handdator

Visa fullständig version : Deffen igång, Ligger jag för lågt på kcal?


buten
2012-01-15, 12:57
Tjenare. har precis börjat deffen, kört i en vecka nu. Det jag undrar är om jag går för snabbt fram eller om det är mest vätska jag förlorar?
95.1 vägde jag när deffen började
93.0 vägde jag in idag en vecka efter
(Morgonvikter båda)


Hade tänkt mig 0.7-1kg i veckan nu fram till 88 kg sedan 0.5kg i veckan.
Så alltså 2.1 kg på en vecka, Gissar väl på att det är mycket vätska. Men vad tror ni, ska jag ligga på samma kcal eller ska jag gå upp lite kcal?
Ligger på ungefär 2000-2500 kcal nu.

King Grub
2012-01-15, 12:58
Svårt att säga när man inte vet din energiförbrukning.

buten
2012-01-15, 13:08
3160 kcal ska det vara om jag angett rätt energiförbruknig. Inge cardio, gymmet 5 dagar i veckan.
Jobb som bilmekaniker, visst jag går ju runt hela dagarna på jobbet så det är ju inget stillasittande jobb så bränner nog mer än man tror.

Nu på kcal jag legat på nu har jag fått i mig minst 180g protein varje dag iallafall.

daloatf
2012-01-15, 13:13
Väg dig varje dag istället och räkna ut medelvikt. När jag vägde 85kg gick jag ner 3kg första veckan. Och sedan med samma intag runt 0,7kg i veckan. Delvis så gick jag ner mycket vätska och mindre maginnehåll.

Magganyo
2012-01-15, 13:22
Jag började deffen för 1½ vecka sen, gick ner 4,5kg efter första veckan. helt omöjligt att säga.. räkna ut ditt medelvärde efter varje vecka och försök pricka så att du går ner runt 0,5kg i veckan!

buten
2012-01-15, 13:37
Väg dig varje dag istället och räkna ut medelvikt. När jag vägde 85kg gick jag ner 3kg första veckan. Och sedan med samma intag runt 0,7kg i veckan. Delvis så gick jag ner mycket vätska och mindre maginnehåll.

Jag började deffen för 1½ vecka sen, gick ner 4,5kg efter första veckan. helt omöjligt att säga.. räkna ut ditt medelvärde efter varje vecka och försök pricka så att du går ner runt 0,5kg i veckan!

Okej men då låter det ganska normalt att man går ner något kilo första veckan. Kör väl på en vecka till och kollar hur det resulterar :) Ska väga mig några gånger mitt i den här veckan också så får jag se hur det ser ut!

zam_zap
2012-01-15, 14:39
Just det här med hur lågt underskott man kan ligga på, finns det någon gräns?
Sitter något i mitt huvud som säger att man inte ska gå under sitt BEE. Vart jag fått det ifrån kommer jag inte ihåg. Samt att nått om att varje kilo fett kan släppa på ca: 80kcal/dag innan muskelförlusten börjar bli större.

Påbörjar nu min tredje diet och det som skiljer sig nu från tidigare är att jag sitter still hela dagarna istället för att springa runt på lagergolvet. Så min energiförbrukning är betydligt lägre. Kan jag ligga 2-300 under BEE med fortsatt låg muskelförlust? eller är det bättre att jag tar det lite långsammare, alt. lägger in lite förbränningsträning? Iofs självklart att ta det långsammare men jag vill bli "klar" så fort som möjligt så träningen kan läggas om igen. Gjorde misstaget att ha en avslappnad inställning till dietandet sist vilket inte var min grej. Kort och hårt fungerar mycket bättre.

Fredron
2012-01-15, 15:20
Just det här med hur lågt underskott man kan ligga på, finns det någon gräns?
Sitter något i mitt huvud som säger att man inte ska gå under sitt BEE. Vart jag fått det ifrån kommer jag inte ihåg. Samt att nått om att varje kilo fett kan släppa på ca: 80kcal/dag innan muskelförlusten börjar bli större.

Påbörjar nu min tredje diet och det som skiljer sig nu från tidigare är att jag sitter still hela dagarna istället för att springa runt på lagergolvet. Så min energiförbrukning är betydligt lägre. Kan jag ligga 2-300 under BEE med fortsatt låg muskelförlust? eller är det bättre att jag tar det lite långsammare, alt. lägger in lite förbränningsträning? Iofs självklart att ta det långsammare men jag vill bli "klar" så fort som möjligt så träningen kan läggas om igen. Gjorde misstaget att ha en avslappnad inställning till dietandet sist vilket inte var min grej. Kort och hårt fungerar mycket bättre.

Långsamer är givetvis bättre då det är mindre risk att du förlorar massa muskler. Det är omöjligt att säga exakt hur stort underskott du kan ligga på, det är individuellt.
-500kcal/dag är den allmänna rådet här när det handlar om en deff, tu kan givetvis tumma och göra som du vill. Men det finns en anledning till att folk säger cirka 500.
Det finns ingen fettförbränningsträning eller vad du har i åtanke.

Så bra deff som möjligt och så fort som möjligt är två mål som inte går hand i hand, så du får se vad du tycker är viktigast och göra en kompromiss.

zam_zap
2012-01-15, 15:29
-500kcal/dag är den allmänna rådet här när det handlar om en deff, tu kan givetvis tumma och göra som du vill. Men det finns en anledning till att folk säger cirka 500.
Det finns ingen fettförbränningsträning eller vad du har i åtanke.

Så bra deff som möjligt och så fort som möjligt är två mål som inte går hand i hand, så du får se vad du tycker är viktigast och göra en kompromiss.
Absolut vet jag om att det är en kompromiss. Och med förbränningsträning syftade jag helt enkelt på löpning/cykling eller liknande för att få upp energiförbrukningen och hamna på ett större underskott den vägen istället för att bara plocka bort maten.

Fredron
2012-01-15, 15:46
Absolut vet jag om att det är en kompromiss. Och med förbränningsträning syftade jag helt enkelt på löpning/cykling eller liknande för att få upp energiförbrukningen och hamna på ett större underskott den vägen istället för att bara plocka bort maten.

Riktigt dålig idé.

snarlik
2012-01-15, 19:33
Riktigt dålig idé.

Menar du att det är en riktigt dålig idé att öka underskottet eller en riktigt dålig idé att skapa underskottet genom cardioträning?

Fredron
2012-01-15, 20:01
Menar du att det är en riktigt dålig idé att öka underskottet eller en riktigt dålig idé att skapa underskottet genom cardioträning?

Du skapar inte underskottet genom cardio.
Det är en riktigt dålig idé att först ta fram vad som är ett lagom underskott och sen försöka skapa ett större. Cardio är sen inte heller någon jättebra idé när det gäller en deff. Det första är dock ett större problem än det andra.
Det är inte hela världen att köra cardio om man av någon anledning tycker att det är viktigt. Men man bör vara medveten om konsekvenserna.

herzie
2012-01-15, 22:03
Du skapar inte underskottet genom cardio.
Det är en riktigt dålig idé att först ta fram vad som är ett lagom underskott och sen försöka skapa ett större. Cardio är sen inte heller någon jättebra idé när det gäller en deff. Det första är dock ett större problem än det andra.
Det är inte hela världen att köra cardio om man av någon anledning tycker att det är viktigt. Men man bör vara medveten om konsekvenserna.

En konsekvens kan ju vara att man får bättre kondition.
Varför skulle det vara så fel att få underskottet både genom kaloriunderskott och cardio, så länge man inte hamnar på ett alltför stort underskott?

Fredron
2012-01-15, 22:37
En konsekvens kan ju vara att man får bättre kondition.
Varför skulle det vara så fel att få underskottet både genom kaloriunderskott och cardio, så länge man inte hamnar på ett alltför stort underskott?

Jag anser inte att du skapar underskottet genom cardio.
Underskottet skapas eftersom du tillför mindre än du behöver. Att en av de hundra saker som kroppen behöver energi för per dag är cardio har inte med saken att göra.

Som sagt, det är inget fel att deffa och köra blandat cardio och styrketräning. Men om man vill behålla så mycket muskler som möjligt så är det nog bäst att endast köra styrketräning.

vicarious
2012-01-15, 22:55
Jag anser inte att du skapar underskottet genom cardio.
Underskottet skapas eftersom du tillför mindre än du behöver. Att en av de hundra saker som kroppen behöver energi för per dag är cardio har inte med saken att göra.

Som sagt, det är inget fel att deffa och köra blandat cardio och styrketräning. Men om man vill behålla så mycket muskler som möjligt så är det nog bäst att endast köra styrketräning.

"Cardio" behöver ju inte innebära högintensiv konditionsträning. :)

buten
2012-02-19, 18:54
Bumpar med en ny fråga!

Denna vecka stog jag still på vågen, men gick ner 1cm midjemått sen förra veckan.
Visst vikten kan pendla. Båda vikterna och måtten var morgonvikt (nypissad och det andra) :)

Är det ett bra tecken på fettförbränning utan muskelförlust eller vad tror ni? :)

Edit
Vikt i början 95 kg, nu 89.5 kg
Midjemått i början 103cm, nu 95.5 cm
Armmått i början 41cm, nu 40,3 cm

Sheogorath
2012-02-19, 19:01
Det kan det vara men en mätning med en veckas mellanrum är alldeles för lite. Väg dig varje dag och jämför exempelvis medianvikten för ena veckan med medianvikten för andra veckan. Då får du ett säkert mått på viktförändring över 1 vecka.

Graafen
2012-02-19, 19:39
Det kan det vara men en mätning med en veckas mellanrum är alldeles för lite. Väg dig varje dag och jämför exempelvis medianvikten för ena veckan med medianvikten för andra veckan. Då får du ett säkert mått på viktförändring över 1 vecka.

+1!

Gör såhär själv och det funkar prima!

buten
2012-04-01, 20:14
Har nu gått en tid och har gått ner till 86.4 kg och 93cm midjan. Alltså -10 cm midjan och ner ungefär 9 kg. Men nu till frågan, Har droppat till 40cm armar från 41cm.
Tyckte inte att jag hade nå fett på armarna innan :)
Är det vanligt eller en fail att tappa 1cm? :)

begt
2012-04-01, 20:20
1 cm är väl ingenting på en så pass stor arm. Bara vätske/saltbalans + glykogeninlagring kan lätt göra flera cm i skillnad.

buten
2012-04-01, 20:22
1 cm är väl ingenting på en så pass stor arm. Bara vätske/saltbalans + glykogeninlagring kan lätt göra flera cm i skillnad.

Okej låter bra då! :D
Är ju första seriösa deffen så lite nojjig är man när måtten försvinner :)