handdator

Visa fullständig version : Mitt högra knä blir inte bra


Silencer
2012-01-15, 12:36
Kön: Man

Ålder: 25

180cm 77kg

Smärtbeskrivning: Mitt högra knä är instabilt. Idag gör det ont när jag springer (efter 10-15 min). Det mest tydliga är dock när knät ska stabilisera i sidled. T.ex. jag sitter som vanligt på en stol, fötterna i golvet. Om jag lyfter upp högra foten och lägger den på vänstra knät, en vanlig position som alla säkert suttit i, då börjar det smärta och kännas allmänt instabilt i högerknät, som att det är något som inte funkar i stabiliseringen där. Alla typer av sidledsstabilisering gör ont. Och även vanligt spring till och från.

Smärtan kom initialt när jag körde tunga bencurl. Då började knät göra jävligt ont, liksom i hela knät och det kändes inte som att den kunde stabilisera åt något håll. Detta gjorde att jag droppade alla bencurl och bensträck övningar. Nu kör jag bara knäböj och marklyft. Jag har nu kört så i över en månad, men knät blir inte bra. Det gör inte ont när jag tränar böj eller mark. Men knät blir som sagt aldrig bra.

Jag har även haft problem med högra knät förut då jag körde thaiboxning, samma typ av smärta och problem (dvs främst stabilisering i sidled).

norrkoping618
2012-01-17, 22:11
Kön: Man

Ålder: 25

180cm 77kg

Smärtbeskrivning: Mitt högra knä är instabilt. Idag gör det ont när jag springer (efter 10-15 min). Det mest tydliga är dock när knät ska stabilisera i sidled. T.ex. jag sitter som vanligt på en stol, fötterna i golvet. Om jag lyfter upp högra foten och lägger den på vänstra knät, en vanlig position som alla säkert suttit i, då börjar det smärta och kännas allmänt instabilt i högerknät, som att det är något som inte funkar i stabiliseringen där. Alla typer av sidledsstabilisering gör ont. Och även vanligt spring till och från.

Smärtan kom initialt när jag körde tunga bencurl. Då började knät göra jävligt ont, liksom i hela knät och det kändes inte som att den kunde stabilisera åt något håll. Detta gjorde att jag droppade alla bencurl och bensträck övningar. Nu kör jag bara knäböj och marklyft. Jag har nu kört så i över en månad, men knät blir inte bra. Det gör inte ont när jag tränar böj eller mark. Men knät blir som sagt aldrig bra.

Jag har även haft problem med högra knät förut då jag körde thaiboxning, samma typ av smärta och problem (dvs främst stabilisering i sidled).

Vart EXAKT gör det ont?

Silencer
2012-01-17, 22:13
Inuti och på högra sidan knät. Har snackat med sjukgymnast han gissade på överansträngda muskelfästen.

norrkoping618
2012-01-17, 22:24
Inuti och på högra sidan knät. Har snackat med sjukgymnast han gissade på överansträngda muskelfästen.

ok ok..be o få en remiss o röntga knät...

limenka
2012-01-17, 23:50
En månad är ingenting. Om det sitter i säg flera månader trots rehab och derpherp då kan du börja fundera om något verkligen är sönder.

Hetz
2012-01-18, 20:29
Oavsett tid så ska det ju inte göra ont. Jag har t.ex ett dåligt högerknä och kan därför inte köra tunga bensparkar för det sliter oerhört mycket mina knän, främst runt knäskålen på högerknät. Nog om det

Tycker absolut att du borde kolla upp det, känns rent spontant inte så bra att du fortsätter att köra böj och mark och nästan "hoppas" på att det ska gå över när det är så lätt att bara gå och klaga lite hos farbror doktorn och hoppas på att få en remiss så snabbt som möjligt

skrivet i all välmening

Silencer
2012-02-04, 11:07
Det är nog dags att röntga knät. Detta har varit återkommande besvär till och från i år. Bara ringa... :(

ronbe
2012-02-04, 12:05
En röntgen visar nog med största sannolikhet ingenting, försök att få remiss till en undersökning med magnetkamera istället

Silencer
2012-02-04, 12:25
En röntgen visar nog med största sannolikhet ingenting, försök att få remiss till en undersökning med magnetkamera istället

Ja det var en magnetröntgen jag syftade på.

ronbe
2012-02-04, 13:19
Okej, ska man märka ord så finns inget som heter magnetröntgen, då man inte använder röntgenstrålning i denna undersökning. Sorry, nu är jag dryg, jag vet! :-P

Ego
2012-02-04, 20:31
Ni kommer se inflammation med MR, vad är nästa steget?

Knät är en led som skall vara stabil, om du upplever att den INSTABIL (nu går jag bara på din upplevelse) då betyder det att hjärnan säger till den att bli mer rörlig för du är för stel någon annanstans. Dina sjukgymnaster måste lägga mer fokus på andra leder.

En direkt trauma förändrar situationen, men andra leder måste fungera optimalt ändå annars blir det svårt att återfå en bra knäfunktion.

Niveus
2012-02-04, 20:44
Jag tänker på de kollaterala sidoligamenten (ligg. collateralia tibiale et fibulare), ifall det är skador på ena eller bägge vill knäledet minska stabilitet i sidled. Du skriver att det är högra knäet på högra sidan, vilket indikerar det fibulära kollaterala ligament.

Dessutom skriver du om smärtor inuti knäledet. Kan t ex vara skador på brosk (dessvärre irreversibelt), menisker (stötdämpar och stabiliserar) eller korsband (förhindrar framåt och bakåtglidning av femur relativt skenbenet).


Dock tycker jag du skall kolla upp det hos en knäläkare.

Silencer
2012-02-14, 12:40
Läkaren ordinerar nu knä-artroskopi.

Jag funderar också på att börja stretcha vaderna. Om jag ställer mig på tå (flexar vaden) och böjer på knät gör det satans ont i vissa lägen. Så undrar om strama vader kan vara med och sabba knän?