
2012-01-16, 10:46
Jag tycker synd om människor som förnekar Guds existens (Ps 19:2). Självklart är det en stor tröst i livet att det kommer bli bättre sen. Med ditt andra citat visar du ju bara hur lite du är insatt i hur en kristen lever på jorden. Vad är större lycka än att få återförenas med Gud?

Att leva här i nuet och att få och ge kärlek till sina medmänniskor.

Sniggel
2012-01-16, 10:49
Förvisso är det så att målaren och byggaren skapades av deras föräldrar, jag gav liknelsen för att peka på att en intelligent konstruktion innehållande information kräver en skapare. Till och med en tandpetare kräver en skapare :), därav kommer lätt slutsatsen att universum, med alla dess naturlagar och all dess komplexitet kräver en skapare. Huruvida denna skapare dock kommit till är en annan fråga, dock tycker jag inte att man måste kunna svara på den frågan bara för att man anser att det är rimligast. Som den här snubben säger: http://www.youtube.com/watch?v=wcHp_LWGgGw

Dock besvarar Bibeln den frågan, Gud är evig, har aldrig skapats, vilket han förklarar såhär: http://www.youtube.com/watch?v=EgBZlhp2XqU

Lyckades inte citera alla era svar, hoppas detta hjälper något. Stridis, skriver ett pm, nån gång. :)

Du kan ju inte säga att en intelligent konstruktion kräver en skapare och sen säga att ett allsmäktig superintelligent väsen inte behöver det? Nånstans har du bekvämt satt en gräns för att det ska bli lättare för dig att förstå.

Religion ser jag som något den nyfikna människan behöver eftersom denne kräver svar på allt. Vi tycker inte om att inte förstå och är beredda att kompromissa med vår källkritik för att få de höra det vi vill höra.

Pernam
2012-01-16, 11:08
Nej, inte ett smack.

Mental
2012-01-16, 11:23
Vad är större lycka än att få återförenas med Gud?

En riktigt välgjord BLT?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3c/BLT_sandwich_1.jpg/800px-BLT_sandwich_1.jpg

Biceps
2012-01-16, 12:44
Jag håller med. BLT > Gud

TheGhr
2012-01-16, 12:52
Jag känner inre frid över att min själ en vacker dag kommer flyga ur min förruttnande och maskfyllda kropp och förena sig med mina förfäder uppe bland molnen. Ska bli kul att träffa gamla släktingar från 1500-talet över en kopp kaffe.

Danne2k
2012-01-16, 13:20
Jag har en inre frid som jag ofta kommer åt. Den är inte där konstant.
Jag har dock utvecklat den delvis med hjälp utav meditation.
Det handlar om att öva på att tänka positivt egentligen.
Samt att sätta tid för att analysera varför man tänker vissa negativa tankar och varför man känner vissa negativa känslor. Ofta är många utav dessa negativa tankar och känslor onödiga och när man övat tillräckligt mycket och lärt sig känna igen de situationer när man brukar hamna där, är det mycket lättare att släppa tankarna och istället välja att må bra :)

Exempel på typiska saker där man kan välja att må bra istället för att irritera sig (med lite övning):
* Bilkö (kön går inte snabbare för att du blir arg)
* Försenat tåg (samma som ovan)
* Du har mycket att göra och kommer kanske inte hinna med allt (vad gick fel, planerade du dåligt? Hur kan du göra det bättre nästa gång? Acceptera att du inte kommer hinna göra allt och välj ut det viktigaste och var nöjd med att enbart göra 75% av detta, att bli arg/onödigt stressad kommer inte ändra på detta faktum så du kan lika gärna hoppa över den känslan)
* Någon tycker att du gör något på ett dåligt sätt / beter dig "fel" (om personen är viktig i ditt liv kanske du ska konfrontera/kommunicera (beronde på vad det handlar om) om du inte håller med. Om det är en "hater" så kanske du kan öva på att ignorera denne eller konfrontera (vilken taktik som funkar bäst beror nog från fall till fall) kan ändra på personens beteende mot dig. Men om personen inte är viktig så tjänar du inget på att grubbla över vad denne har sagt, välj att fokusera på de människor som tycker om dig istället och tycker att du är ok. Det kommer alltid finnas personer som inte tycker om dig.

Vet att det kan vara olika svårt att lära bort den inlärda reaktion man har gentemot olika situationer, men jag är övertygad om att alla kan bli bättre på det med övning. Och där tycker jag någon form av meditation samt analys av sitt eget beteende där man härleder hur ens känslor uppkommer, kan avslöja rätt mycket om ens psyke.
När man analyserar sig själv är det viktigt att man är lugn och gärna på en plats som är tyst och stilla och fri från yttre stimuli. Mobiltelefon ska t ex vara stängd. Detsamma gäller väl också meditation.

+1, jävligt väl talat!

Speciellt det där med att acceptera saker och ting i vissa situationer (bilkö), se saker för vad de är och att ibland analysera och ifrågasätta sitt beteende och sina tankar, titta på sig själv utifrån osv. :thumbup:

Dock lätt att säga, svårare att leva efter.

Sniggel
2012-01-16, 13:48
Dock lätt att säga, svårare att leva efter.

Precis!
Men problemet är nog att folk inte försöker göra det. Det är en typ av träning som vilken som helst. Det gäller att sätta igång och kanske schemalägga tid i veckorna när man ska ha sina såna här sessioner. Det kanske räcker med 15 minuter 3 gånger i veckan där man inte gör annat än att fundera över vilka situationer man råkat ut för och försöker backtracka varför man blir arg och vilken nytta det gjorde, t ex.

Förr eller senare kommer man komma på sig själv när man hamnar i dessa situationer och då kanske man är benägen att prova ett annat beteende för att se hur det känns. Och då är man på rätt väg, man har börjat försöka.

Krampus
2012-01-16, 15:01
Är det inte snarare så att de använder sådana konstiga saker för att argumentera för att det finns en gud (eller telepati eller liknande)?

Det hoppas jag inte.
Skillnaden här mellan religion och vetenskap ligger att vetenskapen kräver bevis för att fastslå något. I religionen hoppas man eller värre, går emot sitt förnuft..